PDA

View Full Version : plectrum of hand???



Eindhoven
29 augustus 2006, 16:18
Hallo

Hier spreek een beginnende gitarist....

Ik heb nu mijn eigen gitaar en ga mezelf gitaar leren spelen via een methode....

Dit gaat al heel aardig maar ik de methode leren ze je om met je vinger van je rechterhand de snaren aan te slaan maar ik vind het spelen met een plectrum veel makkelijker...

Maakt dit uit?? of moet ik gewoon leren om met mijn vingers te spelen

ALvast super bedankt

B~Rock
29 augustus 2006, 16:41
Gelukkig MOET je als gitarist niks (alhoewel een deel van het volk hardnekkig een andere mening is toegedaan). Ik neem aan dat het een cursus voor de accoustische gitaar is, en hier wordt vaker met de hand aangeslagen.

Als je je niet specifiek als accoustische/flamenco-gitarist wil ontwikkelen dan zou ik een plectrum gebruiken als dit beter voelt. Als je dit wel wilt dan kun je het maar beter meteen goed doen.

Den_Echte_Jef
29 augustus 2006, 18:45
Hallo EINDHOVEN,

IK ben ook op mijn eigen beginnen leren gitaar spelen,
Ik heb nog nooit in mijn leven een plectrum vastgehouden, en speel toch behoorlijk goed...
Het maakt niet uit of je een plectrum of met de vingers speelt, als je genoeg ambitie hebt en volhoudt, kan je alles...
Als je liever tokkelt maar met plectrum speelt, kan je ook kiezen voor vingerplectrum deze schuif je gewoon rond je vinger, en kan je tokkelen.

fietje
29 augustus 2006, 20:27
ik zelf leer gitaarspelen op men eigen. En speel met plectrum, maar af en toe ook eens gewoon met de hand. Volgens mij moet je beide uit proberen endan voor jezelf beslissen wat je het makkelijkst, handigst vind.

mvg
Sofie

Timp Daddy
29 augustus 2006, 20:43
Ik heb twee/drie jaar akoustisch les gehad met alleen mijn vingers en ben daarna op plektrum over gegaan en uiteindelijk op elektrische gitaar.

Af en toe speel ik nog wel eens akoustisch met mijn vingers en dat geeft een veel "natuurlijker" gevoel en misschien ook wel lekkerder/controleerbaarder gevoel. Ik kan het lang niet meer zo goed als vroeger (en toen kon ik het al niet goed :)), maar toch ken ik de techniek van "normaal" spelen met de vingers wel en gebruik ik het heel af en toe ook als ik elektrisch gitaar speel en het niet met één plektrum red, een extra vinger kan dan geen kwaad.

Mja, ik heb er geen spijt van dat ik op plektrum ben over gegaan. Ik heb wel het idee dat ik veel sneller met mijn vingers kan spelen (was ik daarmee door gegaan) omdat je gewoon weg 5 vingers hebt tegenover één plektrum. Alleen is dat een ander verhaal :P

Eindhoven
29 augustus 2006, 21:04
Ik wil straks een beetje de kant van de popmuziek op. IS het dan geen probleem als je met een plektrum speelt??

jullie zijn super :P

groeten vanuit eindhoven

Trocar
29 augustus 2006, 21:38
Ik wil straks een beetje de kant van de popmuziek op. IS het dan geen probleem als je met een plektrum speelt??




Nee hoor.

Misschien is het een idee om eens te kijken naar verschillende artiesten (dan bedoel ik verschillende muziek stijlen ten eerste, maar ook verschillende gitaren: elektrisch tegenover acoustisch bijv.) en te bekijken of ze plectrum of vingers (of een combinatie) gebruiken.
Niet dat je perse moet doen wat anderen doen, maar het geeft een beetje een idee wat er mogelijk is en wat er veel gebruikt wordt bij bepaalde stijlen.

-=JEROEN=-
30 augustus 2006, 01:03
mijn advies, oefen verschillende methodes:

- met plectrum (strumming en picking)
- met vingers (tokkelen)
- met slaghand (OP met duim(nagel), NEER met vinger(nagel(s)
- met afwikkelhand (spaans)
- met (duim) plectrum en vingers
- met strijkstok
- met je tong of tanden
- met je fantasie

:soul:

JasonX
30 augustus 2006, 01:39
Doe gewoon wat jij 't lekkerst vindt spelen

Mark-Fryslan
30 augustus 2006, 08:55
Ik wil straks een beetje de kant van de popmuziek op. IS het dan geen probleem als je met een plektrum speelt??

jullie zijn super :P

groeten vanuit eindhovenNee hoor alles kan en mag! Maar met de vingers kan ook heel mooi zijn. Luister maar naar de muziek van Mark Knofler = Dire straits. Speelt praktisch alles met de nagels. Zo zijn er wel meer gitaristen die met de nagels spelen. Ik denk dat de meeste goede gitaristen het gewoon allebei kunnen en het afwisselen. Denk dat wel de meeste gitaristen met een plectrum spelen. Zeker in het jakker gebeuren.

Dus wat de naderen ok zeggen. Alles kan en mag, leef je uit!

Groetjes Mark

Alchimiste
30 augustus 2006, 09:14
Het hangt er ook soms van af welke genre je speelt. Speel je liedjes waar het enkel om akkoorden gaat, dan maakt het weinig uit (alhoewel ik vind dat plectrum voller klinkt, minder gedempt). Speel je bijvoorbeeld 'Falling away with you' van Muse, dan kan je dat niet met plectrum spelen. Voor de rest maakt het weinig uit.

vox
30 augustus 2006, 23:59
Het hangt er ook soms van af welke genre je speelt. Speel je liedjes waar het enkel om akkoorden gaat, dan maakt het weinig uit (alhoewel ik vind dat plectrum voller klinkt, minder gedempt). Speel je bijvoorbeeld 'Falling away with you' van Muse, dan kan je dat niet met plectrum spelen. Voor de rest maakt het weinig uit.


Wat jij al zei hangt af van het type muziek... Gebruik zelf liever plectrum op elektrisch, vind ik voller en directer klinken.. Op accoustisch ligt er weleens aan als ik dan met plectrum speel een dunner plectrum dan ik heb voor elektrisch..

Gearjunkie
1 september 2006, 11:25
In het begin:

Beiden oefenen

vox
1 september 2006, 21:16
In het begin:

Beiden oefenen

Ben ik met je eens..