PDA

View Full Version : Brug problemen met mooie plank



BeKaaW
30 augustus 2006, 19:56
Het bouw proces met de mooie plank - waarvan we denken dat het Fuzelia is - vordert traag maar gestaag. Tot nu toe lijkt Fuzelia zich goed te gedragen, de decoupeerzaag rookte af en toe een beetje, maar het hout splintert niet. 't klinkt trouwens wel erg "kort" als je er op klopt. 'K denk dat het niet het beste hout voor gitaren is, maar het blijft een probeersel!

Vormgeving met de schuurmachine gaat eigenlijk vanzelf en wel uit het losse handje, want zo geavaceerd ben ik allemaal niet. De eerste ruwe afwerkings resultaten lijken prima en als ik niet gewoon meneer "Bison" houtlijm had gebruikt zou ik hem in de olie zetten - 'k ben bang alleen dat met olie de lijm te snel uitdroogt en ik straks twee halve bodies heb :)

Maar de TOPIC VRAAG...: De mensuur van de (Gibson achtige SG) bas wordt slechts 30,5" (77,5cm), da's voor een bas niet veel, als gevolg daarvan is de "string spacing" bij de brug slechts 17mm. IK heb wel een oude brug maar die is tamelijk "K", dus niet zo gepast voor dit projectje zeg maar. Weet iemand wie/waar bruggen voor een bas zou kunnen leveren/maaken voor een snaar afstand van 17mm. (met googlen nog niets gevonden)

http://i102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/Brug.jpg
De oorspronkelijke brug van de "OK"-bas die ik dus niet meer wil gebruiken met een snaarafstand van 17mm



En nog wat foto's met de voortgang.

http://i102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/Gezaagdsmall.jpg
De fuzelia (?) body na decoupeerzaag, met de oude "OK"-hals.

http://i102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/Body01small.jpg
Beginnetje van het in model schuren van de body

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 20:34
Begint er al leuk uit te zien!

Maar waarom wil je de string spacing van 17 mm houden? Ik weet niet wat standaard is voor een bas, maar in principe staat dat toch volledig los van de mensuur?

En over dat in de olie zetten; volgens mij moet dat gewoon kunnen hoor. Ik heb daar verder niet over nagedacht met mijn bison gelijmde strat, en het houdt nog prima!

BeKaaW
30 augustus 2006, 20:50
Nou, de hals die ik gebruik is een oude hals die ik had liggen en heeft vaste maten/fret afstand. Als ik de mensuur die daar bijhoort aanhoudt en op die plek de brug zet met een string spacing van zeg 20mm, dan vallen de snaren bij de body aanhechting buiten de hals.

Ik zou de brug verder weg kunnen zetten dan komt het met die 20mm, wat betreft de snaar loop op de hals wel goed, maar dan klopt m'n mensuur weer niet denk ik. Of maak ik een denk fout?

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 21:35
Als je dat laatste doet klopt je mensuur inderdaad niet meer, als ik het goed lees.

Maar heb je het al geprobeerd door bijv. 4 touwtjes te spannen, of alleen de buitenste 2. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze er dan echt naast lopen, alhoewel... het is natuurlijk een bas.

Anders zou je misschien op zoek kunnen naar zo'n brug: http://www.schaller-guitarparts.de/1251.htm

In 3 dimensies verstelbaar, dus variabele stringspacing.

BeKaaW
30 augustus 2006, 22:37
Ik heb de snaren en de brug in een teken programma uitgezet met een spring spacing van 19mm en dan lopen de E en de G inderdaad bij de hals net buiten de toets.

Hoewel ik de hals pocket nog niet heb gefreesd - 'k weet ook niet niet zo hoe dat goed moet komen trouwens - lijkt het er ook met een "touwtje" op dat het met een 19mm niet goed komt.

Als voorbeeld de Fender Jazz bas, ik dacht, met een spring spacing dus van 19mm, heeft een mensuur van een kleine 10cm meer als mijn 30.5"

Ik denk dat die Schaller 3-D een goede optie is. Hoewel hij aardig aan de prijs is (de 5-string kost zo'n 70 E, kon de 4 string niet zo snel vinden.) Maar goed, lukt het projekje niet dan kan hij altijd nog op een echte bas toch?. Dus daar gaan we maar voor!

Ik wacht trouwens met het bestellen van de "dure" hardware (brug en pick-ups) totdat ik zeker weet dat ikzelf de houtbewerking tot tevredenheid heb afgerond.

Oh, wel aardig misschien, de met bison gelijmde delen na het zagen, heb ik met geweld gebroken..... De scheur trad niet op bij de lijm verbinding, maar er naast. Dus opzich zit de verbinding wel goed denk ik!.