PDA

View Full Version : Strat/tele neck angle?



mayniac
30 augustus 2006, 21:42
Deze vraag heeft niet echt betrekking op zelfbouw, maar meer op het afstellen. Echter, ik denk dat ik hier de meeste kans heb op bruikbare antwoorden.

Mijn vraag is als volgt: Een strat/tele hoort toch geen neck angle te hebben? Hoe zorg je er dus voor dat een hals mooi 'recht'/evenwijdig in de pocket zit?

In een poging mijn MIM 60 RI Strat goed af te stellen heb ik ooit eens de shims verwijderd die tussen de hals en de pocket waren gestopt. Daarna is het me nooit meer gelukt om een goede afstelling te krijgen met een lage actie.
De laatste tijd ben ik me echter weer aan het verdiepen in de details van het afstellen, en nu viel het me op dat de hals van mijn Strat een kleine hoek maakt met de body. Daar waren die shims dus voor.... :D
Ik ga die shims dus maar weer terugstoppen, maar hoe krijg ik de hals nu mooi recht, zonder hoek?
De 'originele' shims waren van karton (ik heb ze nog bewaard), maar zou het niet beter zijn om gewoon een stukje hout te gebruiken?

EDIT: Ik vraag me dus ook af hoe je kunt zien/meten of de hals recht zit... Een hele kleine hoek betekent namelijk al snel een grote uitslag...

G.G.
30 augustus 2006, 21:50
Hout is mooi, maar moeilijk om perfect schuin te krijgen.

Zelf knip ik altijd een lange strip aluminumfolie (je weet wel, dat spul uit de keuken) Die strip is net zo breed als de neckpocket en die vouw ik trapsgewijs totdat er een mooie gelijkmatige wig is. Onder druk wordt het een mooi strak wigje.

mayniac
31 augustus 2006, 12:53
Bedankt voor je reactie G.G.

Iemand anders nog suggesties?

Gearjunkie
31 augustus 2006, 19:43
Hoi,

Je kan een lange liniaal gebruiken. Liefst een die enigzins doorzichtig is.

ledzeppelin
31 augustus 2006, 19:49
waterpas!! of zeg ik nu iets heel stoms :satisfie:

rinaldo
31 augustus 2006, 21:23
ik zou de shims gewoon weer terug plaatsen waar ze zaten, de snaren er op doen en kijken hoe je actie is en aan de hand daarvan opnieuw afstellen.

ik weet niet precies waar de shims zaten, maar aan je verhaal te oordelen heb je nu een lichte angle, dus zullen ze wel aan het begin van de neckpocket gezeten hebben om de hals wat voorover te halen.

in de fabriek gaat ook wel eens wat mis, dus moeten ze dat op die manier weer oplossen.

het is overigens niks vreemds, want ik heb wel vaker strats gezien met shims, alleen dan meestal om de hals achteover te drukken, dus om te proberen een lichte hoek te krijgen, omdat in die gevallen bij de laagste afstelling de hals ahw nog te veel voorover stond zodat de actie nog te hoog was.

als je dan je hals wat achterover haalt komen de snaren dichter bij de toets te liggen, dus heb je een lagere actie.