PDA

View Full Version : Marshall speakerkast + celestion vraagjes.



Dude
30 augustus 2006, 16:38
Jaja uitgekauwd onderwerp en ik heb de search button al gebruikt :cooler:


Toch stel ik hem,

Vooraf, ik heb een koch multitone II 50 watt top en diverse gitaren, muziekstijl is rock covers, van stevig tot relaxed.

ik heb een marshall 1922 voor de handigheid gekocht aangezien ik nogal regelmatig op stap ga met de hele pleuriszooi. Geluid valt me alleen wat tegen, ik zit nu te twijfelen,

ik was helemaal geil op de combinatie Koch + celestion G12H-30. Daar heb ik er dus ook 1 van liggen, in de 1922 zitten momenteel de standaard G12T-75
speakers, je kent ze wel !

Mijn probleem is dus, qua druk / volume ben ik tevreden, in kroegjes heb je toch niks aan een 4x12. Ik denk dat de speakers (G12T-75) het gewoon niet doen voor me,

Nou is de G12H-30 die ik heb liggen 8 ohm, en de G12T-75's in de 1922 16 ohm. Ik kan dus niet zo effe 1 switchen om die combi te proberen helaas,


Wat is wijsheid, de 2 G12T-75's te koop zetten en 1 nieuwe G12H-30 bestellen, of de achterkant van de 1922 verzagen om te zien wat de 75's met een openback config doen, Wat kan je nog vangen voor 2 goeie G12T-75's ?

Veel vragen, wellicht een wat chaotische post maar mn runderbraadlappen staan te stoven dus die moet ik in de gaten houden. :rockon:

Helter Skelter
30 augustus 2006, 17:02
de zaag in die 1922 zetten zou ik niet doen, als het geluid van een G12T-75 je niet bevalt dan zal een opengezaagde kast niets uitmaken dan moet je gewoon andere speakers hebben.

en hoeveel een setje 75's moet opbrengen?....60 a 80 euro schat ik zo...

Tristan
30 augustus 2006, 17:05
Open back gaat je Koch niet echt waarderen denk ik, zeker niet als je stevige Rock speelt...
Als je toch van de klank van de G12H speaker houdt dan zou ik er gewoon nog een bestellen en de G12T75's te koop zetten, een 100 euro moet je daar nog wel voor kunnen vangen per twee...
Ik neem aan dat de G12H die je hebt een Chinese G12H anniversary high resonance is...

Een beetje een tonenerd antwoord, maar persoonlijk vind ik die Engelse Heritage G12H low resonance wel een stuk lekkerder klinken...
Voller in het laag en minder schril in het hoog, dat is bij die G12H anniversary's vaak nogal sisserig...

Ikzelf zou dan ook alle drie de speakers te koop zetten en twee Heritage G12H's kopen, maar dat is misschien wel wat extreem...

Nog iets tonenerderigs: je zou tevens de achterplaat (van vezelplaat naar multiplex) en de wiring kunnen (laten) aanpassen van je 1922 cab, dat schijnt ook een heleboel te helpen wat betreft klank...

Dude
30 augustus 2006, 17:09
http://professional.celestion.com/guitar/products/speakers/g12h.jpg

Deze ja...

Sja dat ze "neuzig" (goeie term?) klinken ben ik met je eens, maar dat is nog niet schel en dat klinkt de G12T-75 wel in mijn oren....

cosmos
30 augustus 2006, 17:48
FWIW: ik heb in kroegjes goede ervaringen met mijn Marshall 4x12 kast en Koch. Qua ruimte maakt het niet eens zo heel veel uit (ze zijn alleen hoger), maar het feit dat je die schuine kant hebt is toch lekker als je er vlak op staat. (met een 2x12 blaast het alleen maar tussen je benen door.)

brunodb
30 augustus 2006, 18:00
je kan je 2X12 ook gewoon op een tafeltje zetten. dat doe ik en dat werkt prima.

Morpheus
30 augustus 2006, 18:26
hmm..... ik zou er een greenback en een V30 in plaatsen, maar goed. thats me

in jou geval zou ik twee keer diezelfde speaker erin tikken. dus die G12T75's eruit en nog een G12H30 erin.

Tristan
30 augustus 2006, 18:39
http://professional.celestion.com/guitar/products/speakers/g12h.jpg

Deze ja...

Sja dat ze "neuzig" (goeie term?) klinken ben ik met je eens, maar dat is nog niet schel en dat klinkt de G12T-75 wel in mijn oren....

Tsja, ik vind ze dus wel schel en onaangenaam in het hoog...
Een beetje neuzig of ongedefinieerd kunnen ze soms ook wel klinken inderdaad (vooral met crunch)...
Het zijn wel heel direct klinkende speakers...
De Heritage G12H heeft geen of minder last van dat ongedefinieerde en dat sisserige hoog...

Ik zou zeker wel even kijken naar de achterplaat van je 1922 box, want een multiplex i.p.v. spaan/vezelplaat achterkant schijnt echt enorm te schelen wat betreft sound en als je er toch nieuwe speakers in laat zetten dan kan je ze maar beter laten bedraden met goed kabel...
Ik weet trouwens niet of dat die dingen (1922 box) zo'n stereo switch hebben, maar dat schijnt het geluid ook behoorlijk te verneuken, dus dan zou ik dat er ook even uit laten halen en er dan gewoon een normale aansluiting in laten zetten...
Dat hoeft overigens allemaal niet echt veel te kosten, informeer er even naar bij een goede tech zou ik zeggen...

Veel succes!

j.augustus
30 augustus 2006, 20:09
Je moet de acherkant een kwart open hebben,werkt perfect bij mij .Wel met een Fender showman en dat is een heel geavanceerde versterker.Heel wat anders dan een marshall versterker.

dicht vind ik het niet zo goed,hoewel voor opnames het een heel mooi resultaat geeft.Veel beter dan wat voor 4 x 12 of grote 2 x 12 kasten.In een ruimte lijkt het wel wat ,maar als je in een studio werkt heb je helemaal niets aan zo'n ubersized bogner kast.Dan klinkt het alsof je door een paar gordijnen speelt

Bigfoot414
30 augustus 2006, 21:57
Kun je niet gewoon 2 van die 30 watt speakertjes in je 1922 zetten?