PDA

View Full Version : prefretted fretboard



djangfripp
29 augustus 2006, 11:10
Hi, weet er iemand waar ik een fretboard kan kopen waar de frets al op zitten ?
Ik zou die op mijn neck zit willen vervangen en heb geen zin om ze er zelf op te zetten.

En wat is nu ook alweer het beste hout, ik heb is ergens gelezen dat hoewel rosewood het meeste gebruikt word dit niet het beste matteriaal is, op gebied van geluid ... ?

Stief
29 augustus 2006, 14:10
Je kan de frets alleen maar goed plaatsen als je fingerboard deel is van je hals. Volgens mij zijn gefrette fingerboards nergens te koop.

Qua materiaal heb je rosewood, maple en ebony (in oplopende hardheid). wat mooi en goed is, hangt van je gitaar af

kiem
29 augustus 2006, 15:21
als je ons verteld welke hout soort je body en hals is etc, dan kunnen we je beter helpen denkik.

djangfripp
29 augustus 2006, 15:45
body is laminated maple, neck weet ik niet goed.

maar euhm .. je kan toch fretboards kopen waar de fretsleuven al in zitten ... dus waarom zou je ze niet vinden met de fretdraad er al in ?

Mattia
29 augustus 2006, 16:04
body is laminated maple, neck weet ik niet goed.

maar euhm .. je kan toch fretboards kopen waar de fretsleuven al in zitten ... dus waarom zou je ze niet vinden met de fretdraad er al in ?

Het is mogelijk om eerst te fretten, dan de boel erop te lijmen (en wordt door sommigen gedaan), maar ik raad het af, en heb nog nergens pre-fretted toetsen gevonden.

Reden om het af te raden: je toets MOET perfect vlak zitten, en daarvoor moet je na het verlijmen de boel in principe vlakken. Soms niet veel, maar bijna altijd wel een beetje. En dan kun je gaan fretten. En die frets moet je ook gewoon vlakken, dressen, etc., en dat is het moeilijke gedeelte, niet het erin tikken van de frets aan zich.

djangfripp
29 augustus 2006, 16:27
aha, thanx !

ja, ik dacht wel eens ergens gefrette boards te zijn tegengekomen, ik zal me vergist hebben.

fred dons
29 augustus 2006, 17:58
o/a shellex in duitsland verkoopt gefrette toetsen (inclusief inleg) probleem is vaak wel om zo'n toets goed vlak te verlijmen zodat je daarna niet te veel moet vlakken om alle bobbels in de hals te compenseren
gezien het werk dat je moet verrichten is herfretten vaak makkelijker dan een volledige toets te vervangen maar onmogelijk is niet
Gibson bijvoorbeeld verlijmt zelf ook reeds gefrette toetsen maar als je wel eens naar een toets van een gibson (pre-2006, ze worden tegenwoordig geplekt) hebt gekeken zul je zien dat de frets breed en plat zijn, dit is het gevolg van het vlakken (en het daarna niet opnieuw crownen)

Johnny V
29 augustus 2006, 18:04
Nu we hier toch bezig zijn over fingerboards heb ik deze vraag: Hoe komt het dat rosewood soms bruin is, en soms dan weer bijna zwart? is er misschien een factor wat dit kleurverschil maakt? Want rosewood blijft in mijn ogen toch gewoon rosewood en kan dus bijgevolg niet zo van die extreme kleurcontrasten geven?

Enra
29 augustus 2006, 18:21
Nu we hier toch bezig zijn over fingerboards heb ik deze vraag: Hoe komt het dat rosewood soms bruin is, en soms dan weer bijna zwart? is er misschien een factor wat dit kleurverschil maakt? Want rosewood blijft in mijn ogen toch gewoon rosewood en kan dus bijgevolg niet zo van die extreme kleurcontrasten geven?

Hé Johnny,

Simpel voorbeeld... Er zijn vele verschillende soorten Palissander (=Rosewood), deze behoren allemaal tot de botanische groep "Dalbergia". Ik Noem een paar bekende : Dalbergia Nigra (Rio Palissander), Dalbergia Latifolia (Indisch Palissander), Dalbergia Sissoo (Andere Indische soort), Dalbergia Melanoxylon (Afrikaans Grenadille), enz., enz.

Dat is dan het verschil in soort. Maar ook binnen de soort kan veel verschil ontstaan door het groeigebied en de groei omstandigheden. Bv. Een boom aan de rand van het bos ontwikkelt zich anders dan een boom in een dichte opstal.

Kortom, kleurverschillen kunnen maar al te gemakkelijk aanwezig zijn.

Verder een leuke wetenswaardigheid... En je mag gerust het vergelijk met Palissander maken... Er zijn zo'n 400 soorten Ebben op de wereld!!! Zoek maar uit!!!

Mattia
29 augustus 2006, 18:39
Wat Enra Zei.

Maar verder, nouja, de meeste fabrieksgitaren hebben meestal een van twee 'palissander' soorten: Indisch of Pau Ferro, eigenlijk niet echt een Palissandersoort.

Maargoed, er is ENORME variatie mogelijk binnen een houtsoort. Voorbeeldjes:

Allemaal Indisch Palisander:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics3/fb_eir.jpg

Allemaal Madgascar Palisander:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics3/fb_madrose.jpg

Niet erg goeie foto's, het hout is allemaal erg ruw, maar het geeft een redelijk beeld van de variatie weer. En dit zijn allemaal van een kwaliteit van een verkoper, dus de werkelijke variatie is nog vele malen groter.

G.G.
29 augustus 2006, 19:13
Leuk, al die kleur verschillen.

Mijn ebben toets was geschuurd bijna bruin. Na 1 x een beetje olie is ie pikzwart, zo zie je maar, alle kleuren zijn mogelijk.

Zou weleens een toets willen maken van purperhart of zebrano.

Enra
29 augustus 2006, 19:24
Leuk, al die kleur verschillen.

Mijn ebben toets was geschuurd bijna bruin. Na 1 x een beetje olie is ie pikzwart, zo zie je maar, alle kleuren zijn mogelijk.

Zou weleens een toets willen maken van purperhart of zebrano.

Dat kan.. Er zijn veel houtsoorten die zich lenen voor toetsen. Een paar voorbeelden noem je zelf al, maar ook houtsoorten als Bubinga en Ovangkol worden gebruikt. Zelfs Taxus wordt gebruikt.

We moeten maar eens af van het idee dat de traditionele houtsoorten zo heilig zijn.

Gitaarbouwer
29 augustus 2006, 19:45
... Er zijn zo'n 400 soorten Ebben op de wereld!!! Zoek maar uit!!!

En voor verschillende soorten ebben kijk ik wel eens op http://www.gilmerwood.com/instrument_wood-fingerboards-ebony.htm.
Sowieso een leuke site om eens rond te neuzen (o.a. de customer gallery!)

Enra
29 augustus 2006, 21:18
En voor verschillende soorten ebben kijk ik wel eens op http://www.gilmerwood.com/instrument_wood-fingerboards-ebony.htm.
Sowieso een leuke site om eens rond te neuzen (o.a. de customer gallery!)

Dat is pas een verhelderende site!!!!

Mattia
29 augustus 2006, 21:39
Dat is pas een verhelderende site!!!!

Yep. Ietswat duur, maar ze weten wat ze in huis hebben, en ik heb goede ervaring met ze (cocobolo, Limba en Claro bij hun gekocht, shipping over zee, doet er anderhalve maand over, maar toch..). Let wel: bijna al hun 'mooie hout foto's' zijn van hout dat een lichte laag schellak heeft, voor de looks.

Mattia
29 augustus 2006, 21:41
Dat kan.. Er zijn veel houtsoorten die zich lenen voor toetsen. Een paar voorbeelden noem je zelf al, maar ook houtsoorten als Bubinga en Ovangkol worden gebruikt. Zelfs Taxus wordt gebruikt.

We moeten maar eens af van het idee dat de traditionele houtsoorten zo heilig zijn.

Word. Alhoewel palisander en ebben voor toetsen ook gewoon mooi/handig zijn omdat ze niks nodig hebben qua finish. Maargoed, verder heb ik enorm veel verschillende houtsoorten liggen, omdat het juist *leuk* is om eens een gitaar te maken uit materialen die je niet makkelijk bij een Martin, Taylor of Gibson tegenkomt.

Enra
30 augustus 2006, 07:07
bijna al hun 'mooie hout foto's' zijn van hout dat een lichte laag schellak heeft, voor de looks.

Bekend verschijnsel... Ik ken een leverancier die voor de foto's zijn hout nat maakt. Daardoor ga je de tekening en nerf goed zien. Maar je krijgt dus iets anders (qua look) dan je besteld hebt. Anderzijds komt het dichterbij het gelakte resultaat...!

Johannes
30 augustus 2006, 09:17
Bij vox humana in vlaardingen ligt (of lag) een gefrette toets. Geef ze een bel, zou ik zeggen.