PDA

View Full Version : ampmod voor live gebruik



Rutger
2 december 2002, 13:31
Hoi,

Ik ben al maanden aan het rondkijken/luisteren naar een goede overdrive/distortion waar ik al een aantal topics over gestart ben. Ik heb alleen twee problemen:

1. Het aanbod is zo groot dat ik geen keus kan maken.
2. Ik heb zo'n brede muzieksmaak dat ik zo vijf pedaaltjes zou moeten aanschaffen om alles te spelen wat ik wil. Ik hou van het bluesrandje, van een leuke overdrive maar ook van veel sustain voor solo's. Maar het geld heb ik nu niet voor een hele distortionlijn of drie verschillende amps, en ik wil zolang gewoon een alleskunnertje.

Nou ben ik een vintageman en schaam me voor wat ik nu ga zeggen. Een niet-gitarist bracht me op het idee van ampmodeling ("zo'n kastje met allemaal verschillende versterkergeluiden"). Omdat ik die softwaretroep normaliter verafschuw ben ik gewoon nooit op het idee gekomen. Maar ja, het kan wel in mijn primaire behoefte te voorzien.

Nu gaat het me puur om de verschillende overdrive/distortiongeluiden. Ik hoef er verder geen effecten op te hebben en hoef er ook niet mee op te nemen of zoiets. Zo kan ik rustig een beetje met distortions stoeien en uiteindelijk tot de conclusie komen wat ik het lekkerst vind klinken (om dan alsnog de originele amp/pedaal te kopen :smile: ).

Ik hoor weleens dat die mod's vooral voor opnames en thuis bruikbaar zijn, maar niet zo voor optredens. En nou wil ik hem juist live kunnen gebruiken.

Dus...aangezien ik geen enkele verstand van die dingen heb, mijn vraag: geef mij advies voor een goede ampmodeler die aan mijn wensen voldoet!

@iro
2 december 2002, 14:03
de nieuwe pod misschien ??

skanky
2 december 2002, 14:44
of die nieuwe stombox van line 6, das een ampmodeler.

Negative K3 fan
2 december 2002, 17:54
Alleskunner: Visual sound jekyll and hyde ultimate overdrive.

http://www.visualsound.net/JHpage.html

PeArLjAm
2 december 2002, 17:57
Probeer de nieuwe proco rat deucetone, 2 verschillende rats in een behuizing, maar met 2 schakelknoppen. Je kunt de ene instellen op zon lekker bluesrandje en de andere als dirty rat, met heel veel sustain. Ik heb hem al uitgeprobeerd en klinkt echt super. Ik zag hem trouwens zaterdag bij feedback, kost wel 200 euro maar dan heb je echt een superding. Hij is net nieuw dus nog niet overal te verkrijgen. http://www.procosound.com moet je hem kunnen vinden.

Rwin
2 december 2002, 20:18
Op 2002-12-02 14:44, schreef skanky:
of die nieuwe stombox van line 6, das een ampmodeler.


ja! deze moet je hebben!

4 amps... kan je mee klote tot je erbij neer valt...

en klinkt gewoon perfect...

ziet eruit als stompbox... (met 4 intrapknoppen)

http://www.line6.com/products.asp?ID=75&action=1&item=262&tp=0

Rutger
3 december 2002, 11:01
Die line 6 ziet er idd aantrekkelijk uit, veel bekende ampgeluidjes. k Heb zelf een Twin maar het lijkt me wel tof om een marshall of vox scheur te hebben. k Hoop allen dat ik er genoeg sustain mee krijg. Voor die prijs kan ik nl wel drie pedalen naar keuze kopen.

Die twee-in-een pedalen zijn wel interessant! k Weet dat Carl Martin er ook een heeft (hebben ze ook bij feedback). Die pro co rat moet ik ook gaan proberen, ik ken de proco rat 2 en vond de distortion wel goed, er zat alleen nauwelijks overdrive in.

Van Visual Sound heb ik nooit gehoord. Zijn die in NL verkrijgbaar, en waar dan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-03 11:03 ]</font>

henk
4 december 2002, 00:33
Line6 heeft nog een andere stompbox die je kan overwegen: de DM4 Distortion Modeler
http://www.line6.com/products.asp?ID=75&amp;action=1&amp;item=133&amp;tp=0

E 339 bij feedback.
met daarin allerlei oude bekende distortionpedals nagebouwd, dus zit van alles in (geen ampmodeler dus).

zelf heb ik de ampmod van Yamaha (DG-Stomp), over het live-geluid ben ik nog niet tevreden (zie ander topic).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: henk op 2002-12-04 00:37 ]</font>

Kitaarhiero
4 december 2002, 10:13
Ampmodeling stompboxes:

Tech 21 tri/ac
Koch Pedaltone (schijnt zéér vet te zijn)
Yamaha DG stomp (4 channels)
Line 6 heeft verder 3 trapdoosjes op de markt met verschillende effecten (modulation, Distortion en delay) en ze gaan nog een ampmodeller in de serie aanbrengen.
als je genoeg geld hebt kun je een line 6 pedalboard maken, en dan heb je in feite 16 (!) ´pedalen´ tot je beschikking (ze hebben allemaal 4 knopjes om effecten in te schakelen)... wahwah erbij en een footscwitch op je amp... ultieme veelzijdigheid :smile:

Rutger
4 december 2002, 17:34
Daar zat ik ook al aan te denken toen ik de line 6 stompboxes zag. :smile: Maar nee, afgezien van een overdrive/distortion heb ik effecten waar ik dik tevreden mee ben.

Welke winkel verkoopt die tech 21? En Negative k3 fan, k ben nog steeds benieuwd naar waar je jou 2in1 pedaal vandaan hebt.

Ik denk dat ik voor de line 6 ga, alleen even kijken of het de AM4 of de DM4 wordt. Binnenkort uitproberen in elk geval.

thanx!

Rutger
9 december 2002, 10:14
Hoi,

ik heb afgelopen vrijdag de dm4 geprobeerd, maar de am4 hadden ze in den haag niet. Ik was best onder de indruk van een aantal distortions. Ik vond de overdrive wel prima en de fuzz-es cool. Ik ben niet zo geinteresseerd in metal en mesageluiden maar die klonken wel goed. Wat ik wel vond is dat de potmeters weinig verschil maakten in het geluid, afgezien van de gain en volume. Ik kon er flink aan draaien maar merkte slecht een subtiel verschil.

Toen zat ik er eens stil naar te kijken en dacht: waarschijnlijk ga ik maar twee of drie geluiden gebruiken van deze hele stompbox, dus kan ik beter twee pedalen kopen die zeker weten naar mijn smaak zijn en bovendien een stuk goedkoper zullen zijn.

Dat heb ik toen maar gedaan. :smile: Ter vergelijking van de dm4 geluiden had ik een paar distortions ernaast die er ook in zaten, en nog een paar anderen. Te weten de Ibanez TS9 reissue, de Boss DS1 (die beide in de line6 zitten), de Boss Blues Driver en de Marschall Jackhammer.

Ondanks dat iedereen weg is van de TS9 kon hij me toch niet overtuigen. k Heb thuis een geleende TS10 staan en hoopte dat de TS9 echt zoveel beter zou zijn als wordt beweerd. Maar naar mijn smaak blijft ie toch te vlak en iel, er zit weinig sustain in.

Dat maakte de Blues Driver helemaal goed! Ik had al een paar keer eerder op de Blues Driver van Marcel Singor gespeeld en vond hem lekker klinken. Nu kon ik hem eens rustig zonder bandlawaai uitproberen. Wauw, dit is echt een toppedaal!! Warme droge overdrive met veel sustain en een hoge attack. Het laat je gitaargeluid in waarde, geeft een mooi subtiel randje maar ook een lekkere overdive. Bij uitstek geschikt voor blues en aanverwante stijlen. Ik vond echter wel dat hij minder geschikt was voor accoordenwerk
, terwijl ik dat voor mijn band ook nodig heb.

Over de DS1 heb ik twee accoorden gespeeld en toen gelijk in de hoek gepleurd. :razz:

De Jackhammer was even puzzelen, aangezien hij een uitgebreide toonregeling heeft. Het is een overdrive en distortion in een. Het ging mij bij dit pedaal om in hoeverre ik het JCM800 geluid kon benaderen. Na even draaien kwam ik al behoorlijk in de richting. Ik was onder de indruk van de grote diversiteit van dit pedaal. Van een lekkere overdrive voor het begeleidingswerk tot een flinke distortion met bakken sustain voor heerlijke jankende solo's!

En toen moest ik een keuze maken. Nou ja, k heb ze toen maar allebei gekocht: de blues driver en de jackhammer. Dat heb je met een GAS-aanval. :smile:

ik ben dik tevreden