PDA

View Full Version : hoe een fuzz/wah/volume pedaal te gebruiken



krist
29 augustus 2006, 10:49
Ik ben nieuwsgierig naar het volgende:

ik heb meerdere foto's gezien en wat info gelezen over fuzz/wah pedalen en het wordt mij niet echt duidelijk hoe je bij die pedalen nou kan schakelen. Soms zitten er twee schakelaars op (fuzz aan/uit, wah aan/uit, dus alleen volume?) soms maar een. En dan heb ik het over pedalen die verkocht worden als fuzz/wah/volume pedalen.

Ik heb wel wat ervaring met gewone wah pedalen maar de werking en het gebruik van zulke pedalen is me dus niet duidelijk. Misschien iemand die me wat info kan verschaffen? Bij voorbaat dank.

zoon van Piet
29 augustus 2006, 13:19
Ik ben nieuwsgierig naar het volgende:

ik heb meerdere foto's gezien en wat info gelezen over fuzz/wah pedalen en het wordt mij niet echt duidelijk hoe je bij die pedalen nou kan schakelen. Soms zitten er twee schakelaars op (fuzz aan/uit, wah aan/uit, dus alleen volume?) soms maar een. En dan heb ik het over pedalen die verkocht worden als fuzz/wah/volume pedalen.

Ik heb wel wat ervaring met gewone wah pedalen maar de werking en het gebruik van zulke pedalen is me dus niet duidelijk. Misschien iemand die me wat info kan verschaffen? Bij voorbaat dank.

DE fuzzwahvol is nu enigszins uit de gratie, maar in de vroege jaren zeventig waren ze mateloos populair - wellicht vanwege ene meneer Hendrix. Waarmee aangetoond is dat het hedendaagse multieeffectpedaal niks nieuws onder de zon isAlle variaties komen voor. Meestal hebben ze twee schakelaars een voor wah en een voor fuzz, in de 'bypass' fungeert het ding dan als volumepedaal - destijds vaak 'swell' genoemd. Vaak altijd gaat het dan om een serie schakeling: de fuzz kan alleen toegevoegd worden aan de wah en kan niet apart aangezet worden. een soldeerboutje wil dat meestal wel verhelpen.
En ja: er werden in de 70's ook fuzzwahs gemaakt met een schakelaar, die meteen alles schakelde: fuzz en wah tegelijk. Colorsound maakte er een, weet ik. Maar dat is een vrij zeldzame combinatie.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2006, 13:28
wellicht vanwege ene meneer Hendrix.


Het is me nog altijd een raadsel hoe een Belg ineens zoveel invloed kon krijgen....

zoon van Piet
29 augustus 2006, 15:57
Sjefke hendrix, ken je die niet? Die bakte met de ene hand patatten en de andere speelde gitaar - en ondertussen trapte hij driftig op zijn fusspendaal!