PDA

View Full Version : Refinishen



Michael Amott
31 augustus 2006, 08:25
Ok daar is hij dan mijn nieuwe aanwinst :

http://good-times.webshots.com/album/553655024bfcvuw

dan zou je denken dit moet in electrische gitaren... nee want ik wil hem gaan refinishen.. athans de body.. Ik ben wel interieurbouwer maar ik het hier weinig kaas van gegeten.. Wie kan mij helpen..

Ik wil deze body namaken hoe doe ik dat?

http://www.jacksonguitars.com/products/prod_images/guitars/2803060813_xl.jpg

Als dit te moeilijk is om voor de eerste keer mee te beginnen mag hij ook gewoon zwart zijn hoor ;) maar ik vind het nog al een uitdaging :)

Hoe maak ik hem "CLean" branden of schuren?
Welke verf gebruik ik?
Welke Lak?
Hoeveel lagen?
enz..

fred dons
31 augustus 2006, 08:36
ik ben bezig voor een forum lid zijn tele te pimpen en ik heb wat foto's gemaakt van de verschillende stappen, moet je maar even door het album scrollen
ik zou de originele lak laten zitten en alleen met 600 grit opschuren zodat je een mooie strake ondergrond krijgt wat het aflakken alleen maar makkelijker maakt
de verven die ik gebruikt hebt zijn van createx (voor airbrush) en ik lak af met cellulose
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&st=1&album=2185227&ktw=7896381b4b7d5d76890e39146dbea57c&sid=r4wz5dc69f531fcb0a3d1929c79227b7
ik heb de flames 2 keer gedaan omdat (dit was tijdens de hitte golf) de friskfilm en pintstripe vanwege de warmte niet bleef plakken, de laatste versie was met een betere temperatuur gedaan en nu ging het wel goed

ik verwacht hem volgende af te hebben en dan is hij volledig hoogglans

Michael Amott
31 augustus 2006, 11:00
Erg mooi!!!

Maar nu heb ik nog wel een aantal vragen:

kan ik dit met spuitbussen want ik heb geen airbrush?
Als ik het goed begrijp gebruik je de huidige kleur als ondergrond?
Hoe maak ik die bovenste flame laag doorzichtig?
En het belangrijkste behalve tijd wat gaat het me kosten?

thanx for the comment!!

fred dons
31 augustus 2006, 11:39
ja het kan met spuitbussen, ik heb de orginele ondergrond opgeschuurt en toen een goud laag gespoten echter als je al een donkere ondergrond heb zou ik die alleen licht opschuren

je hebt nodig een rol friskfilm a 16-19 euro, dit is een lowtack film die je gebruikt om de vlammen te maskeren.
je legt de film over de body, tekent de vlammen met een wrijfvaste stift, snijd de vlammen uit met een xacto mesje en spuit vervolgens met een spuitbus de body, als je de afstand tussen body en spuitbus groter maakt de paint niet volledig dekkend worden en krijg je de ghostflames (en dit doe je dus 2 keer om de 2 lagen vlammen te krijgen
als je een fineline om de vlam wilt kun je ook nog pinstripe tape a 10 euro kopen die je om de vlam heen drapeerd en dan moet je iedere vlam in 2 stappen spuiten (dus eerst een zilveren vlam, dan de pinstripetape op de randen en dan nog een keer met een kleur spuiten)

nu de risico's als je met spuitbussen gaat werken neem je waarschijnlijk autolak (acryl) , die moet je wel een paar dagen uit laten harden per laag omdat de weekmakers in de friskfilm reageren met de verse lak en als je die dezelfde dag na het spuiten over de nieuwe paint legt je kans heb dat je de verf er weer af trekt als je de film weer verwijdert

kosten (grofweg)
film 18 euri
spuitbussen 10 euri voor de kleur (1 spuitbus)
20 euri voor het aflakken (2 spuitbussen, just in case)
exacto mesje 8 euri
fineline tape 10 euri

Michael Amott
31 augustus 2006, 12:07
ok nu weet ik hoe en wat maar waar haal ik al dat spul?

Ik wil graag vanavond gelijk beginnen maar kan ik dan niet ipv film schilderstape pakken? dat is toch makkelijker?

Ik wil sowiezo vanavond gaan spuiten als jij naar dat voorbeeld van die jackson kijkt welke kleur is de ondergrond zwart of heeeeel donkerblauw?

fred dons
31 augustus 2006, 12:30
schilderstape laat lijm resten achter op verse lak dus dat zou ik niet doen er is echter een low tack tape met een glad oppervlak (de witte tape die ik op de eerste versie gebruikt hebt) die je zou kunnen nemen, ik heb die gekocht bij een normale hobby/verfhandel (in alkmaar) maar online kun je deze spullen bij airbrush services almere kopen (of je kunt naar ze toe rijden)

nadeel van de tape is wel dat hij niet doorzichtig is en je niet goed de 2e laag vlammen kunt positioneren (daarom gebruik ik liever film)

en de ondergrond voor de jackson ghostflames is zwart (hij lijkt blauw door de vlammen)

Michael Amott
31 augustus 2006, 13:09
Ok het lijkt wel een vragen loket hier... maar ik heb nu net mat zwarte verf gehaald (spuitbus) die ga ik gebruiken voor de ondergrond. daar ben ik denk ik vanavond wel mee zoet..

maar kun je me iets meer vertellen over die film? is dat dezelfde film die die 2 airbrush artiesten van discovery channel ook gebruiken? mike en euhm hoe heet ze? die printen er gewoon op met een grote printer en dan snijden ze ze uit..

Ik neem aan dat ik die film bij die airbrush shop kan krijgen?

fred dons
31 augustus 2006, 13:40
maak niet uit hoor, ik reken per bericht ;)

er zijn een aantal verschillende films waarvan frisket het bekendst is (de fabrieksnaam wordt ook gebruikt voor films van andere merken zoals Createx maar de originele frisket film is het beste
toen ik nog les gaf op een airbrushschool rade ik al mijn leerlingen aan om die te gebruiken
(Airbrush services Almere en Harolds in Rotterdam verkoopt deze film).

Daarnaast verkoopt Airbrush Service ook een rol niet (semi) transparante film (eigenlijk papier) die je gebruikt als je grote oppervlakten wil afplakken en niet de (dure) film wil verspillen
Deze wordt vooral voor autos en motors gebruikt in combi met fineline tape

Een kant van de friskfilm is geruit papier(de backing) de andere kant is de transparante film, ik vind het overigens makkelijker om op de film te tekenen als hij al op de body ligt omdat deze film toch een beetje vervormt tijdens het opplakken, en de kans ook groot is als je een groot vel opplakt hij aan zich zelf gaat plakken (en je hem vervolgens weer kunt weggooien)

als tie al op de body ligt kun je met het tekenen ook rekening houden met allerlei cavities etc.

fred dons
31 augustus 2006, 13:47
en oh ja, wel even opletten met de spuitbussen dat je niet verschillende merken door elkaar gaat gebruiken om vervelende reakties uit te sluiten (en liefst geen alkyd lak gebruiken, dat duurt namelijk eeuwen voordat die uithardt, hoe hard ze ook zeggen op de spuitbus dat hij snel uithardt ;) )

Michael Amott
31 augustus 2006, 13:53
Hmmmz :S laat ik die nou net gekocht hebben....

Welke lak kan ik beter gebruiken als ik een spuitbus bij de gamma of praxis haal???

Ik heb met mijn stomme harses gezegt dat ze het bonnetje mocht houden... :S maar hoelang duurt het uitharden van deze lak?

Ik zal wel eens kijken ja maar als ik de spuitbus te ver hou gaat hij toch vlekken of heb ik dat mis? ivm die ghost flames?

fred dons
31 augustus 2006, 14:37
het beste kun je die lak bij de Halfords of andere autospeciaal zaak kopen
die lak van Gamma en Praxis is echte bagger

je zult ook merken dat de zwarte alky alle kanten op spetterts en dat doet acryl (zeker een blauwe metallic lak) veel minder
bij de autolakken heb je ook veel meer keus qua kleuren

officieel is alkyd binnen 24 droog, in het echt na 3 dagen maar voor gebruikt met tape of friskfilm zelfs pas na een maand
daarnaast krijg je gegarandeerd een chemische reaktie als je met blanke lak gaat aflakken, mijn advies is om die lak gewoon weg te gooien (of voor iets anders te gebruiken) maar niet voor gitaar lakken

Michael Amott
31 augustus 2006, 14:48
ok je hebt me overtuigd het moet wel mooi worden... :)

Maar dan heb ik weer de vraag wat doe ik aan die metallic??? dat wil je toch niet als je die finish wil hebben die ik wil het moeten toch gewoon egale kleuren zijn??

En voldoet 1 laag zwarte verf voor de ondergrond?

fred dons
31 augustus 2006, 15:01
ligt er een beetje aan, er zijn ghostflames gemaakt door jackson met een metallic lak maar dat hoeft natuurlijk niet, het gaat erom wat jij het mooist vind
en 1 spuitbus moet voldoende zijn omdat je al een gelakte ondergrond hebt

30 cm afstand houden tijdens het spuiten, niet in 1 keer dekkend spuiten maar gewoon in lichte banen overdwars (of in de lengte), na 10 minuten de 2e laag spuiten. Het beste is overigens dat je een soort van handvat maakt (een soort van nep hals ) die je in de neckpocket schroeft zodat je makkelijk de voor, zij en achterkant kunt zwart lakken
als je 1 kant spuit moet je die kant plat houden zodat de lak kan uitvloeien zonder zakkers te veroorzaken

maximaal 2 lagen per dag spuiten
bij de blanke lak zelfs maar 1 laag per dag (geld voor acryl, cellulose kun je vaker lakken maar het beste is nog steeds 1 laag)
succes

Michael Amott
1 september 2006, 08:17
Ok Fred bedankt!!

Ik heb gisteren avond besteed aan het opschuren van mijn body en heb hem gisteren in 3 lagen met elke keer 20 min ertussen zwart gespoten. helaas heb ik er wel 1 zakker in zitten (waar ik verschrikkelijk van baal) maar is het verstandig om vanavond nog even lichtjes op te schuren en de laatste laag aan te brengen of moet ik nog even een dag wachten? En ik ga vandaag de folie zoeken en de andere bussen verf halen wordt volgens mij echt bruut

Damn wat zou ik graag airbrush leren lijkt me erg cool.. als ik dan die dingen van killer paint zie pff

Maargoed eerst dit project even goed tot einde brengen :) waar kan ik celluose (ofzoiets) lak kopen.. ik woon namelijk en het is niet bepaald bij de deur om naar almere te gaan...

En hoeveel dagen moet ik precies wachten voor ik film kan plakken?

Ik heb de body aan een hengsel van een emmer gehangen :) dat gaat perfect tenminste voor het zwart spuiten als ik de vlammen ga doen leg ik em toch wel even neer denk ik das misschien iets beter.

Maargoed tot nu toe vast bedankt voor het advies het heeft erg geholpen!!!!

heavy-metal-thunder
1 september 2006, 08:42
Ik heb een strat gescoord. Goede gitaar, speelt vlot, maar is nogal fel gerelict (nog niet zo erg als SRV's N°1). Op zich hecht ik niet zo veel belang aan uiterlijk, maar ik denk eraan om hem in Vintage White te laten finishen. Enig idee wat dit zou moeten kosten? Het moet wel in nitro cellulose lak zijn en de originele rode lak (of wat er nog van overblijft) moet verwijderd worden.

fred dons
1 september 2006, 09:20
geen dank, overigens kun je nu niet meer met cellulose aflakken omdat dat ook reageert met autolak. Je kunt nu het beste aflakken met bijvoorbeeld Motip acryl (te koop bij de meeste auto-onderdelen winkels) of de blanke acryllak die Halfords verkoopt.

inderdaad zou ik (vanwege die zakker) nog even schuren, als het een grote zakker is probeer met een scherp mesje de druppel weg te snijden, dit scheelt schuren en vaak is de lak op die plek nog rubberachtig wat een troep geeft bij het schuren. daarna dan nog 1 lichte zwarte laag (just in case).

Voor de zekerheid zou ik 2 dagen wachten, waarbij na het wachten en voordat je de film opplakt je nog even met 600-800 grit (droog) licht de top opschuurt, hierdoor zullen de oplosmiddellen in de lak sneller verdampen en wordt de lak sneller hard (dan na een uurtje pas de film opplakken).
Probeer de film niet te lang op de lak te laten (dus niet op dag 1 de film er op, dag 2 tekenen, dag 3 snijden en dag 4 spuiten) des te minder kans dat de lak beschadigt wanneer je de film weer verwijdert

sterkte

Michael Amott
1 september 2006, 10:12
:) thanx man ik blijf aan het vragen... maar euhm word de zwarte verf niet dof als je hem opschuurt? dat was namelijk wel zo met de rode verf die er onder zit.

Waar kan ik dat schuurpapier krijgen? 600-800

Dus dan kan ik theoretisch gezien morgen gaan spuiten :) vet:)

fred dons
1 september 2006, 10:26
ja het zwart wordt dof maar met het aflakken wat je aan het einde doet
wordt alles weer hoogglans hoor

schuurpapier van 600 en hoger zul je echt naar een verfspeciaal zaak voor moeten, de hema en praxis gaan meestal niet hoger dan 400 (maar je kunt het allicht even proberen) maar dit papier heb zeker ook nodig voor het aflakken om uiteindelijk een hoogglans resultaat te krijgen

fred dons
1 september 2006, 10:30
oh ja nog een andere tip waar je misschien meer aan hebt, gebruikt overtrekpapier ipv film , dit is voor dit ontwerp nog wel te doen

teken eerste je vlammen op een stuk papier als masterontwerp, trek ze over met het overtrekpapier, knip of snij de vlammen uit. leg de mal op de body, leg bijvoorbeeld kiezelsteentjes op het papier om het enigszins te verzwaren (het papier heeft namelijk de neiging op te krullen zodra het in aanraking komt met de lak en ook de lucht uit de spuitbus wil het papier weg blazen)
plak waar mogelijk met een klein stukje tape het papier ook vast.
voor de 2e laag vlammen zul je dit proces moeten herhalen omdat overtrekpapier maar 1 keer te gebruiken is

De Beer
1 september 2006, 12:54
Fred!

Wat een ontzettend geile look heeft die tele,
Hello kitty buiten beschouwing gelaten vind ik dit echt mooi. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Erg goeie tips ook hier.

Beer!

Michael Amott
1 september 2006, 13:47
Fred bedankt weer voor je comment ik heb inmiddels een professioneel bedrijf gebeld en hun hebben nog wel wat van dat maskeerfolie liggen. ik zal na het weekend verslag uit brengen hoe het is gegaan.

Michael Amott
1 september 2006, 14:13
Nog even een kleine opmerking. ik denk dat ik het al gevonden heb.. ik heb hier nog van die doorzichtige films liggen voor het printen van sheets. ik denk dat ik die gebruik scheelt me een hoop geld en je bent toch wat creatiever. dan moet ik alleen nog een manier zien te vinden om het vast te maken.. ik denk dat het dan toch pinstripe tape wordt of iets in die trend..

heavy-metal-thunder
1 september 2006, 14:25
Nog even een kleine opmerking. ik denk dat ik het al gevonden heb.. ik heb hier nog van die doorzichtige films liggen voor het printen van sheets. ik denk dat ik die gebruik scheelt me een hoop geld en je bent toch wat creatiever. dan moet ik alleen nog een manier zien te vinden om het vast te maken.. ik denk dat het dan toch pinstripe tape wordt of iets in die trend..

zelf heb er geen ervaring mee, maar moest je die plastieken sheets nu eens vastplakken met papierlijm type Pritt? Dit kleeft hard genoeg maar gaat imo toch niets met de lak misdoen. Denk ik. Enkel een fijn randje lijm langs de uitsnijdingen aanbrengen.

fred dons
1 september 2006, 14:48
inderdaad, pritstift is wel een goede, dit is ook wateroplosbaar en de lijmresten zijn met een vochtige doek te verwijderen
probeer wel zo weinig mogelijk lijm te gebruiken en alleen aan de randjes te lijmen

Michael Amott
4 september 2006, 08:17
Nou als resultaat van alles ben ik erg verdrietig het is namelijk totaal mislukt... het zwart spuiten ging perfect maar de kleuren van de vlammen zijn totaal niet goed... ik denk dat ik gewoon voor een zwarte gitaar ga nu... misschien snel opgegeven maar ik heb er even flink de balen van.....

fred dons
4 september 2006, 08:30
wat is er precies mislukt ?

Michael Amott
5 september 2006, 08:10
Nou wat er mislukt is is de kleuren combinatie dat ging totaal niet met elkaar terwijl ik de zelfde kleuren heb als op de tekening... maar ik denk dat dat ook komt doordat ik het blauw te dik erop heb gespoten... maar ik denk dat ik nu toch maar gewoon voor een zwarte gitaar ga.. das iets makkelijker en kan ik altijd nog bedenken wat ik erop willen hebben.

fred dons
5 september 2006, 08:22
zwart is altijd een goed basis om er later nog iets bij te spuiten
dus dat is wel een goed idee

als ik kleuren wil matchen en ik twijfel spuit ik de kleur even op een transparant stukje plastic zodat ik het op de basis kleur kan leggen en vergelijken (ik mijn hoofd passen alle kleuren goed bij elkaar , in het echt meestal iets minder :D )

Michael Amott
5 september 2006, 16:35
Nou toen ik de eerste vlammen op de gitaar had gespoten vond ik het er erg geil uitzien zwart met donkerblauw dus ik denk dat ik dat ga doen.. maar dat weet ik nog niet zeker