PDA

View Full Version : Vet dik overdrive/distortion/fuzz pedaal



Luke-wannabe
29 augustus 2006, 17:56
Heey hallo

Ik ben dus op zoek naar een vervormigs pedaal die vet en dik klinkt. Ik vind de Trubo Distortion van boss al aaridig in de buurt komen, maar dat is nog niet hét.
Het geluid dat ik ongeveer wil benaderen is het volgende geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=uiJVZxLeWZc&search=eric%20johnson
Juist, dat van Eric Johnson dus.. Ik weet dat dat ook aan zijn touché ligt enzo en aan z'n picking techniek. Maar er moet wel iets zijn dat die sound benaderd.

Hebben jullie suggesties? Ik hoor het wel!

guitarnijboer
29 augustus 2006, 18:12
Het is een combinatie van verschillende effecten volgens mij.... Delay, comp, en ik zie daar volgens mij het over bekende groene kastje waarmee waarschijnlijk die marshalls extra worden overstuurd.

Een ts-9 of 808 in een Marshall zou ik zeggen. Dit geeft wel zo'n smooth overstuurd geluid.

E-J
29 augustus 2006, 18:26
Hij maakt(e) heel veel gebruik van een Butler Tube Driver...en wat je hoort is dat ook geloof ik. Duur apparaatje, dat wel!

Je kunt voor heel wat minder geld een Boss Blues Driver kopen...dan kom je aardig dicht in de buurt :) En een goede versterker natuurlijk...met een mooi clean.

Fantastische gitarist overigens.

guitarnijboer
29 augustus 2006, 18:36
Als je handig bent...... Werkt op 12,6 V

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/tube_driver_sc.gif

Luke-wannabe
29 augustus 2006, 18:49
Nee, ik ben niet echt handig! Dus zelfbouw word niks denk ik.
Maar ik heb 2 Ts-jes. Maar ik betwijfel dat ik daarmee die sound krijg hoor. Het kan er allicht overheen nog een keer zitten. Maar ik zit eerder te denken aan een licht afgestelde fuzz ofzo. Volgens mij gebruikt EJ dat..

Maar ook andere adviezen zijn welkom!

guitarnijboer
29 augustus 2006, 18:57
Versterker zelf moet ook al mild scheuren en dan de ts ervoor, gain van ts ook open, tone op 6 .... Ik heb het dan over het gedeelte wat verderop op de video, niet het begin.

Luke-wannabe
29 augustus 2006, 18:59
Tsjah ik ga het even proberen.

Zo net trug.
Het komt een beetje in de buurt, maar ik krijg nog niet die zangerige vlakke harmonische toon die Eric Johnson ook heeft.

Maar heeft iemand nog andere iedeeën voor een dikke distortion?

Ché
29 augustus 2006, 19:20
voor zo een type distortion denk ik dat je er met een ts niet komt,tenzij je een marshall hebt die al behoorlijk wat drive heeft en goed hard staat...

tonebone classic of hot british zijn hiervoor zeer geschikt denk ik, er staan sound samples op hun website. ik heb er ooit eentje snel getest op een bassman, heel veel mogelijkheden...

groeten

Speeddemon
29 augustus 2006, 19:26
Dikke distortion=H&K Tubefactor. Tonebone Hot British
Dikke Fuzz=Electro-Harmonix (Little) Big Muff.

zoon van Piet
29 augustus 2006, 19:50
johnson was/is fervent fuzzface-gebruiker. en die meen ik hier ook wel in te herkennen.

ateng
29 augustus 2006, 20:37
Een Ibanez SD-9 heeft een dikke overdrive met veel gain.

interessander
29 augustus 2006, 21:40
Maar ik zie Eric Johnson nog geen SD-9 gebruiken.

E-J
29 augustus 2006, 21:44
Hij gebruikt een Butler Tubedriver voor het merendeel...en soms een Dallis Arbiter Fuzzface...

Luke-wannabe
29 augustus 2006, 23:32
Denk dat ik naar die fuzz moet gaan kijken dan. Enig idee voor een prijsindicatie? Iemand?

ateng
30 augustus 2006, 10:17
Maar ik zie Eric Johnson nog geen SD-9 gebruiken.
Daar gaat het niet om. Er wordt gevraagd om een overdrive die vet en dik klinkt dus voor mij een SD-9.

Mitch
30 augustus 2006, 11:01
Daar gaat het niet om. Er wordt gevraagd om een overdrive die vet en dik klinkt dus voor mij een SD-9.

Ja, maar als eenmaal de naam van een artiest is gevallen dreunt iedereen keurig netjes het standaard rijtje pedalen op waarvan men wel eens gelezen heeft dat die artiest ze gebruikt. Er is namelijk maar één weg die naar Rome leidt :listen:

Maar Luke: wat zijn je gitaar en amp ? En wil je dit geluid op huiskamervolume of oefenruimte/optreed volume bereiken ?
Een geluid als dit is op een hoop manieren te benaderen, maar is wel erg setup-afhankelijk.

Angel
30 augustus 2006, 11:12
Je moet de T-rex Mudhoney eens proberen, die is ook heel erg goed, erg vol van klank.

zoon van Piet
30 augustus 2006, 13:16
Ja, maar als eenmaal de naam van een artiest is gevallen dreunt iedereen keurig netjes het standaard rijtje pedalen op waarvan men wel eens gelezen heeft dat die artiest ze gebruikt. Er is namelijk maar één weg die naar Rome leidt :listen:

Maar Luke: wat zijn je gitaar en amp ? En wil je dit geluid op huiskamervolume of oefenruimte/optreed volume bereiken ?
Een geluid als dit is op een hoop manieren te benaderen, maar is wel erg setup-afhankelijk.

Klopt helemaal. en dan is Ateng's opmerking nog niet zo gek. want met de SD kun je aardig in de buurt komen.

Luke-wannabe
30 augustus 2006, 13:35
@ Mitch: Ik speel met exact dezelfde gitaar als Johnson, alleen een Reissue. Een 54'er voor de goede orde. Die prik ik in mijn pa's Line 6 Flextone met een JCM 800 model. En ik wil het nu gewoon nog voor slaapkamer geluid, maar zeker ook in de toekomst als ik een band heb op het podium gaan gebruiken.

jpb
30 augustus 2006, 13:43
Mischien heb ik poep in m'n oren, maar zijn geluid komt wel erg in de buurt van een Soul-Bender (of een andere 3-knops tone-bender kloon). Ik ken EJ niet goed, maar ik dacht dat hij altijd in verband wordt gebracht met de zg "woman-tone"; een vette vioolachtige fuzz-sound. Die hoor je op het clipje ook IMO

Luke-wannabe
30 augustus 2006, 13:58
Okee en wat houd dat dan in? zo'n Blender? En van welk merk? Kan ik even googlen

Dirk_Hendrik
30 augustus 2006, 14:07
Fender Blender

Mitch
30 augustus 2006, 14:22
Had je gezegd: JCM80 dan had ik gezegd: zoek een goede germanium fuzzface kloon, maar hoe zoiets reageert op een JCM800 model op een Flextone: geen idee. Kan ik je geen advies over geven helaas want daar heb ik geen ervaring mee :(

Punt is met fuzzes: zeker fuzzface-achtigen reageren totaal anders op verschillende amps. Je kan niet zo maar uitgaan van het pedaal op zich, zoals je dat bij een high gain bak als een Muff bijvoorbeeld goed kan.

Luke-wannabe
30 augustus 2006, 14:32
Okeey. Dus ik moet echt gewoon een pedaal gaan testen op de amp die hier thuis staat?

Mitch
30 augustus 2006, 14:42
Nou is dat sowieso wel aan te raden, maar met modelling zeker.
Als ik zou moeten gokken denk ik dat je met de combinatie compressor/lichte drive (afgezien van de delay natuurlijk) een goed eind in de richting zou moeten kunnen komen. Volume en toon een beetje dicht....

jpb
30 augustus 2006, 15:30
Fender Blender
Flender Bender!

zoon van Piet
30 augustus 2006, 21:51
ja spraakverwarring!!! de oorspronkelijke poster sprak niet van een blender, maar een Bender. Tone bender, jumbo tone bender of supa tone bender. googelen op colorsound tone bender...

zoals deze:
http://img130.imageshack.us/img130/2808/tmp9892jv6.jpg (http://imageshack.us)

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de tonebender wat korreliger en heavier inschat dan het Johnson geluid dat we hier najagen. maar sustain tot het einde van de wereld en op iedere amp (mogelijk ook ampsimulatie) klinkt ie dik en vet.

Luke-wannabe
31 augustus 2006, 01:55
Hm en wat moet dat kosten dan?

zoon van Piet
31 augustus 2006, 08:52
Hm en wat moet dat kosten dan?

euh... ja, daar heb je een probleem. Originelen zijn niet te vinden en erg duur... maar er zijn volop klonen van te krijgen, misschien ook in de lagere prijsklassen. Wie weet dar iets van?

Mitch
31 augustus 2006, 12:21
Ik heb er één gehad van Aramat Effects (Droffie heeft 'm nu) maar een EJ geluid haal je daar niet uit. Te veel scheur, te weinig raffinement. Een fuzzface kan ook behoorlijk sustainen, maar schoont meer op bij terugdraaien van volume en dat is wel de sound die je in de clip terughoort.

Luke-wannabe
1 september 2006, 12:24
Heb nu een digitech Hot Rod gekocht. Waar ook een flinke fuzz uit te halen is. Effe kijken of dat wat is. Anders gat ie zo trug op marktplaats..