PDA

View Full Version : hoe zet ik hem uit ??



Strangegun
29 augustus 2006, 18:53
Hallo ik heb even een vraag meschien dom maar ok ik begin net met gitaar spelen ^^

Ik heb een marshall versterker en de vraag is : wat is de beste manier om hem uit te zetten gewoon gelijk de stekker er uit of eerste de kabel uit de gitaar, en dan uit de versterker of andersom. En ga zo maar door.

Want ik wil niet dat mijn versterker dadelijk kapot is (of kraakt) door zo'n foutje :)

Greetz twan

Micro-e
29 augustus 2006, 19:02
Wacht dacht je van via de aan/uit knop op je versterker? :cooler:

En je kabel kan je gewoon in je gitaar laten zitten

onze_jef
29 augustus 2006, 19:05
als de versterker een "stand by" knopje heeft eerst die gebruiken en dan de "off" knop.

Strangegun
29 augustus 2006, 19:09
ok thanks voel me nu echt zo dom he lol

ateng
29 augustus 2006, 20:06
als de versterker een "stand by" knopje heeft eerst die gebruiken en dan de "off" knop.
Ik heb gehoord dat je eerst je versterker uit moet zetten en dan pas je standby knopje. Waarom precies weet ik niet maar het heeft iets te maken met stroom die er anders nog in zit ofzo. Correct me if i'm wrong!
Wat ook verstandig is om je (master)volume dicht te draaien als je je versterker uitzet. In het verleden wel is meegemaakt dat ik me te pleuris schrok als ik mijn versterker aan deed.

onze_jef
29 augustus 2006, 21:23
Als het een nieuw gekochte versterker is staat er normaalgezien in de handleiding ook wel hoe je hem af moet zetten.

Baker
29 augustus 2006, 21:37
Correct me if i'm wrong!


ok.
meest logisch en handig is:

AAN
1. versterker aan
2. buizen even laten opwarmen
3. van standby af

UIT
1. op standby
2. Buizen even laten afkoelen
3. versterker uit.

-Bij UIT kun je stap 2 eigelijk overslaan. uit is uit.
-Op deze manier hoef je je ook nooit meer de pleuris te schrikken, de amp staat immers altijd op standby als je hem aan zet.

ateng
29 augustus 2006, 22:13
ok.
meest logisch en handig is:

AAN
1. versterker aan
2. buizen even laten opwarmen
3. van standby af

UIT
1. op standby
2. Buizen even laten afkoelen
3. versterker uit.

-Bij UIT kun je stap 2 eigelijk overslaan. uit is uit.
-Op deze manier hoef je je ook nooit meer de pleuris te schrikken, de amp staat immers altijd op standby als je hem aan zet.
Met dat volume eerst dichtdraaien bedoel ik eigenlijk voor transitorversterker dus zonder een standby knopje.

En met uitzetten eerst standby en dan op off was mij afgeraden. Het is mij toen een keer uitgelegd maar dat technische gedeelte ben ik vergeten maar sindsdien altijd eerst mijn versterker uit en dan standby.
Weet iemand hier op forum waarom?

vasnd
29 augustus 2006, 22:55
je leest zelfs op forums en in handleidingen van verschillende fabrikanten tegenstrijdige dingen. De ene zegt dat het moet en de andere adviseert ertegen. Na een tijdje op het mesa forum te hebben rondgestruintdtd heb ik besloten om maar eerst ff mijn versterker op standby te zetten, tegen ploppen enzo is de voornaamste reden. En zoals eerder gezegd: je weet zeker dat ie op standby staat.

Dus als je het niet zeker weet ga dan eerst naar je handleiding en daarna naar zo'n forum. Dan kan je meestal wel vinden wat het beste is (voor jou amp)

Dweezman
29 augustus 2006, 23:33
ok.
meest logisch en handig is:

AAN
1. versterker aan
2. buizen even laten opwarmen
3. van standby af

UIT
1. op standby
2. Buizen even laten afkoelen
3. versterker uit.

-Bij UIT kun je stap 2 eigelijk overslaan. uit is uit.
-Op deze manier hoef je je ook nooit meer de pleuris te schrikken, de amp staat immers altijd op standby als je hem aan zet.


In standby warmen de buizen toch juist op? De bij het uitzetten koelt je amp pas af, als je de power uitzet. Standby is namelijk, ehm... stand by ;-)

guitarnijboer
29 augustus 2006, 23:53
Ik zeg: Pfffffff....

hadv
30 augustus 2006, 00:24
uitzetten en dan de standby omgooien heeft alleen maar zin omdat je dan zeker weet dattie als je um aanzet op de standby staat
voor een torrebak maakt het sowieso nauwelijks iets uit

maar het is wel verstandig om altijd je (master)volume op 0 te zetten, anders schrik je zo ;-)

chennie
30 augustus 2006, 07:32
In standby warmen de buizen toch juist op? De bij het uitzetten koelt je amp pas af, als je de power uitzet. Standby is namelijk, ehm... stand by ;-)

Daar heeft die een punt :D

Kim Wilson
30 augustus 2006, 08:48
Ja, maar op "aan" zijn de buizen nóg warmer.

Ik zet hem eerst ook op standby, en vrijwel direct daarna zet ik hem uit.

Maar ik heb een vaag vermoeden dat de topicstarter geen standby-functie heeft...

hidde630
30 augustus 2006, 10:13
bij een transistor kan je hem in principe gewoon uitzetten. ik zou gewoon even het volume naar beneden draaien en uitzetten. Daarna haal je je gitaarkabel eruit mocht je dat willen. Eventueel kan je de stekker uit het stopcontact halen. Kan op zich nooit kwaad.

Bij het aanzetten doe je het precies andersom.

stekker erin, gitaar kabel erin, knop aan, volume op 10 en rocken maar!

Anders Destium
30 augustus 2006, 15:01
Mijn (buizen) versterker maakt rare geluiden als ik hem direct uitzet, als ik hem eerst op standby zet niet. Voor mijn eigen gemoedsrust zet ik hem dus altijd eerst op standy voordat ik hem uitzet (staat trouwens ook zo in de handleiding).




Verder kun je alles laten zitten en hoef je alleen de versterker aan en uit te zetten, geen verder geklooi met kabels...

Reel Big Fish
30 augustus 2006, 15:23
http://ebaumsworld.com/forumfun/sucks8.jpg

Negative K3 fan
30 augustus 2006, 15:31
Mijn (buizen) versterker maakt rare geluiden als ik hem direct uitzet, als ik hem eerst op standby zet niet.

raar geluid door de speakers of getik van binnenin?


het antwoord is eigenlijk dat alle manieren goped zijn en geen kwaad kunnen, persoonlijk zet ik alleen altijd eerst de standby switch om zodat ik de amp leeg hoor lopen en dan zet ik hem helemaal uit.

Hector_Tsolodimos
30 augustus 2006, 17:12
als de versterker een "stand by" knopje heeft eerst die gebruiken en dan de "off" knop.
dat zal wel niet..

hidde630
31 augustus 2006, 14:44
HIJ HEEFT ALLANG GEZEGD DAT HIJ GEEN STAND BY KNOP HEEFT!

zoals ik al zei:

bij een transistor kan je hem in principe gewoon uitzetten. ik zou gewoon even het volume naar beneden draaien en uitzetten. Daarna haal je je gitaarkabel eruit mocht je dat willen. Eventueel kan je de stekker uit het stopcontact halen. Kan op zich nooit kwaad.

Bij het aanzetten doe je het precies andersom.

stekker erin, gitaar kabel erin, knop aan, volume op 10 en rocken maar!


slotje!

Anders Destium
31 augustus 2006, 14:47
raar geluid door de speakers of getik van binnenin?


het antwoord is eigenlijk dat alle manieren goped zijn en geen kwaad kunnen, persoonlijk zet ik alleen altijd eerst de standby switch om zodat ik de amp leeg hoor lopen en dan zet ik hem helemaal uit.

Een plok uit de speakers, niet rampzalig maar ik hoor het liever niet ;)

Willlem
31 augustus 2006, 15:04
dankjewel hidde. als meer mensen zo zouden posten, had ik mn lenzen niet meer nodig!

bram!

piezo
31 augustus 2006, 15:15
Alleen moet de heer Hidde nog even leren lezen voor hij gaat krijsen. En misschien moet de heer Hidde dan ook nog even leren "sorry" zeggen voor zijn gekrijs.

De topicstarter heeft namelijk níet gezegd dat hij geen standby heeft. Uit één van zijn antwoorden zou ik eerder afleiden dat hij er wèl een heeft.

hidde630
31 augustus 2006, 16:40
verhip, je hebt gelijk! Ik meende toch echt eerder al te hebben gelezen dat hij dat hij dat niet had....vautje...excuus!

Maar goed dan heeft meneer nu alsnog wel genoeg informatie en hoeven wij er verder niet meer over te discusieren lijkt me....

Negative K3 fan
31 augustus 2006, 17:34
Een plok uit de speakers, niet rampzalig maar ik hoor het liever niet ;)

zon plop als gewone versterkers ook hebben? mja die hoor ik ook liever niet, baat het niet schaadt het niet.

jacky
31 augustus 2006, 20:05
Hoe zit dat nou met zon moddeling amp als je die in tube emulation hebt staan kan je hem dan toch gewoon uitzetten?

the sure thing
31 augustus 2006, 21:03
Nou, als het een HELE GOEDE tube modelling is niet... HIHI! Een modelling kan je idd gewoon aan/uit zetten, ongeacht welke "mod" aanstaat. Let wel: niet uitzetten terwijl de gitaarversterker vol voluit staat. En... aansluitend op het TOPIC: haal EERST je gitaarsnoer uit je amp als je een buizenversterker uit zet. Wat niet goed voor je buizenamp is, is als íe een halve seconde uit staat, nog wat signaal-input geven.