PDA

View Full Version : mahonie voor 7string?



doedski
30 augustus 2006, 09:54
yo people,

ik ben van plan om straks eens even naar arnhem te gaan om hout te kopen. het idee was om een 7string te bouwen en ik had mahonie in gedachten (wat voor mahonie nu even niet van belang (denk ik)), omdat dit zorgt voor veel laag in je geluid (precies wat je moet hebben bij een 7string, right?). maar waar ik nu even mee zit is het volgende: heb ik dan nog voldoende hoog voor de hogere noten, en worden de lage noten niet te modderig?

dit zie ik nog wel een probleempje worden, dus als mijn vermoedens door jullie bevestigd worden, wat kan ik dan het beste gebruiken om zo'n gitaar van te bouwen?

ik hoor het wel, iig alvast bedankt.
gr me.


btw, het idee om een acoustische gitaar te bouwen heb ik maar even laten varen, en om toch een zo groot mogelijke uitdaging te hebben op het gebied van zelfbouw, heb ik besloten om dan maar meteen een 7string te gaan bouwen.

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 10:39
Ik denk niet dat het zozeer een kwestie van voldoende hoog voor de hoge noten is, zo zit het niet in elkaar.

Waarschijnlijk klinken de lage tonen bij een volledig mahonie body doffer en zompiger. Dit omdat de natuurlijk boventonen die de klank van een noot bepalen meer worden gedempt dan bij laten we zeggen esdoorn. Daarom zijn dit soort verschijnselen ook niet goed naderhand met een versterker te compenseren.

Ik was het zelf ook eerst van plan, een volledige mahonie body voor 7 snaar, maar heb daar toch vanaf gezien. Nu ga ik een maple top van ca. 2cm gebruiken om het laag niet te modderig te maken. Juist omdat het een 7-snaar wordt.

doedski
30 augustus 2006, 10:46
in dat geval denk ik dat ik inderdaad toch maar afzie van mn mahonie-idee... tenminste... niet volledig mahonie. ik zou inderdaad een redelijk dikke top erop kunnen zetten om voor wat meer "contrast" te zorgen.

in ieder geval ga ik nu gewoon naar arnhem en dan zie ik daar wel verder. ik weet wat ik ongeveer wil qua klank, dus ik hoop dat iemand me daar verder kan helpen met wat ik wil.

so thanks anyway en als ik aan de bouw begin zal ik kijken of ik foto's kan posten. nu ik het daar toch over heb... ik was van plan om John Petrucci's Ernie Ball na te maken; maar ik kan geen goede plaatjes vinden die ik kan re-scalen (allemaal foto's onder een hoek, dus re-scalen is dan niet echt mogelijk). kan iemand me daar misschien mee verder helpen? het gaat dan dus om de 7-string versie, maar dat moge duidelijk zijn :)

thanks in advance,
gr me

Ibanez RuleZ
30 augustus 2006, 11:10
die van petrucci is gemaakt van basswood (om toch maar even bij te dragen aan de houtdiscussie). ik vind die nog best strak klinken, heb m bespeeld op een engl powerball: klonk leuk gebalanceerd.

misschien kan je alder overwegen als je niet met een top wil werken. is wat gebalanceerder dan mahony, dat zompig kan zijn en zal minder bewerkelijk zijn dan eerst een top plakken op een mahony balk... daarnaast klinkt alder naar mijn mening ook gewoon erg goed.

maakt het wat makkelijker

Harrald

onze_jef
30 augustus 2006, 11:41
Mijn zelfgebouwde (wel een 6-snaar) is volledig in mahonie en ik speel in B... heb zelfs nog een tijd in A gespeeld maar op vraag van de andere gitarist en de bassist hebben we omhooggestemd naar B.

Ik vind die gitaar heel goed klinken met de brugpickup (Bill Lawrence XL500) -ik krijg ook van anderen wel eens complimenten voor men geluid- en vergeleken met men verbouwde fender strat (zelfde Puckup in de brug en nog wat aanpassingen) heeft ze wel iets minder sprankel.

Moest ik ze opnieuw bouwen zou ik inderdaad opteren voor een maple top, om de pickattack wat meer geaccentueerd te hebben.

Mattia
30 augustus 2006, 12:23
Mahonie moet prima werken. Zoek wel wat pickups uit die de boel complementeren (dus: met een aanwezig, wellicht wat 'scherp' hoog), een goede amp, en je zit waarschijnlijk wel goed. Maple topje kan ook helpen.

Hout keuze is verre van het enig belangrijke, en kan door andere designelementen gecompenseerd worden.

onze_jef
30 augustus 2006, 12:26
Inderdaad: de pickup, het type brug, de mensuurlengte en de halsverbinding hebben ook een zeer grote invloed op de klank.

Wat wel van belang is is dat de oningepluggede klank van de gitaar een goede toon heeft.

niekb
30 augustus 2006, 13:29
Mahonie moet prima werken. Zoek wel wat pickups uit die de boel complementeren (dus: met een aanwezig, wellicht wat 'scherp' hoog), een goede amp, en je zit waarschijnlijk wel goed. Maple topje kan ook helpen.

Hout keuze is verre van het enig belangrijke, en kan door andere designelementen gecompenseerd worden.

Als je praat over humbuckers, welke elementen hebben dan meer dat 'scherpe hoog'?
Ik ben niet zo thuis in elementen. Ik heb op een LTD van mahonie gespeeld met actieve EMG's en dat klonk goed (in combi met een fender hotrod deluxe 40 w buizen). Ook clean klonk dit behoorlijk. Ik hoorde dat t weinig uitmaakt waar je deze elementen opzet (qua houtsoort) klopt dat?

Zijn PAF's geschikt voor een all mahogany gitaar? Die ga ik namelijk gebruiken..

Wat betreft t hout, een 6mm top van maple, werkt dat ook voor t hoog of is dit te dun en daarom te verwaarlozen?? lijkt me in ieder geval wel een verschil te maken toch?

Kim Wilson
30 augustus 2006, 13:33
Ik denk dat PAF's wel heel erg donker worden. Ze hebben niet de meeste definitie. Wat je dan wel moet kiezen, weet ik ook even niet.

Ibanez RuleZ
30 augustus 2006, 13:37
7 snaar??

1. EMG 707 of de 7 snaar variant van de 81?
2. DiMarzio Evolution-7
3. het schijnt dat BL ook een 7 snaar variant gaat maken van de zwaarste 500 vatiant

deze hebben sowieso aanwezig hoog. ik vind dat EMGs altijd vrij veel direct hoog hebben.

harrald

G.G.
30 augustus 2006, 13:38
Semour Duncan Jeff Beck heeft wel een lekkere scherpe sound die het in mahonie denk ik goed zal doen. PAF is ook leuk, maar ik dek dat je daar wel beter een dikkere top bij kan hebben.

G.G.
30 augustus 2006, 13:46
Semour Duncan Jeff Beck heeft wel een lekkere scherpe sound die het in mahonie denk ik goed zal doen. PAF is ook leuk, maar ik dek dat je daar wel beter een dikkere top bij kan hebben.

OOPS, 7-snaar, ik zou het niet weten.

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 14:07
Zowel de Jeff Beck als de Paf Pro zijn er in 7 snarige versies, dus wat dat betreft gaat je verhaal nog steeds op hoor G.G.

G.G.
30 augustus 2006, 15:45
Zowel de Jeff Beck als de Paf Pro zijn er in 7 snarige versies, dus wat dat betreft gaat je verhaal nog steeds op hoor G.G.

Okay, wist ik niet. Ben helemaal niet thuis in het 7-snaar gebeuren. Moet eigenlijk bekennen dat ik helemaal nergens in thuis ben behalve stratjes. Ben nogal eenzijdig wat dat betreft. Ik heb een zwikkie strats, maar verder niets. Misschien wordt het tijd om eens iets anders te bouwen (misschien een thinline tele met floyd en humbuckers ofzo).

kiem
30 augustus 2006, 17:46
ff over de actieve emg's, de emg 707 is +- t zelfde als een emg 85, dus zou ik persoonlijk niet snel in de brug positie dioen, en de emg 81 (7snaar uitvoering) word geloofik neitmeer gemaakt.

Ibanez RuleZ
30 augustus 2006, 19:29
ff over de actieve emg's, de emg 707 is +- t zelfde als een emg 85, dus zou ik persoonlijk niet snel in de brug positie dioen, en de emg 81 (7snaar uitvoering) word geloofik neitmeer gemaakt.

leg uit?

harrald

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 20:39
Een Emg 85 (of gelijksoortig) gaat prima in de brugpositie hoor. Hij is iets warmer dan de 81 maar dat kan geen kwaad volgens mij.

De 81-7 heb ik alleen maar gezien bij Musik Produktiv en Thomann, en was iets goedkoper dan de 707. Maar verder staat er ook niets van op de EMG site.

oknarb180
30 augustus 2006, 22:13
Hallo,

wat betreft de houtsoorten, tja, persoonlijk vind ik de combinatie van mahonie met maple top toch wel een van de mooiste sounds geven. Aardige warme donkere sound en toch dat beetje hoog erin. Maar.... da's mijn mening.
En het rare is, dat ik toch het lekkerste op een strat speel?!

vr.gr.

Branko

kiem
30 augustus 2006, 23:00
leg uit?

harraldsnap je t stukje niet waarin ik zeg dat ik em PERSOONLIJK NIET in de brug positie zou doen? lol

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 23:42
snap je t stukje niet waarin ik zeg dat ik em PERSOONLIJK NIET in de brug positie zou doen? lol

Ook een mening kun je onderbouwen hoor.

Orpheo
31 augustus 2006, 00:57
Hallo,

wat betreft de houtsoorten, tja, persoonlijk vind ik de combinatie van mahonie met maple top toch wel een van de mooiste sounds geven. Aardige warme donkere sound en toch dat beetje hoog erin. Maar.... da's mijn mening.
En het rare is, dat ik toch het lekkerste op een strat speel?!

vr.gr.

Branko

maar niet op een strat. dat geeft weer teveel hoog (als je echt een mapletop ala les paul neemt)

een full mahonie 7string kan makkelijk. ibanez heeft er ook eentje gehad, en die klonk heerlijk. grommend in t laag, zingend in t hoog, en niet modderig.

oknarb180
31 augustus 2006, 12:52
maar niet op een strat. dat geeft weer teveel hoog (als je echt een mapletop ala les paul neemt)

Dat ben ik helemaal met je eens Orpheo!
Ik bedoel ook dat ik de sound van een Les Paul en PRS toch wel het mooiste vind, maar ik vind een gewone strat persoonlijk het lekkerste spelen.
Ik ga nl. ook zelf bouwen om deze eigenschappen voor mezelf te combineren in een gitaar. (Komt binnenkort nog wel een keer een toppic over)

vr.gr.

Branko

doedski
31 augustus 2006, 20:08
heyhey, ben ik weer.
wat een reacties allemaal... jammer dat ze allemaal te laat komen ;)
ben gisteren naar de AF geweest en heb me daar laten adviseren door iemand die er verstand van leek te hebben. heb zodoende een body van padoek gekocht (als je dat persoonlijk nooit gedaan zou hebben... liever niet te hard reageren, heb nog nooit zoveel geld uitgegeven voor hout en dat zou zodoende ook niet goed zijn voor mn gemoedsrust :sssh:), een neck van esdoorn (hoe standaard) en een toets van cocobolo (zeer mooie toets vind ikzelf).

nogmaals: ik ga op zeer korte termijn beginnen met de bouw... zal dan wel een nieuw topicje openen en foto's maken en posten.

iig bedankt voor de vele reacties.
gr me

G.G.
1 september 2006, 11:38
Leuke combinatie van hout. Padoek is helemaal zo gek nog niet hoor. Wat dacht je van de N4 van Washburn? Zit erover te denken ook eens een keertje padoek te gaan gebruiken.

Enra
1 september 2006, 12:06
heb zodoende een body van padoek gekocht

Padoek (Pterocarpus soyauxii = Afrikaans Padoek) is een mooie houtsoort en zeker een mooie keuze voor een muziekinstrument. Ik wil je in dit verband niet aan het schrikken maken, maar wel voorlichten... Zorg bij het bewerken van Padoek voor een goede afzuiging en/of een goede kwaliteit stofmasker. Het stof van Padoek kan bij daarvoor gevoelige personen ademhalingsproblemen veroorzaken.

Splinters kunnen flinke ontstekingen veroorzaken.

Kortom, bescherm jezelf en maak een mooi instrument.

Groet,

Enra.

G.G.
1 september 2006, 13:31
Padoek (Pterocarpus soyauxii = Afrikaans Padoek) is een mooie houtsoort en zeker een mooie keuze voor een muziekinstrument. Ik wil je in dit verband niet aan het schrikken maken, maar wel voorlichten... Zorg bij het bewerken van Padoek voor een goede afzuiging en/of een goede kwaliteit stofmasker. Het stof van Padoek kan bij daarvoor gevoelige personen ademhalingsproblemen veroorzaken.

Splinters kunnen flinke ontstekingen veroorzaken.

Kortom, bescherm jezelf en maak een mooi instrument.

Groet,

Enra.

Ohja, da's waar. wordt ook over iroko gezegd, maar heb er niets van gemerkt. Draag wel lange mouwen, want juist in de knikken (elleboog), kan het wat gaan jeuken, zeker als je gaat zweten van het klussen. Misschien heb jij er ook geen last van, maar voorkomen is beter dan genezen.

Mattia
1 september 2006, 14:36
Ohja, da's waar. wordt ook over iroko gezegd, maar heb er niets van gemerkt. Draag wel lange mouwen, want juist in de knikken (elleboog), kan het wat gaan jeuken, zeker als je gaat zweten van het klussen. Misschien heb jij er ook geen last van, maar voorkomen is beter dan genezen.

Iroko is zo, Wenge is zo, Cocobolo en Pau Ferro zijn nog vele malen erger zo...genoeg houtsoorten die eigenlijk best wel giftig zijn, en ookal reageer je er nu misschien niet op, kan dat in de loop der tijd nog wel komen, dus je doet er heel goed aan om jezelf te beschermen.

G.G.
1 september 2006, 15:31
Iroko is zo, Wenge is zo, Cocobolo en Pau Ferro zijn nog vele malen erger zo...genoeg houtsoorten die eigenlijk best wel giftig zijn, en ookal reageer je er nu misschien niet op, kan dat in de loop der tijd nog wel komen, dus je doet er heel goed aan om jezelf te beschermen.Met wenge ook geen last gehad (was alleen fineer), maar je hebt gelijk. Een allergie bouwt zich op (kan zich opbouwen) bij regelmatige blootstelling, dus bescherming is inderdaad gewenst.

Enra
1 september 2006, 16:02
Splinters van Wengé of Panga Panga (=oostelijk broertje) gaan vrijwel onmiddelijk zweren. Het stof is minder allergeen dan Padoek.

Maar houtstof in het algemeen is iets om een leven lang voorzichtig mee te blijven!!!

doedski
1 september 2006, 18:50
hmmm de reacties over mn padoek-keuze vallen me nog best wel mee moet ik zeggen. ik had eerst info ingewonnen over deze houtsoort (vooral na het lezen van het tele-project met padoek top... vond het helemaal geweldig, vandaar ;)) en ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik enige voorzorgsmaatregelen moet treffen. nu loop ik sinds afg. maandag stage op de Röntgenafdeling in een ziekenhuis, dus ik weet hoe belangrijk het is om jezelf goed te beschermen... zou het voldoende zijn om mn padoek/cocobolo buiten te bewerken evt. met stofkapje; of meot ik echt voor afzuiging oid zorgen...

gr me

G.G.
1 september 2006, 19:33
hmmm de reacties over mn padoek-keuze vallen me nog best wel mee moet ik zeggen. ik had eerst info ingewonnen over deze houtsoort (vooral na het lezen van het tele-project met padoek top... vond het helemaal geweldig, vandaar ;)) en ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik enige voorzorgsmaatregelen moet treffen. nu loop ik sinds afg. maandag stage op de Röntgenafdeling in een ziekenhuis, dus ik weet hoe belangrijk het is om jezelf goed te beschermen... zou het voldoende zijn om mn padoek/cocobolo buiten te bewerken evt. met stofkapje; of meot ik echt voor afzuiging oid zorgen...

gr me

Buiten, waar de wind het stof mee kan nemen moet voldoende zijn. handschoentjes (stoffe schildersdingen) en een simpel stofkapje lijkt me ook wel voldoende, Misschien een stofbrilletje.

Gebruik gewoon je gezonde verstand, het is geen anthrax, maar wel een beetje oppassen.

Enra
1 september 2006, 19:45
... zou het voldoende zijn om mn padoek/cocobolo buiten te bewerken evt. met stofkapje; of meot ik echt voor afzuiging oid zorgen...

gr me

Voor jezelf is een goede kwaliteit stofkap hoogstwaarschijnlijk wel genoeg. Maar hoe zit het met je omgeving??? Moeten al die bloedjes van kinderen van je dat stof dan inademen; of Bruno, de hond. Of de huishoudster, of de butler???

Nee, met wat voorzorgsmaatregelen vind je wel een bruikbare werkwijze. Buiten leidt overigens vast weer tot klachten van de vakbond van je tuinman.

Voor de rest... Anthrax is geloof ik wit. Padoek niet.

charlotte
1 september 2006, 22:41
Hey Luitjes, :)

Zorg idd bij het bewerken, maakt niet uit wat voor hout, dat je afzuiging hebt, al is het met de stofzuiger erbij, en een goed stofmasker, geen wit 3-M achtig kapje, maar die maskers,die goed aansluiten op het gezicht, deze zijn er te koop met verwisselbare filters, voor stof en spuit werk, maar ook met vaste filters, het GAAT OM JE EIGEN GEZONDHEID!!!!!.

Ook bij het schuurwerk met machines waar een zgn stofopvangzakje aan zit, dit werkt nooit 100 %, dus ook dan masker op !!!.

groetjes Charlotte :hippie:

doedski
3 september 2006, 15:08
had ik trouwens nog even een ander vraagje: padoek verkleurt vrij snel. na e.e.a. over padoek opgezocht te hebben kwam ik erachter dat: "door Meteen af te lakken met een zuurhardende blanke lak zal de rode kleur behouden blijven. "

misschien kan fred dons me hier verder helpen: wat is dit voor lak, waar zoal te verkrijgen etc. is het hout daarna nog goed te bewerken? (als in stainen en kleuren/olien, wat dan ook).

ik wacht rustig af.

gr marcel

Mattia
3 september 2006, 15:22
had ik trouwens nog even een ander vraagje: padoek verkleurt vrij snel. na e.e.a. over padoek opgezocht te hebben kwam ik erachter dat: "door Meteen af te lakken met een zuurhardende blanke lak zal de rode kleur behouden blijven. "

misschien kan fred dons me hier verder helpen: wat is dit voor lak, waar zoal te verkrijgen etc. is het hout daarna nog goed te bewerken? (als in stainen en kleuren/olien, wat dan ook).

ik wacht rustig af.

gr marcel

Euh, tja, als je echt rood-rood wil houden is bloodwood aan te raden (als top, niet als solidbody). Sommige Padauk blijft roder, andere verkleurt redelijk snel naar rossig-bruin, en een goede lak kan het tegenhouden. Maar dit gaat allemaal over finishen. EERST houtbewerking afronden, dan goed schuren, dan is het lekker helderrood. En dan je finish kiezen. Een UV-filterend iets zal het wat beter tegenhouden, zoals die lak die je daarboven beschrijft (ik denk dan aan 2K producten, lekker super-giftig spul), maar dat moet bovenop het hout, evt. op een stain. Niet EN dat, EN olie. Of-of.

Marreh, waarom zou je dit willen stainen, vraag ik me zo af? Er zijn weinig kleuren die goed tegen dat donkerbruine zichtbaar zullen zijn. Donkerbruin wellicht (Geen puur zwart; je riskeert door het 'blauwe' component van de meeste zwarte tints een paarsige tint..)

doedski
3 september 2006, 15:30
hahaha ik was niet van plan te gaan stainen, wilde hem in de olie zetten... stain was meer als voorbeeld zegmaar. maar ik zou dus niet eerst kunnen olieen en daarna afwerken met die "anti-UV-lak"? dat wordt vervelend... dan zal ik de olie toch maar achterwege moeten laten, want ik wil het niet riskeren om mn hele body te laten verkleuren. op een van de hoeken is het hout al verkleurd tot bijna een essen-achtige tint... zeer lelijk als je dat mooie rode padoek wilt. ik zal eens navraag gaan doen bij div. verfspeciaalzaken.

gr me

kiem
3 september 2006, 16:00
sry maa rik heb ok ff vraagje over padouk, nu t tog aan bod komt.

ik heb 2 stukken padouk, 1 voor een hals en 1 voor een body.
t stuk voor de hals ik mooi donkerrood, en t andere stuk is meer dof, niet lekker dieprood.

als ik ga schuren schaven etc, komt die dieprode kleur dan weer trug?? of verschilt dit gewoon erg per stuk hout

Enra
3 september 2006, 16:08
als ik ga schuren schaven etc, komt die dieprode kleur dan weer trug?? of verschilt dit gewoon erg per stuk hout

Beide zijn mogelijk. Geen enkel stuk hout is het zelfde, dus een garantie dat kleur hetzelfde is of wordt is er niet. Anderzijds, Padoek dat langere blootgesteld aan UV wordt bruin, schaaf je het dan weer, dan is het weer rood. Maar altijd binnen de grenzen van de natuurlijke aard van dat specifieke stuk hout.

kiem
3 september 2006, 17:01
Beide zijn mogelijk. Geen enkel stuk hout is het zelfde, dus een garantie dat kleur hetzelfde is of wordt is er niet. Anderzijds, Padoek dat langere blootgesteld aan UV wordt bruin, schaaf je het dan weer, dan is het weer rood. Maar altijd binnen de grenzen van de natuurlijke aard van dat specifieke stuk hout.i see, thnx :D