PDA

View Full Version : Big daddy gemaakt, maar een probleem



dreadhead
30 augustus 2006, 19:34
Hoi,

Ik heb dus de Big Daddy gemaakt (van http://www.newtone-online.nl/?Projectenhttp://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneBigDaddy.pdf) alleen hij doet het niet.
Ik hoor alleen een ruis (en op bepaalde standen van de trimpot de radio , nog wel met veel ruis) maar er komt geen gitaarsignaal doorheen. Als je aan de potmeters draaid gaat het ruisen wel harder en zachter. (het ledje doet het wel gewoon)

Ik heb precies alles gevolgd van de beschrijvingen en plaatjes van de Newtone site (ook dus de imput en de output aan de andere kant dan normaal, kwam ik pas achter bij het testen eigenlijk)

Ook heb ik alles al een paar keer doorgekeken en de aardes door gemeten, maar niks kunnen vinden.

Zou iemand weten wat er mis zou kunnen zijn? (misschien hebben sommigen ook ervaringen met de Big Daddy?)

Ik hoop dat iemand me kan helpen

guitarnijboer
30 augustus 2006, 20:00
Test:

sluit hem aan (amp niet te hard) drive en vol op 10 en prik met een metalen schroevendraaier op de 6,8 nF condensator aan de kant van de fet. het metaal van de schroevendraaier houdt je vast.

Hoor je een brom: IC goed aangesloten
geen brom: Iets rond het IC is niet goed aangesloten.

Indien een brom:

Doe nu het zelfde op de input ven de Fet.

Hoor je brom: Fet goed, schakelaar (of input) niet goed aangesloten of stuk.
Geen brom: Fet niet goed aangesloten.

Succes

dreadhead
30 augustus 2006, 20:36
ik heb nog even verder gekeken, maar ik had het eigenlijk een beetje verkeerd gezegd, het is geen ruis maar een constante brom met af en toe radio. Als je de behuizing beet pakt wordt de brom iets zachter ook als je dus met een schoevendraaier aan het metaal tegen de condensator of de FET gaat

maar Guitarneiboer, zou dit dan betekenen dat er iets met de schakelaar verkeerd is? of veranderd dit het probleem weer?

guitarnijboer
30 augustus 2006, 20:44
Als je al brom hebt dan verandert dat de zaak inderdaad kompleet....

Ik zal vanavond nog eens naar het schema kijken....

guitarnijboer
30 augustus 2006, 23:12
Nog even gekeken. Het ontvangen van radio duidt vaak op een hoogohmige open verbinding. Daar kan ook de brom vandaan komen.

1. check eens heeeeel goed of je de schakelaar wel goed hebt aangesloten.
2. Heb je de loper (middelste pin) van de instelpot aan een van de twee andere pinnen verbonden? (stel pot voor test in het midden)
3. Heb je pin 2 en 4 aan elkaar doorverbonden en met 1 verbinding aan de massa gelegd?
4. je voeding is een batt. en niet een of andere ranzige adaptor?

Indien alle 3 ja en ok:

Test:

Sluit hem weer aan net als bij de vorige test. Pak een draad of beter: een van de meetdraden van je multimeter. Houd 1 kant tegen de massa. Je hebt dus nu een kant van de draad aan massa en de andere in je hand:

1. Prik op de gate van de Fet.

Brom weg: schakelaar is toch niet goed aangesloten of stuk of input niet goed aangesloten.

Brom niet weg ====>

2. prik op de Drain van de Fet. (bij het 6,8n condensatortje C1)
(niet pin 3 van het IC!)

Brom weg: Fet niet goed aangesloten of stuk.

Brom niet weg =====>

3. Prik op de hete kant van de potmeter (de kant met het condensatortje)
(niet prikken op pin 6 van het IC!!)

Brom niet weg: volume pot of uitgang/schakelaar niet goed aangesloten.

Brom wel weg: =====>

4. Prik op iedere massa verbinding om te checken of je niet toch iets vergeten bent. Als het brommen ergens stopt dan moet je daar zijn.

Als je hier nu helemaal niet mee verder komt dan wordt het wat lastig en kun je misschien beter even een foto posten.... Ik kan dan zelf beter zien wat er mis is.

Succes!

dreadhead
31 augustus 2006, 17:59
ik ging dus de test doen en bij alle beschreven punten hoorde ik een hardere brom, tijdens de test sloeg ik men gitaar aan en opeens deed de distortion het gewoon. Ik ging dus gewoon even leuk spelen, maar stopte al gauw om weer alles netjes erin te doen en de knopjes op de potmeters te doen

Dan wil ik weer gaan spelen om de trimpot goed af te stellen doet hij het weer niet :(
Dus ik ga weer de test doen en begin weer bij de Fet
BIj de Gate hoor ik een hardere brom maar bij de Drain niet en het middelste pootje ook niet. Toch heb ik wel het idee dat de Fet er wel goed inzit.

wat is je raad? is de Fet nu opeens kapot ofzo? :???:

guitarnijboer
31 augustus 2006, 18:15
Bromde hij ook toen je aan het spelen was?

Je hebt wellicht iets niet goed vast zitten ( Fet of IC goed stevig in het houdertje? met alle pootjes? solderingen?) of de schakelaar werkt niet goed. Schakelaars werken wel vaker niet erg best.......

aanv: Of een kabelbreukje (draadjes van input naar schakelaar en/of van schakelaar naar Fet en/of massa van de input)

Aanv: Post even een foto.....

Enterprice
2 september 2006, 13:31
Wat voor kastje gebruik je, indien van metaal zorg dan dat de print geen sluiting maakt met de kast.
Dit is misschien de oorzaak,omdat het niet meer werkt zodra je het ding inbouwt.

dreadhead
6 september 2006, 19:04
hoi,

ik kon een tijdje niet naar mijn pedaal kijke, maar vandaag ging ik nog maar eens alle draden doormeten, maar ik kon niks vinden. Daarna ging ik hem maar weer aansluiten op mijn versterker om maar weer wat dingen te testen. Ik dee weer de adapter er in (ik heb het met alle vorige keren meestal met de 1spot adapter en soms met een batterij geprobeerd). Maar ik stop het pedaal dus weer aan de adapter en tussen mijn gitaar en versterker in. Er is nog niks veranderd, nog steeds hoor ik alleen brom en komt er geen gitaargeluid door heen, wel kan ik dus debrom wat regele met de potmeters en iets wat ik nog maar pas zag, het lampje deed niet altijd soms viel die uit.

Ik probeer het met een batterij en opeens doet het pedaal het gewoon :???:
Toen ondekte ik het probleem, het batterij draadje was niet goed vastgesoldeerd, waarschijnlijk zweefde die er een beetje boven en raakde hem niet altijd goed. Toen deed ik de adapter er weer in, maar toen deed hij het weer niet.

Ik heb toen het draadje goed gesoldeerd en weer geprobeerd, toen deed alles het weer helemaal, ook gevoed door de adapter.
Ik heb het idee dat hij het nu wel blijft doen.

Bedankt voor alle hulp :)


Over het pedaal zelf ik heb gekozen voor condensator 47 nF inplaats van 33nF, deze vond ik beter klinken. Nog meer mensen ervaring met andere condensator waardes?

Het pedaal klinkt wel goed, alleen is het wat meer een overdrive dan ik had gedacht (en ik heb al een hele goede overdrive namelijk Banzai Fireball3 , alleen kan deze wel wat minder agressief als de Big Daddy ,maar klinkt wel beter) Maar zou ik de Big Daddy nog wat agressiever kunnen maken, dat zou misshien wel leuk zijn ? 8-)

dreadhead

Enterprice
7 september 2006, 09:42
Je kunt meer Gain krijgen door in serie met de loper van de instelpot en punt 8 van de LM386 een Elko van 10uf te plaatsen.
De min kant van de Elko komt dan aan punt 8 van het I.C
De Gain wordt dan ongeveer 50.

Wanneer je dan de instelpot geheel dicht zou draaien, zo dat alleen de Elko tussen de punten 1 en 8 zit, kun je zelfs een Gain krijgen van ongeveer 200.