PDA

View Full Version : Valvestate vraagje



mmrizio
30 augustus 2006, 22:21
Sinds een paar weken heb ik een Valvestate 8200. Met een heerlijk geluid om thuis wat te pingelen. Sinds gisteren heeft hij een probleem:
Het kanaal 1 is brak. Het geluid is een stuk zachter dan vroeger en kraakt bij volle aanslag. Zowel bij clean als crunch mode treedt dit probleem op, kanaal 2 heeft geen last.

Wat interessant is, is dat het probleem grotendeels weg is, als ik de 'treble' dicht draai.

Een schema van de 8200 heb ik niet gevonden, maar ik neem aan dat het schema van de 8280 gelijk is. Dit staat http://www.drtube.com/schematics/marshall/8280-62-02.pdf.

Gegeven de relatie met de teble pot verdenk ik de condensatoren rondom de tone stack. Zit ik in de goede richting? Iemand nog tips voordat ik 'm opentrek?

Maurice

Ps. Waar ik ook meteen naar wil kijken is het volume verschil tussen het linker en rechter stereo kanaal. Omdat dit al vanaf minimale openingen van de potmeter is verdenk ik de potmeter. Komt het voor dat de verschillende kanten van een stereo potmeter sterk verschillen? Het linker kanaal maakt al geluid als het rechter kanaal nog dicht zit.

guitarnijboer
1 september 2006, 02:53
Waarschijnlijk zit je niet in de goede richting. Als het probleem 'grotendeels' verdwijnt bij het dicht draaien van de treble pot, dan betekend dit: dat door het dichtdraaien van de treble pot de storing die ergens optreed wordt gemaskeerd. Met andere (bijna dezelfde) woorden: de storing kan dus nog steeds op veel plekken in het circuit zitten.

Dat je de storing niet hoort op kanaal 2 kan komen omdat de storing niet opvalt in de oversturing, maar ook omdat de storing alleen optreed in delen van het circuit die uitsluitend voor kanaal 1 gebruikt worden.

Met het laatste zou ik dan ook maar beginnen. Circuit rond Tr1, Tr3 en IC4A.
Dit is om te beginnen al een behoorlijke klus, die je zonder de juiste meet app. en kennis, alleen met ontzettend veel geluk zal gaan klaren.

Een ding kan ik je wel zeggen: de condensatoren rond het toonregelcircuit zijn het zeer waarschijnlijk niet!

Suc6 ermee!

guitarnijboer
1 september 2006, 12:37
Oh en trouwens:

Volume verschil bij bijna dichtgedraaide master potmeter is heel normaal. Juist op het eerste stukje zit nog wel eens een afwijking tussen links en rechts, vooral als het een wat goedkopere potmeter betreft. (bij wat verder opendraaien wordt dit verschil steeds kleiner)

mmrizio
1 september 2006, 21:32
Dank voor je antwoorden!

Aan de ene kant klinkt het logischer dat een transistor de geest geeft dan een condensator. Aan de andere kant: het geluid wordt volgens mij niet gemaskeerd, maar wordt echt normaal: Bij het dichtdraaien van 'treble' wordt het geluid steeds normaler (voller, minder gekraak), maar ook steeds minder zwak tot op het normale volume. Daarom twijfel ik nog of het niet toch 1 van de condensatoren is. En ik heb het idee dat de mid potmeter weinig meer doet.

Maurice

guitarnijboer
1 september 2006, 22:22
Tja ik kan het hier natuurlijk niet horen, je schreef aanvankelijk dat het probleem 'grotendeels' weg was met de treble dicht..... Ik bedoelde trouwens niet dat het perse een transistor hoeft te zijn maar het circuit rond tr1, tr3 en IC4a.

Wat eventueel ook zou kunnen is dat solderingen van de pots/clean crunch schakelaar niet meer helemaal goed zijn....
Of de voeding: R84, C39

Koppelcondensatoren gaan niet snel stuk als in dat ze hun capaciteit verliezen en dit zou alleen een klank verandering teweeg brengen(in de loop van de jaren). Wat wel zou kunnen is dat ze doorslaan en niet meer de gelijkspanning van de vorige trap tegenhouden. Door die doorgelaten gelijkspanning die dan weer op de volgende trap komt, staat die niet goed ingesteld en gaat vervormen cq kraken. In dit geval zou dat dan waarschijnlijk de 220 p condensator van de treble moeten zijn. (omdat als je die dichtdraaid het kraken verminderd/stopt)Dit kun je controleren door de spanning te meten op de verbinding van de condensator met de potmeter. Hier moet 0 volt staan. Het kraken zou dan ook moeten verminderen als je de volume van kanaal 1 bijna dichtdraaid trouwens.

Maar zoals ik al zei zijn er tal van andere dingen die ook kunnen. Het is moeilijk om af te gaan op een beschrijving van wat iemand hoort. Laast wilde ik iemand advies geven die alleen maar ruis uit een effect kreeg.... Na wat heen en weer gepraat bleek het geen ruis maar brom....

Problemen kunnen overigens goed ontstaan op plekken waar je ze niet verwacht en ergens anders weer rare dingen tot gevolg hebben die niet meteen logisch lijken....

Jambi
3 september 2006, 03:00
Ik heb een Valvestate 8080, mooi ding, goed geluid. Ik heb hem laatst versjouwd naar mijn zolder om op driekwart volume te spelen met drums erbij. terug op mijnn kamer gefet hij bijna geen geluid meer!!! Alleen een heel zwak signaal, behoorlijk misvormd.

Enig idee wat er ana de hand is?? Ik heb gezocht op internet en het komt vaker voor dat er een fuse/buis doorbrand in zo'n ding. Is dat em? Ik heb geen zin om me kapot te betalen aan eoa onderzoekskosten en dergelijke!

ALvast bedankt!

paul

guitarnijboer
3 september 2006, 12:54
Paul, voor een dergelijk algemene vraag zou ik een kristallen bol nodig hebben..... En die heb ik niet.

Wat ik wel weet is dat het buisje uitsluitend voor het overdrive kanaal gebruikt wordt. Het cleane kanaal zou het gewoon moeten doen als het buisje stuk zou zijn.

Han S
3 september 2006, 13:37
Wat ik wel eens merk is dat de effect loop het probleem veroorzaakt, als je dan een kort snoertje in de send en return plugt is het volume weer terug. Goedkope jack chassisdelen dus.

Jim Marshall zou eens wat betere onderdelen moeten gebruiken, de potmeters zijn ook al drie keer zero.

Han S
3 september 2006, 17:09
Nou Nico, je hebt vast wel eens een Valvestate van binnen gezien en daar zit bizonder weinig in, op geen enkele manier te vergelijken met een JCM.

Dus een paar knappe chassisdeeltjes en potmetertjes zullen de winst op zo'n barrel nauwelijks drukken. :D

Negative K3 fan
3 september 2006, 17:37
juist dat soort dingen zorgen daar dus voor...

mmrizio
30 september 2006, 23:00
Tja ik kan het hier natuurlijk niet horen, je schreef aanvankelijk dat het probleem 'grotendeels' weg was met de treble dicht..... Ik bedoelde trouwens niet dat het perse een transistor hoeft te zijn maar het circuit rond tr1, tr3 en IC4a.

Wat eventueel ook zou kunnen is dat solderingen van de pots/clean crunch schakelaar niet meer helemaal goed zijn....
Of de voeding: R84, C39

Koppelcondensatoren gaan niet snel stuk als in dat ze hun capaciteit verliezen en dit zou alleen een klank verandering teweeg brengen(in de loop van de jaren). Wat wel zou kunnen is dat ze doorslaan en niet meer de gelijkspanning van de vorige trap tegenhouden. Door die doorgelaten gelijkspanning die dan weer op de volgende trap komt, staat die niet goed ingesteld en gaat vervormen cq kraken. In dit geval zou dat dan waarschijnlijk de 220 p condensator van de treble moeten zijn. (omdat als je die dichtdraaid het kraken verminderd/stopt)Dit kun je controleren door de spanning te meten op de verbinding van de condensator met de potmeter. Hier moet 0 volt staan. Het kraken zou dan ook moeten verminderen als je de volume van kanaal 1 bijna dichtdraaid trouwens.

Maar zoals ik al zei zijn er tal van andere dingen die ook kunnen. Het is moeilijk om af te gaan op een beschrijving van wat iemand hoort. Laast wilde ik iemand advies geven die alleen maar ruis uit een effect kreeg.... Na wat heen en weer gepraat bleek het geen ruis maar brom....

Problemen kunnen overigens goed ontstaan op plekken waar je ze niet verwacht en ergens anders weer rare dingen tot gevolg hebben die niet meteen logisch lijken....

Ik ben bang dat je toch gelijk had, dat het de condensator niet was. Nu gaat mijn verdenking uit naar TR3. Mijn versterker is 2 revisies ouder dan het schema - en een verschil is nu net de twee zener dioden ZD06 en ZD07 die voor TR3 zitten.

http://www.xs4all.nl/~pyrenees/VS8200%20Ch1.jpg

Wat is de functie van de dioden? Beschermen van TR3? Zouden ze deze toegevoegd hebben omdat er veel problemen met TR3 waren?

Maurice

mmrizio
1 oktober 2006, 13:42
In het verlengde daarvan: TR3 is een VN2410L, een blijkbaar niet heel courante TMOS FET transistor. Waar kan ik deze kopen? Bij de gebruikelijke adressen (Conrad, Newtone) kan ik 'm niet vinden. De gitaarversterkeronderdelenshops zijn vooral goed in buizen, schakelaars en knoppen...

Heeft iemand ervaring met bestellen van dit soort onderdelen bij Marshall zelf of importeur Voerman? Of weet iemand een andere fysieke of web winkel die obscure halfgeleiders levert?

Maurice

aad
1 oktober 2006, 17:22
In het verlengde daarvan: TR3 is een VN2410L, een blijkbaar niet heel courante TMOS FET transistor. Waar kan ik deze kopen? Bij de gebruikelijke adressen (Conrad, Newtone) kan ik 'm niet vinden. De gitaarversterkeronderdelenshops zijn vooral goed in buizen, schakelaars en knoppen...

Heeft iemand ervaring met bestellen van dit soort onderdelen bij Marshall zelf of importeur Voerman? Of weet iemand een andere fysieke of web winkel die obscure halfgeleiders levert?

Maurice

Volgens de datasheet op: Vishay - manufacturer of discrete semiconductors and passive components (http://www.vishay.com/)
is dit component obsolete. Dat betekent dat-ie niet meer gemaakt wordt.
In plaats van deze fet wordt door anderen (met succes dus) een BS107KL of een TN2404KL gebruikt.

Specs: 240V/200mA RDSon 4ohm VGS=0,8-2V.

Deze geldt voor zowel de VN2410L als de BS107KL/TN2404KL.

Het punt is de spanning. Als die niet hoger is dan 200V kan je een BS107 (zonder KL) gebruiken. De BS107 is slechts 200V DS spanning.

Maar het goede nieuws is dat ik er waarschijnlijk wel aan kan komen (aan die BS107).
Dus misschien kan jij dat ook nu?

mmrizio
1 oktober 2006, 18:14
Dank, dat is in ieder geval een optie die de moeite waard is. Waar ik alleen nog over twijfel is of dit het geluid gaat beinvloeden. Ze zitten in het signaalpad, terwijl de applicatie volgend Vishay is:
- High-Voltage Drivers: Relays, Solenoids, Lamps, Hammers, Displays, Transistors, etc.
- Telephone Mute Switches, Ringer Circuits
- Power Supply, Converters
- Motor Control

Klinkt niet echt als audio/geluid. Toch heeft Marshall hiervoor gekozen. Ik weet veel te weinig van de materie af om een beeld te hebben waarom ze dit gedaan hebben - en of de vervanger het geluid beinvloedt.

Hoe kom ik daar achter? Of kan ik beter eerst nog even achter 'the real thing' aanjagen?

Maurice

aad
1 oktober 2006, 18:26
Dank, dat is in ieder geval een optie die de moeite waard is. Waar ik alleen nog over twijfel is of dit het geluid gaat beinvloeden. Ze zitten in het signaalpad, terwijl de applicatie volgend Vishay is:
- High-Voltage Drivers: Relays, Solenoids, Lamps, Hammers, Displays, Transistors, etc.
- Telephone Mute Switches, Ringer Circuits
- Power Supply, Converters
- Motor Control

Klinkt niet echt als audio/geluid. Toch heeft Marshall hiervoor gekozen. Ik weet veel te weinig van de materie af om een beeld te hebben waarom ze dit gedaan hebben - en of de vervanger het geluid beinvloedt.

Hoe kom ik daar achter? Of kan ik beter eerst nog even achter 'the real thing' aanjagen?

Maurice

- High-Voltage Drivers: Relays, Solenoids, Lamps, Hammers, Displays, Transistors, etc.
- Telephone Mute Switches, Ringer Circuits
- Power Supply, Converters
- Motor Control

Klinkt als alle datsheets voor fets Niet direct iets oim je zorgen over te maken. Aangezien de VGS bij alle genoemde types overeenkomt is de versterking (steilheid) van de fetjes ook wel OK. Die toepasbaarheid voor boorhamers en solenoids moet je zien als een aanwijzing omdat de RDSon volgens de datasheets erg laag is. Nou ja erg laag. Ik vind 4ohm niet bepaald echt laag, maar dat is een andere discussie.

Wat je geluid ernstig zou kunnen beinvloeden zijn meer zaken als capaciteit van de gate etc. Moet je gewoon proberen denk ik.

De diodes D6 en D7 dienen inderdaad ter bescherming. Aangezien ze contra in serie staan bepalen ze samen een maximum van 15,6volt, zijnde ten alle tijde de zenerspanning (15volt) en de overgang van de tegengestelde diode (0,6volt). Als je tenminste begrijpt wat ik bedoel.
Eigenlijk is deze vorm van zenerdiodeschakeling een soort diac.

mmrizio
1 oktober 2006, 19:53
De diodes D6 en D7 dienen inderdaad ter bescherming. Aangezien ze contra in serie staan bepalen ze samen een maximum van 15,6volt, zijnde ten alle tijde de zenerspanning (15volt) en de overgang van de tegengestelde diode (0,6volt). Als je tenminste begrijpt wat ik bedoel.
Eigenlijk is deze vorm van zenerdiodeschakeling een soort diac.

Beantwoordt dat ook de vraag van de 200V (BS107) vs. 240V (BS107KL) of moet ik de voltmeter er even bij pakken om de voedingsspanning (of hoe heet zoiets) te meten?

Maurice

aad
1 oktober 2006, 20:35
of moet ik de voltmeter er even bij pakken om de voedingsspanning (of hoe heet zoiets) te meten?

Maurice

Dat lijkt mij zeer verstandig. :D
Je moet de spanning over C39 weten. Die is w.s. lager dan 200volt (hoop ik dan toch).