PDA

View Full Version : nieuw fretboard?



Nils Veen
28 augustus 2006, 16:03
Mijn Ibanez RG 770 in toe aan een nieuw fretboard. Moet ik dan de hele hals laten vervangen of kan ik ook alleen een nieuw freboard op de hals laten zetten?

Stratman70
28 augustus 2006, 16:05
Zijn alleen nieuwe fretjes niet genoeg???

Nickname
28 augustus 2006, 16:21
Ja, wat is er eigenlijk mis met het huidige fretboard? Als ie vuil is kan je hem schoonmaken, als de frets zijn versleten kan je hem laten herfretten en dat de toets echt versleten is? Dat kan ik me niet echt goed voorstellen... :satisfie:

Nils Veen
28 augustus 2006, 16:59
Jawel, de toetsen zijn versleten, het is een maple hals, dus slijt al wat sneller dan rosewood, de gitaar komt uit de early 90 's en is voor lange tijd bespeeld door mn vader. Op de 12de, 14e en 17 frets zijn de toetsen uitgesleten. Er hangt ook een grijzige waas over het fretboard. Ik wil er graag een nieuwe op laten zetten. Maar hoe gaat dat in zn werk? Hele nieuwe hals? of...?

olaf reijnders
28 augustus 2006, 17:11
Het lijkt erop dat je fretbord moet worden gevlakt en herfret.

sembo
28 augustus 2006, 17:14
hoe duur kost zo iets !??

dat her fretten??

Eko
28 augustus 2006, 17:29
Sembo,
Als de gitaarhals bestaat uit 2 delen ( maple toets op maple hals) dan zal het fretwerk moeten worden verwijderd en de gehele toets. Opnieuw een toets aanbrengen en opnieuw fretten zal geen goedkope zaak worden. Een goede fretjob op een maple toets is al lastig. omdat je dan snel lakwerk beschadigd.
Zitten er naast slijtage aan de lak op de toets echt hele kuilen in de toets?
Bedenk dat je snel tegen kosten aan loopt van 400+.

olaf reijnders
28 augustus 2006, 17:35
hoe duur kost zo iets !??

dat her fretten??

Is niet goedkoop. Zal rond de 200- 250 Euro kosten. Ik raad je zowiezo aan de klus door een gerenommeerde bouwer te laten uitvoeren.

Gerrit
28 augustus 2006, 18:09
Kan je er een paar foto's van posten?

Waarschijnlijk kan je gewoon de fretten verwijderen, en dan de toets opschuren(vlakken).
Herfretten en opnieuw spuiten.
Dit is een vrij standaard ingreep voor een gitaar.
Dat moet wel gebeuren door iemand met skils, tenzij je zelf wilt gaan klussen.

Maar igv een paar foto's.

G.G.
28 augustus 2006, 18:13
Lijkt inderdaad een kwestie van frets verwijderen, vlakken, sleufjes uitzagen en opnieuw fretten. Niet goedkoop!, maar wel met wat handigheid zelf te doen (wel eerst ff oefenen op een oud gammel halsje).

Nils Veen
28 augustus 2006, 20:01
Ik kan helaas tijdelijk geen foto's posten. Maar is het dan niet goedkoper om gewoon een nieuwe hals aan te schaffen als de reparatiekosten tussen de 200-400 euro liggen?

Tupelo
28 augustus 2006, 20:03
En 't is zo mooi, een maple hals met versleten verkleurde maple toets. :p

Nils Veen
28 augustus 2006, 23:28
Bij een oude fender wel, maar een ibi wil ik strak hebben. Dat is een kwestie van smaak en eigen mening. Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad. Iemand enig idee?

bert k
29 augustus 2006, 00:05
Hoe zit dat bij jouw gitaar, is de toets los of gewoon de bovenkant van de hals? In het laatste geval zal je wel een nieuwe hals moeten kopen.

Ik denk echter dat je met vlakken een heel eind komt.

olaf reijnders
29 augustus 2006, 00:50
Bij een oude fender wel, maar een ibi wil ik strak hebben. Dat is een kwestie van smaak en eigen mening. Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad. Iemand enig idee?

Er zijn al een aantal antwoorden gegeven.