PDA

View Full Version : topkam



rickert
30 augustus 2006, 23:23
Hallo medeforummers,

Van mijn Ibanez PF200 is de topkam behoorlijk ingesleten, met als gevolg dat de dikke E nu rammelt als een malle als ik m open aansla. Dus ik wil de topkam graag vervangen, en nu was mijn vraag dus welke ik in godsnaam moet hebben!!

http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_66

al die maten!

op mn geodriehoek (jaja :hippie: ) is de hals 42 mm breed, en ik wil n pre-slotted, want als ik met een veil aan de haal ga kan ik m beter meteen weggooien!

groeten

Rick

Enra
31 augustus 2006, 08:06
Hé Rick,

Geen van allen. Pre-fab topkammen passen nooit, omdat geen gitaar exact hetzelfde is. Hoogte, breedte en dikte of diepte van de sleufjes kloppen niet of zijn onzorgvuldig bewerkt. En - most important - het topkammetje (zadel trouwens ook) moet passen bij de radius van de toets.

Kortom, zelf maken of laten maken!!! En gezien je vaardgheid met het noodzakelijke gereedschap schat ik in dat je voor het laatste moet gaan.

rickert
31 augustus 2006, 10:41
Hé Rick,

Geen van allen. Pre-fab topkammen passen nooit, omdat geen gitaar exact hetzelfde is. Hoogte, breedte en dikte of diepte van de sleufjes kloppen niet of zijn onzorgvuldig bewerkt. En - most important - het topkammetje (zadel trouwens ook) moet passen bij de radius van de toets.

Kortom, zelf maken of laten maken!!! En gezien je vaardgheid met het noodzakelijke gereedschap schat ik in dat je voor het laatste moet gaan.

Bedankt voor de reactie, en damnit! Weet iemand een goed iets waar ik dat kan laten doen in de buurt van Zoetermeer die een beetje snel is? Ik kom wel eens bij feedback rotterdam maar m'n broertje is daar een deel van z'n drumstel bijna een halfjaar kwijt geweest voor reperatie, dus dat zie ik echt niet zitten!

fred dons
31 augustus 2006, 10:45
afspraak maken met Vox Humana in vlaardingen die zijn wel snel met dat soort dingen

mayniac
31 augustus 2006, 15:25
Is het echt zo rampzalig gesteld met die prefab dingen? Ik zat er ook over te denken om er een paar te bestellen voor een Strat en een Tele.

En wat voor materiaal? Is er iemand bekend met Tusq?

fred dons
31 augustus 2006, 15:35
ze zijn best wel ok (niet allemaal) maar zoals Enra al zei, je moet ze allemaal bijwerken
de enige die ik zonder moeite uit de doos installeer zijn earvana nuts maar die zijn 1 een stuk duurder en niet altijd wat je zoekt

tusq is mooi materiaal voor topkammen (en ook niet goedkoop)

je kunt wel met een prefab beginnen (even de breedte van je huidge kam opmeten voor een indicatie) maar er komt altijd nog gevijl bij

fred dons
31 augustus 2006, 15:39
en oh ja, ik werk het liefst met grafiet of messing als topkam omdat ze beide bij juiste installatie goed stemvast zijn bij tremgebruik en goed bewerkbaar zijn

sembo
31 augustus 2006, 16:43
ik heb een nieuwe kam bij een goede gitaar zaak(vertrouwelijk :rockon: ) laten zetten

die zullen vast wel weten wat je nodig hebb