PDA

View Full Version : Is het zeer belangrijk om theorie te kennen ?



Den_Echte_Jef
30 augustus 2006, 14:36
Ja mijn vraag is redelijk duidelijk denk ik ...

Is het zeer belangrijk om theorie te kennen ?

Bram+
30 augustus 2006, 14:49
Niet zeer belangrijk, maar afhankelijk van wat je wil met/op je gitaar wel zeer handig. Ik vind het persoonlijk wel een pre, je leert (als je de basistheorie eenmaal beheerst) m.i. veel sneller, beter, effectiever. Als je doel dus is om écht goed te worden, is het wel een must, of je moet een natuurtalentje zijn. Sommige mensen schoppen het namelijk wel ver zonder enige kennis van theorie of zonder instrumentbeheersing. Het is ook in de eerste plaats een kunstuiting, geen wetenschap natuurlijk.

Er valt voor allebei dus iets te zeggen, maar voor de casual student zou ik toch zeggen: probeer een beetje basiskennis op te doen, het kan meer goed dan kwaad doen.

Den_Echte_Jef
30 augustus 2006, 14:56
Wat is de basistheorie dan ...

B~Rock
30 augustus 2006, 15:02
Als je alleen een beetje powerchords wil strummen is het niet echt noodzakelijk.

Als je je echter verder wil ontwikkelen op je instrument en muzikaal in het algemeen dan raad ik je absoluut aan om je te verdiepen in theorie.

De kern van het verhaal zijn de toonladders. De basistheorie over noten, intervallen, toonladders en modi is waarschijnlijk op slechts een paar A4-tjes te noteren. M.a.w. een kleine moeite.

Echter het houdt wel het verschil in tussen wel en niet weten wat je doet. Je zult merken dat als je je kennis vergroot (en persoonlijk raad ik je aan je gehoor ook te trainen), je je spel steeds meer kan laten klinken zoals je het zelf in je hoofd hebt.

Spelen zonder theoretische kennis is zoiets als schilderen zonder dat je in staat bent kleuren te herkennen.

Bram+
30 augustus 2006, 15:13
Wat is de basistheorie dan ...
Goede vraag.

Wat dé basistheorie is, is moeilijk te zeggen, maar er zullen sowieso weinig gitaristen zijn die volledig met autodidactisch verkregen technieken spelen: de meeste leren op een of andere manier wel wat een akkoord of een toonladder is, hoe je deze speelt, gebruikt, etc. Dit is basisbasistheorie voor een gitarist en twee van de belangrijkste 'instrumenten' van de gitarist. Zelfs gitaristen die zeggen nooit les te hebben gehad, hebben dit dan wel weer geleerd van andere gitaristen, door te kijken en luisteren en vragen.

Ik zou persoonlijk iedereen aanraden om in ieder geval nog een stap verder te gaan: leren/weten hoe je akkoorden eigenlijk kan 'maken' en hoe ze zo dus aan hun naam komen (dus niet alleen de A, maar ook de Am, A7, A5, etc), hetzelfde voor bepaalde toonladders, enige noten/notatiekennis, en speciaal voor gitaristen meer vingerzettingen/technieken.
Niet allemaal dingen die je allemaal meteen de eerste week dat je gitaar speelt hoeft te weten, maar het nooit doen en alleen van tabs blijven overspelen op je 'eigen' manier lijkt me een ander uiterste.

majortomtogroundcontrol
30 augustus 2006, 16:53
ik denk dat het wel belangrijk is om theorie te kennen. er zijn veel meer toonladder dan alleen pentatonisch. en het is ook handig die theorie zo begrijp je de gitaar beter zal ik maar zeggen. en volgens mij leer je dan sneller beter spelen

Den_Echte_Jef
30 augustus 2006, 18:11
Enig idee waar je de beste theorie kan verkrijgen op het web ?

Bram+
30 augustus 2006, 18:41
www.google.nl en www.bol.com

-=JEROEN=-
31 augustus 2006, 12:33
Enig idee waar je de beste theorie kan verkrijgen op het web ?

nou begin eens met dit subforum te skimmen :listen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

als je dat onder de knie hebt, hoor ik 't wel :soul:

taylor
31 augustus 2006, 12:57
onder basis theorie versta ik.

- 3klank
- 4klank
- ladders
- modus/progresie
- pentatonisch
- arrpegios (3klank,4klank)


dat was het wel zo'n beetje denk ik

johantipker
31 augustus 2006, 13:47
onder basis theorie versta ik.

- 3klank
- 4klank
- ladders
- modus/progresie
- pentatonisch
- arrpegios (3klank,4klank)


dat was het wel zo'n beetje denk ik

je bedoelt appergio's 8-)


t gaat natuurlijk allemaal nog wel een heel stuk verder dan dit, je hebt bijvoorbeeld nog het vak harmonieleer... vergeet vooral het fenomeen ritmiek & timing niet
in mijn lessen aan mijn clientele, probeer ik ze vooral niet dood te gooien met theorie, dat kost namelijk zeen van tijd, die van de feitelijke gitaarlessen afgaat... ze alle kerktoonladders in 7 posities laten oplepelen schiet ook niet echt op...

er zijn genoeg tricks & licks te bedenken om het allemaal easy te houden en toch catchy over (complexe) akkoordchanges te leren spelen....
het is de kunst om de leerling met zo weinig mogelijk theoretische bagage, zoveel mogelijk muzikaal vooruit te helpen.....
leren horen (en zien op de gitaarhals) hoe een harmonie verschuift is een stuk interessanter.... om tot muzikale ontplooing te komen....

hendrix_appendix
5 september 2006, 14:17
[QUOTE=johantipker]je bedoelt appergio's 8-)

mag het ook arpeggio's zijn?