PDA

View Full Version : gescheurde halspocket



niekb
30 augustus 2006, 15:46
Hoi iedereen,
Ik heb een probleem....mn halspocket is gescheurd tijdens het strak maken ervan... De scheur loopt zo'n 5 cm de body in (langs de tape)

Is dit te repareren denken jullie? zit te denken of dit met een injectienaald en lijm te doen is...hebben jullie ideeen of is t een total loss en moet ik opnieuw beginnen???
http://niekb.web-log.nl/./photos/uncategorized/scheur.jpg

:nervous:

ernieman
30 augustus 2006, 17:03
Tis een beetje moeilijk te zien op de foto wat je nu precies bedoeld., maar alles is te repareren. Ik neem aan dat er dus alleen een scheur in zit die gewoon nog tegen elkaar sluit en dat er geen splinters weg zijn?

Gewoon met een kwastje wat lijm tegen doen, eventueel met een spuitje er wat tussen. En dan de scheur een beetje heen en weer bewegen. Dwz, open en dicht doen. Op die manier werkt de lijm zichzelf dieper in de scheur en wordt alles gelijmd.
Daarna, de scheur zo goed mogelijk dichtklemmen. Dat hoeft niet persee met een lijmklem, maar kan ook met een stuk papieren plakband. Neem dan 2 stroken en plak die eerst over elkaar, dan krijg je een heel stevig stuk plakband waar je lekker veel kracht op kunt zetten.

Succes,

EJ

B_2_the_a
30 augustus 2006, 17:19
das kut
10 tekens

niekb
30 augustus 2006, 17:47
das t zeker...

Het is een nette scheur zonder splinters ed..
Welke lijm kan ik het beste gebruiken?? Ik heb weinig ruimte natuurlijk.
Is secondenlijm een optie? dat is lekker dun.

Ik ga je tip uitproberen Ernieman! thnx
grtz
Niek

Arjo
30 augustus 2006, 17:58
Ik heb met m'n toets ook een scheur gehad, die heb ik gewoon met houtlijm gelijmd. Werkt goed gewoon een beetje ertussen wringen.

Suc6

Arjo

Morpheus
30 augustus 2006, 19:09
geen secondenlijm. het is mooi vloeibaar. ja. maar niet. het is heel sterk, dat ook. maar ook breekbaar. die plek moet redelijk wat krachten opvangen van je hals, en waarschijnlijk breekt t als je je hals goed op spanning hebt.

ik heb een idee.

is de achterkant nog glad? dat wil zeggen, heb je al de ronding van de rand erin gefreesd? of is t nog mooi haaks? wat je kan doen dan, is de barst zo goed als t gaat lijmen en klemmen, en daarna een plak mahonie op de achterkant plakken. of esdoorn, ook leuk. hoeft niet dik te zijn, zeg, 1 cm? dan zit die barst lekker flink ingekapseld in lijm en hout, en kan er weinig gebeuren lijkt me, en je kan dan ook de hiel mooi carven zodat je NOG minder last hebt van hout.

succes :)

ernieman
30 augustus 2006, 19:13
Volgens mij valt het allemaal best mee. Maar alleen lijkt zo'n scheur natuurlijk een ramp. Gewoon witte houtlijm of eventueel titebond. Desnoods een heel klein beetje verdunnen met water, maar niet teveel, 1 op 100 ofzo... moeilijk te zeggen.
Goed klemmen, en dan komt het wel in orde.

Succes,

EJ

niekb
30 augustus 2006, 19:41
@ Morpeus
thnx, daar zat ik ook nog ff aan te denken maar ik denk dat dat een beetje overdone is. Ik denk ook dat lijmen werkt aangezien gebroken halzen ook te lijmen zijn. Daar is minder oppervlak. De hals wordt er ook nog ingelijmd dus ik denk ook dat t stevig genoeg is. Daar komt bij dat dan de verhoudingen compleet weg zijn en das ook niet de bedoeling...


Houtlijm it'll be!
:)

niekb
30 augustus 2006, 23:39
Tot zover ziet het er goed uit! Ik heb de breuk gelijmd met witte houtlijm en t zit vast. Morgen weer verder met de halspocket.Geweldig dat je ff een post kan doen en dat er korte tijd later een reactie is!

thx