PDA

View Full Version : vroege silverfaces



Al
31 augustus 2006, 03:06
(onderwerp was gesloten)

Citaat: Origineel gepost door Al
Ik heb gemerkt dat vroege sf's in het algemeen helemaal niet zo goed klinken. Het was een dip in kwaliteit en dat was niet in de laatste plaats vanwege de parts. Is meer werk aan dan een wat latere sf.
Al
----
Jay schreef:
Ik heb sterk de indruk dat dit mede door de dunne telefoondraadjes komt die in die betreffende amps verwerkt zijn. Dat is dan een zéér lucuratieve klus voor een fuilltime/prof tech om de bedrading overnieuw te doen......

JaY

---------------------------

Verdenk ook die bedrading maar is het niet alleen. Die amps werden volgepropt met chocdrops en hebben een tijdje een foute mix qua instelling gehad van de eindbuizen. Maar er is meer --> BLIK.

Lange leve de vroege sf's.!!

Helaas pindakaas maar een kleine kans er een met bf circuit te scoren

Al

Tristan
31 augustus 2006, 03:48
Ik heb Youri gevraagd om het andere topic te sluiten, want de sfeer daarin was niet zo vriendelijk...
Ik wist eindelijk toch wat ik weten wilde en niemand wilde in dat topic gezellig ouwehoeren over het verschil in klank tussen de verschillende vintage fender amps, wat eigenlijk een beetje mijn bedoeling was...

Ikzelf vind dat de Silverfaces van voor 1976, dus zonder master volume toch echt beduidend beter zijn dan de Silverfaces die na 1976 zijn gebouwd, maar waarschijnlijk is dat niet wat jullie bedoelen...
Ik heb weleens een pre '76 en een post '76 Twin naast elkaar getest en dat was echt geen vergelijk...

jacky
31 augustus 2006, 10:30
Het gaat inprincipe over een korte periode eind zestiger jaren begin zeventig.
Als je dus van plan bent zon ding te kopen en je bent aan het testen en denkt van waarom klinkt het niet zoals ik verwacht.
Dan even de amp openschroeven en controleren of het een infame thin wire amp is en/of hij vol zit met de net zo beruchte choc drops.

Heb zelf eens een amp uit die periode gehad en na het vervangen van de caps was het ding opgeknapt maar nog steeds niet echt de top.

De bedrading vervangen voor bf layout en type of wire heb ik niet geprobeerd maar zou kunnen helpen is wel veel werk.


Wat Al al aangaf het kan evt ook aan de trafos uit die periode liggen

Ergo wil je een originele amp zoals de topic starter ergens eens heeft aangegeven deze periode niet benutten en of een iets latere of vroegere kopen

Succ7

Oja en bij twijfel open maken die amp en fotos posten er is altijd wel iemand die even een oordeelkundig (al dan niet met wat sarcasme doorspekt) advies kan geven

Oja twee laat je oren het werk doen want wat ik lelijk vind kan jij mooi vinden

Tristan
31 augustus 2006, 10:44
Ik begrijp nog steeds niet dat sommige mensen er vanuit gaan dat ze een amp gaan kopen die ze niet vinden klinken, of die vreemd aanvoelt...

Ik zou zo'n amp dan ook absoluut niet openschroeven, omdat ik dan gewoon absoluut totaal niet geinteresseerd ben in de amp, of het nou een Blackface, een Silverface of een poepelejoepie is...

Ik zou de amp pas open (laten) maken als ik de amp fantastisch vond klinken en dan zou ik wel benieuwd zijn wat erin zou zitten... :D

Het is wel een goede tip om op te letten bij Silverfaces van eind 60's en begin 70's...
Dat hele baffle verhaal is natuurlijk makkelijker te modificeren dan dat je de hele amp opnieuw moet wiren en/of dat je er een andere trafo in moet laten zetten, bovendien heeft zo'n baffle denk ik minder invloed op het geluid en hoeft het niet als storend worden ervaren...

Dude
31 augustus 2006, 12:18
Ik begrijp nog steeds niet dat sommige mensen er vanuit gaan dat ze een amp gaan kopen die ze niet vinden klinken, of die vreemd aanvoelt...


Omdat sommige mensen er lol in hebben te klooien, zie bv auto's. Waarom koopt iemand een gare ouwe oldtimer waar niemand meer wat in ziet ?? omdat er altijd wel wat moois van te maken valt :cooler:

Mr.Jay
31 augustus 2006, 12:42
Dat hele baffle verhaal is natuurlijk makkelijker te modificeren dan dat je de hele amp opnieuw moet wiren en/of dat je er een andere trafo in moet laten zetten, bovendien heeft zo'n baffle denk ik minder invloed op het geluid en hoeft het niet als storend worden ervaren...

De baffle heeft wel dégelijk véél invloed op je geluid.
Maarre....je wilde er toch een die 100% origineel was, daar ga je toch geen andere baffle inzetten ? foei zeg......

JaY

alfred
31 augustus 2006, 13:36
Meestal volg ik deze discussies rondom Silverface, Blackface, bouwjaar, mindere series en derg.
Ik vraag me echter meestal af wat de referentie is, als er bv. gezegd wordt een Blackface Deluxe Reverb klinkt beter dan een Silverface.

Kan het niet zo zijn dat een Silverface Deluxe Reverb al beter klinkt dan menig andere versterker en zijn de verschillen tussen BF en SF niet zo klein dat je dit alleen hoort in een directe vergelijking ? en dat je de verschillen bv. in een Band opstelling nauwlijks hoort ?

Ik ben zelf sinds kort de gelukkige bezitter van een mint SF Deluxe Reverb, volgens mij een '76 en als ik deze vergelijk met mijn andere versterkers die ook hun eigen charme/gebruiksmogelijkheden hebben (o.a. Studiotone, Superchamp, SF Princeton Reverb, Princeton II, MB DC5) dan heeft deze voor mij althans het mooiste cleane geluid, waar ik dus erg blij mee ben.
(gitaar is een standaard stratocaster)

Wat ik hiermee wil aangeven is maken wij ons niet veel te druk om die laatste 5 (?) % tussen bv. een SF en BF ?

jacky
31 augustus 2006, 14:01
Ik ben zelf sinds kort de gelukkige bezitter van een mint SF Deluxe Reverb, volgens mij een '76 en als ik deze vergelijk met mijn andere versterkers (o.a. Studiotone, Superchamp, SF Princeton Reverb, Princeton II, MB DC5) dan heeft deze voor mij althans het mooiste cleane geluid, waar ik dus erg blij mee ben.


Ik kan me voor stellen dat zon deluxe reverb beter klinkt dan het rijtje wat je opsomt.
Hij heeft de grootste kast en het meeste vermogen dus zal ook wel wat langer clean blijven (-MB maar dat is helemaal plat)
Ik was zelf ook nogal van mening dat het niet veel uitmaakte tot je het hoort met een A ? B test en als je dat BF soundje op je hardeschijf hebt staan is het lastig om andere ampjes nog mooi te vinden

Ik kan je alleen maar aanraden om eens iemand op te zoeken met een bf deluxe reverb en gewoon eens even te luisteren


Offfff doe het mischienmaar beter niet ;-)

Tristan
31 augustus 2006, 14:41
Omdat sommige mensen er lol in hebben te klooien, zie bv auto's. Waarom koopt iemand een gare ouwe oldtimer waar niemand meer wat in ziet ?? omdat er altijd wel wat moois van te maken valt :cooler:

Dat klooien begrijp ik wel, daar kan ik de lol wel van inzien, maar dan nog ga je toch klooien met een basis waarvan je denkt dat er wel wat inzit, tenminste dat zou wel mijn uitgangspunt zijn...

Tristan
31 augustus 2006, 14:50
De baffle heeft wel dégelijk véél invloed op je geluid.
Maarre....je wilde er toch een die 100% origineel was, daar ga je toch geen andere baffle inzetten ? foei zeg......

JaY

:D
Kijk, dit soort sarcasme kan ik wel waarderen...
Mijn punt over het helemaal origineel houden van een versterker ging alleen op voor Blackfaces, ik vind het zonde om veel geld uit te geven aan een Blackface om die tenslotte helemaal te laten verbouwen...
Kijk, als het nodig is om de amp technisch goed te laten functioneren, dus als het bijvoorbeeld over het vervangen van de caps gaat dan lijkt mij dat ook zinvol, alleen al die hobbyistische en zogenaamd "betere" modificaties zou ik niet zo zien zitten met een voor mij goed klinkende Blackface en zoals ik al zei, een voor mij slecht of minder klinkende amp zou ik in eerste instantie al nooit kopen...
Bij een Silverface heb ik daar dan minder moeite mee, omdat de prijzen die daarvoor gevraagd worden ook veel lager liggen...

Een maat van mij heeft echter een te gek klinkende non master volume Silverface Twin Reverb waar ik weleens op gespeeld heb en bij die amp zou ik echt niet weten wat er "beter" zou kunnen...
De amp klinkt warm en vol, dynamisch, heeft ballen en karakter, een prima amp dus, aan zo'n amp zou ik ook niet zo gauw gaan of laten klooien...

Mr.Jay
31 augustus 2006, 15:04
:D
Kijk, dit soort sarcasme kan ik wel waarderen...
Mijn punt over het helemaal origineel houden van een versterker ging alleen op voor Blackfaces, ik vind het zonde om veel geld uit te geven aan een Blackface om die tenslotte helemaal te laten verbouwen...
Kijk, als het nodig is om de amp technisch goed te laten functioneren, dus als het bijvoorbeeld over het vervangen van de caps gaat dan lijkt mij dat ook zinvol, alleen al die hobbyistische en zogenaamd "betere" modificaties zou ik niet zo zien zitten met een voor mij goed klinkende Blackface en zoals ik al zei, een voor mij slecht of minder klinkende amp zou ik in eerste instantie al nooit kopen...
Bij een Silverface heb ik daar dan minder moeite mee, omdat de prijzen die daarvoor gevraagd worden ook veel lager liggen...

Een maat van mij heeft echter een te gek klinkende non master volume Silverface Twin Reverb waar ik weleens op gespeeld heb en bij die amp zou ik echt niet weten wat er "beter" zou kunnen...
De amp klinkt warm en vol, dynamisch, heeft ballen en karakter, een prima amp dus, aan zo'n amp zou ik ook niet zo gauw gaan of laten klooien...

Ook niet voor die laatst 5% ...........?
JaY

Tristan
31 augustus 2006, 15:19
Ook niet voor die laatst 5% ...........?
JaY

:???:
Ik nie b'grijp m'neer
T'isch toch 'n goed amp?

Wat bedoel je, de amp opnieuw laten bedraden ofzo?

Nee, liever zekerheid en tevredenheid met 5% minder als gezeik en onzekerheid en iedere keer die twijfel of dat het echt wel een verbetering was...
Vergelijk het maar met plastische chirurgie, de meeste mensen worden daar ook niet beter van, of je moet wel zo hondslelijk zijn dat er toch niets aan te verklooien valt...
Voor mij geldt echter nog steeds, liever een leuke vrouw met een mooi gezicht en kleine borsten dan een opgepompte bimbo met grote neptieten...
In dit geval is vorm toch belangrijker dan inhoud i.m.o en dan heb ik het natuurlijk niet over het karakter, maar dat begrijp je vast wel...

Al
1 september 2006, 00:29
Bij een Silverface heb ik daar dan minder moeite mee, omdat de prijzen die daarvoor gevraagd worden ook veel lager liggen... Een maat van mij heeft (...)

Het goud ligt nog regelmatig op straat.

Een goede sf is nog steeds een uitstekende investering wat betreft prijs/kwaliteit. Prijzen zijn schat ik afgelopen 5 jaar 50% gestegen.

Al

Unicron
1 september 2006, 10:41
even een ander vraagje over sf fenders:

ik heb twee bassman 100s, eentje met 'staart' onder het logo en eentje die dat niet heeft, welke is ouder?

Als men hierin geïnteresseerd is wil ik ook tzt best beide ingewanden op de foto zetten zodat misschien tussen deze twee duidelijke verschillen te zien zijn? Vooralsnog heb ik het idee dat de Bassman met 'staart' veel meer stuwt en directer is...

P.S. kan een wat slappe 12AX/AU een verschil in volume/druk tussen beide amps verklaren? Beide hebben nieuwe eindbuizen, eentje JJ andere WXT+, de WXT+ amp is luider en heeft recente voorbuizen, de andere RCA's.

Mr.Jay
1 september 2006, 18:19
even een ander vraagje over sf fenders:
ik heb twee bassman 100s, eentje met 'staart' onder het logo en eentje die dat niet heeft, welke is ouder?
P.S. kan een wat slappe 12AX/AU een verschil in volume/druk tussen beide amps verklaren? Beide hebben nieuwe eindbuizen, eentje JJ andere WXT+, de WXT+ amp is luider en heeft recente voorbuizen, de andere RCA's.

Geen 2 amps zijn hetzelfde. Elk onderdeel heeft wel tot 20% tolerantie, opgeteld kan dat heel wat uitmaken.
Mét tail is de oudste.

JaY

matto
2 september 2006, 11:33
even een ander vraagje over sf fenders:

ik heb twee bassman 100s, eentje met 'staart' onder het logo en eentje die dat niet heeft, welke is ouder?

Als men hierin geïnteresseerd is wil ik ook tzt best beide ingewanden op de foto zetten zodat misschien tussen deze twee duidelijke verschillen te zien zijn? Vooralsnog heb ik het idee dat de Bassman met 'staart' veel meer stuwt en directer is...

P.S. kan een wat slappe 12AX/AU een verschil in volume/druk tussen beide amps verklaren? Beide hebben nieuwe eindbuizen, eentje JJ andere WXT+, de WXT+ amp is luider en heeft recente voorbuizen, de andere RCA's.

Met Staart is ouder.

Unicron
2 september 2006, 16:49
Okee, bedankt!

Nog iets anders weer, ik heb mijn oog op een Bassman 50 laten vallen, maar vermoed dat de PT niet origineel is. Is bij een Bassman 50 (net als bij de 100) de PT ook helemaal zwart, of kan het eentje met 'rondere' stalen kappen zijn?

jacky
2 september 2006, 17:48
Met Staart is ouder.

Correctie het logo met de staart is ouder aan de hand van chassis nummers en trafo nummers kan je de juiste leeftijd bepalen en dan kan je zeggen die of die is ouder .
Heb zelf al vaak een fendertje gehad met het verkeerde logo

matto
2 september 2006, 21:29
Ja ik ook, maar dan had ik het er zelf op geschroefd:satisfie:

jacky
3 september 2006, 00:18
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gedaan .......

Ach ik vind bf mooier dan sf ook de face plate heeft het vaak moeten ontgelden