PDA

View Full Version : Lampen vervangen in Epiphone valve junior headje



brunodb
28 augustus 2006, 17:18
Kan iemand mij eens in korte en eenvoudige bewoordingen uitleggen wat matchen en biassen is? ik heb hier nu al heel wat erover gelezen maar raak er niet wijs uit.

het valve junior headje heeft 1 eindbuis( een sovtec EL84) en een voorversterkerbuis

ik zou graag een beetje experimenteren met verschillende buizen om de naar mijn smaak beste klank te zoeken.

kan iemand mij vertellen hoe makkelijk of moeilijk dat is bij zo een eenvoudig bakje. en of er effectief dan gematched of niet gematched en of gebiased moet worden. heb er geen idee van wat dat wil zeggen.

maar ik wil vermijden dat ik elke keer naar een winkel er mee moet daar enkel voor, voor ochotte twee lampjes te vervangen

SimonS
28 augustus 2006, 17:19
matchen gebeurt tussen meerdere buizen, je hebt maar 1 eindbuis dus er valt niets te matchen

brunodb
28 augustus 2006, 17:20
kan ik dan gewoon gelijk welke EL84 erin ploffen en klaar is kees?

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 18:01
In de ValveJunior kun je ip gewoon andere buizen prikken maar verwissel de EL84 en ECC83 qua positie niet!

brunodb
28 augustus 2006, 18:31
Ok, cool, de max. en waar moet ik opletten om mijn eigen vooral niet electrocutere?

brunodb
28 augustus 2006, 20:21
bedankt voor de info. en enige tips voor merken van 12AX7 buisjes en el84 buisjes om de valve junior mee up te graden? normaal gezien zitten er standaard sovtec buizen in maar die schijnen nogal tegen te vallen.
met welke buisjes zou klank er het meest baat bij hebben?

aangezien er toch maar 1 voorversterkingsbuis in zit en 1 eindbuis kan ik vrij goedkoop wat experimenteren

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 20:24
bedankt voor de info. en enige tips voor merken van 12AX7 buisjes en el84 buisjes om de valve junior mee up te graden? normaal gezien zitten er standaard sovtec buizen in maar die schijnen nogal tegen te vallen.
met welke buisjes zou klank er het meest baat bij hebben?

aangezien er toch maar 1 voorversterkingsbuis in zit en 1 eindbuis kan ik vrij goedkoop wat experimenteren

Geef even aan wat je nu mist of wenst...

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 20:42
EL84 : JJ, EH, NOS (oude philips uit een buizenradio)

ECC83: TungSol, NOS Philips, JJ ECC83S,

Nico,
en wat doen al die types klankmatig in deze versterker?

brunodb
28 augustus 2006, 20:52
inderdaad, ik ben gewoon benieuwd naar de verschillen in geluid die verschillende buisjes kunnen opleveren. en nu met dat valve junior headje is het eindelijk goedkoop om er eens mee te experimenteren omdat er uiteindelijk maar twee buisjes inzitten

brunodb
28 augustus 2006, 20:54
ik heb er ook geen idee van wat de verschillen nu gaan zijn maar ben gewoon benieuwd

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 20:55
Geen flauw idee. Maar dat was zijn vraag ook niet. Hij wilde experimenteren. En dat moet ie vooral doen. Dus niet van die zeik vragen stellen Chris. Daar is die meneer niet mee geholpen.

Ik stel die vraag niet om te zeiken maar het zal wel handig zijn voor veel mensen als jij bijvoorbeeld al wat klankverschillen aan zou kunnen duiden, je verkoopt die spullen toch?

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 20:57
Veel plezier en succes! En laat eens wat horen. Dan weet Chris het ook!!

Ha ha grapjas!
Verder maar geen commentaar, 't zou te triest worden :D

brunodb
28 augustus 2006, 21:02
komaan mannen, geen informatieve vraag van mij aangrijpen om te bakkeleien :)

Chris wou me gewoon helpen omdat hij dacht dat ik iets specifieks zoek van klank

dat is niet het geval, gewoon een beetje experimenteerdrang om met mijn eigen oren eindelijk eens wat klaarheid te scheppen in alles wat er al dan niet rond geluld wordt.

toch bedankt, jullie beide. ik laat binnenkort wel iets weten na de experimenten

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 21:12
komaan mannen, geen informatieve vraag van mij aangrijpen om te bakkeleien :)

Chris wou me gewoon helpen omdat hij dacht dat ik iets specifieks zoek van klank

dat is niet het geval, gewoon een beetje experimenteerdrang om met mijn eigen oren eindelijk eens wat klaarheid te scheppen in alles wat er al dan niet rond geluld wordt.

toch bedankt, jullie beide. ik laat binnenkort wel iets weten na de experimenten

Sorry Bruno!
Dacht even te helpen :)

Door het ontwerp/etc. van jouw versterker kun je zeker ALLE types ECC83/12AX7 en zelfs 5751s en 12AY7s proberen. Meeste EL84s moeten ook kunnen maar ik had ergens gelezen (...) dat de B+ vrij hoog was dus 'n "stevige" EL84 zou dan langer meegaan.

Hoop binnenkort even zo'n ampje zelf te regelen om wat circuit-mods te ontwerpen, die mods kan ik hier niet posten maar ik zal zeker even kijken naar wat buizen-opties.
Had afgelopen zondag op de meeting even 'n topje op 'n Marshall 1960 geprobeerd met 'n Fender relic 50s Strat en 'n Epiphone Les Paul en 't was voor dat geld gewoon hartstikke ok. Qua circuit/etc. zie ik zelf absoluut wat mogelijkheden om 'm "nog leuker te maken".

Anyway: probeer gewoon wat buisjes zodat je je eigen smaak kunt krijgen.

fullorder
29 augustus 2006, 15:13
Op harmony-central staat iemand die erg blij wordt van JJ buisjes in de Valve Jr. Head (zie de reviews).
Daarnaast wordt de persoon in kwestie ook blij van de BitMo Tone en BitMo Gain mods, maar bij het uitvoeren van deze mods is de geen-elektrokutie-garantie geloof ik niet van kracht ;)

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 17:12
Ben bezig zo'n ampje te bestellen en ik zal diverse moderne buizen testen voordat ik het circuit ga aanpassen.

brunodb
29 augustus 2006, 17:18
On-topic:
Ben bezig zo'n ampje te bestellen en ik zal diverse moderne buizen testen voordat ik het circuit ga aanpassen.

handig, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 17:33
handig, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen

Hoi Bruno

Had zo'n ampje op de A'dam-meeting geprobeerd en standaard is ie gewoon "very nice-sound for little $" :)

Heb zelf weleens 'n ampje met dezelfde buizen gebouwd en ik ben nu druk bezig om te kijken of de Epiphone "nog wat lekkerder" kan klinken zonder "hoge mod-prijzen". Wat meer gain (zelfs meer dan die online mods) en meer definitie in het laag zodat ie "beter door de mix" komt.

Tone-regelaar is ook mogelijk en met 'n "betere uitgangstrafo" zou 'n MasterVolume-regelaar goed mogelijk zijn voor "breakup at lower volumes".

Gezien de winkelprijs is mijn hoofddoel 'n zeer betaalbare mod te ontwikkelen zodat deze toffe amp "nog toffer" wordt.

Ps Dit is niet als spam bedoelt!!!

brunodb
29 augustus 2006, 19:21
ik ga hem eerst standaard natuurlijk eens uitgebreid aan de tand voelen. maar misschien mag je hem in de toekomst wel eens onder handen nemen als je er iets voor ontwikkeld hebt :hippie:

brunodb
29 augustus 2006, 19:23
je houdt me maar op de hoogte van je experimenten ;-)