PDA

View Full Version : 4*12 als 2*12 gebruiken



jubei
29 augustus 2006, 15:53
nou zat ik eens te denken:

ik wil namelijk een cab aanschaffen,maar daar moet ik eerst ook thuis mee oefenen,en later mee optreden,dus ik heb liever direct een 4*12,maar thuis gaat dat denk ik te luid,maar zou je bijvoorbeeld gewoon 2 speakers kunnen afkoppelen en dan eigelijk een 2*12 overhouden?en zou het dan nog een beetje klinken?en als je het nodig hebt gewoon weer die 2 andere aansluiten?

pol
29 augustus 2006, 15:59
Tuurlijk gaat dat bij een stereo cab, maar zoveel stiller is dat niet .
Ik heb een tijdje zo gespeeld op een marshall cab, maar dat was omdat ik gewoon niet door had dat mijn cab op stereo stond :) , zoveel stiller is dat dus niet, het was mij toch niet dadelijk opgevallen.

btw, voor thuis gaat zo goed al alles te luid, dat maakt dan niet zoveel uit of er 2 of 4 speakers aanhangen, die master volume ga je toch niet kunnen opengooien.

Rude Perception
29 augustus 2006, 17:45
dan moet je ook weer letten op de inpedantie. Die is bij 2 speakers anders dan bij 4 speakers. Dus dat moet ook maar net met de versterker kunnen.

onze_jef
29 augustus 2006, 17:53
Tuurlijk gaat dat bij een stereo cab, maar zoveel stiller is dat niet .
Ik heb een tijdje zo gespeeld op een marshall cab, maar dat was omdat ik gewoon niet door had dat mijn cab op stereo stond :) , zoveel stiller is dat dus niet, het was mij toch niet dadelijk opgevallen.

btw, voor thuis gaat zo goed al alles te luid, dat maakt dan niet zoveel uit of er 2 of 4 speakers aanhangen, die master volume ga je toch niet kunnen opengooien.

hahaha, ik heb dat ook al eens voorgehad. Niet echt een spectaculair verschil... 'k dacht dat het aan de ruimte lag.

paulusdeBKB
29 augustus 2006, 20:12
Als je voorlopig thuis speelt en er nog geen optredens zijn geregeld, dan zou ik geen 4x12 kopen. Is een flinke sta-in-de-weg en hij gaat veel te hard. Combootje zou beter passen, lijkt me.

ateng
29 augustus 2006, 20:18
Tuurlijk gaat dat bij een stereo cab, maar zoveel stiller is dat niet .
Ik heb een tijdje zo gespeeld op een marshall cab, maar dat was omdat ik gewoon niet door had dat mijn cab op stereo stond :) , zoveel stiller is dat dus niet, het was mij toch niet dadelijk opgevallen.

btw, voor thuis gaat zo goed al alles te luid, dat maakt dan niet zoveel uit of er 2 of 4 speakers aanhangen, die master volume ga je toch niet kunnen opengooien.
Als het goed is gebruik je alle vier de speakers hoor, of je nou mono of stereo schakelt alleen is het bij stereo dan 2x12 links/rechts (meestal 8 ohm) en bij mono 4x12 (meestal 16/4 ohm).
Daarom dat je geen verschil hoorde.

Als ik jou was zou ik gewoon een 2x12 kast halen want dat is meer dan voldoende met optreden en is makkelijker te vervoeren dan een 4x12.

Wormaap
30 augustus 2006, 00:27
Als je'n 4x12 stereo schakelt, en maar 1 v.d. 2 jacks inplugt (zoals je dus normaal ook doet als je mono speelt) dan gebruik je maar 2 speakers.

DarknessAwaits
30 augustus 2006, 00:40
Je kan ook op zoek gaan naar een hele speciale knop:

http://www.babywit.com/images/clip/ARF208.jpg

(let op de subtiel spinal tap verwijzing)

Tuurlijk klinkt dat niet zo lekker bij een buizenbak, maar hey... 't is een echte oplossing hoor.

ateng
30 augustus 2006, 10:08
Als je'n 4x12 stereo schakelt, en maar 1 v.d. 2 jacks inplugt (zoals je dus normaal ook doet als je mono speelt) dan gebruik je maar 2 speakers.
Ja oké op zo'n fiets, ik begrijp het. Sollie

Kim Wilson
30 augustus 2006, 10:11
Maar als je denkt dat je dan de helft van je volume hebt, heb je het ook mis...