PDA

View Full Version : Gisteren wat amps gecheckt...



Michael AE
30 augustus 2006, 19:42
Gisteren was ik met Tristan bij VD Haar om wat amps te checken. Erg veel geprobeerd en een paar lekkere bakjes koffie erbij. ;)

We begonnen met een Brunetti Wizard. Erg leuke amp met een mooi clean kanaal dat redelijk snel in de breakup ging. Het leadkanaal was ook interessant, met een redelijk volle ronde toon.

Toen probeerde we Badcat. Ik weet niet precies meer welke types we hebben geprobeerd, maar er zat er 1 bij met maar 2 knoppen. Die was best aardig. Een beetje weinig breakup, zelfs op laag volume, maar een goede gedefinieerde sound. Te weinig karakter naar onze smaak, maar best een leuk ding. Ook nog een meer Matchless achtig ontwerp geprobeerd, maar daar waren we minder van gecharmeerd. De mini-cat was wel leuk, maar erg middy en met weinig laag.

Tristan wilde graag de 65 amps proberen. Leuke amps met een Marshall en Vox achtig kanaal er op. Klonk prima met een strat, maar niet erg goed met humbuckers. Een beetje het probleem met veel boetiek spul, vooral de op Vox gebaseerde ontwerpen. Ok hadden we het idee dat het allemaal een beetje weinig karakter had.

Toen sloten we een Heritage amps Britton aan. Erg goede amp in eerste instantie, maar na een tijdje spelen werden we het al een beetje zat. Klonk niet slecht, maar miste gewoon iets voor ons. Een beetje een honeymoon amp.

Toen de Valvetech Hayseed. Wat een ding! Het meeste karakter tot nu toe, in onze oren. Lekker AC30 achtig, met een bak meer laag. Ook met de ES klonk hij prima. Wel alleen op het tweede kanaal in de low-input, wat weer een beetje jammer was.

Tristan was er uit. Tenminste, dat dacht hij.

Ik had een CAE OD100 zien staan die ik altijd nog eens een testdrive wilde geven, en de Hook uiteraard ook nog.

CAE OD100 was waardeloos. Ik denk dat ik nog nooit een amp heb geprobeerd die zo de plank mis sloeg. Ontzettend Hifi met totaal geen ballen en een ontzettende hoop fizz. Ik snap niet waar de hype op amerikaanse fora vandaan komt.

Gelijk de Hook maar even aangesloten. Eerst vond ik het niet veel, maar na wat tweaken....Kijk, zo moet het. Een channelswitcher met de ballen en de dynamiek van een single-channel amp. Waanzinnig goed clean kanaal en een heerlijk lead kanaal. Erg veelzijdig. Een dijk van een amp.

Toch ook maar even een Bogner XTC classic geprobeerd om te vergelijken met mijn 101b. Het cleane kanaal vond ik niet beduidend beter dan de 101b. Het blauwe kanaal vond ik zelfs iets minder. Het rode kanaal was echter een stuk beter dan dat van de 101b. Meer als het blauwe kanaal van de 101 had ik het idee. Lekkere veelzijdige amp, met niet zoveel karakter als de Hook, maar wel iets meer punch. Beter voor iets meer gain.

Ook de Naylor Dual60 even gecheckt, maar die heb ik na een nanoseconde weer uitgezet. Niets voor mij.

Ik wilde eigenlijk dolgraag nog eens de Matchless HC30 checken, maar die was al verkocht. Er stond nog wel een Phoenix met EL34's, maar Tristan had nogal slechte ervaringen met EL34's in Matchless amps. Toch hebben we hem "voor de gein" maar even aangesloten. Na 1 akkoord wist ik het al: dit is de beste amp die ik ooit heb gehoord. Ballen, dynamiek, veelzijdigheid. Hij klonk goed met humbuckers en single coils. Hij ging bokhard, maar had een goede mastervolume. Wat een ding, zeg. Ik zal ooit zo'n ding bezitten...

Al met al een zeer geslaagde dag, met leuke gesprekken met Erik op de koop toe. En een boel extra GAS natuurlijk.

cosmos
30 augustus 2006, 19:55
Top! Altijd gezellig bij Erik, zeker als hij even tijd heeft.

DREAMMACHINE
30 augustus 2006, 20:12
....leuk verhaal, maar waar gingen jullie eigenlijk voor?....en uiteindelijk niets meegenomen?

Michael AE
30 augustus 2006, 20:13
Tristan is al een hele tijd op zoek naar een geschikte single-channel. Daar gingen we dus naar op zoek. ;)

Ik ga in elk geval proberen die Matchless te scoren.

Solidkick
30 augustus 2006, 20:41
uiteindelijk niets meegenomen?

een lage E en 3 plectrumzzzz

Tristan
30 augustus 2006, 20:50
Hee Michael!

Ik was voornamelijk geinteresseerd in de Vox/Marshall achtige non channel switcher amps...

Deze amps hebben we gisteren getest:
Brunetti Wizard channel switcher top (6V6)
Bad Cat Classic Cat 1x12 combo (2 knops)
Bad Cat Custom Shop Cub II 30R 1x12 combo
Bad Cat Mini Cat II 1x12 combo
65 amps Marquee top
Heritage Briton II top
Valvetech Hayseed top
Custom Audio Electronics OD100 channel switcher top
Hook channel switcher top
Bogner Exstacy Classic channel switcher top
Naylor Dual top
Matchless Phoenix top
THC top
Wolftone top

We hebben alle tops getest op een Bogner 4x12 met Vintage 30's 8 Ohm, behalve de 65 amps Marquee want die had alleen een 16 Ohm uitgang, dus die hebben we getest op het bijbehorende 2x12 open back cab...

Met afstand de minste amp i.m.o.
Custom Audio Electronics OD100

Lekker klinkende, bruikbare amps i.m.o.
Hook top (nog steeds de best klinkende channel switcher i.m.o.)
Valvetech Hayseed top (veel bang for the buck, karakter amp)
Brunetti Wizard top (goede toon, nette prijs)
Bogner Exstacy Classic top (beter dan Exstacy i.m.o.)

Met afstand de lekkerste amp i.m.o.
Matchless Phoenix (kippenvel, koude rillingen over mijn rug)

Bedankt Erik voor de geslaagde dag en voor de lekkere koffie!

Tristan
30 augustus 2006, 20:58
een lage E en 3 plectrumzzzz

Shit, ben ik toch vergeten die Pyramid snaren te checken en mee te nemen, bedankt dat je me eraan herinnert...

Even serieus:
Ik kreeg echt kippenvel van de Matchless Phoenix en had die amp zeker meegenomen als ze niet zo ontieglijk hard ging...
Ik verwacht niet dat ik ooit zo hard ga spelen, dus ik heb bij Erik geinformeerd of er niet zo'n zelfde model gemaakt werd maar dan wat minder vermogend...
Hierop antwoordde hij helaas dat dat niet zo was...

Hij krijgt binnenkort wel Bad Cat Cub II topjes binnen en hij zei dat die heel anders klinken dan de Custom Shop versie, meer richting Matchless, dus nu wacht ik even op die amps...
De Bad Cat Cub II Custom Shop viel mij zwaar tegen, veel Amerikaanser gevoiced dan de Matchless, veel minder ballen, minder vol en minder direct, minder karakter...
Ik hoop dat die gewone Cub II top wat is...

Negative K3 fan
30 augustus 2006, 21:30
heeft die phoenix ook een ef86 in de preamp zitten??

Tristan
30 augustus 2006, 21:32
Damn eigenlijk zit ik hier nu en heb enorme spijt...
Spijt dat ik die Matchless Phoenix top niet meegenomen heb...

Allebei de kanalen waren helemaal te gek met zowel mijn ES als mijn Strat, een Les Paul klonk er ook waanzinnig op...
Zeer bruikbare tone switch op het tweede kanaal, bruikbaarder dan de tone switch op het tweede kanaal van een HC30...
Ze klonk nog beter dan een HC30 ook...
Er zat ook nog een effectsloop op, waar ik mijn delay op kan aansluiten...
En die tone, wat een beestachtige amp...

Tristan
30 augustus 2006, 21:34
heeft die phoenix ook een ef86 in de preamp zitten??

Ja, het eerste kanaal heeft een 12AX7 preamp en klinkt Vox achtig...
Het tweede kanaal heeft een EF86 preamp en klinkt Marshall/Vox achtig...
Het is eigenlijk gewoon een HC30, maar dan met een andere eindtrap...

Michael AE
30 augustus 2006, 21:38
Damn eigenlijk zit ik hier nu en heb enorme spijt...
Spijt dat ik die Matchless Phoenix top niet meegenomen heb...

Allebei de kanalen waren helemaal te gek met zowel mijn ES als mijn Strat, een Les Paul klonk er ook waanzinnig op...
Zeer bruikbare tone switch op het tweede kanaal, bruikbaarder dan de tone switch op het tweede kanaal van een HC30...
Ze klonk nog beter dan een HC30 ook...
Er zat ook nog een effectsloop op, waar ik mijn delay op kan aansluiten...
En die tone, wat een beestachtige amp...

Hij is van mij, verdomme! :D

Tristan
30 augustus 2006, 21:44
Damn, ik wil je net gaan bellen, wat gaan we eraan doen???

(ik wil hem nu ook) :(

cosmos
30 augustus 2006, 21:47
Hij is van mij, verdomme! :D

Toch je Shiva maar verkopen? ;)

Tristan
30 augustus 2006, 21:49
Zullen we morgen, overmorgen, of van het weekend anders samen nog even naar Van De Haar gaan?
Dan kunnen we hem bellen dat we de amp willen reserveren en dat een van ons hem gaat kopen...

Michael AE
30 augustus 2006, 22:12
Toch je Shiva maar verkopen? ;)

Ja, ik hoop dat iemand hem snel overneemt, voordat Tristan mijn Matchless voor mijn neus wegkaapt. :p

Tristan
30 augustus 2006, 22:19
Michael, ik heb je al een PM gestuurd met een voorstel... :D

Michael AE
30 augustus 2006, 22:24
Hey Tristan, je hebt een pm terug.

Het is inderdaad een luxe-probleem zeg, dat we hem alletwee willen hebben. Helaas nog geen plek gevonden waar ze meer Phoenixen te koop hebben.

Tristan
30 augustus 2006, 22:37
Bij die idioten van www.jiconcept.com staan ze wel op de site, maar dan kost de Phoenix head 3360 euro...
Is er anders niet een winkel of dealer in Duitsland die er een heeft staan tegen een redelijke prijs?

Michael AE
30 augustus 2006, 22:38
Nee, helaas niet. Wel 1 voor 4500 euro in Denemarken. :D

Tristan
30 augustus 2006, 22:39
Het is niet te geloven gewoon, die 2575 euro is echt een "chance of a lifetime"... :o :D

Michael AE
30 augustus 2006, 22:41
Ja, zeg dat wel. Klote dat we hem alletwee willen hebben. Ik zal alvast mijn zwaard poetsen voor het geval dat....

Mr.Bluesbreaker
30 augustus 2006, 22:42
Domme vraag: wat is precies een "Hayseed" model van Valvetech?
Ik heb namelijk sinds kort de 1*12 combo met 4 inputs, 22 loeiharde watts en de blue bulldog Weber. Buizen gelijkrichter, en schakelbaar tussen 12at7 en 12ax7 als ik me niet vergis, effectsloop en reverb ook achterop.
Is dat dan een Hayseed of is dat de amp met 2*12 en het Vox-achtige doek?

Monsterlijke amp trouwens! Kostte me net zoveel als een shitty 1960 A.
Was ooit van Haaskma, had ie een paar tracks met Tele op ingespeeld op "Hotel New York". In verhouding mijn beste aankoop ooit geweest qua prijs/kwaliteit en veelzijdigheid. Was alleen de reverb nou maar voorop of schakelbaar...

@Michael AE: dan krijg je weer die discussie wie de "Match" krijgt en wie de "Less"...

Tristan
30 augustus 2006, 22:52
Domme vraag: wat is precies een "Hayseed" model van Valvetech?
Ik heb namelijk sinds kort de 1*12 combo met 4 inputs, 22 loeiharde watts en de blue bulldog Weber. Buizen gelijkrichter, en schakelbaar tussen 12at7 en 12ax7 als ik me niet vergis, effectsloop en reverb ook achterop.
Is dat dan een Hayseed of is dat de amp met 2*12 en het Vox-achtige doek?

Monsterlijke amp trouwens! Kostte me net zoveel als een shitty 1960 A.
Was ooit van Haaskma, had ie een paar tracks met Tele op ingespeeld op "Hotel New York". In verhouding mijn beste aankoop ooit geweest qua prijs/kwaliteit en veelzijdigheid. Was alleen de reverb nou maar voorop of schakelbaar...

@Michael AE: dan krijg je weer die discussie wie de "Match" krijgt en wie de "Less"...

De amp die jij hebt is dan volgens mij de Valvetech VAC...
De Hayseed is inderdaad het Vox achtige model, alleen is hij geupgrade met Mercury Magnetics trafo's en is het een top model (niet alle kasten van de Hayseed modellen waren even goed, aldus Erik, maar de head is wel consistent van kwaliteit)...
Ontzettend goede amp, totdat je er een Matchless Phoenix naast zet, dan is er ineens echt geen vergelijk...

Match Less Match Less Match Less Match Less
Als het echt vechten wordt, dan verlies ik de Match en blijf over met de Less denk ik... :D

@Michael:
Kunnen we niet aan Erik vragen of dat hij hem door tweeen kan zagen, dat zou ideaal zijn, veel lichter om te tillen en dan heb ik gelijk niet het probleem van het te hoge volume...
Ik neem dan wel het gedeelte met de effectsloop, dan heb jij die niet, want die robt vast enorm veel tone... :D

Michael AE
30 augustus 2006, 22:52
Domme vraag: wat is precies een "Hayseed" model van Valvetech?
Ik heb namelijk sinds kort de 1*12 combo met 4 inputs, 22 loeiharde watts en de blue bulldog Weber. Buizen gelijkrichter, en schakelbaar tussen 12at7 en 12ax7 als ik me niet vergis, effectsloop en reverb ook achterop.
Is dat dan een Hayseed of is dat de amp met 2*12 en het Vox-achtige doek?

Monsterlijke amp trouwens! Kostte me net zoveel als een shitty 1960 A.
Was ooit van Haaskma, had ie een paar tracks met Tele op ingespeeld op "Hotel New York". In verhouding mijn beste aankoop ooit geweest qua prijs/kwaliteit en veelzijdigheid. Was alleen de reverb nou maar voorop of schakelbaar...

@Michael AE: dan krijg je weer die discussie wie de "Match" krijgt en wie de "Less"...

:D

Vragen over die amp kun je beter aan Tristan stellen, want die heeft zich er meer in verdiept dan ik.

Michael AE
30 augustus 2006, 22:53
De amp die jij hebt is dan volgens mij de Valvetech VAC...
De Hayseed is inderdaad het Vox achtige model, alleen is hij geupgrade met Mercury Magnetics trafo's en is het een top model (niet alle kasten van de Hayseed modellen waren even goed, aldus Erik, maar de head is wel consistent van kwaliteit)...
Ontzettend goede amp, totdat je er een Matchless Phoenix naast zet, dan is er ineens echt geen vergelijk...

Match Less Match Less Match Less Match Less
Als het echt vechten wordt, dan verlies ik de Match en blijf over met de Less denk ik... :D

@Michael:
Kunnen we niet aan Erik vragen of dat hij hem door tweeen kan zagen, dat zou ideaal zijn, veel lichter om te tillen en dan heb ik gelijk niet het probleem van het te hoge volume...
Ik neem dan wel het gedeelte met de effectsloop, dan heb jij die niet, want die robt vast enorm veel tone... :D

Haha!

Koop jij nu maar gewoon een 15 watt ampje, want de Phoenix gaat toch veel te hard voor jou.

Tristan
30 augustus 2006, 22:59
Haha!

Koop jij nu maar gewoon een 15 watt ampje, want de Phoenix gaat toch veel te hard voor jou.

:seriousf: :seriousf: :seriousf:
Maar, maar, maar, m'neer, m'neer, nee niet doen meneer, niet met dat zwaard... Er zat toch een goede mastervolume op?
Enne een halve versterker is ook een halve prijs, dus dan is het helemaal een "chance of a lifetime"... :p

Tristan
30 augustus 2006, 23:03
@Michael:
Even serieus, heb je nog steeds niet nog een Phoenix gevonden?

Michael AE
30 augustus 2006, 23:06
Nope, nergens te krijgen.

Squier4ever
30 augustus 2006, 23:19
http://promusig.ch/wax/wax.aspx/shop2.a/shopint/?debug=1&mode=1&call=15

5900 zwitserse frank

Michael AE
30 augustus 2006, 23:19
Thanks, daar had ik overheen gekeken.

Michael AE
30 augustus 2006, 23:20
Hmm, 2650 euro. Dat is een idee...

srv-man
30 augustus 2006, 23:30
Houd er wel rekening mee dat je bij import vanuit Zwitserland BTW + invoerrechten moet betalen. Dan kun je hem beter bij http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.htmlbestellen (hoewel die hem nu niet in voorraad hebben en joost weet hoe lang dat dan weer duurt).

BTW toevalligerwijs ben ik vandaag ook even bij vdH geweest (altijd gezellig idd) en heb de Wizard, XTC classic en Hook even aan de tand gevoeld. Ik vond de Wizard het lekkerste eruit knallen, maar de anderen waren ook niet verkeerd. Ben nou wel benieuwd naar die Phoenix, waar kun je die dan het meest mee vergelijken?
Verder ook nog een Suhr (pro series) in handen gehad, maar ik vond Erik's creme relic strat toch beduidend veel lekkerder, zowel qua feel, als vooral qua sound. En die tele had helemaal lekker veel punch.
Enfin, met de Crunchbox naar huis gegaan (want daar kwam ik toch voor) ;-)

Michael AE
30 augustus 2006, 23:33
Houd er wel rekening mee dat je bij import vanuit Zwitserland BTW + invoerrechten moet betalen. Dan kun je hem beter bij http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.htmlbestellen (hoewel die hem nu niet in voorraad hebben en joost weet hoe lang dat dan weer duurt).

BTW toevalligerwijs ben ik vandaag ook even bij vdH geweest (altijd gezellig idd) en heb de Wizard, XTC classic en Hook even aan de tand gevoeld. Ik vond de Wizard het lekkerste eruit knallen, maar de anderen waren ook niet verkeerd. Ben nou wel benieuwd naar die Phoenix, waar kun je die dan het meest mee vergelijken?
Verder ook nog een Suhr (pro series) in handen gehad, maar ik vond Erik's creme relic strat toch beduidend veel lekkerder, zowel qua feel, als vooral qua sound. En die tele had helemaal lekker veel punch.
Enfin, met de Crunchbox naar huis gegaan (want daar kwam ik toch voor) ;-)

De Pheonix is een beetje AC30 achtig, maar met veel meer laag en een ronder, minder "schel" hoog.

Die Suhr gitaren vind ik maar niks. Totaal karakterloos in mijn oren. Erik's gitaren vond ik persoonlijk ook veel beter.

Michael AE
30 augustus 2006, 23:34
Houd er wel rekening mee dat je bij import vanuit Zwitserland BTW + invoerrechten moet betalen. Dan kun je hem beter bij http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.htmlbestellen (hoewel die hem nu niet in voorraad hebben en joost weet hoe lang dat dan weer duurt).

Ja, dat is wel balen. :(

Hoe ver is het rijden, naar Zwitserland? :D

srv-man
30 augustus 2006, 23:42
Op normale snelheid ben je vanuit Adam in 7,5 uur in Zurich, dus als je een beetje doorrijdt.......al met al goed te doen dus.

Tristan
30 augustus 2006, 23:46
Pfoeh, jullie zijn weer eens sneller dan ik, ik had net Pro Guitar en die Zwitserse winkel gevonden...

Ik ben ooit een keer naar Pro Guitar geweest (nota bene om Suhr gitaren te checken toen ze nog niet in Nederland waren), dat zit ergens in een dorpje vlakbij Neurenberg en vanaf Breda was dat toen zeker 8 uur rijden, dus dan is Zwitserland misschien nog wel dichterbij... :)
Alleen moet je dan op een of andere manier (met geluk) de douane weten te omzeilen... :(

Michael AE
30 augustus 2006, 23:53
Ja, klote. Proguitar verzend wel, maar dat gaat echt maanden duren, ben ik bang.

En als we er nu 1 bestellen bij die Hollandse importeur, maar dan voor een redelijke prijs? Of de kosten delen, ofzo? :D

Tristan
30 augustus 2006, 23:55
Houd er wel rekening mee dat je bij import vanuit Zwitserland BTW + invoerrechten moet betalen. Dan kun je hem beter bij http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.htmlbestellen (hoewel die hem nu niet in voorraad hebben en joost weet hoe lang dat dan weer duurt).

BTW toevalligerwijs ben ik vandaag ook even bij vdH geweest (altijd gezellig idd) en heb de Wizard, XTC classic en Hook even aan de tand gevoeld. Ik vond de Wizard het lekkerste eruit knallen, maar de anderen waren ook niet verkeerd. Ben nou wel benieuwd naar die Phoenix, waar kun je die dan het meest mee vergelijken?
Verder ook nog een Suhr (pro series) in handen gehad, maar ik vond Erik's creme relic strat toch beduidend veel lekkerder, zowel qua feel, als vooral qua sound. En die tele had helemaal lekker veel punch.
Enfin, met de Crunchbox naar huis gegaan (want daar kwam ik toch voor) ;-)

Die Wizard vonden wij ook erg goed klinken...
In eerste instantie waren we er niet zo van onder de indruk, maar toen we de andere non channel switcher amps aansloten hadden we ineens zoiets van: "die Brunetti kost minder, doet er niet eens voor onder en is veelzijdiger"...
De Hook is echt waanzinnig, maar je moet er wel mee weten om te gaan, er zitten heel veel zeer doordachte features op en de amp klinkt echt waanzinnig goed als hij goed afgesteld is...
De XTC Classic is ook erg goed en vooral heel geschikt als je ook wat heavier/Metal dingen doet, daarnaast is hij ook heel erg veelzijdig...

Ik vind de Haar gitaren ook veel beter dan de Suhrs, die heb ik toen in Duitsland al afgezworen, veel te klinisch voor mij...
Ik ging er toen helemaal voor naar Duitsland omdat ik toen de ultieme Strat zocht (wist ik veel dat dat voor mij een Fender Custom Shop zou zijn)...
Een van mijn helden, Scott Henderson, speelt ook op Suhr, dus ik dacht dat het wat zou zijn...
Hij speelt trouwens ook op een Custom Audio versterker, echt ongelofelijk, de in mijn ogen minst lekkere gitaar en minst lekkere versterker bij elkaar...
Die Haar Tele is inderdaad erg goed, gave gitaar, maar volgens mij is hij van Erik zelf...

Tristan
31 augustus 2006, 00:05
Ja, klote. Proguitar verzend wel, maar dat gaat echt maanden duren, ben ik bang.

En als we er nu 1 bestellen bij die Hollandse importeur, maar dan voor een redelijke prijs? Of de kosten delen, ofzo? :D

Samen kopen?
Dat is ook nog een optie, want als de Phoenix te hard blijkt moet ik hem toch weer verkopen, dus dan kan ik hem net zo goed aan jou verkopen... :)

Tristan
31 augustus 2006, 00:20
Pfoeh, ik heb Erik in ieder geval gemaild...
Morgenochtend moet ik hem maar even uit zijn bed bellen denk ik...
(om zeker te zijn dat de amp niet al weg is) :D

Tristan
31 augustus 2006, 03:40
De Pheonix is een beetje AC30 achtig, maar met veel meer laag en een ronder, minder "schel" hoog.

Die Suhr gitaren vind ik maar niks. Totaal karakterloos in mijn oren. Erik's gitaren vond ik persoonlijk ook veel beter.

Sjongejonge, ik kan er gewoon niet van slapen, het is alweer half vier...

Waarschijnlijk kan je de Phoenix het beste vergelijken met een AC50, die heeft namelijk ook een EL34 poweramp...
Misschien is de AC50/Phoenix wel de heilige Vox graal, want het middengebied is wat warmer, het heeft meer en strakker laag terwijl het toch nog steeds de karakteristieke Vox belletjes heeft...
Het hoog vind ik overigens wat betreft felheid wel redelijk gelijk aan de HC30, alleen zit er bij de HC30 een soort rafeltje in en is het iets minder strak...
Het hoog is bij allebei de amps wel glashelder en het blijft ook staan, zo recht als een huis...
Als je bij een Strat op de hogere posities speelt dan is het net alsof elke noot die je speelt gekatapulteerd wordt en dat terwijl het toch niet dun of iel klinkt...
Ik heb nog nooit zo'n dynamische, karaktervolle, toonvolle amp met zoveel ballen gehoord...
Ik kan me ook volledig voorstellen dat er miljoenen mensen zijn die het helemaal niets vinden en dat er avonden zullen zijn dat je op de amp speelt en het helemaal kut vindt...
Dat zijn namelijk de avonden waarop je minder en slordiger speelt, want deze amp is onvergeeflijk en kent totaal geen genade...

Man o man wat wil ik dat ding graag hebben...
Het is gewoon niet te geloven...

Orpheo
31 augustus 2006, 03:56
kan t makkelijk geloven :D ik wil ook wel eens op de boutiqueamp-tour, gewoon, wat testen, maar waarschijnlijk is de uitslag voor mij al bekend.

Tristan
31 augustus 2006, 05:29
Wat zou de uitslag dan worden?
Dat je toch een Marshall man bent?
Ik ben zelf ook absoluut een Marshall man, de kleinere ampjes uit de nieuwe handwired serie zijn waanzinnig, net zo goed als de Matchless en ze hebben net zoveel karakter, alleen is een goede Marshall sound gewoon minder veelzijdig dan een goede Vox sound, want een Marshall is clean niet zo lekker, met uitzondering van een goede JTM45 dan...
Voor de meeste Crunch/Lead sounds vind ik Marshalls nog steeds de allerlekkerste amps...

Mijn lijstje van waanzinnige (nieuwe) amps ziet er na vele boutique en non boutique amps checken zo uit:
Bad Cat: Cub II top, Black Cat top, Wild Cat top, Trem Cat top
CMW amps: StudioCage top
Marshall: 2061x handwired top
Matchless: Lightning top, HC30 top, Phoenix top

Alleen de genoemde Bad Cats heb ik nog niet getest, de Bad Cat modellen die ik tot nu toe getest heb vielen mij een beetje tegen, zeker t.o.v. de Matchless Phoenix...

LordRiffenstein
31 augustus 2006, 07:51
CAE OD100 was waardeloos. Ik denk dat ik nog nooit een amp heb geprobeerd die zo de plank mis sloeg. Ontzettend Hifi met totaal geen ballen en een ontzettende hoop fizz. Ik snap niet waar de hype op amerikaanse fora vandaan komt.

Hahahaha, wel opletten met oververhitte Limburgers als je van die uitspraken doet op dit forum. :cooler: Voor alle duidelijkheid, ben het helemaal met je eens over de OD100!!

Zoals weer eens duidelijk wordt, VD Haar bezoeken is gewoon GEVAARLIJK :) Bedankt voor de leuke reviews!

Tristan
31 augustus 2006, 09:34
Haha, grappig, het kan inderdaad gevaarlijk zijn...
De vorige keer had ik al bijna mijn hart verloren aan de Matchless Lightning, maar daar deed mijn ES het niet zo lekker op, dus heb ik die amp toen toch maar laten staan...

OD100, ik snap het gewoon niet, misschien is het de naam of zo, dat gasten al flippen als ze die naam zien staan: "OD" "overdose" of zoiets...

cosmos
31 augustus 2006, 09:53
Zoals weer eens duidelijk wordt, VD Haar bezoeken is gewoon GEVAARLIJK :)

Is inderdaad zeer gevaarlijk, heeft me de afgelopen weken een Crunchbox en een Bogner 2x12OS gekost, en waarschijnlijk komende week een Room-Mate...! :)

Die Tele van Erik zelf is inderdaad gigantisch vet, kan me goed voorstellen dat hij die niet verkoopt. Heeft totaal mijn beeld veranderd van mijn gevoel dat Tele's meestal wat dun kunnen klinken..

Tristan
31 augustus 2006, 10:10
Is inderdaad zeer gevaarlijk, heeft me de afgelopen weken een Crunchbox en een Bogner 2x12OS gekost, en waarschijnlijk komende week een Room-Mate...! :)

Die Tele van Erik zelf is inderdaad gigantisch vet, kan me goed voorstellen dat hij die niet verkoopt. Heeft totaal mijn beeld veranderd van mijn gevoel dat Tele's meestal wat dun kunnen klinken..

Goede Tele's zijn juist moddervet en hebben de meeste ballen van alle gitaren die ik ooit gehoord heb...
Een Fender CustomShop '51 NoCaster die ik testte had dat ook en dan helemaal to the max, zoveel ballen dat je ervan schrikt als je het eerste akkoord aanslaat...

We wisselden van (volgens mij) een Heritage Les Paul model naar die Haar Tele van Erik en je hoorde gewoon niet eens veel volume en druk verschil, echt ongelofelijk...
Nu zitten in die Tele natuurlijk wel Suhr pickups en die hebben een vrij hoge output, dus dat helpt in zekere zin wat betreft power ook wel mee, maar als je er meer vintage pickups inzet dan zal de gitaar niet aan ballen inleveren, misschien zelfs integendeel...

srv-man
31 augustus 2006, 11:35
We wisselden van (volgens mij) een Heritage Les Paul model naar die Haar Tele van Erik en je hoorde gewoon niet eens veel volume en druk verschil, echt ongelofelijk...

Wij hadden precies hetzelfde! Ik ga mijn focus eens op een Tele zetten.

En, is de Phoenix nu al van jou?

LordRiffenstein
31 augustus 2006, 11:54
Tja, Teles van Erik, wat kan ik zeggen. Ging dik 2 jaar geleden pedaaltjes testen en ging nr huis met een vrachtwagenlading GAS voor een Tele en die heb ik dan 2 weken later opgehaald. Ook mijn Anderson-like tele van Erik is gewoon te gek, hij maakt gewoon hele goeie gitaren voor een erg nette prijs.

Orpheo
31 augustus 2006, 12:04
@ tristan:

ik ga te allen tijde voor de jcm800 2203 of de mastervolume plexi (voorloper van de jcm800 2203). het liefst 100 watt. die heeft voor mij de power, ballen, punch, druk die ik wil. dreunend en brullend in het laag, zingend in t hoog, korrelig en scheurend in de mids. vind ik prachtig. maar ja, de muziek die ik maak (denk the darkness, thin lizzy, aerosmith) is bijna gebouwd rond les pauls en marshalls.

een amp met minder vermogen mist het dreunend laag. die cruncht lekker, maar meer ook niet. voor mij. mist een beetje dat knarsende als je clean speelt op een 100w, en mist dat 'recht in je gezicht ballen uit je broek' effect.

ik kan me echter wel voorstellen dat mensen graag een amp hebben met 5, 10, 15, 18 watt. staat ook nog op mijn lijstje. maar iedere keer als ik dan inplug in mijn jcm, dan voel ik gewoon de power, de druk, de ballen, de onvergeeflijkheid, terugkomen.

Ik ben het overigens met je eens wat betreft single versus multichannel amp. de jcm800 klinkt zoveel directer en onvergeeflijker dan de 6101. jammer alleen is dat de 6101 wat veelzijdiger is, en bijna even goed klinkt.

de jcm800 heb ik dan ook alleen nog omdat t mn eerste ampie is, en om mn techniek nog n beetje op peil te houden :P de 6101 maakt me lui.

oh, en natuurlijk omdat ze kick ass klinkt. iedereen haat mijn 800, maar ik wil 'm never ever kwijt.

Mitch
31 augustus 2006, 12:18
Alsof -ie nooit is weggeweest ;)

Tristan
31 augustus 2006, 12:38
Wij hadden precies hetzelfde! Ik ga mijn focus eens op een Tele zetten.

En, is de Phoenix nu al van jou?

Mijn volgende gitaar wordt ook een Tele, een Fender CS '51 NoCaster, maar ik denk dat dat nog wel een hele tijd zal duren, eerst maar eens een goede amp, of een paar goede amps kopen...

De Phoenix is nog niet van mij, ik probeer de hele dag Erik al te bellen en te mailen, maar tot nu toe krijg ik geen gehoor... :(
Ik zit bijna te stuiteren hier... :D

Tristan
31 augustus 2006, 12:44
Tja, Teles van Erik, wat kan ik zeggen. Ging dik 2 jaar geleden pedaaltjes testen en ging nr huis met een vrachtwagenlading GAS voor een Tele en die heb ik dan 2 weken later opgehaald. Ook mijn Anderson-like tele van Erik is gewoon te gek, hij maakt gewoon hele goeie gitaren voor een erg nette prijs.

Dat is 100% waar en zeker als je bij hem een gitaar van de muur pakt en ze je bevalt, dan heb je er een superkoop aan...
Toch merk ik algemeen gezien wel altijd dat je in de loop der tijd met de ene gitaar meer een band krijgt dan met de andere, ik heb mijn Fender 50th anniversary Strat nog geen jaar maar heb nu al meer een band met die gitaar dan met mijn Patrick Koopman Strat...
Ik weet eigenlijk niet hoe dat is als je heel veel gitaren hebt en er steeds weer meer bijkoopt, of je dan ook toch nog merkt dat je met de ene gitaar meer een band krijgt dan met de ander ook al vond je de gitaar toch nog zo vet toen je haar kocht in de winkel...
Het blijft een vreemd en onvoorspelbaar iets, met de ene gitaar krijg je wel wat en met de ander minder en die band vind ik zelf het allerbelangrijkste, dan maakt het ook niet uit wat er op de headstock staat...

Tristan
31 augustus 2006, 12:50
@ tristan:

ik ga te allen tijde voor de jcm800 2203 of de mastervolume plexi (voorloper van de jcm800 2203). het liefst 100 watt. die heeft voor mij de power, ballen, punch, druk die ik wil. dreunend en brullend in het laag, zingend in t hoog, korrelig en scheurend in de mids. vind ik prachtig. maar ja, de muziek die ik maak (denk the darkness, thin lizzy, aerosmith) is bijna gebouwd rond les pauls en marshalls.

een amp met minder vermogen mist het dreunend laag. die cruncht lekker, maar meer ook niet. voor mij. mist een beetje dat knarsende als je clean speelt op een 100w, en mist dat 'recht in je gezicht ballen uit je broek' effect.

ik kan me echter wel voorstellen dat mensen graag een amp hebben met 5, 10, 15, 18 watt. staat ook nog op mijn lijstje. maar iedere keer als ik dan inplug in mijn jcm, dan voel ik gewoon de power, de druk, de ballen, de onvergeeflijkheid, terugkomen.

Ik ben het overigens met je eens wat betreft single versus multichannel amp. de jcm800 klinkt zoveel directer en onvergeeflijker dan de 6101. jammer alleen is dat de 6101 wat veelzijdiger is, en bijna even goed klinkt.

de jcm800 heb ik dan ook alleen nog omdat t mn eerste ampie is, en om mn techniek nog n beetje op peil te houden :P de 6101 maakt me lui.

oh, en natuurlijk omdat ze kick ass klinkt. iedereen haat mijn 800, maar ik wil 'm never ever kwijt.

Ik vind zelf de 2204 net iets lekkerder, iets transparanter en heeft wat minder gain...
Ballen hebben ze allebei evenveel i.m.o...
Je moet je echt niet vergissen in die 2061x top hoor wat betreft ballen, dat ding heeft echt kokosnoten en is nog transparanter dan een JCM800...

Die Matchless Phoenix waar we het hier de hele tijd over hebben is trouwens maar 35 watt, klasse A en dat ding heeft de meeste ballen die ik ooit in een versterker gehoord heb, echt niet te geloven...

Het gaat niet alleen om non channel switching v.s. channel switching, maar het gaat ook om karakter...
Ik heb echter nog nooit een channel switcher gehoord die dezelfde hoeveelheid karakter, dynamiek en ballen had als een supergoede non channel switcher...

Tristan
31 augustus 2006, 15:34
Mijn volgende gitaar wordt ook een Tele, een Fender CS '51 NoCaster, maar ik denk dat dat nog wel een hele tijd zal duren, eerst maar eens een goede amp, of een paar goede amps kopen...

De Phoenix is nog niet van mij, ik probeer de hele dag Erik al te bellen en te mailen, maar tot nu toe krijg ik geen gehoor... :(
Ik zit bijna te stuiteren hier... :D

Eindelijk Erik weten te bereiken en hij houdt de Phoenix en de Black Cat vast tot en met zaterdag zodat Michael en ik zaterdagmiddag nog even kunnen testen...
Match Less Match Less Bad Cat Bad Cat etc. etc. etc. etc.

Wordt vervolgd... :D

Mitch
31 augustus 2006, 15:40
Ik zou als ik jullie was SBS even bellen of ze geen interesse hebben in een leuke real-life soap: "Snaren en Lange Haren" of "How the Amp was won" of ''Guitargeeks on the verge of breakup" of zo, volgens mij geheid een kijkcijferkanon :D

Tristan
31 augustus 2006, 16:00
Hier is het wel een hit, geloof ik...
Ik vind het ook wel geinig zo'n internet gitaarnerd soap... :D

Spinal Tap... :rockon:

Solidkick
31 augustus 2006, 16:21
hij houdt de Phoenix en de Black Cat vast tot en met zaterdag zodat Michael en ik zaterdagmiddag nog even kunnen testen...


Kunnen jullie nog even flink doorsparen... :D

Squier4ever
31 augustus 2006, 16:46
en wanneer komt de volgende uitzending, kan niet wachten :D

Tristan
31 augustus 2006, 16:48
Daar maak ik me nog het minste zorgen om...
Michael zijn Les Paul Black Beauty is geloof ik inmiddels weg en ik had van tevoren goed gespaard, dus dat moet wel goedkomen... :D

De hellebaard :angry: die Michael mee gaat nemen echter... :nervous:
(Volgens mij gaat hij mij doodslaan met zijn dan inmiddels bloedrode Fender CS '56 Relic Strat)...

Tristan
31 augustus 2006, 16:57
This weekend on NBC Superchannel:
"Guitargeeks on the verge of breakup"
Where GuitarTone nerds bash eachothers skulls in with their battleaxes and where the most expansive boutique amps fly until they're really on the verge of breaking up, brought to you Live from Van De Haar Guitars And Parts in IJsselstijn, by NBC Superchannel"
Stay Tuned!

Zoiets? :D

Mitch
31 augustus 2006, 17:11
Kijk, daar kun je écht wel mee aankomen bij één van de grote jongens op het Mediapark. Ik heb een contact daar, ik loods je via die kruiwagen wel binnen.
Tegen een schamele 10% managementskosten uiteraard.

Orpheo
31 augustus 2006, 17:12
Ik vind zelf de 2204 net iets lekkerder, iets transparanter en heeft wat minder gain...
Ballen hebben ze allebei evenveel i.m.o...
Je moet je echt niet vergissen in die 2061x top hoor wat betreft ballen, dat ding heeft echt kokosnoten en is nog transparanter dan een JCM800...

Die Matchless Phoenix waar we het hier de hele tijd over hebben is trouwens maar 35 watt, klasse A en dat ding heeft de meeste ballen die ik ooit in een versterker gehoord heb, echt niet te geloven...

Het gaat niet alleen om non channel switching v.s. channel switching, maar het gaat ook om karakter...
Ik heb echter nog nooit een channel switcher gehoord die dezelfde hoeveelheid karakter, dynamiek en ballen had als een supergoede non channel switcher...

grappig, ik vind de 2061x juist een mager ampje, mist kracht, power, wel ballen, maar niet genoeg. ik vind de 2204 juist weer te lief, de 2203 is zo lekker agressief.

nja die matchless moet ik dan ook nog eens horen. maar ik denk dat ik bij mn leest blijf :)

en ik wil wel heeeel graag weten hoe t hier afloopt!

srv-man
31 augustus 2006, 17:30
Tegen een schamele 10% managementskosten uiteraard.

Jij moet nog een hoop leren in het managementvak, je verpest de hele markt.... ;-)

BTW, zal ik Erik even bellen dat ik hem ook wil hebben, dat verhoogt de amusementswaarde van de soap en staat vast garant voor wat extra afleveringen....

Michael AE
31 augustus 2006, 17:39
Haha, ik heb weer een hele aflevering van de soap gemist, geloof ik.

Yoeri: Ik weet het, een totaal ongenuanceerde opmerking over die OD100. Eigenlijk niet echt gepast, maar die versterker viel me ZO tegen, niet normaal. Het leek wel alsof ik een POD 1.0 op een Phonic solid state eintrap had gezet. Ik vind het de hype niet waard, eerlijk gezegd. (Gelukkig denk ik er niet alleen zo over, want anders waren helemaal alle rapen gaar...:D)

Orpheo: Ik ben al tijden een JCM800 fanaat, maar de Matchless Phoenix heeft meer ballen, een ronder, meer controleerbaar hoog en een veel zoeter midden. Echt de perfecte combinatie tussen een Marshall en Vox crunch.

Mitch: Ik vind alles best op soap-gebied, als we maar niet zo'n muts krijgen die tussen onze soap door een belspelletje presenteerd. Daar heb ik echt een hekel aan.

Tristan: Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren zaterdag. Ik zal vanavond even die man van Proguitar mailen, want volgende week is hij op vakantie. Als hij er een kan bestellen, dan gaat het wel wat langer duren, maar dan hebben we er alletwee straks 1. :D

Michael AE
31 augustus 2006, 17:40
Jij moet nog een hoop leren in het managementvak, je verpest de hele markt.... ;-)

BTW, zal ik Erik even bellen dat ik hem ook wil hebben, dat verhoogt de amusementswaarde van de soap en staat vast garant voor wat extra afleveringen....

Hahaha, jij neemt nu al de rol van soap-bitch op je! Chapeau!

Tristan
31 augustus 2006, 17:47
grappig, ik vind de 2061x juist een mager ampje, mist kracht, power, wel ballen, maar niet genoeg. ik vind de 2204 juist weer te lief, de 2203 is zo lekker agressief.

nja die matchless moet ik dan ook nog eens horen. maar ik denk dat ik bij mn leest blijf :)

en ik wil wel heeeel graag weten hoe t hier afloopt!

Hmm, ik weet het niet...
De ene JCM800 is de andere niet, dat weet ik wel, maar ik heb de 2061x naast een JCM800 2203 getest en vond de 2061x meer ballen hebben, zelfs al stond die op een 2x12 cab tegen een 4x12 cab voor de JCM800...
De JCM800 2203 had namelijk behoorlijk wat gain (hij was volledig stock, dus niet gemodificeerd) en als je die omhoog draaide werd het allemaal iets te ongedefinieerd i.m.o.
Bij de JCM800's 2204 die ik getest heb ervaarde ik niet dat probleem en die vond ik dus veel warmer, maar ook veel transparanter klinken...
Ik heb geen idee wat je van de Matchless zal vinden, aangezien die niet zo'n strakke crunch heeft, maar meer een soort fuzzyness die dan toch wel strak en heel erg geil is...
Het is voor mij echt de meest ballsy amp waar ik ooit over gespeeld heb, maar volgens mij zullen sommige mensen het ook een verschrikkelijke amp vinden...

Tristan
31 augustus 2006, 17:49
Kijk, daar kun je écht wel mee aankomen bij één van de grote jongens op het Mediapark. Ik heb een contact daar, ik loods je via die kruiwagen wel binnen.
Tegen een schamele 10% managementskosten uiteraard.

Hee Mitch, vriend, dat is niet duur...
Wil jij mijn nieuw op te starten bandje managen? :D

Les Paul
31 augustus 2006, 18:00
De hellebaard :angry: die Michael mee gaat nemen echter... :nervous:
(Volgens mij gaat hij mij doodslaan met zijn dan inmiddels bloedrode Fender CS '56 Relic Strat)...

Oh jee......... :nervous:

http://www.ruthlessreviews.com/pics/acdcifyouwantblood1.gif

Tristan
31 augustus 2006, 18:55
Haha, ik heb weer een hele aflevering van de soap gemist, geloof ik.

Yoeri: Ik weet het, een totaal ongenuanceerde opmerking over die OD100. Eigenlijk niet echt gepast, maar die versterker viel me ZO tegen, niet normaal. Het leek wel alsof ik een POD 1.0 op een Phonic solid state eintrap had gezet. Ik vind het de hype niet waard, eerlijk gezegd. (Gelukkig denk ik er niet alleen zo over, want anders waren helemaal alle rapen gaar...:D)

Orpheo: Ik ben al tijden een JCM800 fanaat, maar de Matchless Phoenix heeft meer ballen, een ronder, meer controleerbaar hoog en een veel zoeter midden. Echt de perfecte combinatie tussen een Marshall en Vox crunch.

Mitch: Ik vind alles best op soap-gebied, als we maar niet zo'n muts krijgen die tussen onze soap door een belspelletje presenteerd. Daar heb ik echt een hekel aan.

Tristan: Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren zaterdag. Ik zal vanavond even die man van Proguitar mailen, want volgende week is hij op vakantie. Als hij er een kan bestellen, dan gaat het wel wat langer duren, maar dan hebben we er alletwee straks 1. :D

Ha Michael!

Nee, ik ben er in ieder geval ook zo een die nooit een Custom Audio zal bezitten...

Ik ben het behoorlijk eens met je omschrijving van de Matchless, het is waarschijnlijk inderdaad de perfecte mix tussen Vox en Marshall...
Alleen vind ik het midden van een Marshall wel warmer en vloeiender, de Matchless heeft juist de korrel/fuzz/gruis die het wat ranziger maakt, maar die korrel is bij de Matchless zo mooi en zo controleerbaar dat je er gewoon kippenvel van krijgt...
Als je zacht en dicht bij de hals aanslaat is het net alsof de meest sexy vrouw op aarde zachtjes in je oren blaast en als je dan harder aanslaat schreeuwt ze het uit van genot...

Ja, ban aan de spelletjesmutsen, als ze niet praten en alleen maar mooi en geil staan te wezen mogen ze (heel misschien) blijven...

Cool, ik weet ook niet wat het gaat worden zaterdag...
Ik ben toch ook erg benieuwd naar de Black Cat, maar als blijkt dat die gewoon niet een vergelijkbaar karakter heeft als de Matchless dan zullen we allebei toch aan de Matchless moeten vrees ik...

P.S: Wacht nog even met bestellen in Duitsland, want misschien kan Erik hem ook wel bestellen, hij zou me nog even mailen wat de mogelijkheden zijn en we weten ook nog niet zeker wie zaterdag de Phoenix mee gaat nemen...

Tristan
31 augustus 2006, 18:57
Oh jee......... :nervous:

http://www.ruthlessreviews.com/pics/acdcifyouwantblood1.gif

Hee Robbert, alles okee?
Tsja, hier speelt zich een hele gear soap tussen Michael en mij af...
Wrede foto trouwens... :)

cosmos
31 augustus 2006, 22:41
Jammer jongens, ik kom net bij Erik vandaan met een Room-Mate, en heb meteen die Matchless ook ff gekocht.

Hij klinkt top, bedankt voor de tip!

cosmos
31 augustus 2006, 22:47
123456789






:D

Geintje hoor, rustig maar, hij staat er gewoon nog...

Mitch
31 augustus 2006, 22:47
Shiva te koop nou zeker ? Die zijn ook zó yesterday...

Michael AE
1 september 2006, 02:35
Shiva te koop nou zeker ? Die zijn ook zó yesterday...

Bedankt voor je hulp met de verkoop! (Lulhannes) ;)

Mitch
1 september 2006, 09:55
Gisteren in "Guitargeeks on the verge of breakup"

Hoe Tristan en Michael in een worsteling raakten over de wedstrijdloze versterker.....
Hoe cosmos bijna de derde hond was die met het been heen liep.....
En hoe pijnlijk duidelijk werd dat Michael niet op de hoogte was van de laatste mode en daardoor een hoop moest afschrijven op zijn 2ehands aangeboden versterker.....

........lees morgen de spannende ontknoping !!!!!!!!!!!

Mitch
2 september 2006, 11:45
Cliff hanger ! Who shot the Phoenix ? And will it rise of it's ashes ??

Michael AE
2 september 2006, 11:48
:D

(Tien tekens.)

Tristan
2 september 2006, 12:13
:D
Tonight on NBC Super Channel!

vinni
2 september 2006, 12:24
Hé verfrissend....

Eindelijk eens een topic waarin weer flink gelachen word en niet zoveel gezeik.

Ben benieuwd wie er meer de Phoenix vandoor gaat!

Carry-on heren....

Vinni

Outrage
2 september 2006, 13:02
Hé verfrissend....

Eindelijk eens een topic waarin weer flink gelachen word en niet zoveel gezeik.

Ben benieuwd wie er meer de Phoenix vandoor gaat!

Carry-on heren....

Vinni

+1 en tien tekens

Squier4ever
2 september 2006, 19:29
en en en en en ??????????????

Michael AE
2 september 2006, 19:40
Wat een spannende aflevering vandaag...

Ik ben net terug. Ik weet niet of Tristan al weer thuis is, maar het leek ons leuker om jullie nog even in spanning te houden, maar voornamelijk om jullie te laten raden wie nu eigenlijk de amp heeft meegenomen, of dat een van ons hem uberhaupt heeft meegenomen. :o

stratestic
2 september 2006, 20:00
Ik denk dat ik het kan raden. :sssh: Tristan zit zijn nieuwe versterker nu uit te proberen en heeft daarom geen tijd om te posten...

Les Paul
2 september 2006, 20:03
Weddenschappen kunnen bij mij afgesloten worden.......:D

Michael AE
2 september 2006, 20:08
Shit, ik mag niet meer meewedden, natuurlijk. Anders had ik wel iets ingezet tegen die LP Junior van jou. :D

srv-man
2 september 2006, 20:16
Wat een spannende aflevering vandaag...

Ik ben net terug. Ik weet niet of Tristan al weer thuis is, maar het leek ons leuker om jullie nog even in spanning te houden, maar voornamelijk om jullie te laten raden wie nu eigenlijk de amp heeft meegenomen, of dat een van ons hem uberhaupt heeft meegenomen. :o

jaja, volgens mij neem je de boel in het ootje en heb jij helemaal niets met Tristan afgesproken.......de Phoenix heb jij ergens verborgen en van Tristan horen we nooit meer wat...
http://www.ruthlessreviews.com/pics/acdcifyouwantblood1.gif

Jammer, het was best een aardige kerel :nervous:

Michael AE
2 september 2006, 20:18
Tristan, we zullen je missen, jongen!

:D

Tristan
2 september 2006, 21:23
Ik ben er nog hoor... :D

srv-man
2 september 2006, 21:31
Hell, yeah, nu is het een echte soap. Tristans tweelingbroer duikt op...

Les Paul
2 september 2006, 21:33
Shit, ik mag niet meer meewedden, natuurlijk. Anders had ik wel iets ingezet tegen die LP Junior van jou. :D

Ik heb geen junior. Wel 2 DC specials;) En 1 ervan wil ik best ruilen tegen jouw R9.....Maar dat is dan niet de witte :seriousf:

Maar eh....je begint toch niet weer te zeuren zoals bij de R8. De CS DC blijft bij mij! En wat is het een heerlijke gitaar:D

Michael AE
2 september 2006, 21:39
Ik heb geen junior. Wel 2 DC specials;) En 1 ervan wil ik best ruilen tegen jouw R9.....Maar dat is dan niet de witte :seriousf:

Maar eh....je begint toch niet weer te zeuren zoals bij de R8. De CS DC blijft bij mij! En wat is het een heerlijke gitaar:D

Nee hoor. Het is een geweldige gitaar, maar ik ben geen p90 man. Je zal van mijn gezeur af zijn! ;)

Tristan
2 september 2006, 21:59
Hell, yeah, nu is het een echte soap. Tristans tweelingbroer duikt op...

Ik ben nog steeds mezelf, als een Phoenix uit de as herrezen...
Nou jongens, gaan jullie nog raden wie de amp heeft meegenomen??? :D

Orpheo
2 september 2006, 22:31
ik gok op michael.....

hendrix2
2 september 2006, 22:56
Als volledige leek in het versterker subforum heb ik toch veel spanning deze 'soap' gevold, dus waag ik nu ook een gokje.

Ik gok op Mich..nee..euhja....nee.......Tristan!

Anders Destium
2 september 2006, 23:10
Ik heb voor de spanningsopbouw "Phoenix Rising" van Annihilator opgezet (:cooler: ) maar nog steeds geen climax :(


Verder gok ik op Tristan, dat is toch een beetje het vrouwtje in deze soap. En iedereen weet wie normaal gesproken de broek aanhebben... Nu ik daar aan denk gok ik trouwens dat er helemaal geen versterker is gekocht (je hebt toch al een versterker) :seriousf:

Tristan
2 september 2006, 23:49
Anders, alles wat ik kan zeggen is: " I ain't no bitch"...
En Michael had inderdaad zijn Fender Custom Shop '56 Relic Strat meegenomen...
De ontknoping volgt morgen, maar eerst moeten er nog meer mensen stemmen...

Tomorrow on NBC Superchannel: "Guitar Geeks on the verge of breakup, the final episode"...

Stay Tuned!

Mitch
3 september 2006, 09:25
The all deciding Sunday has begun.... the ultimate climax in the epic story about two young geeks, Michael Goatee and Tristan Longlocks in their neverending search for the ultimate amp with balls to the wall sound, the right feel, the proper mids, the end-all, be-all ultimate monster amp....
Have they found it yet ? Who was there first ? Did they eventually have to battle each other or not ?


http://www.coreywolfe.com/fantasygifs/wizard.gif


Stay tuned !

Les Paul
3 september 2006, 10:25
Ik gok dat Michael hem heeft gekocht. Ik denk dat Tristan toch de kleur niet mooi vond :D

Mitch
3 september 2006, 10:52
http://www.phoenix.contact.com.au/images/Phoenix-Small-Colour-Title-1.gif


There can be only one !

AART
3 september 2006, 11:14
Tristan, michael wilde wel maar had geen ruimte meer :chicken:

Wizz
3 september 2006, 12:03
En toen werd het stil...
Tristan heeft hem inmiddels teruggebracht ?

Wizz

Punt
3 september 2006, 12:23
Is dit een reclame thread oid?

De ontknoping is dat ze geen van beiden dat ding hebben gekocht en dat wij als we snel zijn onze slag kunnen slaan.... :sssh:

Tristan
3 september 2006, 12:48
Okee jongens hier volgen de polls tot nu toe...
stratestic: Tristan
srv-man: Michael
Orpheo: Michael
hendrix2: Tristan
Anders Destium: Tristan
Les Paul: Michael (mag eigenlijk niet stemmen, aangezien hij de broker is)
AART: Tristan
Wizz: Tristan (en alweer verkocht aan Michael?)
Punt: geen van beide (reclame thread)

Tot nu toe zijn er dus twee geldige stemmen op Michael en vier op Tristan...
Breng nu nog uw stem uit, vanavond volgt de ontknoping!

Tonight on NBC Superchannel!

Stay Tuned!

AART
3 september 2006, 12:53
he godverred*****, en snel een beetje nu he!

:chicken:

Michael AE
3 september 2006, 20:18
Wie o wie? De laatste stemmen worden geteld door onze redactie....

Anders Destium
3 september 2006, 20:26
Ik hoorde vanmiddag dat er een derde gegadigde was voor deze amp waarover we nog niets hebben gehoord. Wie is deze meneer X, en wat is zijn geheim?

Squier4ever
3 september 2006, 20:44
de uitzending heeft vertraging, wanneer komt de ontknoping?

Anders Destium
3 september 2006, 20:53
Na de reclame!

Reclameboodschappen kunnen op gitaarnet lang duren en daarnaast ook stiekem verpakt zijn in doodnormaal ogende posts. Wees op uw hoede derhalve!

Tristan
3 september 2006, 21:02
Ik hoorde vanmiddag dat er een derde gegadigde was voor deze amp waarover we nog niets hebben gehoord. Wie is deze meneer X, en wat is zijn geheim?

Van de drie andere gegadigden mogen we inmiddels de namen vrijgeven...
Het waren:
Dave Rensmaag (gitarist bij Van Dik Hout)
srv-man
cosmos

U kunt nu nog uw stem uitbrengen op wie volgens u de Phoenix uiteindelijk heeft doen rijzen...
Dave Rensmaag
Michael AE
Tristan
srv-man
cosmos

De uiteindelijke uitslag volgt omstreeks 22.00 uur, hier, op NBC Superchannel!

Stay Tuned!

Mitch
3 september 2006, 21:07
Als er lucratieve reclame blokken tusse hadden gezeten had ik het begrepen, maar nu duurt het gewoon domweg te lang. Ik heb zelf geen zin meer om leuke bijpassende plaatjes te zoeken en teksten te maken :mad:

Oké, ik stem voor Tristan, domweg omdat hij eignelijk geen normale amp heeft op dit moment en Michael een Fender, een Marshall, een Vox, een Bogner (of 2...) heeft en 't alleen al uit fatsoen richting zijn mede-forummer niet meer kan maken om de Matchless aan de haak te slaan :D

Tristan
3 september 2006, 21:24
De reclame is er ook, alleen niet tastbaar...
Langzaam dringt het zich in jullie hersenen... Mwuhaha...

Jullie horen en zien het wel omstreeks 22.00 uur!

Michael en ik hebben ook nog een bijzondere ontdekking op het gebied van speakerkasten te onthullen die jullie allen versteld zal doen staan...

Tristan
3 september 2006, 21:40
20 minutes and counting... Mwuhaha... :D

Michael AE
3 september 2006, 22:02
*drumroll*

Lenweë Míriel
3 september 2006, 22:18
:angry: argggggggggggggg vertel op
snel :angry:

Mitch
3 september 2006, 22:32
Ashes to ashes... FLAME ON GODDAMMIT ! :angry:

Michael AE
3 september 2006, 22:33
Zaterdagmiddag was het zo ver, de ultieme strijd tussen Tristan en Michael.

Om half twee hadden we bij Erik afgesproken. Ik was er iets eerder, dus die voorsprong had ik al. Erik had meteen de Phoenix even neergezet, evenals wat andere amps die we nog even wilde checken.

Tristan was er inmiddels ook, en het spelen kon beginnen. Tristan en ik waren het meest geinteresseerd in de Badcats, omdat Erik al zei dat ze erg op Matchless leken qua sound.

Fast forward...

Naast het testen van amps, zijn tone-nerds natuurlijk ook in andere zaken geinteresseerd. Cabs, bijvoorbeeld. :D

Na wat gehannes met de Matchless en Badcat, waarover later meer, vroeg ik me toch eens af wat de verschillende cabs nu bij zulk soort amps zouden doen.

Erik had wel wat leuke 2x12's en 1x12's staan. 4x12's hadden we beiden al eerder getest en we wisten ook al wat we het beste vonden, dus dit keer de beurt aan de kleinere cabs.

Eerst een Brunetti 1x12. Relatief goedkoop vergeleken met andere merken. Iets groter dan anderen in zijn soort. De klank was goed. Veel spreiding voor zo'n cab.

Toen maar wat 2x12's checken. Wat we allemaal gechecked hebben, weet ik niet eens meer. Ik was vooral aan het luisteren en spelen, terwijl Tristan ze 1 voor 1 aansloot. (Ik geloof dat er een Matchless, Heritage, 65 amps, Badcat en nog wat tussenzat.)

Erik kwam met het voorstel even wat Bogner Cubes uit zijn andere magazijn te halen.

Jezus, wat een sound!

De spreiding viel ons allemaal op. Vergeleken met een 4x12 had de Cube eigenlijk helemaal geen nadelige gevolgen voor de spreiding van de sound. Wel iets minder laag natuurlijk, maar de rest was eigenlijk....tsja....beter.

Het midden was romiger, het hoog was gecontroleerder, en het laag was meer aanwezig dan we hadden verwacht.

Terug naar het amps-checken. ;)

Uiteindelijk hebben we eigenlijk maar twee amps intensief getest. De Phoenix en de Badcat Blackcat.

Het viel ons meteen al op hoeveel deze versterkers met elkaar gemeen hebben. Het karakter was eigenlijk niet te onderscheiden, met uitzondering van details natuurlijk.

De Matchless had iets meer punch, terwijl de Badcat wat zoeter was. Als je bij de Matchless zacht aanslaat, krijg je nog steeds een dikke toon in het hoog/hoog-midden. De Badcat wordt iets rustiger en brult minder, maar als je hard aanslaat heb je wel weer wat meer punch.

Ik vond in het laag/laag-midden de versterkers niet zo heel verschillend. De grote verschillen zaten in het hoog/hoog-midden. De Matchless heeft meer belletjes, terwijl de Badcat een rondere toon heeft.

Tristan zijn ES klonk helaas minder op het tweede kanaal dan bij de Phoenix. Strats klonken op beiden even goed.

Goed, nu de ontknoping.

De Matchless is meegenomen door.....



Michael.



Tristan kwam tot de conclusie dat hij de Badcat lekkerder vond in het hoog. Minder schel en iets controleerbaarder. Hij paste ook beter bij zijn spel. Het probleem van zijn ES denkt hij te kunnen verhelpen met de Badcat versie van de Phoenix, de Wildcat. (Blackcat heeft el84's, Wilcat/Phoenix el34's...)

Ik kwam tot de conclusie dat ik de Phoenix nog steeds de beste vond. De badcat had minder ballen en was het gewoon net niet vergeleken met de Matchless in het midden en het hoog.

Ik heb gelijk maar 3 Bogner cubes meegenomen, omdat we beiden ontzettend onder de indruk waren, en ik ze toch al wilde hebben voor mijn W/D/W systeem.

Zo, nu ben ik het typen zat, en ga ik maar weer een beetje pielen!

DREAMMACHINE
3 september 2006, 22:38
haha, mooi verhaal!....

congrats iig met de nieuwe spullen!

Michael AE
3 september 2006, 22:40
Thanks, ik ben echt super onder de indruk. Ik denk niet dat ik ooit zo blij ben geweest met mijn spullen.

De Shiva is de deur uit, net niet voor mij. Dus Mitch, je kan gerust zijn. Ik heb alleen nog maar mijn XTC. (Die gaat voorlopig ook niet de deur uit...;))

Tristan
3 september 2006, 22:41
Hier mijn kant van het verhaal:
Ik kwam gisteren precies op de afgesproken tijd van half twee aanrijden bij Van De Haar en zag de auto van Harry, Michael zijn pa, al staan...
Toen ik uit de auto stapte hoorde ik duidelijk Michael zijn spel op zijn '56 Relic Strat en ik begon toch wel te vrezen, te vrezen voor het ergste... Namelijk dat de versterker al reeds verkocht zou zijn aan Michael...
Of nog erger, dat Michael mij bij het betreden van de testruimte zo'n vreselijke doodslag zou geven dat ik het niet zou overleven...
Met trillende benen stond ik daar voor de gesloten deur en raapte al mijn moed bijeen om op de bel te drukken...

Uiteindelijk had ik de moed bijeen geraapt, ik was immers gekomen om de Phoenix te doen rijzen en ik zou het dan tenminste gaan proberen, dus drukte ik op de bel...
Het resultaat: niets! geen gehoor!
Nogmaals drukte ik op de bel, weer niets!

Nu werd ik toch een beetje kwaad...
Er stond een telefoonnummer op de deur, dat ging ik dan maar eens bellen, wat denk je: WEER GEEN GEHOOR!!!
Ik stond op het punt de deur in te beuken, de maat was nu echt vol bij mij vanwege dit overduidelijk bekonkelde meesterplan tussen Michael en Erik om mij te dwarsbomen de Phoenix te doen rijzen...
Tot... Erik zijn vrouw mij zag door de ramen en mij gebaarde binnen te komen via de andere deur...
Tsja, als een mooie dame je wenkt, dan reageer je daar natuurlijk op, dus ik liep via de andere deur naar binnen...
Ze wees mij de trap naar boven en even later betrad ik de testruimte...

Ik betrad, eindelijk, na bijna een kwartier gewacht te hebben, de testruimte en wat trof ik daar aan?
Michael met de rug naar mij toe zittend en zijn Relic '56 Strat in de hand...

Ik besloot het onmogelijke te doen...

Ik liep rechtstreeks op Michael af, met uitgestoken hand en wachtte tot hij zich omdraaide...
Michael wist niet hoe te reageren en bood vanwege mijn overduidelijk dwingende voorkomen mij zijn hand aan...
We hebben de handen geschud...

Mijn oog viel op de versterker waar Michael al even op aan het spelen was, het was een op het eerste oog vreemd brouwsel, zwart en met kattenogen...
Die klank, die klank, dat was toch wel wat bijzonders...
Tactisch als ik was zei ik beslist tegen Michael: "deze versterker klinkt het beste"...
Michael wist het niet zo, gelukkig, want ik wist het wel zo dacht ik...

Michael plugde in op de andere versterker die rood opgloeide als een uit het vuur herrijzende Phoenix, onheilspellend...
Dit klonk toch ook wel erg goed besloten we beide...

Nu trok ik eens mijn gitaar uit haar foedraal, eerst mijn Strat...
Dat ging lekker op de Phoenix, alhoewel het wel een beetje fel was...
Daarna heb ik ingeplugd op de Black Cat en dat beviel me toch wel beter, iets opener, iets soepeler, iets meer mijn geluid dus, zo zei ik tegen Michael...
Michael hield vol dat hij de Phoenix toch lekkerder vond...

Toen kon ik mijn masker niet langer ophouden...
Het werd mij steeds meer duidelijk dat ik niet "the chosen one" was om de Phoenix te doen rijzen, de Black Cat had mij verkozen...
Michael had een greins van oor tot oor en telkens opnieuw deed hij de Phoenix herrijzen en ik keek hiernaar met grote vreugde in mijn hart, dat mijn goede vriend eindelijk echt een amp had gevonden die zijn spel waardig was en die zo direct op zijn spel reageerde dat hijzelf het ook niet kon vatten...

Kortom: de Phoenix paste gewoon meer bij Michael zijn spel en dus heeft Michael haar meegenomen...
Ikzelf zal uit een van deze amps een (aantal) keuze(s) gaan maken:
Bad Cat: Cub II top, Black Cat top, Wild Cat top, Trem Cat top
CMW amps: StudioCage
Marshall: 2061x top
Matchless: HC30 top

De Bad Cat of Matchless zal ik voor clean/crunch sounds gaan gebruiken en de CMW amps en/of Marshall zal ik voor crunch/lead sounds gaan gebruiken...

Mitch
3 september 2006, 22:41
Ik weet één ding: ik ga nooit met jou winkelen. Een Matchless en drie Bogner 1x12's :eek: Zou met een slechte zelfbeheersing erg slecht voor mijn huwelijk zijn, hahahaha !

Anyway, Tristan dus bijna over de streep, maar nog net niet. Ben benieuwd.

Eén ding: we hebben in ieder geval weer een goede reden voor een nieuwe meeting !

Michael AE
3 september 2006, 22:45
Ik weet één ding: ik ga nooit met jou winkelen. Een Matchless en drie Bogner 1x12's :eek: Zou met een slechte zelfbeheersing erg slecht voor mijn huwelijk zijn, hahahaha !

Anyway, Tristan dus bijna over de streep, maar nog net niet. Ben benieuwd.

Eén ding: we hebben in ieder geval weer een goede reden voor een nieuwe meeting !

Meetings ben ik altijd voor!

Ja, ik ben een impulsief koper, maar niet als er geen geld voor is. Eerst dingen wegdoen voordat je iets koopt. Dan bedoel ik niet een Richwood verkopen om een CS materbuilt Strat te kopen, maar dingen wegdoen die geld opleveren en waar je toch geen gebruik meer van maakt. ;)

Michael AE
3 september 2006, 22:48
Nog even over die cubes:

Damn.

Tristan zal beamen dat iedereen in de ruimte eigenlijk met zijn kin op de grond zat. Ik ben altijd fan geweest van de Bogner4x12 en zal dat ook blijven, maar ik vond de cube er niet voor onderdoen. Bovendien klonk de cube stukken beter dan alle 2x12's die er stonden. Een echte aanrader voor wie een compacte speaker zoekt, maar wel SOUND wil. (Enige nadeel is dat ze schandalig duur zijn.)

srv-man
3 september 2006, 22:48
Mooie verhalen en nog informatief ook. Michael gefeliciteerd met de aanschaffingen.

Gelijk een mooi aanknopingspunt voor een vervolg, want al met al heeft Tristan nog steeds geen amp, maar misschien mag hij de Phoenix eens lenen van Michael?
Hoe reageert hij eigenlijk op pedalen?

Michael AE
3 september 2006, 22:52
Ik weet niet wat het is met de Phoenix, maar al mijn pedalen lijken wel 10 keer zo goed. Zelfs mijn DS1 klink prachtig. Vreemd, want bij Erik hebben we een MI Audio Crunchbox geprobeerd, en die klonk niet zo geweldig. Mijn ProCo solo klonk eigenlijk tien keer beter en de Maxon od808 was ook goed te pruimen

Tube Screamers trekt hij ook fantastisch en met wat delay van de 2290...hemels.

Ik ga denk ik maar weer eens langs een leuke winkel voor wat pedalen, want deze versterker heeft zoveel detail, dat het nergens mee te vergelijken is.

cosmos
3 september 2006, 22:52
Bovendien klonk de cube stukken beter dan alle 2x12's die er stonden. Een echte aanrader voor wie een compacte speaker zoekt, maar wel SOUND wil. (Enige nadeel is dat ze schandalig duur zijn.)

Hey Michael,
gefeliciteerd! Flinke bak met geld die je bij Erik hebt achtergelaten! :)
Heb je de cube ook nog vergeleken met de Bogner 2x12OS? Wat kost zo'n cube nou?

Ben benieuwd naar de nieuwe pics, updaten die foto-site van je! ;)

Michael AE
3 september 2006, 22:54
Als Tristan de Phoenix wil lenen, is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Ik denk dat het probleem eerder ligt in het zoeken naar de perfecte amp voor Tristan, aangezien hij na de Badcat te hebben geprobeerd, alweer niet meer weet wat hij nou moet. :D

Michael AE
3 september 2006, 22:59
Hey Michael,
gefeliciteerd! Flinke bak met geld die je bij Erik hebt achtergelaten! :)
Heb je de cube ook nog vergeleken met de Bogner 2x12OS? Wat kost zo'n cube nou?

Ben benieuwd naar de nieuwe pics, updaten die foto-site van je! ;)

Als mijn camera het weer eens doet, maak ik wat kwaliteits-foto's. Morgen zal ik er een paar schieten met de telefoon. ;)

Ik geloof dat we de Bogner 2x12 ook getest hebben. We waren eigenlijk beiden van mening dat de cube ze allemaal wegblies. Geen vergelijk, ook niet met openback cabs.

(Voor de goede orde, dit was alleen met de Phoenix/Badcat. Met andere versterkers kan het nog wel eens een heel ander verhaal zijn. Meer hierover als de honeymoon met de Phoenix over is en ik mijn andere amps heb gecheckt met de cubes en mijn Bogner 4x12...)

De cubes zijn 540 euro. Belachelijk, maar voor mij dus wel het geld waard. Misschien dat de CAE cubes goedkoper zijn, omdat je die zonder speaker kan kopen voor een redelijke prijs, maar ik was zo onder de indruk dat ik niet eens heb gevraagd wat Erik nog meer voor alternatieven had...

Michael AE
3 september 2006, 23:04
Hier mijn kant van het verhaal:
Ik kwam gisteren precies op de afgesproken tijd van half twee aanrijden bij Van De Haar en zag de auto van Harry, Michael zijn pa, al staan...
Toen ik uit de auto stapte hoorde ik duidelijk Michael zijn spel op zijn '56 Relic Strat en ik begon toch wel te vrezen, te vrezen voor het ergste... Namelijk dat de versterker al reeds verkocht zou zijn aan Michael...
Of nog erger, dat Michael mij bij het betreden van de testruimte zo'n vreselijke doodslag zou geven dat ik het niet zou overleven...
Met trillende benen stond ik daar voor de gesloten deur en raapte al mijn moed bijeen om op de bel te drukken...

Uiteindelijk had ik de moed bijeen geraapt, ik was immers gekomen om de Phoenix te doen rijzen en ik zou het dan tenminste gaan proberen, dus drukte ik op de bel...
Het resultaat: niets! geen gehoor!
Nogmaals drukte ik op de bel, weer niets!

Nu werd ik toch een beetje kwaad...
Er stond een telefoonnummer op de deur, dat ging ik dan maar eens bellen, wat denk je: WEER GEEN GEHOOR!!!
Ik stond op het punt de deur in te beuken, de maat was nu echt vol bij mij vanwege dit overduidelijk bekonkelde meesterplan tussen Michael en Erik om mij te dwarsbomen de Phoenix te doen rijzen...
Tot... Erik zijn vrouw mij zag door de ramen en mij gebaarde binnen te komen via de andere deur...
Tsja, als een mooie dame je wenkt, dan reageer je daar natuurlijk op, dus ik liep via de andere deur naar binnen...
Ze wees mij de trap naar boven en even later betrad ik de testruimte...

Ik betrad, eindelijk, na bijna een kwartier gewacht te hebben, de testruimte en wat trof ik daar aan?
Michael met de rug naar mij toe zittend en zijn Relic '56 Strat in de hand...

Ik besloot het onmogelijke te doen...

Ik liep rechtstreeks op Michael af, met uitgestoken hand en wachtte tot hij zich omdraaide...
Michael wist niet hoe te reageren en bood vanwege mijn overduidelijk dwingende voorkomen mij zijn hand aan...
We hebben de handen geschud...

Mijn oog viel op de versterker waar Michael al even op aan het spelen was, het was een op het eerste oog vreemd brouwsel, zwart en met kattenogen...
Die klank, die klank, dat was toch wel wat bijzonders...
Tactisch als ik was zei ik beslist tegen Michael: "deze versterker klinkt het beste"...
Michael wist het niet zo, gelukkig, want ik wist het wel zo dacht ik...

Michael plugde in op de andere versterker die rood opgloeide als een uit het vuur herrijzende Phoenix, onheilspellend...
Dit klonk toch ook wel erg goed besloten we beide...

Nu trok ik eens mijn gitaar uit haar foedraal, eerst mijn Strat...
Dat ging lekker op de Phoenix, alhoewel het wel een beetje fel was...
Daarna heb ik ingeplugd op de Black Cat en dat beviel me toch wel beter, iets opener, iets soepeler, iets meer mijn geluid dus, zo zei ik tegen Michael...
Michael hield vol dat hij de Phoenix toch lekkerder vond...

Toen kon ik mijn masker niet langer ophouden...
Het werd mij steeds meer duidelijk dat ik niet "the chosen one" was om de Phoenix te doen rijzen, de Black Cat had mij verkozen...
Michael had een greins van oor tot oor en telkens opnieuw deed hij de Phoenix herrijzen en ik keek hiernaar met grote vreugde in mijn hart, dat mijn goede vriend eindelijk echt een amp had gevonden die zijn spel waardig was en die zo direct op zijn spel reageerde dat hijzelf het ook niet kon vatten...

Kortom: de Phoenix paste gewoon meer bij Michael zijn spel en dus heeft Michael haar meegenomen...
Ikzelf zal uit een van deze amps een (aantal) keuze(s) gaan maken:
Bad Cat: Cub II top, Black Cat top, Wild Cat top, Trem Cat top
CMW amps: StudioCage
Marshall: 2061x top
Matchless: HC30 top

De Bad Cat of Matchless zal ik voor clean/crunch sounds gaan gebruiken en de CMW amps en/of Marshall zal ik voor crunch/lead sounds gaan gebruiken...

Prachtig verhaal, Tristan!

Bovendien bedankt dat je de Badcat beter vond, ik ben echt in de zevende hemel met de Matchless.

Tristan
3 september 2006, 23:05
Nog even over die cubes:

Damn.

Tristan zal beamen dat iedereen in de ruimte eigenlijk met zijn kin op de grond zat. Ik ben altijd fan geweest van de Bogner4x12 en zal dat ook blijven, maar ik vond de cube er niet voor onderdoen. Bovendien klonk de cube stukken beter dan alle 2x12's die er stonden. Een echte aanrader voor wie een compacte speaker zoekt, maar wel SOUND wil. (Enige nadeel is dat ze schandalig duur zijn.)

Deze ontboezeming had ik pas morgen willen doen, maar goed...
Sterker nog, ik vind de Bogner 1x12 Cube het beste wat ik tot nu toe ooit gehoord heb op het gebied van speakerkasten...
Voor mijn speelstijl is het veel beter dan welke 4x12 dan ook, die Bogner 4x12 had gewoon te veel en zompig laag...
De 1x12 is veel gebalanceerder en heel erg houtig van klank, heel dik, vol en ongelofelijk open...

De 2x12 speakerkasten die we hebben getest tegen de Bogner Cubes waren:
Matchless 2x12 (open back) met Greenback en G12H
65 amps 2x12 (open back) met Heritage G12H en Alnico Blue
Custom Audio 2x12 (closed back) met Vintage 30 en G12H

Ik weet niet of het komt dat de meeste van deze kasten open back waren en de Custom Audio heel erg klein en ondiep, maar wij vonden allebei al deze kasten veel minder mooi...
Gek genoeg klonken de open backs veel scheller dan de Cube, veel directioneler en veel minder vol en open...
Een ongelofelijk verschil...

Nog een ontdekking die we hebben gedaan:
De Bogner Big Size 2x12 is bijna net zo breed, hoog en zwaar als een 4x12, dus eigenlijk totaal geen handzaam ding meer...
Nu ik de Cube gehoord heb vind ik dit eerlijk gezegd maar een zinloos ding...

Voor mij dus waarschijnlijk nooit een open back cabinet en het is een ware revelatie dat iemand als Bogner met zijn Cube een Vintage 30 kan laten klinken als een hele vette klassieke rock speaker en clean is het ook nog eens waanzinnig, die man is een genie!

Tristan
3 september 2006, 23:12
Prachtig verhaal, Tristan!

Bovendien bedankt dat je de Badcat beter vond, ik ben echt in de zevende hemel met de Matchless.

De Black Cat past gewoon beter bij mijn spel...
Ze is iets soepeler, maar ik vind ook dat ze op het eerste kanaal meer belletjes heeft dan de Phoenix...
De Phoenix heeft gewoon een soort staand en aanwezig mid/hoog dat heel lekker werkt bij jouw spel...
Het zijn wel details hoor, beide zijn de absolute top van de boutique versterkers vind ik...
De Bad Cat Mini Cat, Classic Cat en Custom Shop Cub II 30 Reverb zijn echt niet te vergelijken met de Matchless HC30 of Phoenix en de Bad Cat Black Cat en Wild Cat i.m.o...

Michael AE
3 september 2006, 23:13
Deze ontboezeming had ik pas morgen willen doen, maar goed...
Sterker nog, ik vind de Bogner 1x12 Cube het beste wat ik tot nu toe ooit gehoord heb op het gebied van speakerkasten...
Voor mijn speelstijl is het veel beter dan welke 4x12 dan ook, die Bogner 4x12 had gewoon te veel en zompig laag...
De 1x12 is veel gebalanceerder en heel erg houtig van klank, heel dik, vol en ongelofelijk open...

De 2x12 speakerkasten die we hebben getest tegen de Bogner Cubes waren:
Matchless 2x12 (open back) met Greenback en G12H
65 amps 2x12 (open back) met Heritage G12H en Alnico Blue
Custom Audio 2x12 (closed back) met Vintage 30 en G12H

Ik weet niet of het komt dat de meeste van deze kasten open back waren en de Custom Audio heel erg klein en ondiep, maar wij vonden allebei al deze kasten veel minder mooi...
Gek genoeg klonken de open backs veel scheller dan de Cube, veel directioneler en veel minder vol en open...
Een ongelofelijk verschil...

Nog een ontdekking die we hebben gedaan:
De Bogner Big Size 2x12 is bijna net zo breed, hoog en zwaar als een 4x12, dus eigenlijk totaal geen handzaam ding meer...
Nu ik de Cube gehoord heb vind ik dit eerlijk gezegd maar een zinloos ding...

Voor mij dus waarschijnlijk nooit een open back cabinet en het is een ware revelatie dat iemand als Bogner met zijn Cube een Vintage 30 kan laten klinken als een hele vette klassieke rock speaker en clean is het ook nog eens waanzinnig, die man is een genie!

Kun je nagaan hoe goed ik de Cube vond. Ik was er echt van overtuigd dat we de Bogner 2x12 en Heritage 2x12 ook hadden geprobeerd. :o

Inderdaad, de Bogner 2x12 is niet alleen groot, maar ook nog eens loodzwaar. Compleet onbruikbaar, naar mijn mening. Ik vind hem erg goed klinken, maar vind de 4x12's persoonlijk beter en die zijn misschien nog wel makkelijker te vervoeren ook. (2x12 met wielen is waardeloos; moet je steeds bukken...4x12 duw je gewoon voor je uit. Bovendien is de Bogner 2x12 net zo breed en maar een klein beetje lager dan een 4x12.)

Michael AE
3 september 2006, 23:17
De Black Cat past gewoon beter bij mijn spel...
Ze is iets soepeler, maar ik vind ook dat ze op het eerste kanaal meer belletjes heeft dan de Phoenix...
De Phoenix heeft gewoon een soort staand en aanwezig mid/hoog dat heel lekker werkt bij jouw spel...
Het zijn wel details hoor, beide zijn de absolute top van de boutique versterkers vind ik...
De Bad Cat Mini Cat, Classic Cat en Custom Shop Cub II 30 Reverb zijn echt niet te vergelijken met de Matchless HC30 of Phoenix en de Bad Cat Black Cat en Wild Cat i.m.o...

Yep. Ik ben het helemaal met je eens. Bij mij was de Badcat gewoon net iets minder karaktervol. Komt niet alleen door het spel, natuurlijk, ook door de gitaren. Mijn strat klonk beter op de Matchless en de jouwe op de Badcat.

Zo zie je maar weer, alles komt altijd op zijn pootjes terecht.

Anders Destium
3 september 2006, 23:21
Het was lang wachten, maar het resultaat mag er zijn! Zowel qua aankopen (:o ) als qua verhalen (keep up the good work, het was echt grinnik-werk) :rockon:

Toch mooi dat zo'n soap een mooi einde kan kennen!

Michael AE
3 september 2006, 23:24
Het was lang wachten, maar het resultaat mag er zijn! Zowel qua aankopen (:o ) als qua verhalen (keep up the good work, het was echt grinnik-werk) :rockon:

Toch mooi dat zo'n soap een mooi einde kan kennen!

Thanks man, ondanks dat ik het topic zelf ben begonnen, maakten de reacties dit tot 1 van mijn favoriete topics van de afgelopen tijd.

De soap is nog niet afgelopen, hoor. Pas als Tristan zijn ultieme bak heeft, kunnen we aan het einde gaan beginnen...

Tristan
3 september 2006, 23:32
:D

Ik heb ook echt met een brede grijns achter de computer gezeten terwijl ik de verhalen aan het intikken en lezen was...
Ik ga even kijken wat mijn financiele situatie is, want als het kan dan ga ik de Marshall 2061x top halen om dan later een keuze te maken tussen nog een Bad Cat of Matchless erbij...
De CMW StudioCage wordt binnenkort waarschijnlijk ook nog een toevoeging aan mijn arsenaal...
Dan heb ik wel een mooie rig bij elkaar denk ik... :D

Anders Destium
3 september 2006, 23:54
Zou je denken?

:sssh:

Michael AE
4 september 2006, 00:11
:D

Ik heb ook echt met een brede grijns achter de computer gezeten terwijl ik de verhalen aan het intikken was...
Ik ga even kijken wat mijn financiele situatie is, want als het kan dan ga ik de Marshall 2061x top halen om dan later een keuze te maken tussen nog een Bad Cat of Matchless erbij...
De CMW StudioCage wordt binnenkort waarschijnlijk ook nog een toevoeging aan mijn arsenaal...
Dan heb ik wel een mooie rig bij elkaar denk ik... :D

Dat lijkt me voor jou ook zeker de beste oplossing. Als je slim bent, koop je er gelijk een CAE ampswitcher bij, want dat is voor het geld waarvoor ik hem kan krijgen echt een koopje. (Zeker vergeleken de (minder goed klinkende) alternatieven als de Lehle en Tonebone switchers.) GCX erbij voor de pedalen, eventueel een leuke delay (*kuch* 2290 *kuch*) met een eindtrapje en je kan de wereld veroveren! :p ;)

Tristan
4 september 2006, 00:19
Dat lijkt me voor jou ook zeker de beste oplossing. Als je slim bent, koop je er gelijk een CAE ampswitcher bij, want dat is voor het geld waarvoor ik hem kan krijgen echt een koopje. (Zeker vergeleken de (minder goed klinkende) alternatieven als de Lehle en Tonebone switchers.) GCX erbij voor de pedalen, eventueel een leuke delay (*kuch* 2290 *kuch*) met een eindtrapje en je kan de wereld veroveren! :p ;)

Wat zou ik moeten doen met de CAE ampswitcher dan?
Een GCX ga ik zeker niet kopen, ik wil voorlopig nog niet over op externe schakelingen, laat ik eerst maar eens een goed pedalboard met vette effecten in elkaar knutselen...

Michael AE
4 september 2006, 00:58
Als je drie amps gaat kopen, kun je ze met die switcher tegelijk of apart draaien.

Tristan
4 september 2006, 01:04
Is dat beter en functioneler dan een of een paar Lehle A/B/Y switches dan?
Ik ben wel benieuwd of je het alleen met die CAE Ampswitcher voor elkaar krijgt om beide kanalen van je Matchless Phoenix apart en/of tezamen met en/of zonder het effect (delay) te horen dat je tussen de kanalen zet...

Je weet wel, die truuk die we bij Erik hebben uitgeprobeerd, maar toen konden we alleen allebei de kanalen tegelijk met effect (delay) gebruiken...
Als het mogelijk is dan wil ik dat namelijk in de toekomst met mijn Bad Cat of Matchless gaan doen...

Michael AE
4 september 2006, 01:14
Ja, dat is mogelijk. De Lehle a/b/y's zijn prima, maar deze heeft ook nog aparte sends voor het routen naar efx, inclusief volume pots per send. Ik moet nog even een leuk kabeltje solderen, en een splittertje maken zodat ik beide kanalen naar de efx kan routen in parallel. Het kan nu ook, maar dan moet ik de gforce en 2290 in serie zetten, wat gay is.

Ik zal het binnenkort eens beter uitleggen, misschien kunnen we dan een systeem voor je bedenken waarbij je alles kan doen wat je wilt. ;)

Michael AE
4 september 2006, 01:21
Voorbeeld:

Je zou dus je pedalen (die je pre-gain wil hebben) naar de ampswitcher kunnen sturen, die op zijn beurt naar de twee kanalen van de Matchless/Badcat (:D) gaat. Dat kost je twee kanalen van de switcher. De andere twee zou je weer naar de CMW en de Marshall kunnen sturen, waar dus je pedalen ook voor zitten.

Delay zou je dan van een van de lineouts van de switcher naar de 2de input van het eerste kanaal van de Matchless kunnen sturen. Met een splitter kan je dan zorgen dat je delay van alle amps naar de delay gaat. (Met een efx-loop send, of eventueel een hotplate line out.)

Je zou dan een soort van wet/dry draaien met je Matchless/Badcat als wet/dry amp en de CMW en Marshall dry met de Matchless/Badcat als wet amp.

EDIT: Als je dan een GCX hebt, kun je de pre-gain pedalen in en uit schakelen via midi, evenals de ampswitch, als je dat wilt, waardoor je droge sound nog beter in tact blijft. De vraag is of je het mooi vind als je pedaal, wanneer het aan staat, wel tonesuck heeft, maar niet als het uit staat.

Tristan
4 september 2006, 01:27
Serie is gay, dat weet iedereen, behalve als je je geluid echt wil verneuken, dan is serie best wel handig... (mijn Micro Modular werkt het beste in een seriele loop) :D

Dus als ik het goed begrijp dan is die CAE een ampswitcher, effectsrouter en mixer ineen? Quanta Costa zoiets?

Hoe doet de Phoenix het trouwens t.o.v. van je Vox en je JCM800?

Het zou wel vet zijn als het mogelijk zou zijn en met niet al teveel gedoe, maar volgens mij moet het met die CAE dan wel lukken...
De Black Cat heeft echter geen effectsloop uitgang, dus het moet echt via de inputs gerouted worden...
Ik ben benieuwd!

Michael AE
4 september 2006, 01:33
De 800 staat nog in de oefenruimte, maar de vox/matchless combi is fantastisch. Matchless heeft meer ballen, maar de spreiding die je krijgt door de vox mee te laten lopen, is werkelijk ongelofelijk. Bovendien met die cubes ook nog redelijk compact.

De CAE switcher kostte me 300 euro, wat voor zo'n apperaat met die kwaliteit peanuts is. Het is inderdaad een switcher/splitter, maar niet echt een mixer, omdat er geen globale output op zit, alleen 4 losse.

Tristan
4 september 2006, 01:33
Voorbeeld:

Je zou dus je pedalen (die je pre-gain wil hebben) naar de ampswitcher kunnen sturen, die op zijn beurt naar de twee kanalen van de Matchless/Badcat (:D) gaat. Dat kost je twee kanalen van de switcher. De andere twee zou je weer naar de CMW en de Marshall kunnen sturen, waar dus je pedalen ook voor zitten.

Delay zou je dan van een van de lineouts van de switcher naar de 2de input van het eerste kanaal van de Matchless kunnen sturen. Met een splitter kan je dan zorgen dat je delay van alle amps naar de delay gaat. (Met een efx-loop send, of eventueel een hotplate line out.)

Je zou dan een soort van wet/dry draaien met je Matchless/Badcat als wet/dry amp en de CMW en Marshall dry met de Matchless/Badcat als wet amp.

EDIT: Als je dan een GCX hebt, kun je de pre-gain pedalen in en uit schakelen via midi, evenals de ampswitch, als je dat wilt, waardoor je droge sound nog beter in tact blijft. De vraag is of je het mooi vind als je pedaal, wanneer het aan staat, wel tonesuck heeft, maar niet als het uit staat.

Ik snap er geen hol van...
Wat ik zou willen is redelijk simpel:
Twee amps op het podium, laten we voorlopig zeggen de Marshall en de Bad Cat...

De Marshall wil ik doorlussen met een delay tussen de twee kanalen, de twee kanalen staan altijd aan en de delay schakel ik gewoon in of uit al naar gelang ik delay wil of niet...

Voor de Bad Cat koop ik dan als dat nodig is wel een andere delay en die wil ik dus in principe op dezelfde manier aansluiten als op de Marshall, maar op de Bad Cat zou ik wel allebei de kanalen apart en tezamen zowel met als zonder delay willen kunnen schakelen...
Ik weet niet of dat mogelijk is en wat dan het simpelste systeem en apparaat zou zijn om dat te bereiken...

Oh ja, beide amps tezamen hoeft wat mij betreft niet per se, alhoewel het voor sommige crunch en lead sounds wel leuk kan zijn natuurlijk, maar dan wordt de cleane sound (alleen uit de Bad Cat) denk ik weer een beetje te iel...

Michael AE
4 september 2006, 01:37
Tsja, gedoe is het altijd wel, want het blijft een complex systeem, maar het voordeel is dat als je met rack/switchers gaat werken, de boel veel makkelijker aan te sluiten wordt, dan wanneer je met losse pedalen werkt. Ik vind een pedalenplank persoonlijk nog veel meer gedoe. Bukken om je effecten in de stellen, een lamme arm van het sjouwen met een ultragroot board, kapotte snoeren van het trappen, problemen om bij de switches van je pedalen te komen, geen ruimte voor uitbreiding, signaalverlies, gekloot met adapters, enz.

Doe mij maar een pedalenswitcher met de pedalen in een rack; vind ik persoonlijk veel pratischer.

Tristan
4 september 2006, 01:39
Ik ben het wel met je eens, maar daar heb ik op dit moment gewoon echt geen geld voor...
Bovendien gaat het mij er gewoon alleen maar om dat de delay niet voor de amp staat, de rest van de effecten vind ik meestal toch beter voor de amp, dus dan heb ik toch niet zoveel te schakelen...

Michael AE
4 september 2006, 01:41
Ik snap er geen hol van...
Wat ik zou willen is redelijk simpel:
Twee amps op het podium, laten we voorlopig zeggen de Marshall en de Bad Cat...

De Marshall wil ik doorlussen met een delay tussen de twee kanalen, de twee kanalen staan altijd aan en de delay schakel ik gewoon in of uit al naar gelang ik delay wil of niet...

Voor de Bad Cat koop ik dan als dat nodig is wel een andere delay en die wil ik dus in principe op dezelfde manier aansluiten als op de Marshall, maar op de Bad Cat zou ik wel allebei de kanalen apart en tezamen zowel met als zonder delay willen kunnen schakelen...
Ik weet niet of dat mogelijk is en wat dan het simpelste systeem en apparaat zou zijn om dat te bereiken...

Oh ja, beide amps tezamen hoeft wat mij betreft niet per se, alhoewel het voor sommige crunch en lead sounds wel leuk kan zijn natuurlijk, maar dan wordt de cleane sound (alleen uit de Bad Cat) denk ik weer een beetje te iel...

Het is allemaal mogelijk, maar het hangt er gewoon vanaf hoe complex je het zou willen. Je kan altijd die kabel-methode die we bij Erik probeerde bij beiden amps met aparte delay's voor elke versterker doen, maar dan zit je met 7 kabels van je amps naar je pedalenplank. Dat vind ik persoonlijk waardeloos, want ik loop nogal wat rond op het podium. Ik heb liever 1 midi-/multikabel naar mijn rack lopen. Het nadeel is dat ik dan naar mijn rack moet lopen om een instelling van een pedaal te wijzigen.

Tristan
4 september 2006, 01:45
Het is allemaal mogelijk, maar het hangt er gewoon vanaf hoe complex je het zou willen. Je kan altijd die kabel-methode die we bij Erik probeerde bij beiden amps met aparte delay's voor elke versterker doen, maar dan zit je met 7 kabels van je amps naar je pedalenplank. Dat vind ik persoonlijk waardeloos, want ik loop nogal wat rond op het podium. Ik heb liever 1 midi-/multikabel naar mijn rack lopen. Het nadeel is dat ik dan naar mijn rack moet lopen om een instelling van een pedaal te wijzigen.

Ik dacht dat dat kabelprobleem dus te verhelpen was door die CAE amp switcher, die kan je toch gewoon bovenop de amp zetten, kabel vanuit de effectenplank erin en dan gaan de andere kabels gewoon vanuit de ampswitcher naar de inputs van beide amps...

Gaaf trouwens om te horen dat de Matchless/Vox combi vet werkt...
De Vox gaat niet weg dus?
Wat is het verschil in sound, merk je echt het kwaliteitsverschil in tone en karakter?

Michael AE
4 september 2006, 01:45
Ik ben het wel met je eens, maar daar heb ik op dit moment gewoon echt geen geld voor...
Bovendien gaat het mij er gewoon alleen maar om dat de delay niet voor de amp staat, de rest van de effecten vind ik meestal toch beter voor de amp, dus dan heb ik toch niet zoveel te schakelen...

Ja, het kost wel wat, maar uiteindelijk is het de meest praktische oplossing waar, als je veel speelt, je toch langzaam naartoe werkt uit praktische overwegingen. Zeker met een maat als ik, die je constant de voordelen door je strot duwt. :D

Als je niet al te veel pedalen gebruikt is een pedalenplank ook praktisch, begrijp me niet verkeerd, maar wanneer je gaat uitbreiden, is dit gewoon veel makkelijker.

Trouwens, jij staat bij die gigs van ASOPM altijd vet lang alles aan te sluiten. Wordt het niet eens tijd voor een praktischer systeem? ;)

Michael AE
4 september 2006, 01:49
Ik dacht dat dat kabelprobleem dus te verhelpen was door die CAE amp switcher, die kan je toch gewoon bovenop de amp zetten, kabel vanuit de effectenplank erin en dan gaan de andere kabels gewoon vanuit de ampswitcher naar de inputs van beide amps...

Dat kan, maar je blijft het probleem hebben dat je de delays in en uit wil schakelen vanaf je board. Er moeten dus altijd kabels van de delay naar de amps lopen. Daar had ik het eigenlijk over...


Gaaf trouwens om te horen dat de Matchless/Vox combi vet werkt...
De Vox gaat niet weg dus?
Wat is het verschil in sound, merk je echt het kwaliteitsverschil in tone en karakter?

Ja, de Matchless heeft van alles gewoon meer. De Vox blijft een vette amp, die zeker nog niet weg gaat, maar de Matchless wint op elk vlak. De Vox heeft iets meer wat jij zo mooi vond aan de Badcat, dus de combinatie Vox/Matchless is een soort van Matchless/Badcat idee.

De Matchless W/D/W klinkt trouwens, vooral met de 2290/Mesa/Cubes, echt belachelijk goed. Bijna TE goed, eigenlijk. (Rugpijn...)

Tristan
4 september 2006, 01:52
Ja, het kost wel wat, maar uiteindelijk is het de meest praktische oplossing waar, als je veel speelt, je toch langzaam naartoe werkt uit praktische overwegingen. Zeker met een maat als ik, die je constant de voordelen door je strot duwt. :D

Als je niet al te veel pedalen gebruikt is een pedalenplank ook praktisch, begrijp me niet verkeerd, maar wanneer je gaat uitbreiden, is dit gewoon veel makkelijker.

Trouwens, jij staat bij die gigs van ASOPM altijd vet lang alles aan te sluiten. Wordt het niet eens tijd voor een praktischer systeem? ;)

Wat interesseert mij die ASO PM, daar heb ik echt schijt aan, dan moeten ze maar fatsoenlijke versterkers met een fatsoenlijke sound regelen en/of iedereen met een soundcheck op hun eigen spullen laten spelen...

Een pedalen plank zou toch al veel praktischer zijn...
Ik geloof gewoon in een zo'n compact mogelijk systeem, dus als je iets niet mee hoeft te dragen, zoals een rack en switchzooi, dan kan je het beter niet doen...
Het gaat me echt alleen om de delay en dat die niet voor de amp zit, de rest kan wel voor de amp en waarschijnlijk ga ik die Micro Modular niet meer gebruiken, die verneukt de tone van mijn zorgvuldig uitgekozen apparatuur toch teveel...

Michael AE
4 september 2006, 01:56
Wat interesseert mij die ASO PM, daar heb ik echt schijt aan, dan moeten ze maar fatsoenlijke versterkers met een fatsoenlijke sound regelen en/of iedereen met een soundcheck op hun eigen spullen laten spelen...

:D


Een pedalen plank zou toch al veel praktischer zijn...
Ik geloof gewoon in een zo'n compact mogelijk systeem, dus als je iets niet mee hoeft te dragen, zoals een rack en switchzooi, dan kan je het beter niet doen...
Het gaat me echt alleen om de delay en dat die niet voor de amp zit, de rest kan wel voor de amp en waarschijnlijk ga ik die Micro Modular niet meer gebruiken, die verneukt de tone van mijn zorgvuldig uitgekozen apparatuur toch teveel...

Ja, een pedalenplank is ook wel praktisch, maar het aansluitwerk, waar ik dus echt een hekel aan heb, wordt vervelend als je pedalen in de loop of w/d en pre-gain wil gaan gebruiken. Het 1 keer meer rijden met een rack vind ik dan niet zo'n probleem, maar dat ligt puur aan wat je zelf wil, natuurlijk.

Michael AE
4 september 2006, 01:58
...maar, euhm, wordt het niet eens tijd om MSN te installeren, Tristan? Wordt nog een werk voor de mods/users om langs onze slowchat te lezen.

Tristan
4 september 2006, 02:00
Dat kan, maar je blijft het probleem hebben dat je de delays in en uit wil schakelen vanaf je board. Er moeten dus altijd kabels van de delay naar de amps lopen. Daar had ik het eigenlijk over...



Ja, de Matchless heeft van alles gewoon meer. De Vox blijft een vette amp, die zeker nog niet weg gaat, maar de Matchless wint op elk vlak. De Vox heeft iets meer wat jij zo mooi vond aan de Badcat, dus de combinatie Vox/Matchless is een soort van Matchless/Badcat idee.

De Matchless W/D/W klinkt trouwens, vooral met de 2290/Mesa/Cubes, echt belachelijk goed. Bijna TE goed, eigenlijk. (Rugpijn...)

Die kabels van de delays naar de amps heb je geen last van als je met je gitaar toch alleen maar in de ampswitcher hoeft...
Dan kan je die kabels redelijk kort maken en de ampswitcher bovenop de amp zetten...

Hmm, ik had zelf ook al het idee dat de Bad Cat wat meer Vox achtig was, maar niet alleen vanwege de eindbuizen, want ik vond de Bad Cat ook meer Vox achtig dan de Matchless HC30 van Martijn...

Ik geloof gelijk dat die Matchless W/D/W waanzinnig zal klinken, heel gedetaillerd en hifi verwacht ik, maar dan toch met heel veel karakter en een klassieke buizenamp feel...
Ik moet zeggen dat ik op het einde ook wel begon te twijfelen over de Phoenix toen ik haar hoorde op de 1x12, dat was zelfs voor mijn spel wel waanzinnig en zelfs W/D zou het al een heel stuk minder stug maken...
Misschien komt er toch wel een Phoenix als het met de Bad Cats niet gaat lukken, of anders misschien toch een HC30...

Tristan
4 september 2006, 02:01
...maar, euhm, wordt het niet eens tijd om MSN te installeren, Tristan? Wordt nog een werk voor de mods/users om langs onze slowchat te lezen.

MSN? Installeren? Mods/Users? Slowchat?
Dit is toch gewoon informatie!

Ik weet niet eens hoe dat werkt MSN en installeren, ik krijg er wel altijd hele irritante emails over die ik altijd gelijk in de prullenbak flikker, misschien ligt het daar aan...

PM kan ook, misschien is dat wat?

Michael AE
4 september 2006, 02:06
Die kabels van de delays naar de amps heb je geen last van als je met je gitaar toch alleen maar in de ampswitcher hoeft...
Dan kan je die kabels redelijk kort maken en de ampswitcher bovenop de amp zetten...

Nou, dat is niet helemaal waar, want je wil de delays op je pedalenplank hebben om ze aan en uit te kunnen zetten, neem ik aan? Dan moet je sowieso per delaypedaal 2 kabels naar de amps laten lopen, los van je gitaarkabel. Je kan ook niet de delays op afstand switchen zonder die kabels op een andere manier dan midi.


Hmm, ik had zelf ook al het idee dat de Bad Cat wat meer Vox achtig was, maar niet alleen vanwege de eindbuizen, want ik vond de Bad Cat ook meer Vox achtig dan de Matchless HC30 van Martijn...

Ik geloof gelijk dat die Matchless W/D/W waanzinnig zal klinken, heel gedetaillerd en hifi verwacht ik, maar dan toch met heel veel karakter en een klassieke buizenamp feel...
Ik moet zeggen dat ik op het einde ook wel begon te twijfelen over de Phoenix toen ik haar hoorde op de 1x12, dat was zelfs voor mijn spel wel waanzinnig en zelfs W/D zou het al een heel stuk minder stug maken...
Misschien komt er toch wel een Phoenix als het met de Bad Cats niet gaat lukken, of anders misschien toch een HC30...

Ja, je kan eerst voor de Marshall gaan en dan later een Phoenix scoren. Die combi zou zelfs mij jaloers kunnen maken, denk ik.

EDIT: Vooral als je de Marshall ook via een cube laat lopen. :o Hoe cool zou dat klinken...ik ben benieuwd.

Michael AE
4 september 2006, 02:07
MSN? Installeren? Mods/Users? Slowchat?
Dit is toch gewoon informatie!

Ik weet niet eens hoe dat werkt MSN en installeren, ik krijg er wel altijd hele irritante emails over die ik altijd gelijk in de prullenbak flikker, misschien ligt het daar aan...

PM kan ook, misschien is dat wat?

Ach, laten we maar gewoon hier door gaan, misschien hebben anderen nog iets aan onze discussie.

Tristan
4 september 2006, 02:15
Nou, dat is niet helemaal waar, want je wil de delays op je pedalenplank hebben om ze aan en uit te kunnen zetten, neem ik aan? Dan moet je sowieso per delaypedaal 2 kabels naar de amps laten lopen, los van je gitaarkabel. Je kan ook niet de delays op afstand switchen zonder die kabels op een andere manier dan midi.



Ja, je kan eerst voor de Marshall gaan en dan later een Phoenix scoren. Die combi zou zelfs mij jaloers kunnen maken, denk ik.

EDIT: Vooral als je de Marshall ook via een cube laat lopen. :o Hoe cool zou dat klinken...ik ben benieuwd.

Oh ja, je hebt gelijk...
Tsja, ik weet het ook niet hoor, ik ga in ieder geval geen GCX kopen, dan liever zo'n Axcess Electronics ding maar als ik twee of drie amps ga kopen dan heb ik daar gewoon geen geld meer voor...
Dan moet daar ook weer een rack bij en een rack lade...
Het blijft dus niet bij maar een uitgave, MIDI floorboard er nog bij...
Voorlopig is dat geen goede keuze denk ik, het gaat mij om de sound en die is het beste met twee verschillende amps en de delay niet voor de amp, dat is waar het uiteindelijk om draait...

Zou de combinatie Marshall en Bad Cat je niet jaloers maken dan?
Ik denk het wel... :D

Ik was van plan om de Marshall op een 2x12 te zetten, met Heritage G12M speakers, want die vind ik echt het lekkerste i.c.m. de Marshall voor crunch/lead sounds...

Michael AE
4 september 2006, 02:23
Tsja, die Badcat is vet, maar ik vind de Matchless echt vetter. Bovendien kan ik ook lekker zo'n Marshall gaan scoren, want die zijn overal te krijgen. :p

Je hebt gelijk hoor, het kost een bom duiten. Als je de boel betaalbaar en praktisch wil houden, moet je compromissen gaan sluiten en ik weet hoe vervelend compromissen zijn; daarom heb ik ook zoveel zooi.

Gelukkig kan ik nu zoveel kanten op, dat ik bijna elk mogelijk systeem kan realiseren met wat ik heb. Dat is een heerlijk gevoel, geloof me. :D

Michael AE
4 september 2006, 02:26
Ik zit nog eens te denken...

Als je voor de CAE switcher of iets in die geest zou gaan, heb je in elk geval geen midi nodig. Dat scheelt sowieso. Je zit dan alleen nog met het probleem van de delays, maar je kan in die situatie gewoon lekker 1 delay blijven gebruiken. Scheelt alweer twee snoeren.

Tristan
4 september 2006, 02:34
Tsja, wat ik wel raar vond was dat ik afgelopen zaterdag bij geen van beide amps echt het kippenvelgevoel heb gehad dat ik had toen we de Matchless Phoenix voor het eerst testten en bij de Matchless Lightning had ik ook datzelfde gevoel wel i.c.m. met mijn Strat...
De Matchless Phoenix op de Bogner 1x12 cube kwam daar die dag nog het dichtste bij denk ik en de Bad Cat hebben we eigenlijk te kort aangesloten gehad om er echt een oordeel over te kunnen vellen, maar dat leek ook wel erg goed te klinken...

Tsja, het gaat mij niet om het realiseren van ieder mogelijk systeem, het gaat mij gewoon om het meest toonvolle systeem met de minst nodige apparatuur...
Waarschijnlijk zal ik in de praktijk toch het meeste de Bad Cat of Matchless voor cleane partijen gebruiken en i.c.m. een boostertje voor crunch dingetjes...
Dan zal ik de Marshall (al of niet i.c.m. een boostertje) gaan gebruiken voor de lead dingen...

In andere situaties zal ik alleen met de Bad Cat of Matchless gaan werken denk ik en dan zou dat systeem waarmee je kan schakelen tussen beide kanalen aan en/of uit met of zonder effect (delay) wel handig zijn denk ik...

Tristan
4 september 2006, 02:36
Ik zit nog eens te denken...

Als je voor de CAE switcher of iets in die geest zou gaan, heb je in elk geval geen midi nodig. Dat scheelt sowieso. Je zit dan alleen nog met het probleem van de delays, maar je kan in die situatie gewoon lekker 1 delay blijven gebruiken. Scheelt alweer twee snoeren.

Kan ik gewoon 1 delay gebruiken zowel in de "loop" van de Marshall als in de "loop" van de Matchless/Bad Cat? Hoe dan?
Ik weet ook niet of het handig is hoor, want bij je lead sound wil je juist een kortere delay hebben en bij je cleane sound juist een langere voor swells e.d.

Michael AE
4 september 2006, 02:48
Nou, ik bedoelde dan meer dat je 1 van de 2 amps als wet kan gebruiken, maar het moet, weliswaar met een complexe routing, te doen zijn. Bijvoorbeeld met de linouts van de CAE via een splitter naar de delay en dan via de stereo-outs, of desnoods een andere splitter, naar beiden amps. Alles is mogelijk, het is alleen een kwestie van geld, tijd en veel logisch nadenken en dan ook nog of dat het wel allemaal waard is.

Michael AE
4 september 2006, 02:57
Tsja, wat ik wel raar vond was dat ik afgelopen zaterdag bij geen van beide amps echt het kippenvelgevoel heb gehad dat ik had toen we de Matchless Phoenix voor het eerst testten en bij de Matchless Lightning had ik ook datzelfde gevoel wel i.c.m. met mijn Strat...
De Matchless Phoenix op de Bogner 1x12 cube kwam daar die dag nog het dichtste bij denk ik en de Bad Cat hebben we eigenlijk te kort aangesloten gehad om er echt een oordeel over te kunnen vellen, maar dat leek ook wel erg goed te klinken...

Ik had echt de rillingen weer over mijn rug bij de Matchless. Nu nog steeds, vooral op een redelijk volume. Die cubes doen ook een duit in het zakje, inderdaad. De Badcat moet je gewoon nog een keer intensief gaan proberen. Ik had echt het idee dat die misschien meer iets voor jou was/is. ;)


Tsja, het gaat mij niet om het realiseren van ieder mogelijk systeem, het gaat mij gewoon om het meest toonvolle systeem met de minst nodige apparatuur...

Ik snap het. In de praktijk is dat alleen knap lastig, vooral omdat het sowieso altijd een compromis blijft bij een compact systeem. We gaan wel eens rond de tafel zitten als je er eindelijk uit bent wat voor amp je wilt, want ik heb zelf ook werkelijk elk systeem op aarde wel eens overwogen of bestudeerd.

Ik wil binnenkort toch nog een keer naar Erik voor het "perfecte" overdrive pedaal bij de Matchless. De solo is tot nu toe favoriet, maar er moet nog iets beters te vinden zijn.

Tristan
4 september 2006, 03:20
Wet/Dry draaien met twee amps is natuurlijk heel makkelijk...
Dat is gewoon de Marshall droog houden en dan de delay inpluggen zoals we dat bij Erik hadden gedaan...
De gitaar gaat dan naar een A/B/Y box die naar de amps gaat en dan ben je in principe klaar...

Met de Matchless en Bad Cat werkte de doorlus met delay truuk wel erg goed, dus ik denk dat dat met de Marshall net zo goed zal werken, aangezien ik bij de Marshall ook alleen de twee kanalen doorgelust wil gebruiken, dit geeft de vetste sound...

DREAMMACHINE
4 september 2006, 08:38
...mooie info heren!

cosmos
4 september 2006, 10:44
Nog een ontdekking die we hebben gedaan:
De Bogner Big Size 2x12 is bijna net zo breed, hoog en zwaar als een 4x12, dus eigenlijk totaal geen handzaam ding meer... Nu ik de Cube gehoord heb vind ik dit eerlijk gezegd maar een zinloos ding...


Ben het toch niet helemaal met je eens. Sowieso is de 2x12 10 kilo lichter dan de 4x12, en door de handgreep bovenop is hij erg handzaam hoor! (believe me, ik woon op 2-hoog, dus ik kan het weten haha!) En het feit dat hij bijna dezelfde hoogte is als een 4x12, maakt juist dat je hem gewoon op de grond kunt zetten. Een cube is 20 cm lager, wat dat eigenlijk al onmogelijk maakt. Maar goed, smaken verschillen...! :)

DREAMMACHINE
4 september 2006, 10:53
heb zelf idd ook geen problemen met de os 2x12, en zie er de grote voordelen wel van tov. een 4x12, vooral de hoogte scheelt veel ( oa. dat hij gewoon rechtop in de auto kan etc.).

Tristan
4 september 2006, 12:04
Ben het toch niet helemaal met je eens. Sowieso is de 2x12 10 kilo lichter dan de 4x12, en door de handgreep bovenop is hij erg handzaam hoor! (believe me, ik woon op 2-hoog, dus ik kan het weten haha!) En het feit dat hij bijna dezelfde hoogte is als een 4x12, maakt juist dat je hem gewoon op de grond kunt zetten. Een cube is 20 cm lager, wat dat eigenlijk al onmogelijk maakt. Maar goed, smaken verschillen...! :)

Je hebt wel gelijk wat betreft de hoogte en het op de grond zetten enzo...
We hebben de 1x12 cubes niet getest op een verhoging of een stoel of iets dergelijks, ik weet niet of ze dan veel lage tonen verliezen...
Het is natuurlijk niet handig als de Cubes altijd op de grond moeten staan en dat het geluid dan voor het grootste gedeelte tussen je benen doorblaast...

@Michael:
Ik las trouwens in een interview met Mark Sampson dat hij een adapter voor Groovetubes heeft ontwikkeld waardoor je inplaats van een EF86 een 12AX7 in je amp kan zetten, misschien is dat ook wel vet voor jou om te weten...
Ik zou die truuk dan kunnen doen met de Black Cat, zodat ze wat minder gain heeft op het tweede kanaal en dan het tweede kanaal gewoon gebruiken als effectsloop zeg maar, of nog steeds ook als overdrive kanaal, maar dan heeft ze in ieder geval minder gain, misschien klinkt ze op het tweede kanaal dan ook beter met mijn ES335 en met humbuckers...

Negative K3 fan
4 september 2006, 13:40
interessant zo'n adapter... weet je toevallig of hij dan 1 triode gebruikt, of dat de triodes parallel worden geschakeld?

Tristan
4 september 2006, 13:46
Volgens mij is een 12AX7 toch een triode?
Het is dus net zoiets als de THD Yellowjackets volgens mij, alleen converteren die EL34 eindbuizen naar EL84 eindbuizen...
Die adapter van Mark Sampson converteert een EF86 voortrapbuis gewoon naar een 12AX7 voortrapbuis, dus volgens mij moet je substantieel minder gain krijgen...
Ik weet het echter niet zeker hoor, het stond ergens tussen neus en lippen door genoemd in een interview met Mark Sampson...
Die dingen zouden leverbaar moeten worden via Bad Cat als het goed is...

Helaas is die nieuwe site van Bad Cat nog niet in de lucht, want misschien zouden ze anders daar wel op staan, ik vind het in ieder geval ook reuze interessant...

Michael AE
4 september 2006, 14:03
Zo, dat klinkt best interessant. Vooral omdat je dan op het tweede kanaal ook iets flexibeler bent met drive-pedalen, vooral op hoog volume. Toch maar eens checken, maar wel pas als die vervelende site van Badcat eens online is. Misschien weten ze er op The Gear Page meer van; daar zitten ook een hoop nerds namelijk.

Tristan
4 september 2006, 14:10
Ja ik heb die Bad Cat dudes er ook al over gemaild, maar ze mailen niets terug... :(

Negative K3 fan
4 september 2006, 15:31
Volgens mij is een 12AX7 toch een triode?
Het is dus net zoiets als de THD Yellowjackets volgens mij, alleen converteren die EL34 eindbuizen naar EL84 eindbuizen...
Die adapter van Mark Sampson converteert een EF86 voortrapbuis gewoon naar een 12AX7 voortrapbuis, dus volgens mij moet je substantieel minder gain krijgen...
Ik weet het echter niet zeker hoor, het stond ergens tussen neus en lippen door genoemd in een interview met Mark Sampson...
Die dingen zouden leverbaar moeten worden via Bad Cat als het goed is...

Helaas is die nieuwe site van Bad Cat nog niet in de lucht, want misschien zouden ze anders daar wel op staan, ik vind het in ieder geval ook reuze interessant...

1 12ax7 bestaat uit 2 triodes... als je die parallel schakelt heb je idd een stuk minder gain, maar ook gewoon een hele andere versterkingstrap. Het doet me een beetje denken aan die nieuwe reclames voor PIN als je weet waar ik het over heb, onzinnig dus, je koopt waarschijnlijk niet voor niets zo'n amp!

Tristan
4 september 2006, 16:05
Je koopt zo'n amp, zeker de HC30 en de Black Cat, toch voornamelijk voor het eerste kanaal, die met twee 12AX7's hoor...
Dat kanaal is gebaseerd op een Vox AC30 Top Boost...
Het tweede kanaal heeft een EF86 in de preamp...
Bij de Phoenix klonk dit tweede EF86 kanaal ook heel erg lekker zowel met een Strat als met een Les Paul en een ES335, bij de Black Cat klinkt dat kanaal niet zo lekker met humbuckers (een bekend Vox euvel)...

Nu ik jouw verhaal zo lees denk ik dat die adapter dan de 12AX7 niet parallel zal schakelen, omdat je dan wel echt heel veel gain verliest t.o.v. de EF86...
Ik denk dat je dus gewoon twee gain stages behoudt, maar dan met de iets opener en iets meer richting het eerste kanaal komende klank van de 12AX7...

Negative K3 fan
4 september 2006, 17:10
ah ok, nu snap ik hem... zo'n ef86 is inderdaad wel heel wat anders dan een 12ax7 :)

Tristan
4 september 2006, 17:59
Nou snap ik jou weer niet meer, jou leek dat toch zinloos?
Wat is volgens jou dan zo'n beetje het verschil in klank tussen een EF86 en een 12AX7?

Negative K3 fan
4 september 2006, 19:17
nee niet zinloos, maar er zit (technische gezien) zoveel verschil tussen dat ik de volgende vergelijking wil noemen:

je koopt toch ook geen benzine auto om er meteen daarna een diezel motor in te stoppen?

Tristan
4 september 2006, 20:06
Wow, als dat nu eens mogelijk was...
Stel je voor... :o
(dat zou veel geld schelen)

Tsja, ik weet het ook niet zeker, maar ik verwacht dat de sound meer richting het eerste kanaal zal gaan en voor sommige toepassingen is dat wel erg handig...
(als je het kanaal als effectsloop gebruikt, of als je een soort "solo preset" wil en meestal toch het eerste kanaal gebruikt)...

Michael AE
4 september 2006, 22:10
Gewoon het volume van't kanaal terug draaien geeft op de Matchless al het gewenste resultaat, hoor. Dan klinkt hij eigenlijk hetzelfde als het eerste kanaal.

Tristan
4 september 2006, 23:33
De kanalen lijken wel een beetje op elkaar, maar de voicing is toch wel iets anders...
Ach ja, het is gewoon een extra optie, die 12AX7 converter, gaaf dat het er is en misschien wel de moeite waard om te checken...
Hoe bevalt de Matchless trouwens met je andere gitaren?
(binnenkort maar eens een review schrijven?)
Heb je de Bogner Cubes ook al van de grond gehad en hoe klinken ze dan?
Hebben ze dan ook nog genoeg laag?
Ik ga waarschijnlijk morgen de Marshall halen, ik moet morgen toch in Amsterdam zijn, dus dan ben ik vlakbij...

TMKXL
4 september 2006, 23:44
Mooi verhaal jongens! Heerlijk om dit soort verhalen te lezen, zeker als het om zulke vette boutique versterkers als Matchless enzo gaat. Maare, ik mis 1 ding.

PICS! Ik zou graag wat foto's willen zien van je Matchless, Michael, dan kan mijn GAS nog iets groter worden. :p

Michael AE
4 september 2006, 23:48
Nou, dat is dus niet helemaal zo. De voicing lijkt best op elkaar, mits goed getweaked.

De cubes klinken zelfs hoog geweldig. Er staat er nu 1 op mijn Matchless die op het rack staat, dus dat is ongeveer een meter van de grond. Geen enorme last van weinig laag, eigenlijk. Wel minder dan op de grond, natuurlijk, maar het wordt niet gelijk dun, ofzo.

Review zal ik van de week even schrijven, inderdaad.

Met de Anderson is het gelijk instant Landau. Met de tele heb je ballen als planeten. De LP rockt als de ziekte. Strats twangen als nooit tevoren.

Goed idee om de Marshall te gaan halen. Ik ben benieuwd.

Michael AE
4 september 2006, 23:48
Mooi verhaal jongens! Heerlijk om dit soort verhalen te lezen, zeker als het om zulke vette boutique versterkers als Matchless enzo gaat. Maare, ik mis 1 ding.

PICS! Ik zou graag wat foto's willen zien van je Matchless, Michael, dan kan mijn GAS nog iets groter worden. :p

Ik zal zo even wat pics met mijn telefoon maken. ;)

Michael AE
4 september 2006, 23:58
Okay, hier wat foto's. Ze zijn crap, want met de telefoon gemaakt, maar het geeft in elk geval een idee.

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/04-09-06_2348.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/04-09-06_2347.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/04-09-06_2346.jpg

Mitch
5 september 2006, 00:07
Zo, je moet niet bang zijn voor een beetje pimp :D

Michael AE
5 september 2006, 00:19
Pimp my amp!

TMKXL
5 september 2006, 09:35
Die Matchless ziet er echt heel cool uit met het rode oplichtende logo!
De Bogner Cubes zijn geil zoals gewoonlijk. Bedankt voor de pics! :)

DREAMMACHINE
5 september 2006, 09:36
nice!...die bogner cubes zijn nog best flink volgens mij!

cosmos
5 september 2006, 10:49
Damn, die oplichtende letters hebben toch wel iets he?!
(had ik hem toch mee moeten nemen vorige week hahahaha)

Tristan
5 september 2006, 16:07
Inderdaad, volgens mij had ik haar moeten meenemen... :D
Geintje, maar de Marshall is het toch ook niet geworden...
Ze had iets lelijks in het hoog, een soort rafeltje, een beetje papierig en ik kreeg het er niet uit gedraaid...
Bij de andere 2061x'en die ik heb geprobeerd was me dat niet zo opgevallen en was dat probleem met G12M Greenback speakers helemaal weg, maar nu had de amp het zelfs met G12M Greenback speakers, dus ik moet toch op zoek naar een ander exemplaar van de 2061x, of naar een andere versterker...
Balen zeg!!! :(

Ik zou er nu zelf niet raar van staan te kijken als het toch een Matchless/Bad Cat wordt en de CMW StudioCage, maar dan haal ik er waarschijnlijk wel een Bogner 1x12 Cube bij en dat Marshall 2x12 handwired kastje denk ik, dat is echt een handig kastje, lekker handzaam en klinkt heel vol...
Dan zet ik wel andere speakers in dat 2x12 kabinetje...

Trouwens ook een Orange 2x12 gehoord met Vintage 30's en die kast vond ik wel een beetje muffig klinken, niet echt mijn ding en dat is ook weer zo'n onhandelbaar groot kabinet eigenlijk...

Negative K3 fan
5 september 2006, 16:36
Trouwens ook een Orange 2x12 gehoord met Vintage 30's en die kast vond ik wel een beetje muffig klinken

juist, v30s hebben van zichzelf sowieso al geen 'bite' in het hoog, maar onder de v30 cabs spant orange ook nog eens de kroon. Doffig; genoeg mensen die er van houden, maar niets voor mij.

Michael AE
5 september 2006, 16:48
Inderdaad, volgens mij had ik haar moeten meenemen... :D
Geintje, maar de Marshall is het toch ook niet geworden...
Ze had iets lelijks in het hoog, een soort rafeltje, een beetje papierig en ik kreeg het er niet uit gedraaid...
Bij de andere 2061x'en die ik heb geprobeerd was me dat niet zo opgevallen en was dat probleem met G12M Greenback speakers helemaal weg, maar nu had de amp het zelfs met G12M Greenback speakers, dus ik moet toch op zoek naar een ander exemplaar van de 2061x, of naar een andere versterker...
Balen zeg!!! :(

Ik zou er nu zelf niet raar van staan te kijken als het toch een Matchless/Bad Cat wordt en de CMW StudioCage, maar dan haal ik er waarschijnlijk wel een Bogner 1x12 Cube bij en dat Marshall 2x12 handwired kastje denk ik, dat is echt een handig kastje, lekker handzaam en klinkt heel vol...
Dan zet ik wel andere speakers in dat 2x12 kabinetje...

Trouwens ook een Orange 2x12 gehoord met Vintage 30's en die kast vond ik wel een beetje muffig klinken, niet echt mijn ding en dat is ook weer zo'n onhandelbaar groot kabinet eigenlijk...

Balen, man. Zo zie je maar weer hoe snel je smaak kan veranderen. Toch maar eens tijd om VD Haar te mailen of hij aan de Wildcat of eventueel nog Matchless kan komen?

Tristan
5 september 2006, 18:06
juist, v30s hebben van zichzelf sowieso al geen 'bite' in het hoog, maar onder de v30 cabs spant orange ook nog eens de kroon. Doffig; genoeg mensen die er van houden, maar niets voor mij.

Ik vind het met de meeste kasten met Vintage 30's wel meevallen hoor, maar die Orange kast klonk in ieder geval wel erg muf i.c.m. de Marshall 2061x...
De 2061x heeft zowiezo aardig wat laag van zichzelf, dus misschien was die Orange kast wel teveel van het "goede"...
Die Bogner kasten vind ik overigens niet muf klinken, wel vol en met veel laag, maar niet muf, eerder houtig, wel mooi vind ik...
De Vintage 30's hebben voor mijn gevoel wel aardig wat mid/hoog en stevig laag, dus an sich vind ik de speakers niet dof klinken...
Zo zie je maar dat de ene kast de andere niet is en dat het ook nog een hele hoop uitmaakt welke kast je op welke amp zet, niet alleen het verschil in speakers, maar ook het verschil in kast...

Tristan
5 september 2006, 18:16
Balen, man. Zo zie je maar weer hoe snel je smaak kan veranderen. Toch maar eens tijd om VD Haar te mailen of hij aan de Wildcat of eventueel nog Matchless kan komen?

Mijn smaak is echt niet veranderd hoor, alleen vond ik dit exemplaar gewoon minder denk ik...
Ze was ook wat scheller als je de tone knop helemaal opendraaide van het eerste kanaal en ze had wat meer laag op het tweede kanaal, misschien zelfs wel iets teveel en er zat dus een irritant rafeltje in wat ik er niet uit kreeg...
Normaal zit dat rafeltje er alleen in als je de bijbehorende kast gebruikt, maar heb je dat met G12M Greenbacks dus niet, maar deze amp had het dus met alle speakers...

Als het goed is mailt Erik mij als hij de Bad Cat Cubs en de nieuwe Black Cats binnenkrijgt...
Ik zal hem maar eens mailen of dat hij ook geen Wild Cat kan krijgen...
Ik weet het gewoon niet zo goed meer, of dat het nou een Bad Cat of Matchless moet gaan worden en zo ja welk model dan...
Pas als ik de Wild Cat gehoord heb dan weet ik het zeker...
Ik begin nu het idee te krijgen dat die EL84's toch altijd op de een of andere manier een lelijk rafeltje hebben en dat ik dus toch geen EL84 amp zoek, maar zeker weten doe ik het niet....

Binnenkort ga ik ook even de CMW amps StudioCage ophalen, die vond ik op de Meeting echt waanzinnig en die klinkt zowiezo minder rafelig dan de 2061x die ik vandaag heb geprobeerd...

DREAMMACHINE
5 september 2006, 18:26
zit er in groningen niet ook een badcat dealer? daisybell ofzo, adverteerd in de gitarist....misschien moet je daar eens informeren?

Tristan
5 september 2006, 18:36
Ja, dat klopt, maar die man heeft volgens mij altijd maar 1 amp op voorraad, dus echt een importeur kan je hem niet noemen...
De laatste keer dat ik belde had hij alleen een Hot Cat op voorraad, maar toen deed Van De Haar ook nog niet de import...
Ik koop hem toch ook wel graag bij Erik hoor, ik heb veel amps bij hem geprobeerd en ik zou het dus wel cool vinden om de Bad Cat of Matchless dan bij Erik te kopen, maar dan moet hij voor mij wel het juiste model of type hebben staan natuurlijk...

DREAMMACHINE
5 september 2006, 18:48
ja, verwachte ook al zoiets.
erik is idd de place to be, aangezien hij gewoon een goede voorraad heeft staan.....dat die voor jou er dan precies niet tussen staat kan altijd, maar hij heeft iig genoeg keus/vergelijkingsmateriaal.

Jimi Hendrix
5 september 2006, 20:30
Hoe schakel je eigenlijk tussen kanalen bij die Matchless dingen?
Uit de handleiding kon ik niet opmaken dat er een footswitchjack oid opzat, dus met een A/B-box?

De Matchle$$ sale bij van de haar heeft mijn GAS ook enigszins aangezwengeld (klein beetje maar hoor :sssh: )

Tristan
5 september 2006, 21:27
Ja, je kan inderdaad het beste een AB box gebruiken...
Eigenlijk vind ik de non channel switching setup van de Matchless, net als bij oude Marshalls veel handiger, want je kan de kanalen ook nog eens doorlussen en er bijvoorbeeld een delay tussen hangen...
Je hebt meer toon en een effectsloop heb je ook niet meer nodig...

Bovendien gaat Michael mij dus misschien uitleggen hoe je alle kanalen apart en tegelijk kan schakelen met en zonder delay erop en dan is het wel een heel veelzijdige bak... :D

Jimi Hendrix
5 september 2006, 21:42
Ja, je kan inderdaad het beste een AB box gebruiken...
Eigenlijk vind ik de non channel switching setup van de Matchless, net als bij oude Marshalls veel handiger, want je kan de kanalen ook nog eens doorlussen en er bijvoorbeeld een delay tussen hangen...
Je hebt meer toon en een effectsloop heb je ook niet meer nodig...

Bovendien gaat Michael mij dus misschien uitleggen hoe je alle kanalen apart en tegelijk kan schakelen met en zonder delay erop en dan is het wel een heel veelzijdige bak... :D


dank voor je antwoord.
Ik weet niet wat voor gigs jullie doen, maar ik heb eigenlijk 't meest zoveel mogelijk geluiden nodig in zo weinig mogelijk ruimte, oftewel: 2kanalen moeten wel beide gebruikt gaan worden, multi-amp setup wil ik niet live tot ikzelf 5 minuten voor de gig met een limo kan komen aankarren.
Thuis speel ik niet met versterker, daarom denk ik niet dat als er een nieuwe amp komt een matchless gaat worden (denk dan eerder een egnater), maar binnenkort ben ik toch bij haar dus dan zal ik er wel eentje aan de tand voelen...

Tristan
5 september 2006, 22:13
dank voor je antwoord.
Ik weet niet wat voor gigs jullie doen, maar ik heb eigenlijk 't meest zoveel mogelijk geluiden nodig in zo weinig mogelijk ruimte, oftewel: 2kanalen moeten wel beide gebruikt gaan worden, multi-amp setup wil ik niet live tot ikzelf 5 minuten voor de gig met een limo kan komen aankarren.
Thuis speel ik niet met versterker, daarom denk ik niet dat als er een nieuwe amp komt een matchless gaat worden (denk dan eerder een egnater), maar binnenkort ben ik toch bij haar dus dan zal ik er wel eentje aan de tand voelen...

Volgens mij begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt...
Bedoel je dat je veel verschillende sounds in een zo compact mogelijke package wilt?
Dan zou ik als ik jou was zeker eens een Bad Cat Black Cat of Wild Cat en een Matchless HC30 of Phoenix uitproberen, die klinken ook nog eens waanzinnig met een Bogner 1x12 Cube eronder, dus dan is het behoorlijk compact en de tone is i.m.o. veel beter dan van een channel switcher...
Met een ABY switch kan je zowiezo de twee kanalen apart en tegelijk gebruiken...
Een Bad Cat/Matchless heeft wat betreft sound zowel iets van Vox, Marshall als van Hiwatt i.m.o.

Jimi Hendrix
5 september 2006, 22:31
Volgens mij begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt...


hahaha, ik bedoelde die 'forumpraat' over met 3 amps een mooie setup maken.
meer een soort gespeeld zure reactie van iemand die een paar keer vol goede moed z'n w/d/w setupje heeft meegenomen naar een gig waar 't volkomen ongepast was :dance: (niet alleen vanwege de afmetingen maar ook vanwege de subtiliteit van w/d/w die gemakkelijk wegvalt live, is met amps natuurlijk een ander verhaal)
en bovendien iemand die weinig last heeft van gas (ben nog steeds zeer content met m'n rivera).

maar dit geheel terzijde ...

die hc30 ga ik zeker checken (als haar 'm tzt nog heeft), maak je geen zorgen!

Michael AE
5 september 2006, 23:10
Haar heeft alleen nog een independence en wat combo's, dus een HC30 checken kan helaas niet meer.

W/D/W is inderdaad in de meeste gevallen overkill, maar het is gewoon al heerlijk om er thuis mee te rotzooien, ongeacht of het op een podium ook nuttig is.

Ik heb de zoektocht naar een goede channelswitcher al een tijdje opgegeven. Mijn persoonlijke favoriet is de XTC, maar die heeft ook zijn nadelen, vooral qua sound. Voor een meer vintage gig kan ik hem al niet meer gebruiken, bijvoorbeeld. Naja, kan wel, maar klinkt gewoon niet "authentiek".

Een single-channel amp met pedalen klinkt gewoon stukken beter, veel dynamischer en met meer ballen. Als je er dan via de loop/line out een W/D/W systeem aanhangt, heb je een sound waar je alle kanten mee opkan. ;)

Tristan
5 september 2006, 23:11
De Matchless HC30, Lightning en Phoenix zijn in ieder geval al weg... :(
Van Matchless heeft Erik volgens mij alleen nog de Independance en de Nighthawk staan...
Bad Cats heeft hij nog wel en die zijn ook erg mooi, ietsje soepeler en minder fel dan de Matchless amps...

Tsja, ik vind een 2 amp setup toch wel erg mooi hoor...
Een 3 amp setup en/of W/D/W vind ik een beetje over the top, maar W/D vind ik wel erg mooi en functioneel...
Het liefste zou ik een 2 amp setup hebben en dan ook nog eens met een poweramp W/D (kunnen) spelen over beide amps, maar W/D is volgens mij het meest functioneel voor je crunch/leadsound (met delay)...

Tristan
5 september 2006, 23:12
Grappig, we waren allebei tegelijkertijd hetzelfde verhaal aan het typen... :D

Jimi Hendrix
5 september 2006, 23:41
hebben jullie die independence ook beluisterd?
is da wa? 3 kanalen toch? haha (vraag is serieus bedoeld overigens)

Analie-G
5 september 2006, 23:57
Ziet er allemaal mooi uit en zal wat klank betreft er zekers niet om liegen heren !

Vraagje : als je je Matchless live wilt gebruiken, heb je dan nog steeds de mogelijkheden om een gain begeleiding en een gain solo volume in te stellen ??

Leek me niet zo maar zou tof zijn als het wel kon ...ben benieuwd !
Analie G

Tristan
6 september 2006, 07:38
hebben jullie die independence ook beluisterd?
is da wa? 3 kanalen toch? haha (vraag is serieus bedoeld overigens)

Nee, die hebben we niet gehoord, dat is volgens mij een channel switcher...
Volgens mij schijnt het cleane kanaal ook niet helemaal super te zijn (hear say)...

Tristan
6 september 2006, 07:39
Ziet er allemaal mooi uit en zal wat klank betreft er zekers niet om liegen heren !

Vraagje : als je je Matchless live wilt gebruiken, heb je dan nog steeds de mogelijkheden om een gain begeleiding en een gain solo volume in te stellen ??

Leek me niet zo maar zou tof zijn als het wel kon ...ben benieuwd !
Analie G

Ja, dat lijkt me wel...
Als je het eerste kanaal wat betreft volume op crunch zet en bij het tweede kanaal het volume nog wat hoger zet, dan heb je twee verschillende volume en gain/saturatie niveaus...

Analie-G
6 september 2006, 11:04
hahaha, maar dan heb je weer geen clean !

Neen, het gaat me erom dat je een clean + gain begeleiding + gain solo kunt krijgen uit een single channel amp.....anders komen je solos er nooit uit tenzij je blindelings kunt vertrouwen op je geluidsman (hetgeen vaak tegenvalt) maar dan nog heb je op het podium zelf bij je solos geen hogere volume hetgeen weer zorgt dat of jij of de rest van de band je solo niet hoort (mits de band erin geinteresseerd is .... :satisfie: )

Wie heeft er een passend oplossing voor om je gain kanaal dan een flinke soloboost te geven ???

onze_jef
6 september 2006, 11:13
met een pedaal?

Nellyrocks
6 september 2006, 11:37
Tubescreamertje? Boss GE7? Werkt prima zonder te veel gain. Beetje compressie helpt ook vaak.

provisus
6 september 2006, 11:54
Misschien een Pre-amp pedaal voor je versterker zetten?
Heb ik ook gedaan bij mijn versterker met een mesa/boogie V-Twin en het klinkt ontzettend goed!
Alleen is er een dingetje irritant als ik op by pass druk en dan dan weer zodat hij geactiveert is zit er een kleine vertraging tussen, waar kan dit aan liggen? aan de buizen? zitten buizen in van bijna 9 jaar oud....

Analie-G
6 september 2006, 13:37
Helaas gaat dat niet met een pedaal VOOR je pre-amp .....je boost je gain kanaal en krijgt dan alleen maar meer oversturing en geen grote VOLUME verschil ....

Kan wel met een pedaal maar dan moet ie in je fx loop .....wordt weer gerotzooi met lange kabels naar je pedalboard of weer een midi looper erin gooien .....

Michael , laat ff weten hoe jij dit oplost als je het uberhaupt zo gaat gebruiken live ..??

Tristan
6 september 2006, 13:45
Helaas gaat dat niet met een pedaal VOOR je pre-amp .....je boost je gain kanaal en krijgt dan alleen maar meer oversturing en geen grote VOLUME verschil ....

Kan wel met een pedaal maar dan moet ie in je fx loop .....wordt weer gerotzooi met lange kabels naar je pedalboard of weer een midi looper erin gooien .....

Michael , laat ff weten hoe jij dit oplost als je het uberhaupt zo gaat gebruiken live ..??

Dan is die Matchless of Bad Cat helemaal ideaal, want je kan met een A/B/Y schakelaar kiezen tussen het eerste kanaal, het tweede kanaal en allebei de kanalen, als je dan een boost pedaal tussen de kanalen zet kan je volgens mij ook een solo boost achtig effect creeeren...

Helter Skelter
6 september 2006, 14:11
hahaha, maar dan heb je weer geen clean !

Neen, het gaat me erom dat je een clean + gain begeleiding + gain solo kunt krijgen uit een single channel amp.....anders komen je solos er nooit uit tenzij je blindelings kunt vertrouwen op je geluidsman (hetgeen vaak tegenvalt) maar dan nog heb je op het podium zelf bij je solos geen hogere volume hetgeen weer zorgt dat of jij of de rest van de band je solo niet hoort (mits de band erin geinteresseerd is .... :satisfie: )

Wie heeft er een passend oplossing voor om je gain kanaal dan een flinke soloboost te geven ???

dit 'probleem' is al zo oud als de singlechannelamps zelf, eigenlijk is er geen pasklare oplossing voor maar er zijn wel wat trucjes die voor mij goed werken:

- preamp-instelling laag en dan (clean)boosten: op deze manier heb je volumevermeerdering maar de overall-sound van je amp wordt ook anders en is misschien niet wenselijk

- 2 amps gebruiken met A/B of 'headswitcher': niet goedkoop en een hoop gesjouw. Ik neem sowieso altijd 2 amps + cab mee naar optredens dus met een goede headswitcher gaat het helemaal goedkomen

- Zoek de boost niet in volume maar in boosten van de midfrequenties, dan prik je veel beter door de mix zonder het bandgeluid 'uit het lood' te trekken (wat helaas bij veel bands het geval is) een 7-bands eq-tje van Boss voldoet prima wat mij betreft

- zelf heb ik op een JCM-800 2203 een 2e instelbare en voetschakelbare master. Dit is door Peter van Weelden gedaan en werkt perfect.


.

Michael AE
6 september 2006, 17:26
Hey Anand,

Als ik een lead geluid wil, gebruik ik 9 van de tien keer een drive pedaal op het eerste of tweede kanaal. Er zit niet zo veel gain in de Matchless, dus met meer volume op je pedaal krijg je echt wel een volume-verschil. Ik gebruik nu 2 verschillende drive-pedalen, waarmee ik dus ook twee verschillende volumes kan realiseren.
Werkt prima!

Groeten, Michael.

Analie-G
6 september 2006, 23:29
Ok dan ! Dan zal ik daar ff rekening mee houden....in de band moet ik gewoon met 1 druk op een knop zowel de channel switching + lead volume + fx midi switchen en zou dus betekenen of:

- overdrive pedalen in een GCX met midi

of de Van Weelden achtige modificatie...

Moet beiden prima werken !

Maar eerst nog ff wachten op Koch zijn nieuwe Top want dat wordt echt geen mix van en Powertone + Multitone etc.........Volgens Dolf Koch is het geluid veel GROTER en DIREKTER dan de tops tot nu toe bij Koch dus ff wachten voordat ik een Single channel amp op de kop tik !!

Thanks,
Anand

Michael AE
7 september 2006, 04:54
Tsja, single channel is absoluut inleveren op handige features, maar gelukkig krijg je er wel sound voor terug.

Toen ik nog met Ruud en Kees in mijn oude progbandje zat (insiders gedoe voor Anand), had ik eigenlijk een XTC moeten hebben, dat was de perfecte amp voor me geweest toendertijd. Met zo'n soort band moet je minstens 3 kanalen of 3 versterkers hebben, dus ik begrijp helemaal je dilemma.

Ik gebruikte meestal mijn Ubershall, Recto of MKIIC in die tijd. Prima sounds, maar altijd gedoe met solo-volumes, enz. Voor dat soort gigs zijn multi-channel heads (het liefst 3 kanalen, of een multi-amp setup voor de echte bikkels, natuurlijk) het meest geschikt en daar heb ik ook de XTC voor.

Als ik echter een jazz/blues, pop of rock ding moet doen, dan is de XTC het gewoon "net niet". Dan wil ik het liefste toch een single-channel amp met wat pedalen. Dat klinkt veel authentieker en bovendien ben je met een goede single-channel dan ook veel beter te horen.

Hier de setups die ik zo'n beetje in mijn hoofd heb met de verschillende gigs in het vooruitzicht:

Pop/Rock/Blues

- Kroegen: Pedalenbakje + Matchless/AC30/Twin (+ Cubes)
- Medium zalen: W/D/(W) + Matchless + Cubes, Pedalenbak + Matchless + 4x12
- Grote zalen: W/D/W + Multi-amp setup

Heavy

- Kroegen: Pedalenbakje + XTC + Cubes
- Medium zalen: Pedalenbakje + XTC + 4x12
- Grote zalen: W/D/W + XTC + 4x12

Zo kan ik een hoop verschillende kanten op, maar blijft het (redelijk) handelbaar allemaal.

Analie-G
11 september 2006, 11:42
Dat ziet er goed doordacht uit Michael !!!

Ikke ga je ff mailen over je Rectifier ......ben ik bang voor ...hahaha

Anand

Hell's Engl
28 september 2006, 18:55
Hebben jullie geen enkele Cornford getest? Ben eigenlijk wel benieuwd naar die MK50 en de KR100....

Tristan
28 september 2006, 19:08
Nee, die hebben we niet getest...

Punt
28 september 2006, 19:08
Is dat W/D/W niet een beetje overdreven, daar hoor je toch niets van als je via de PA gaat, of mic je alles appart :eek:

Het ziet er geweldig uit en zal vast goed klinken.
Voor mij is het een beetje te veel alemaal, ik zou het wel willen als ik een paar roadies en amptechs enzo had die het allemaal voor me neer zetten.
Ik moet het voorlopig maar even blijven doen met 1 goede main amp en een oefenamp :)

Tristan
28 september 2006, 19:11
Ik vind W/D/W ook onzin, maar W/D is wel heel mooi, zeker voor je delays, want dan blijft je geluid het meest puur...
De TC2290 heeft echter ook heel veel W/D/W mogelijkheden, denk aan twee verschillende delays in ieder wet cab, pannen, verschillende modulaties e.d.
Je kan er echt waanzinnige dingen mee doen, maar als je gewoon een delay pedaal gebruikt dan is het inderdaad onzin...
Apart miken is inderdaad noodzakelijk met W/D/W, tenzij je de W/D/W via de mengtafel regelt, maar dat vind ik helemaal geen handig systeem...

Michael AE
29 september 2006, 08:35
W/D/W is helemaal geen onzin.

De keuze om stereo te spelen is afhankelijk van je behoeften. Het voegt IMO echt een dimensie meer toe aan je sound. Ieder voor zich natuurlijk, maar het gelijk als "onzin" bestempelen is wel heel kort door de bocht. Bijna elke pro op aarde speelt W/D/W en een hele hoop amateurs spelen stereo. In deze moderne tijd is het onzin om mono te spelen. Jullie gebruiken zeker ook kattendarmen als snaren? :p ;)

@Punt: Dit systeem is helemaal niet zoveel sjouw-werk. Alleen de speakers en de versterker moeten getild worden. Het rack heeft wielen. Ik heb liever een rack met wielen dan een pedalboard met 1800 kilo aan pedalen. ;)

Bovendien heb je altijd de optie om iets wel of niet mee te nemen als je het hebt. In een kroeg met 4 man publiek is het natuurlijk nutteloos, maar ik speel regelmatig op grotere podia waar het een hele mooie toevoeging aan de sound van de band is.

Er moet inderdaad per speaker een mic worden gebruikt, mits je true stereo speelt. Op plekken waar het niet mogenlijk is, speel ik gewoon W/D of mono, respectievelijk 2 of 1 kanaal/mic in gebruik. Met de Switchblade die ik in bestelling heb staan is het kinderspel om de instellingen aan te passen voor elke situatie.

ateng
30 september 2006, 17:22
Wou eerst ook W/D/W gaan spelen achteraf toch maar niet gedaan. Ten eerste heb je meestal de ruimte er niet voor, 2) geen ene kip die dat hoort en 3) een goeie geluidsman moet hebben die dat ook goed voor je mix.

En er spelen inderdaad nog steeds pro met zo'n systeem maar of dat een toegevoegde waarde heeft?
Twee verschillende delay, verschillende modulatie of pannen kan gaaf klinken mits je bij de geluidsman staat want als je vooraan, links of rechts van het podium staat is het effect weg.

Tegenwoordig zie ik juist pro's heel basic spelen of W/D zoals Landau, Carlton, Johnson en Ford.

morroow
4 oktober 2006, 09:07
Hoeveel is zo'n brunetti wizard? ziet er namelijk wel netjes uit en is ook wel beetje wat ik zoek. beetje simpele versterker met clean en overdrive.. "high gain" maak ik dan wel af met pedaaltjes.

Tristan
4 oktober 2006, 12:39
Geen idee, ik gok zo'n 1600 euro voor de top, maar ik weet het niet zeker...
Het zal in ieder geval wel onder de 2000 euro zijn denk ik, mail anders Erik even, die kan je het precies vertellen...

MaBeCo
14 oktober 2006, 21:08
Hoi, ik ben ook al een tijdje bezig met een andere amp setup, is de door jullie besproken cab van Bogner deze, zoals beschreven op de site van Erik:
1*12" CUBE CLOSED BACK DUAL PORTED
"Closed back en dual front ported"
Voldoende laag en "bell like High's"
Celestion Vintage 30 of Classic 80 speaker.
Welke speaker zit erin de Vintage 30 of de Classic 80?

Tristan
14 oktober 2006, 21:40
Ja, dat is de cab die wij getest hebben en die we zo waanzinnig vonden klinken...
De Bogner 1x12 Cube cab die we getest hebben was 16 Ohm en had een Vintage 30 speaker...

Michael AE
15 oktober 2006, 06:30
Wou eerst ook W/D/W gaan spelen achteraf toch maar niet gedaan. Ten eerste heb je meestal de ruimte er niet voor, 2) geen ene kip die dat hoort en 3) een goeie geluidsman moet hebben die dat ook goed voor je mix.

En er spelen inderdaad nog steeds pro met zo'n systeem maar of dat een toegevoegde waarde heeft?
Twee verschillende delay, verschillende modulatie of pannen kan gaaf klinken mits je bij de geluidsman staat want als je vooraan, links of rechts van het podium staat is het effect weg.

Tegenwoordig zie ik juist pro's heel basic spelen of W/D zoals Landau, Carlton, Johnson en Ford.

Je hebt een punt, hoor.

Als ik echter een beslissing over apparatuur neem, doe ik dat meestal niet met het publiek in mijn gedachten. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen als Bertus in het publiek met 30 bier achter zijn kiezen het verschil tussen W/D/W of mono niet hoort. Als ik het zelf maar hoor.

Zeg nou zelf, als je dat argument gaat toepassen op de keuze van je spullen, kun je net zo goed met een Line6 POD en een Squier gaan spelen.

Over pro's die basic gaan; ik ben zelf geluidsman en heb veel met grote acts gewerkt. Als ik in een grote zaal sta waar ik de linkerkant van de pa niet kan horen als ik aan de rechterkant sta, draai ik altijd mono, omdat je anders bepaalde dingen niet kunt horen in een bepaald gedeelte van de zaal; dat is waar. (Ik kan me echter nog een optreden van Tony MacAlpine in de Boerderij herinneren, waar ik TMac's stereo signaal netjes op twee kanalen had staan, maar wel in het midden ge-panned. Een enkel kanaal in mono klinkt beduidend anders dan een stereo signaal omgezet in twee mono-signalen. Niet altijd beter, maar soms wel. Bovendien prefereerde TMac een stereo-signaal op het podium en werd hij nogal onwel als er geen 2 mics voor zijn cab stonden.)

Als ik zelf echter speel, is dat meestal in zaaltjes van 50 tot 500 man en daar kun je over het algemeen beiden kanten van de PA goed horen, zelfs als je aan 1 kant staat. Over het algemeen is in dat soort zalen een stereo effect prima te horen, waar je ook staat.

De meeste Pro's die jij noemt, staan in zalen als de Ahoy, waar je de rechterkant van de PA aan de linkerkant bijna niet hoort. In zo'n geval is het natuurlijk zinloos om stereo te spelen.

Enfin, ik heb er voor gekozen elke optie open te houden. Ik vind stereo spelen erg vet, maar vind het niet erg om mono te moeten spelen. W/D/W is gewoon de beste optie als je stereo wilt spelen zonder toon-degradatie. Met de setup die ik straks heb, kan het allemaal en hoef ik helemaal niet veel zooi mee te nemen als ik dat niet wil. The best of both worlds zullen we maar zeggen.

Punt
15 oktober 2006, 13:17
Je hebt een punt, hoor.

Als ik echter een beslissing over apparatuur neem, doe ik dat meestal niet met het publiek in mijn gedachten. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen als Bertus in het publiek met 30 bier achter zijn kiezen het verschil tussen W/D/W of mono niet hoort. Als ik het zelf maar hoor.

Zeg nou zelf, als je dat argument gaat toepassen op de keuze van je spullen, kun je net zo goed met een Line6 POD en een Squier gaan spelen.



De meeste Bertussen horen wel het verschil tussen een die Line6/Squire en een Bogner/Gibson. Niet dat hij denk "Hey dat is een Gibson" maar wel hoort hij kwliteitverschil. Zeker bij hogere volumes gaat "speelgoed" door de mand wvallen.

Goed verhaal verder over mixen :)