PDA

View Full Version : Een nummmer uit het hoofd leren.



Alberto
28 augustus 2006, 17:21
Als er iets is waar ik problemen mee heb op het gebied van gitaar spelen is het iets van buiten spelen.
Geef me tabs of een partituur en ik ben vertrokken maar haal het blad weg en er komt niets meer uit :mad:
Vorig jaar heb ik van mijn leraar een flamencostuk gekregen. Elke week verschillende keren gespeeld en het gaat zoals niets. Examen gedaan en onder andere ook dat stuk gespeeld maar ik kan het nog altijd niet vanbuiten.
Mijn vraag is niet of er tips zijn om het te leren want ik weet dat het een kwestie is van maat voor maat spelen tot het in je vingers zit maar die kwaliteit heb ik blijkbaar niet :)
Wat ik wel wil weten is of er nog meer mensen zijn met dat probleem.

Trocar
28 augustus 2006, 18:09
Nee. Je bent de enige, sorry.


;)

fietje
28 augustus 2006, 18:30
ik kan liedjes enkel vanbuiten als ik geen rekening hou met het positiespel maar daar is men 'leraar' niet echt blij mee. Dus eigenlijk heb ik een beetje hetzelfde probleem.

JasonX
29 augustus 2006, 01:50
Misschien helpt het om steeds een klein stukje van een nummer te leren als je het niet in 1 x kunt onthouden. Ikzelf heb hier niet echt problemen mee. Veel succes nog

G.G.
29 augustus 2006, 19:09
Vind het moeilijk om uit te leggen, maar ga het toch proberen.

Jouw ogen en je vingers werken teveel samen. Het lijkt alsof er een informatiestroom via je ogen naar je vingers gaat, zonder dat je je oren er echt bij betrekt.

Je moet de muziek in je hoofd horen (zing het gewoon in je hoofd mee) en je zal zien dat er een moment komt dat je vingers gaan doen wat je oren horen (dus ook wat je in je hoofd hoort).

hendrix2
29 augustus 2006, 19:26
Vind het moeilijk om uit te leggen, maar ga het toch proberen.

Jouw ogen en je vingers werken teveel samen. Het lijkt alsof er een informatiestroom via je ogen naar je vingers gaat, zonder dat je je oren er echt bij betrekt.

Je moet de muziek in je hoofd horen (zing het gewoon in je hoofd mee) en je zal zien dat er een moment komt dat je vingers gaan doen wat je oren horen (dus ook wat je in je hoofd hoort).

Inderdaad, net wat ik ging zeggen.
Je moet de muziek in je hoofd horen, en dan moet je dat nog weten om te zetten naar je fretboard. Eens dat lukt kan je heel veel spelen zonder zelfs tabs nodig te hebben.
Ik heb geleerd een nummer op te nemen in m'n hoofd (bv iets wat ik op de radio hoor) en dan kan ik dat vrij getrouw naspelen (mits niet te ingewikkelde akkoorden ofzo).
Oefen is de boodschap.

piezo
29 augustus 2006, 19:41
..........ik weet dat het een kwestie is van maat voor maat spelen tot het in je vingers zit maar die kwaliteit heb ik blijkbaar niet :)
Dan kun je zeker ook niet fietsen? Lastig is dat, hè, als je bij iedere trap moet denken: "en nu kracht zetten met het linker been, even kijken of het goed gaat, ja zowaar, dan nu met het rechterbeen, kijken of het gaat, ja niet onaardig. Hier moet ik linksaf, hoe moest dat ook alweer, oh, ja, dan moet ik een beetje met mijn linkerhand aan het stuur trekken, zo ja, en dan nu een beetje naar links leunen. Ja, daar gaat ie. En wat is het volgende wat ik nu moet doen?"

Wil je toch een tip? Komt ie:

HOU OP MET DENKEN!

Tip 2:
Papier na lezing in de prullenbak!

Strangegun
29 augustus 2006, 19:50
Ik heb een probleem met noten ik moet echt steeds kijken van oja die en dan eve later weet ik niet meer welke het was....

G.G.
29 augustus 2006, 20:24
Ik heb een probleem met noten ik moet echt steeds kijken van oja die en dan eve later weet ik niet meer welke het was....

Dat komt omdat je LEEST in plaat van LUISTERT.

Flowers
29 augustus 2006, 21:29
Ik heb er zelf nooit echt grote problemen mee gehad. Ik speel de laatste jaren vooral op gehoor, dus dan is het gemakkelijker om dingen uit het hoofd te spelen. Je moet inderdaad de melodie in gedachten horen, dan lukt het wel.

Ik probeerde tijdens m'n opleiding in elk stuk een soort 'zinnen' te herkennen. In elk muziekstuk zitten immers muzikale zinnen, dit kunnen 4 maten zijn, 'n regel of langer... (in pop- en rocksongs kun je strofe/refrein zien als zinnen).
Eerst begon ik met de eerste zin, wanneer ik deze kende dan begon ik de 2e te oefenen etc... Op den duur kan je al deze zinnen wel achter elkaar plaatsen en kan je het stuk uit het hoofd spelen.
Maar de gouden regel is natuurlijk: oefenen (untill the fingers bleed!)

savecracker85
29 augustus 2006, 21:30
Vroeger kreeg ik bij mn les altijd nummers op die mn leraar dan in tabs uitgeschreven had. Daarbij had ik nooit echt problemen die uit mn hoofd te leren. Want op een gegeven moment ging ik die gewoon met de plaat mee spelen en liet de bladmuziek voor wat het was.

Toen ik later veel meer met noten bezig was (partituren, jazzstandards etc), merkte ik dat het opeens wel een stuk lastiger werd. Je wordt toch wat luier op de een of andere manier. En dan dacht ik dat ik het uit mn hoofd kende (ik kon het immers spelen) totdat ik zo'n standard met een band ging mee spelen die het dan ook nog eens in een latin ritme speelde wat 2x zo snel was als dat ik geoefend had. Dan viel het toch wel weer tegen.
Eigenlijk moet je een stuk 2x instuderen. Eerst aan de hand van de bladmuziek en dan nog eens opnieuw zonder.

sjoerd5
29 augustus 2006, 21:34
HOU OP MET DENKEN!



TJAKKA!! als je ergens over na gaat denken word het zo moeilijk

heavy-metal-thunder
30 augustus 2006, 16:41
Ik heb er zelf nooit echt grote problemen mee gehad. Ik speel de laatste jaren vooral op gehoor, dus dan is het gemakkelijker om dingen uit het hoofd te spelen. Je moet inderdaad de melodie in gedachten horen, dan lukt het wel.

Ik probeerde tijdens m'n opleiding in elk stuk een soort 'zinnen' te herkennen. In elk muziekstuk zitten immers muzikale zinnen, dit kunnen 4 maten zijn, 'n regel of langer... (in pop- en rocksongs kun je strofe/refrein zien als zinnen).
Eerst begon ik met de eerste zin, wanneer ik deze kende dan begon ik de 2e te oefenen etc... Op den duur kan je al deze zinnen wel achter elkaar plaatsen en kan je het stuk uit het hoofd spelen.
Maar de gouden regel is natuurlijk: oefenen (untill the fingers bleed!)

Volledig mee eens. Vroeger leerde ik ook alles noot per noot. Maar mijn leraar meende dat je geen muziek kan maken vanaf een partituur. Op den duur kwam het zo ver dat hij mijn partituur afnam. En dan kreeg ik als opdracht tegen de volgende week om één klein stukje (2 of 4 maten) te kunnen spelen zonder papier. Hoe ik dat deed mocht ik zelf kiezen: van buiten leren of gewoon op het gevoel. Maar het moest wel ritmisch juist zijn en zonder partituur.

Nu speel ik met mijn groep een setlist van 30 nummers, alles zonder papier. ik oefen het thuis wel in met guitarpro en maak ook een akkoordenschema op dat er als volgt uitziet:

Intermezzo:
/Fm /Bdim /Cm7 /C#dim /

//: Dm Am/E /Gm/D /Dm Am/E /Gm/D ://

Bridge:
//:Bb /C /F /G :// (x4)


Het is idd. zo dat pop/rockmuziek dikwijls bestaat uit stukken van 4 maten.

Blijepanda
31 augustus 2006, 17:35
Deze gaat naar speeltechnieken/theorie.

-=JEROEN=-
31 augustus 2006, 17:43
hoi :hippie:

een leerling van mij had hetzelfde probleem, speelde het zo van blad, maar als ik dan het boek dichtdeed en zei: "speel dat nou nog eens", kwam er helemaal nix meer uit

ik ben toen hetzelfde stuk van blad gaan spelen, en haar laten proberen het na te spelen... na een keer of wat proberen, kende ze het al helemaal uit haar hoofd

dus, speel van blad, neem dit op, luister het terug, en probeer het mee te spelen (zonder blad)

joanna
31 augustus 2006, 18:02
Leuke tips allemaal maar wat als je nu geen blad meer nodig hebt na een 3-tal keren spelen omdat je gewoon weet wat er opstaat en niet doordat je alles in je hoofd hoort? :o

piezo
31 augustus 2006, 18:29
Leuke tips allemaal maar wat als je nu geen blad meer nodig hebt na een 3-tal keren spelen omdat je gewoon weet wat er opstaat en niet doordat je alles in je hoofd hoort? :oDan heb je waarschijnlijk een fotografisch geheugen en moet je op de kermis gaan staan. :)

heavy-metal-thunder
31 augustus 2006, 19:48
Leuke tips allemaal maar wat als je nu geen blad meer nodig hebt na een 3-tal keren spelen omdat je gewoon weet wat er opstaat en niet doordat je alles in je hoofd hoort? :o

Deze vraag wordt verplaatst naar www.gitaarnet.BE :-) Want, tegen de tijd dat Nederlanders het uit hun hoofd kennen, is het blad versleten. De enkelingen die er toch in slagen het vroegtijdig te kennen, hebben nog altijd www.gitaarmarkt.nl :-) :))

Zino Z
1 september 2006, 09:24
HOU OP MET DENKEN!

Inderdaad, als de meeste mensen spelen denken ze nergens aan, vandaar ook vaak de rare trekjes in het gezicht. Als ik noten of tabs speel dan speel ik een mooi stukje maar eigenlijk altijd zonder gevoel. Ik vergeet gewoon accenten te leggen met m'n rechterhand enzo en ik doe gewoon wat het papier mij verteld.

Als ik iets uit het hoofd speel doe leg ik die accenten wel. Maar nee ik heb geen tips om het uit je hoofd te leren, gewoon kleine stukjes lijkt me het makkelijkst.

Timp Daddy
1 september 2006, 16:11
Als ik hele snelle tokkel stukjes speel (of ja snel...:P) dan moet je standaard plektrumbewegingen onthouden en weet ik meestal flarden uit mijn hoofd.

Is het een "rustiger" liedje dan heb ik er echt veel last van. Oefen ik een liedje en kan ik het goed dan lukt het me ook wel om het zonder tab te spelen. Maar speel ik daarna een paar andere liedjes en probeer ik een week later weer dan ben ik het compleet kwijt...Tab voor mijn neus en ik kan het meteen weer vloeiend spelen...Heeft z'n voordelen (duw me een tab van twee jaar geleden voor mijn neus en ik heb maar even nodig om het weer te kunnen spelen) maar ook behoorlijke nadelen...

Ik heb nooit in een bandje gezeten maar wel een paar keer ingevallen en af en toe begin ik hartstikke te twijfelen wat ik zo moet gaan spelen (paar seconden later in een liedje na een herhaling ofzo...) Probeer ik de tab voor mijn geest te halen en meestal "gok" ik goed, maar het is ook al een keer mis gegaan. Stront zenuwwachtig wordt ik ervan.

Verder heb ik een goed gehoor (al zeg ik het zelf) en kan ik goed de toonsoort, etc inschatten en muziek "ontcijferen" op gehoor (gedeeltelijk :P). Pas sinds kort probeer ik ook de theorie erbij te halen.

En ophouden met denken is makkelijker gezegd dan gedaan. Improviseer je met een solo ofzo dan kan je gewoon niks fout doen, je "verzint" het terplekke en hebt de toonladders compleet in je vingers zitten.
Maar speel je een akkoorden schema met 4 verschillende progressie's en x aantal herhalingen dan wordt ik gek zonder tab want dat kan zeker fout gaan...

Mja, plannen om in een bandje te gaan zoeken worden steeds groter en misschien gaat het dan wel over. Maar ik weet iig wat de op poster bedoeld...

Alberto
2 september 2006, 20:14
Vind het moeilijk om uit te leggen, maar ga het toch proberen.

Jouw ogen en je vingers werken teveel samen. Het lijkt alsof er een informatiestroom via je ogen naar je vingers gaat, zonder dat je je oren er echt bij betrekt.

Je moet de muziek in je hoofd horen (zing het gewoon in je hoofd mee) en je zal zien dat er een moment komt dat je vingers gaan doen wat je oren horen (dus ook wat je in je hoofd hoort).

Ja je hebt gelijk zo had ik het niet beter kunnen omschrijven.
Ze hebben mij ook altijd verteld om maat voor maat te leren maar ik denk dat ik echt zo visueel ben ingesteld dat het er gewoon niet in gaat :)
Ik zal er eens werk van maken en mij de komende tijd daarop focussen want het is toch leuk om hele stukken gewoon vanbuiten te kunnen spelen. Oogt ook mooier dan zo een blad voor je neus.

JasonX
3 september 2006, 14:10
Inderdaad, als de meeste mensen spelen denken ze nergens aan, vandaar ook vaak de rare trekjes in het gezicht. Als ik noten of tabs speel dan speel ik een mooi stukje maar eigenlijk altijd zonder gevoel. Ik vergeet gewoon accenten te leggen met m'n rechterhand enzo en ik doe gewoon wat het papier mij verteld.

Als ik iets uit het hoofd speel doe leg ik die accenten wel. Maar nee ik heb geen tips om het uit je hoofd te leren, gewoon kleine stukjes lijkt me het makkelijkst.

Haha, dat met die rare trekjes herken ik wel, ik zag het mijn gitaarleraar doen, en sommigen zeggen dat ik rare bekken trek als ik gitaar speel :hippie:

:P

Greetz Jason :gitarist:

Shift
7 september 2006, 20:39
gewoon nummers spelen die je al kent van mp3 ? die ken je na een paar keer gelezen te hebben en langzaam gespeeld te hebben al gauw dromen.
Heb eigenlijk geen ervaring met nummers spelen die ik nog niet eerder heb gehoort. Lijkt mij gewoon een kwestie van herhalen en zo snel mogelijk proberen zonder papier.

Dootch
8 september 2006, 14:55
Hou op met denken, klinkt heel mooi, maar probeer dat maar eens op een examen.
Als je iets uit het hoofd moet spelen in een stressy situatie kan je best (althans zo werkt het bij mij) het stuk van achter te beginnen instuderen. Natuurlijk niet noot per noot maar wel regel per regel of zin per zin of maat per maat.
De reden is dat als je vooraan begint, dan speel je het begin 100 of meer keer tot je aan het einde raakt.
Op het examen stijgt de stress dan ook navenant naar het einde van het stuk toe want dat heb je veel minder gespeeld.

Daarom leer je het beter van achter te beginnen uit het hoofd. Dan speel je dat deel méér. Op het optreden voel je je dan steeds meer op je gemak naarmate het stuk vordert.

Timp Daddy
8 september 2006, 15:14
Hou op met denken, klinkt heel mooi, maar probeer dat maar eens op een examen.
Als je iets uit het hoofd moet spelen in een stressy situatie kan je best (althans zo werkt het bij mij) het stuk van achter te beginnen instuderen. Natuurlijk niet noot per noot maar wel regel per regel of zin per zin of maat per maat.
De reden is dat als je vooraan begint, dan speel je het begin 100 of meer keer tot je aan het einde raakt.
Op het examen stijgt de stress dan ook navenant naar het einde van het stuk toe want dat heb je veel minder gespeeld.

Daarom leer je het beter van achter te beginnen uit het hoofd. Dan speel je dat deel méér. Op het optreden voel je je dan steeds meer op je gemak naarmate het stuk vordert.

Dat is een erg goeie :) moet ik onthouden, bedankt

-=JEROEN=-
8 september 2006, 16:05
hmmm, of je kent hierdoor het begin heel slecht, daardoor begin je niet lekker, en ook al ken je het eind heel goed, doordat je het begin verknalt hebt, bak je er aan het einde ook helemaal nix meer van :listen:

wat ik op de leraren opleiding heb geleerd is dat als men naar een verhaal luistert, men het begin en het vooral het eind heeft onthouden, alles er tussen in hangt volledig van de tekst af; zitten er opvallende gebeurtenissen ergens in het midden dan onthoud men meestal ook dat wat er net voor en net na de gebeurtenis gebeurde

een voorbeeld: lees dit 1 keer door, doe je scherm uit, pak pen en papier en schrijf op wat je onthouden hebt... niet memoriseren, gewoon vluchtig door lezen

meneer jansen - broek - pen - aansteker - jas - gisteren - mevrouw jansen - ergens - kat - poep - vergissing - broer - dood - morgen - slagerij - kampen - hond - niemand - poedel - siamese tweeling - eind

en welke woorden had je onthouden?

Dootch
8 september 2006, 16:16
Wat je zegt is wel juist,
Alleen, je zegt het zelf: lijstje niet instuderen...

Als je iets instudeert is het de bedoeling dat je het middendeel ook onthoudt,
Daarom moet je het ook studeren... Dat is niet hetzelfde als een verhaal 1 keer horen

Maarre... ik ben geen pedagoog hoor, alleen een gitarist(je)

-=JEROEN=-
9 september 2006, 15:17
nou de truuk is dus om interessante dingen in te bouwen bij stukjes die je snel dreigt te vergeten

mijn advies:

1) bekijk het nummer stukje voor stukje, van begin tot eind
2) speel het hele nummer, fouten maken mag, gewoon doorspelen, herhaal dit een paar keer
3) als na verloop van tijd er nog fouten in blijven zitten, of als je steeds op dezelfde plek fout blijft gaan, neem dat stukje dan even apart en oefen het afzonderlijk
4) als je een bepaald deel van het nummer maar niet kan onthouden, bouw iets interessants in... dit kan van alles zijn, a crazy bend, zogenaamd aan je volume knop draaien, als je staat te spelen een stap naar voren doen... als het maar iets is wat je aandacht trekt en een bewuste handeling betreft