PDA

View Full Version : El 34 buizen



kassie
30 augustus 2006, 22:05
ben van plan om nieuw setje buizen aan te schaffen. maar nu hebben verschillende merken zoals groove tubes en sovtek dezelfde buizen zoals el 34 die ik dus wil. wat is het verschil tussen de buizen ook al is het hetzelfde type?

ik ben van plan om el34's in mijn jcm 900 50 watt te plaatsen en dan van het merk groove tubes. maar nou zie ik in een zekere catalogus dat er een E34LS is en een EL34C en een EL34R wat is nou het verschil? is de E34LS eigenlijk wel een EL34 dan? wel zie ik ook staan dat de C versie iets goedkoper is dan de R versie.

en dan nog een vraag. ik heb ff gesearched op het forum en er stond ook dat je dan opnieuw de bias in moest stellen. wat houd dat precies in? is dat makkelijk om zelf te doen of moet ik het laten doen? hoeveel zal ik dan ongeveer kwijt zijn?

lot's of questions haha groeten en rock on!

H.Manback
30 augustus 2006, 22:12
De verschillende merken hebben een verschillend geluid, de een is bijvoorbeeld wat warm klinkender, de ander scherp etc. Daarover kan je waarschijnlijk een hoop vinden op internet als je gaat zoeken naar de verschillende merken, maar het blijft altijd een beetje persoonlijk wat je lekkerder vindt.

Die types van groove tubes ben ik niet mee bekend, mijn gok is dat het verschillende bias klasses zijn ofzo.

De bias instellen bij het verwisselen van buizen houdt in dat hij opnieuw wordt afgesteld, dit is nodig omdat verschillende buizen (ook van hetzelfde type en merk) produktie toleranties hebben, en dus niet hetzelfde reageren. Zonder te biasen loop je de kans dat de buis te heet staat en dus zichzelf opbrandt, of dat hij te koud is waardoor het nergens meer naar klinkt (grofweg). Zelf doen is geen goed idee als je niet weet waar je mee bezig bent, het is ook nog gevaarlijk (hoogspanning).

vinni
30 augustus 2006, 23:24
Kijk FF op de site www.gtrgear.com (http://www.gtrgear.com)
Daar staat een uitgebreide beschrijving van de EL buizen.
Vergeet zeker ook niet te kijken naar de KT77. Is meer een super EL34.

Groet,
Vinni

kassie
31 augustus 2006, 13:29
hoeveel moet nieuwe buizen erin laten zetten en opnieuw laten biassen kosten dan bij een gitaarzaak (afgezien van de kosten van de buizen)? is het een tijdrovende bezigheid?

FrankS
31 augustus 2006, 16:50
Neuh kost amper tijd. Nieuwe buizen dr in drukken en biassen > potmetertje afstellen. That's it :)

kassie
2 september 2006, 11:19
gelukkig. dan weet ik dat even zodat ze me geen oor aan kunnen naaien haha :)

vinni
2 september 2006, 12:15
Neuh kost amper tijd. Nieuwe buizen dr in drukken en biassen > potmetertje afstellen. That's it :)

Nou....is niet helemaal waar.
Er zijn amps daarvan moet je eerst het halve chassis slopen voor dat je bij de biaspot kan komen. Maar dr zijn ook amps waar de biaspunten mooi op de achterkant zitten. Net een Egnater MOD100 gezien.....zo simpel om daar de bias van af te stellen......dat verdient navolging....maar ja....prijzig ampje.

Vinni

Agent_Smith
2 september 2006, 13:29
Nou....is niet helemaal waar.
Er zijn amps daarvan moet je eerst het halve chassis slopen voor dat je bij de biaspot kan komen. Maar dr zijn ook amps waar de biaspunten mooi op de achterkant zitten. Net een Egnater MOD100 gezien.....zo simpel om daar de bias van af te stellen......dat verdient navolging....maar ja....prijzig ampje.

Vinni

Idd: JCM2000s. Ideaal.

combo
3 september 2006, 16:32
kan er iemand zeggen hoe je moet biassen,

ik heb elektronica kennis, maar nooit lampen gezien op school