PDA

View Full Version : preset



Orpheo
31 augustus 2006, 03:41
Ik zat net te denken aan een gitaar met presets voor lead en rhythm, ala fenders' jaguar enzo, en toen kwam dit idee opborrelen.

uit mijn element komt, (nemen we even aan) 0.27 volt, en heeft een DC impendantie van 13k ohm (volgens de site van dimarzio de gegevens van de air norton). even rekenen leert mij dan dat zijn stroomsterkte 27/13k=2.077e-5 ampere.

even de basisgegevens dus.

wat nu als ik door middel van alleen (!) het omzetten van een switch, de spanning daarna met 50% wil verminderen. dus het idee van je (lineaire) volumepot op de helft, maar dan door middel van een switch.

hoeveel ohm moet t weerstandje zijn dat dan aan de switch hangt? ik ga ervan uit dat het schema er zo uit ziet:

rood -> input switch -> weerstandje -> output
-> ingang potmeter -> uitgang potmeter -> output.

ik neem aan dat t zo zou moeten zijn.

hoeveel ohm moet t weerstandje zijn? ik kwam uit op (afgerond) 13000 ohm, maar volgens mij klopt dat voor geen meter. wellicht ben ik nu te moe? anyway, ik wil t wel graag weten :D

het probleem dat ik onlangs aankaartte heb ik btw al opgelost (of de preset van de toneswitch met 'maar' 1 condensator en een 2 weg switch).

California Jam
31 augustus 2006, 08:07
Pffff.... mijn natuurkundelessen van heeeeeel lang geleden zijn kennelijk niet blijven hangen. Mijn gevoel echter zegt dat 13000 Ohm (is 13 kOhm) wel erg laag is! Moet het niet iets zijn rond de 500 kOhm? Ik kan mij herinneren dit ooit eens ergens gelezen te hebben.

DarknessAwaits
31 augustus 2006, 10:03
500K zou de waarde zijn van een volume- of tonepot voor een humbucker, maar dat heeft hier verder niets mee te maken.

Alleen met logica, en zonder rekenen, kom ik ook uit op een weerstand van 13K. Als je deze in serie zet met de weerstand van het element heb je een spanningsdeler van 50%.

Maar dit verschil in volume zal echt niet veel zijn, vanwege het lineair-logaritmische gedeelte. Als je echt resultaat wil hebben zou ik het toch eerder bij de 80-100K zoeken. Zomaar een gokje.

Zo duur zijn die dingen toch niet, gewoon even proberen wat een nuttige schakeling oplevert want ik zou zelf niet weten hoe je het effectief kunt berekenen.

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 11:03
waarom zo ingewikkeld rekenen als je het zelf al zegt; de helft van een lineaire potmeter... dat wordt dus een spanningsdeler van 250k/250k heel simpel toch?

je hebt er alleen wel een dpdt schakelaar voor nodig en dat wordt dus pietepeuterig soldeerwerk en verder denk ik ookniet dat het volume verschil groot wordt, net wat darkness zegt.

waarom pas je niet gewoon de schakeling zoals op mijn shamray toe?

Orpheo
31 augustus 2006, 11:48
gasten, de reactie van verbazing dat ik 'terug' ben is niet leuk, en slaat nergens op.

@ negk3fan: zat ik ook aan te denken, voor in de praktijk. ik wilde 'mijn ideetje' wel eens proberen, nja het gedachtenexperiment.

ik ga gewoon inderdaad zelf proberen

maar als je een 250k pot hebt, en die staat volledig dicht, dan is je sound helemaal weg. of heeft dat te maken met t feit dat als je pot helemaal dicht is, hij t signaal helemaal afkapt...

Orpheo
31 augustus 2006, 11:55
Mwah op zich wel!

op zich niet.

@ lukewannabe:

ik zit (nog) niet te kutten. ik zit met een gedachtenexperiment :D das heel wat anders ghehe

Orpheo
31 augustus 2006, 12:50
Wanner stopt dit gezeik zeg..... Dat met die Edwards, vond ik een domme actie, en dat heb ik 2 weken geleden al gepost, hoef ik nu niet nog een keer te doen, en dat geldt denk ik voor iedereen.

Laat Orpheo lekker verder knutselen.

@ Orpheo, een zinnige opmerking heb ik verder niet over die weerstanden etc...... ik snap nieteens wat je wilt doen, maar dat zegt meer over mij...

uhm... zie t maar zo. ipv dat je je output verminderd dmv een pot, heb je een preset als het ware. door de switch gaat 100% van de output van je pickup (waardes al eerder vermeld) en zet de switch om, en dan is t nog maar 50% van de output...

bass blom
31 augustus 2006, 13:10
tuurlijk kan dat.
als je in experiment uittest wat je nodig hebt zou je kunnen overwegen ipv een volume pot een soepele draaiswitch te plaatsen.
met 0 en noem eens 100k..
want je gaat toch geen switch in een les paul plaatsen?

bert k
31 augustus 2006, 13:11
Topic opgeschoond, nu weer on topic, mensen.

Orpheo
31 augustus 2006, 13:12
tuurlijk kan dat.
als je in experiment uittest wat je nodig hebt zou je kunnen overwegen ipv een volume pot een soepele draaiswitch te plaatsen.
met 0 en noem eens 100k..
want je gaat toch geen switch in een les paul plaatsen?

nee dat niet. ik ga 'm niet in een les paul plaatsen.

ik hebt btw wel een idee.

1 2 3

4 5 6

dat is schematisch een dpst. op 5 soldeer ik de hot lead van de pickup.

op 6 en 3 de weerstand

op 3 en op 1 een draadje naar de output.

zou dat werken?

bert k
31 augustus 2006, 13:13
Ik ga met NK3 mee, gewoon de helft van je lineaire pot.

Wat je ook zou kunnen doen is een instelpotje, wat je inbouwt in de gitaar. Gewoon dezelfde waarde nemen al een normale volumepot, en dan een mooie stand opzoeken. Schakelaar erachter en klaar.

Den_Echte_Jef
31 augustus 2006, 13:17
Bedoel je nu dat de spanning inplaats van 0.27 volt 0.135 volt word ??
Dan moet je hetzelfde formule gebruiken maar met de ampere die je al berekent hebt,

Dus geg.:

U = 0.135 V
I = 2.077 * 10^-5 A

R = U/I = 0.135/(2.077*10^-5) = ¨6499.75 Ohm = 6.5 kOhm

Of ben ik nu compleet verkeerd ?

Orpheo
31 augustus 2006, 13:19
als practische oplossing zal ik waarschijnlijk wel dat doen wat lennart net zei, (negk3fan) maar ik wil toch 'mijn' probleem opgelost hebben, just for the fun of it... ik ga zo eens even wat testen...

Orpheo
31 augustus 2006, 13:24
Bedoel je nu dat de spanning inplaats van 0.27 volt 0.135 volt word ??
Dan moet je hetzelfde formule gebruiken maar met de ampere die je al berekent hebt,

Dus geg.:

U = 0.135 V
I = 2.077 * 10^-5 A

R = U/I = 0.135/(2.077*10^-5) = ¨6499.75 Ohm = 6.5 kOhm

Of ben ik nu compleet verkeerd ?

ik bekeek het vanuit een andere invalshoek.

.27x2.077e-5=P=5.6079e-6 watt.

dat door de helft:

2.80395e-6watt

R is een vaste waarde. 13000 ohm

en nu ben ik t even op t moment kwijt (vannacht wist ik t nog :( ) moet je dan zeggen, I blijft gelijk, R gaat omhoog, of hoe? ben t even kwijt.

oh ja bert, wellicht is de werkbank een beter subforum voor dit...? ondanks dat op elec. gitaren meer mensen komen..?

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 13:56
maar als je een 250k pot hebt, en die staat volledig dicht, dan is je sound helemaal weg. of heeft dat te maken met t feit dat als je pot helemaal dicht is, hij t signaal helemaal afkapt...

als ik jou was zou ik de werking van een potmeter eerst nog maar eens gaan bekijken...

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 13:57
nee dat niet. ik ga 'm niet in een les paul plaatsen.

ik hebt btw wel een idee.

1 2 3

4 5 6

dat is schematisch een dpst. op 5 soldeer ik de hot lead van de pickup.

op 6 en 3 de weerstand

op 3 en op 1 een draadje naar de output.

zou dat werken?

een DPST met 6 aansluitingen?

Orpheo
31 augustus 2006, 16:25
een DPST met 6 aansluitingen?

jep. double pole single throw. ik heb hier er een foto van als je me niet gelooft ;) dat zijn dezelfde items die je gebruikt voor een faseswitch.

ik heb de oplossing gevonden/gekregen overigens. ik maak zo 'n foto van het schema, en post t daarna.

Orpheo
31 augustus 2006, 17:00
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/iets.jpg

dat zou 'm moeten zijn.


links van die lijn zie je een schema
daarboven wat mogelijke weerstandswaarden
rechts in t linkerdeel zie je iets met bolletjes, das de pickup.
waar de H bijstaat is de hot wire, de cold gaat naar aarde.
aan de hot wire zitten 2 in serie geschakelde weerstanden. die gaan naar aarde

aan de ene kant van de weerstand gaat t naar de ene poot van de switch.
de andere kant, tussen de weerstanden gaat naar de andere poot.
midden van switch is output die gaat naar volume oid, of gewoon de output

dan zou je dus ongeveer 15% van de totale output moeten overhouden.
ik snapte maar niet waarom dit nodig was... tot ik hoorde dat ik was vergeten dat je een hoogohmig signaal je amp in moet sturen omdat t anders niet klinkt.

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 17:42
jep. double pole single throw. ik heb hier er een foto van als je me niet gelooft ;) dat zijn dezelfde items die je gebruikt voor een faseswitch.

ik heb de oplossing gevonden/gekregen overigens. ik maak zo 'n foto van het schema, en post t daarna.


mijn dpst-en hebben er maar 3

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 17:44
ik snapte maar niet waarom dit nodig was... tot ik hoorde dat ik was vergeten dat je een hoogohmig signaal je amp in moet sturen omdat t anders niet klinkt.

uhh wtf??

....

Orpheo
31 augustus 2006, 19:53
mijn dpst-en hebben er maar 3


dpst=double POLE single throw.een keer werpen, 2 rijtjes. dus 6.

spst is single pole single throw. een keer werpen. 1 rijtje. dus 3

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 19:56
neejoh aap...

SPST heeft 2 aansluitpunten

en op jouw schema staat geloof ik een single pole double throw...

edit: sorry, double pole single throw heeft er 4. DPDT heeft er 6.

Orpheo
1 september 2006, 00:17
even niet kijken naar wat voor switch t is. klopt t schema!

vester86
1 september 2006, 16:43
met een DPDT switch en een veriabele weerstand ben je er al...

SimonS
1 september 2006, 19:23
Geinig idee dit. In hoeverre wordt dit toegepast in productie-gitaren?

edit: en wat is die schakeling op je Shamray waar je het over hebt, NegK3Fan?

Negative K3 fan
2 september 2006, 12:53
2 master volumes waartussen je kunt schakelen met een toggle switch