PDA

View Full Version : afstand van de pooltjes van de elemnten tot de snaren



Ash ketchum
2 december 2002, 13:29
Wat is de aanbevolen afstond tussen de pooltjes van m'n p-90's en de snaren?

moretel
2 december 2002, 13:40
Ga ik voor je opzoeken dat heb ik thuis ergens staan in een artikel.

Ash ketchum
2 december 2002, 13:41
ik ken dat artikel, maar dat geld alleen maar voor fender type enkelspoelelementen.

vulvasonic
2 december 2002, 15:01
Gewoon uitproberen.
Hoger = meer output, minder sustain.
Lager = minder output, meer sustain.

Het gaat er dus om wat je het mooist vindt.

moretel
3 december 2002, 09:17
Op 2002-12-02 13:41, schreef Ash ketchum:
ik ken dat artikel, maar dat geld alleen maar voor fender type enkelspoelelementen.


Ik heb wat oudere artikelen waar het wel in staat,

Ted Oberg in een artikel uit begin 80:

Met gibsonachtige bedoel ik elementen met twee spoelen met of zonder beschermkapjes, waar de magneet onder de spoelen tegen al dan niet verstelbare schroeven of staafjes zit. Omdat de magneet (magneten) niet direkt op de snaren gericht staat (staan), treden er geen problemen op met de zogenaamde "string pull". Het laatste betekent dat de magneet niet sterk aan de snaren trekt, waardoor het dempen van hoge frekwenties en valse harmonische intonaties van de snaren vermeden worden. Het magnetische veld wordt via stel schroeven of staafjes geleid. Hierdoor kunnen de elementen relatief dicht op de snaren worden geplaatst.

De afstand van het brugelement
t.o.v. de lage E snaar is 1,4 mm en
t.o.v. de hoge E snaar is 1,2 mm.

De afstand van het halselement
t.o.v. de lage E snaar is 2 mm en
t.o.v. de hoge E snaar is 1,8 mm

De snaren moeten bij het maat nemen worden ingedrukt in de hoogste postie. Het is de bedoeling dat beide pickups even hard klinken uitgaande van gelijke types.

Vervolgens draai je de stelschroefjes of staafjes zodanig dat alle snaren exact even hard klinken.
Te hard : stelschroef naar beneden
Te zacht : stelschroef naar boven
Gebruik een VU meter om niveau te controleren.

Zijn er geen stelschroeven in het element aanwezig dan is de balans hooguit te regelen met de montage ringen.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-03 13:06 ]</font>