PDA

View Full Version : Wat is een goede Fender amp voor clean?



Tristan
28 augustus 2006, 13:57
Hallo allemaal,

Omdat ik met een dual amp setup wil gaan werken, eentje voor crunch en een andere voor clean, ben ik een beetje aan het kijken naar Fender amps voor de cleane sounds...
Aangezien die nieuwe minder goed zijn dan de oude i.m.o. ben ik dus op zoek naar een oude...

Deze amps lijken mij in eerste instantie het meest interessant:
combo's
Blackface Deluxe Reverb
Blackface Pro Reverb
Blackface Super Reverb
Blackface Vibrolux Reverb
Blackface Vibroverb

piggy backs
Blackface Bandmaster (op welke combo amp is deze gebaseerd?)
Blackface Bassman (minder geschikt voor clean?)
Blackface Showman (Twin Amp maar dan in topuitvoering?)
Blackface Tremolux (Vibrolux amp maar dan in topuitvoering?)

Is de Deluxe Reverb misschien te laag vermogend om nog redelijk clean te blijven op podium volume?
De Pro Reverb is niet zo geliefd geloof ik, heeft dat nog specifieke redenen?
(slechte trafo ofzo)
De Super Reverb zal waarschijnlijk wat venijniger klinken dan de Pro Reverb vanwege de 10 inch speakers en is ook wel erg zwaar qua gewicht denk ik?
Is de Vibrolux Reverb misschien ook te laag vermogend om nog redelijk clean te blijven op podium volume?
Wat doet die 15 inch speaker van de Vibroverb met het geluid, misschien is dat te dof of baszwaar, minder spreiding, overstuurt het eerder?

Misschien hebben jullie nog meer tips, Silverface amps die (vrijwel) hetzelfde zijn als de Blackface amps, maar die minder kosten?

Wat zijn ongeveer de prijzen van de door mij genoemde amps, wat is een redelijke prijs?

Misschien is het ene Blackface model beter dan het andere van hetzelfde type, aangezien ze ook nog wat veranderingen hebben ondergaan in de Blackface periode...

Ik kijk voornamelijk naar Blackfaces omdat ik mij heb laten vertellen dat de Tweeds en vooral de Browns en Blondes minder geschikt zouden zijn voor een cleane sound, die schijnen wat rauwer te zijn van klank...

Veel vragen... Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite... :)

sinneD
28 augustus 2006, 14:16
een silverface bassman 100 wil wel hard een clean, staan er paar tekoop 2ehands volgensmij maar weet alleen niet meer waar

heavy-metal-thunder
28 augustus 2006, 14:21
Een Deluxe reverb is een fantastische versterker maar of hij clean blijft?? hangt ervan af hoe luid en met wat je speelt, hé. Met zware humbuckers denk ik niet dat je clean boven een drum uitkomt.

De Vibrolux reverb is véél cleaner dan de DR. Die hou je wel clean, ook met humbuckers.

Ik heb enkel nog maar over een blonde Bandmaster gespeeld (van 1963 - pré blackface). Fantastische versterker, lekker sappig, wat rauw, heel pedal Friendly, maar of je hem clean houdt??? En deze versterker heeft zeker niet dat typische fender-clean (heeft trouwens geen reverb.)

Een SR blijft natuurlijk clean. Maar is wel vrij groot en zwaar en ik vind dat ie al behoorlijk hard moet staan of hij klinkt nogal doods en steriel.

Over naar de echte kenners, nu... J

Kim Wilson
28 augustus 2006, 14:22
Clean? Een Fender Twin Reverb! Maar dan ook alleen maar clean, zonder randje. Die Deluxe Reverb van Chris gaf iets een randje. Dat doet een TR dus niet. Eerst valt je dakkapel van je huis, en daarna breekt een Twin pas op.

Ik weet niet of je Martin (Ateng) nog hebt horen spelen over mijn Hotrod? Dat was ook mooi clean...

Tristan
28 augustus 2006, 14:51
De Twin Reverb is echt niet te tillen, daar wou ik niet aan gaan beginnen...
Dan kan ik volgens mij beter een Showman nemen, een Twin in een topje, maar ja, die heeft jammer genoeg geen reverb...

Ik zoek wel echt het specifieke, mooie en ronde Fender clean, dus niet het rauwere werk, vandaar dat ik denk dat ik geen Tweed, Brown of Blonde Fender zoek, een beetje groezelig mag wel, maar niet te veel, want voor crunch gebruik ik liever Engelse amps...

De Hotrod is wel een okee amp, maar die heeft ook niet echt de warmte van het echte Fender clean, het is wat platter en minder diep...

De Superb Reverb leek mij zelf ook een beetje te veel van het goede, ook een beetje te zwaar...

De CMW amps Deluxe Reverb Replica vond ik ook erg mooi klinken, die heeft wel een beetje de sound die ik zoek, maar had echt te weinig headroom en ik vond het hoog nog iets te fel/iel...

Ik zit het meest aan deze amps te denken:
Blackface Pro Reverb
Blackface Vibrolux Reverb
Blackface Vibroverb

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 14:56
Hoi Tristan

Weer veilig/goed thuisgekomen?

Die DR stond met de tremolo uitgeschakeld dus wat meer gain en hoog dan met de tremolo niet ontkoppeld.

'n VibroluxReverb heeft 'n vergelijkbare "feel" maar is luider en ook wat langer clean... en nog steeds "portable".

Kim Wilson
28 augustus 2006, 14:56
Ja, hier ben ik het helemaal mee eens, behalve dan dat de CMW Deluxe Reverb mij wel heel erg aanstond. Het platte, minder diepe van de Hotrod is ook helemaal waar. Maar dit hoop ik ook te ondervangen met de 2x12 eronder.

zoon van Piet
28 augustus 2006, 15:09
Hallo allemaal,

De Pro Reverb is niet zo geliefd geloof ik, heeft dat nog specifieke redenen?
(slechte trafo ofzo)
:)

De pro geniet idd een bedenkelijke reputatie. Boosdoener is gerald Weber met dat boek over Hip vintage amps. Hij klaagt idd over de trafo. Maar in 'Fender Amps, the first 50 years' wordt het ding juist geroemd...
Ik heb er jaren een gehad (SF, 45 watt non-MV) en heb er enkel goede ervaringen mee gehad. Hij blijft goed clean en kan bloedhard - met een heel licht randje als ie open staat. in tegenstelling tot een twin is dit ding goed te tillen...

Tristan
28 augustus 2006, 15:33
Hoi Tristan

Weer veilig/goed thuisgekomen?

Die DR stond met de tremolo uitgeschakeld dus wat meer gain en hoog dan met de tremolo niet ontkoppeld.

'n VibroluxReverb heeft 'n vergelijkbare "feel" maar is luider en ook wat langer clean... en nog steeds "portable".

Hee Chris!

Ja hoor, back in one piece... :)

Ik vind je DR echt heel erg mooi en weet ook wel dat ze met tweaks nog wel een beetje te tunen is naar smaak, dat je met de tremolo ingeschakeld een iets ander geluid hebt wist ik dan echter weer niet...
Tsja, de prijs die je noemde is volgens mij hoger dan een oude, dus dan lijkt het voor mij zinvoller om naar een oude te zoeken...

Die StudioCage vond ik ook helemaal en te gek en is voor mij dan interessanter, eerst even wat dingen proberen te verkopen en dan komt er wel een CMW amp (StudioCage? Zeppo? Single Ended?) hier in huis denk/hoop ik (als ze niet allemaal al weg zijn)...
Ik heb veel amps, ook veel boutique amps geprobeerd, maar vaak is het net niet mijn smaak (te droog, te stijf, te dof, te klinisch), wat dat betreft hebben jouw amps het voor mij wel... :)

Wat vind jij dan van die Blackface Pro Reverb en die Blackface Vibroverb t.o.v. de Blackface Vibrolux Reverb?

Groetjes Tristan
earthling and spaceman

matto
28 augustus 2006, 15:56
Als je op een redelijk volume nog "clean"wilt spelen dan is een Vibrolux reverb zeer aan te raden ook een silverface, zoveel is daar nu ook weer niet aan veranderd t.o.v een blackface.
En een Vibrolux is minder bekend dan een de luxe reverb en meestal wel gunstig geprijsd als je tenminste een gek;) kunt vinden die hem zou willen verkopen.
Als je dat dan gaat combineren met een tweed de luxe of een marshall 18 watter vor de "scheur"dan heb je een mooie AB set.

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 16:06
Hoi Tristan!

Ik heb 'n blackface VibroVerb (behoorlijk zeldzaam) in de states geprobeerd. Ik vind het moeilijk te omschrijven maar 't kwam over als 'n SOORT combinatie van 'n DR en 'n SR, "loud & proud". :)

Blackface ProReverbs ken ik zelf (nog) niet maar Carolyn Wonderland (texaanse gitariste/zangeres) heeft er 1 en is er zeer happy mee. Als ik het goed heb heeft ze (NB!) zelfs samen met dhr. Weber d'r aan gewerkt. Zij en de mensen van haar band en mee reizende texanen houden ook v/d feel van mijn ampjes.

Heb diverse malen aan vroege silverface BandmasterReverbs gewerkt (offic. ProReverbs maar dan als top, trafo's kunnen trouwens sterk verschillen bij Fenders door de jaren heen) en dat zijn meestal echt ok-je amps qua sound en feel imho.

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 16:11
Als je op een redelijk volume nog "clean"wilt spelen dan is een Vibrolux reverb zeer aan te raden ook een silverface, zoveel is daar nu ook weer niet aan veranderd t.o.v een blackface.
En een Vibrolux is minder bekend dan een de luxe reverb en meestal wel gunstig geprijsd als je tenminste een gek;) kunt vinden die hem zou willen verkopen.
Als je dat dan gaat combineren met een tweed de luxe of een marshall 18 watter vor de "scheur"dan heb je een mooie AB set.

De verschillen tussen bf en sf in 'n VibroluxReverb zijn te vergelijken met die in de DR. Spanningen kunnen ook behoorlijk verschillen.

Tijdje terug aan 'n 79-er gewerkt met kuren, half geblackfaced/sloppy soldering/etc. Met de "silverface 5U4 gelijkrichtbuis" kwam de B+ op 400 Volt uit. Met 'n GZ34 kwam ie mooi op 420 Volt uit en werd de voedingstrafo ook minder heet.
Helemaal geblackfaced/etc. en de eigenaar is helemaal happy.

Tristan
28 augustus 2006, 16:14
@Matto:
Thanks! Jij begrijpt precies wat ik bedoel... ;)
De opties voor de crunch amps zijn op het moment deze:
CMW amps StudioCage (15 watt, Supro achtig)
Marshall 2061x handwired top (20 watt)
Marshall Studio 15 (15 watt)

Zou de Vibrolux Reverb zich clean redden t.o.v. die amps (bijna) vol open met een 2x12 cab?

Wat is ongeveer een redelijke prijs voor een Blackface Vibrolux Reverb?

Wat vind je van de Blackface Pro Reverb en van de Blackface Vibroverb, wat is het verschil met de Blackface Vibrolux Reverb qua sound, zijn deze amps ook duurder?
(ik heb een Blackface Pro Reverb gezien op internet voor 2250 euro)

Toaster
28 augustus 2006, 16:26
Clean een Dual showman. Echt maximale headroom
Crunch een Bandmaster (blonde) echt ONGELOVELIJK!!!!!
Of voor crunch een marshall superbass


Heb zelf de volgende setup:
Clean geblackfacede Showman
(high)gain: een marshall Superlead

Schakelen met een Radial Tonebone Headbone

Erg leuk dat je nu twee sounds hebt die echt verschillen van karakter. Normaal bij die multi channel bakken heeft alles toch een beetje dezelfde klankkleur.


Welke versterker wil jij gaan gebruiken voor crunch??? en hoe wil je gaan schakelen tussen de twee??

Tristan
28 augustus 2006, 16:35
Hoi Tristan!

Ik heb 'n blackface VibroVerb (behoorlijk zeldzaam) in de states geprobeerd. Ik vind het moeilijk te omschrijven maar 't kwam over als 'n SOORT combinatie van 'n DR en 'n SR, "loud & proud". :)

Blackface ProReverbs ken ik zelf (nog) niet maar Carolyn Wonderland (texaanse gitariste/zangeres) heeft er 1 en is er zeer happy mee. Als ik het goed heb heeft ze (NB!) zelfs samen met dhr. Weber d'r aan gewerkt. Zij en de mensen van haar band en mee reizende texanen houden ook v/d feel van mijn ampjes.

Heb diverse malen aan vroege silverface BandmasterReverbs gewerkt (offic. ProReverbs maar dan als top, trafo's kunnen trouwens sterk verschillen bij Fenders door de jaren heen) en dat zijn meestal echt ok-je amps qua sound en feel imho.

Hmm, dus als ik het goed begrijp zijn de Pro Reverbs en vooral de Vibroverbs een stuk zeldzamer dan de Vibrolux Reverbs en klinkt die Vibroverb dus wat aggressiever dan de Vibrolux Reverb?

Wat betreft jouw amps: je houdt van tone of je houdt er niet van en jouw amps vielen zo te lezen op het forum behoorlijk in de smaak... :)
Welke is trouwens de beste Vibrolux Reverb, de AB864, de AA964, of de AB964?

Welke is de beste Vibroverb, de AA763, of de AB763?

Tristan
28 augustus 2006, 16:43
Clean een Dual showman. Echt maximale headroom
Crunch een Bandmaster (blonde) echt ONGELOVELIJK!!!!!
Of voor crunch een marshall superbass


Heb zelf de volgende setup:
Clean geblackfacede Showman
(high)gain: een marshall Superlead

Schakelen met een Radial Tonebone Headbone

Erg leuk dat je nu twee sounds hebt die echt verschillen van karakter. Normaal bij die multi channel bakken heeft alles toch een beetje dezelfde klankkleur.


Welke versterker wil jij gaan gebruiken voor crunch??? en hoe wil je gaan schakelen tussen de twee??

Man, dat moet echt knoertend hard gaan, sta je alleen op grote podia ofzo?

Voor crunch amps had ik zelf tot nu toe in gedachten: (staat verderop ook al wel)
CMW amps StudioCage (15 watt, Supro achtig)
Marshall 2061x handwired top (20 watt)
Marshall Studio 15 (15 watt)
en dan waarschijnlijk een mooi 2x12 kastje eraan...
schakelen met een goede A/B/Y box...

Daar moet ik het toch wel mee kunnen redden op kleine/middelgrote podia denk ik, toch?

Precies mijn idee, die multikanaals dingen vind ik altijd of niet lekker crunchen of geen lekker clean hebben, bovendien is de dynamiek van die amps gewoon minder...

Toaster
28 augustus 2006, 17:12
Nou beide versterkers hebben een mastervolume. De Dual Showman heeft dat er stock opzitten en de superlead heeft Chris behandeld.

Dus ik kan er ook heerlijk meer repeteren. En als het hard moet dan kan het Natúúrlijk knoertehard :D

Maar een a/b/y van lehle schakelt je gitaar tussen twee complete set-ups.

De Headbone schakelt twee verschillende versterkers met één speakerkast.

Tristan
28 augustus 2006, 18:23
Nou beide versterkers hebben een mastervolume. De Dual Showman heeft dat er stock opzitten en de superlead heeft Chris behandeld.

Dus ik kan er ook heerlijk meer repeteren. En als het hard moet dan kan het Natúúrlijk knoertehard :D

Maar een a/b/y van lehle schakelt je gitaar tussen twee complete set-ups.

De Headbone schakelt twee verschillende versterkers met één speakerkast.

Oh ja, nou weet ik het weer...
Mijn ervaring is dat je een 50 watt amp eigenlijk nooit echt (helemaal) open kan trekken, zelfs niet op grote en/of buitenpodia...
Die 15/20 wattertjes vind ik precies lekker qua volume op het podium, wel hard zodat je je geluid voelt, maar je kan de andere muzikanten ook nog horen...
Tot een watt of 30/40 kan je op grotere podia nog wel opentrekken, maar daarboven doet het bij mij gewoon pijn aan mijn oren...

Ik was niet van plan de amps op een speakerkast te schakelen, dan krijg je problemen met de delay enzo en ik vind een open back mooier voor cleane sounds en bij een Marshall achtige crunch werkt een closed back meestal juist beter...
Daarom ook is een tilbare goed clean klinkende combo wel erg handig...

alfred
28 augustus 2006, 21:05
Ik heb vorige week via Marktplaats een SF 76' Deluxe Reverb gekocht en ik moet zeggen dat deze het mooiste cleane geluid heeft van al mijn versterkers. (Mesa Boogie DC5, Superchamp, SF Princeton Reverb, Princeton II, Koch Studiotone)
Blijft tot 3,5 clean, daarna begint het langzaam te vervormen.
Nog niet (3,5 clean) geprobeerd met oefenen naast een drummer maar ik heb wel het idee dat dit kan.
Gitaar is overigens een standaard stratocaster

Het cleane geluid klinkt heerlijk vel, maar toch niet scherp.
Of dit het cleane geluid is wat je zoekt zul je zelf moeten bepalen, ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee.

De Deluxe Reverb is net zoals vele andere (oude)Fender versterkers wel moeilijk te vinden, maar goed zoeken loont.

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 21:20
Tristan:

probeer gewoon 'n pre '70 of '72 VibroluxReverb (35-40 Watt), met 'n beetje mazzel 1tje met 'n zgn. floating baffle zodat het laag wat strakker is/etc.*

* je kan dit checken door achter in de kast te kijken naar de plaat waar de speakers opzitten, zit ie ie aan latjes gemonteerd met 4 of 6 schroefjes dan zit je goed. Weet even niet precies meer uit m'n hoofd tot welk jaar dat precies werd gedaan; misschien kunnen Al, Peevee, Nico, Antoon en/of MrJay hun steentje bijdragen?

Mr.Jay
28 augustus 2006, 22:49
Tristan:
probeer gewoon 'n pre '70 of '72 VibroluxReverb (35-40 Watt), met 'n beetje mazzel 1tje met 'n zgn. floating baffle zodat het laag wat strakker is/etc.*
* je kan dit checken door achter in de kast te kijken naar de plaat waar de speakers opzitten, zit ie ie aan latjes gemonteerd met 4 of 6 schroefjes dan zit je goed. Weet even niet precies meer uit m'n hoofd tot welk jaar dat precies werd gedaan; misschien kunnen Al, Peevee, Nico, Antoon en/of MrJay hun steentje bijdragen?

In het kort dan want dit vind ik een zinloze discussie.
Effe voor iedereen in deze topic: Een CLEANE Fender..die is er niet ! Waarmee ik wil zeggen : zacht zijn ze allemaal clean en boven de 5 gaan ze allemaal de crunch in. Dus is gewoon de vraag op WELK volume wil JIJ dat hebben. Afhankelijk van wat JIJ dus hard vind. Koop er gewoon diversen op zijn tijd en probeer wat uit, simpel. kost wat, heb je ook wat ( i.i.g. véél ervaring). En die onzin hier over "ik ga voor een blackface en welke Vibroverb is het beste" ....tjesus, lees es eerst wat meer over deze amps dan had je al geweten dat een VIBROVERB zowat onbetaalbaar is, het is een van de meest gezochte amps en is maar heel kort gemaakt. ALLE Bf's zijn gewoon erg duur en dat moet je er maar voor over hebben, plus de kans dat je tóch de foute koopt i.v.m. bovenstaand onbegrip.
Een BfTwin scheurt behoorlijk, een PRO nóg meer en een SR al helemaal, een Vibrolux ten voete uit en een DelxRev. is top op of the bill, dus.......tja, zoek er maar een uit.
Wat vind jij hard en ik niet...............
Dan : OT PRO ? wat is daar mis mee ? helemaal niks, onzinverhaal.
Dan: Vibroluxrev.-baffle : geschroefde baffle is inderdaad beter, maar een latere kun je makkelijk zelf zó verbouwen, geen punt, vaak genoeg gedaan.
Een Silverface tot '75 ongeveer is een prima amp, daarna wordt het steeds prutter. Een '79 die je noemt Chris vind ik al helemaal niks meer. Mindere trafo's, mulitplex cabinet en nog wel wat kleine dingen.Maar ieder zijn ding natuurlijk.
En TWEEDsound zou niet clean zijn, maar rauw ? oké, waarom klagen er dan zoveel gebruikers over hun Bassman dat ie veel te hard gaat voordat ie gaat crunchen?
En zo kan ik nog lang doorgaan.....
Ik heb plenty Fenders nóg en gehad, en allemaal kunnen ze clean en ook crunchen, zo, makkie hè.

JaY

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 22:53
In het kort dan want dit vind ik een zinloze discussie.
Effe voor iedereen in deze topic: Een CLEANE Fender..die is er niet ! Waarmee ik wil zeggen : zacht zijn ze allemaal clean en boven de 5 gaan ze allemaal de crunch in. Dus is gewoon de vraag op WELK volume wil JIJ dat hebben. Afhankelijk van wat JIJ dus hard vind. Koop er gewoon diversen op zijn tijd en probeer wat uit, simpel. kost wat, heb je ook wat ( i.i.g. véél ervaring). En die onzin hier over "ik ga voor een blackface en welke Vibroverb is het beste" ....tjesus, lees es eerst wat meer over deze amps dan had je al geweten dat een VIBROVERB zowat onbetaalbaar is, het is een van de meest gezochte amps en is maar heel kort gemaakt. ALLE Bf's zijn gewoon erg duur en dat moet je er maar voor overhebben, plus de kans dat je tóch de foute koopt i.v.m. bovenstaand onbegrip.
Een BfTwin scheurt behoorlijk, een PRO nóg meer en een SR al helemaal, een Vibrolux ten voete uit en een DelxRev. is top op ojf the bill, dus.......tja, zoek er maar een uit.
Wat vind jij hard en ik niet...............
Dan : OT PRO ? wat is daar mis mee ? helemaal niks, onzinverhaal.
Dan: Vibroluxrev.-baffle : geschroefde baffle is inderdaad beter, maar een latere kun je makkelijk zelf zó verbouwen, geen punt, vaak genoeg gedaan.
Een Silverface tot '75 ongeveer is een prima amp, daarna wordt het steeds prutter. Een '79 die je noemt Chris vind ik al helemaal niks meer. Mindere trafo's, mulitplex cabinet en nog wel wat kleine dingen.
En TWEEDsound zou niet clean zijn, maar rauw ? oké, waarom klagen er dan zoveel gebruikers over hun Bassman dat ie veel te hard gaat voordat ie gaat crunchen?
En zo kan nog lang doorgaan.....
Ik heb plenty Fenders nóg en gehad, en allemaal kunnen ze clean en ook crunchen, zo makkie hè.

JaY

John:
dank voor je zeer positieve en behulpzame posting, zo ken ik je weer!
(dit was synisch bedoeld btw)

'79 cab was ook geblackfaced qua baffle btw :)

Mr.Jay
28 augustus 2006, 22:56
John:
dank voor je zeer positieve en behulpzame posting, zo ken ik je weer!
(dit was synisch bedoeld btw)
'79 cab was ook geblackfaced qua baffle btw :)

You're welcome.
Goeie zet die baffle, klinkt stuk beter dan die dikke spaanplaten dingen

JaY

heavy-metal-thunder
28 augustus 2006, 22:59
@Matto:
Thanks! Jij begrijpt precies wat ik bedoel... ;)
De opties voor de crunch amps zijn op het moment deze:
CMW amps StudioCage (15 watt, Supro achtig)
Marshall 2061x handwired top (20 watt)
Marshall Studio 15 (15 watt)

Zou de Vibrolux Reverb zich clean redden t.o.v. die amps (bijna) vol open met een 2x12 cab?

Wat is ongeveer een redelijke prijs voor een Blackface Vibrolux Reverb?

Wat vind je van de Blackface Pro Reverb en van de Blackface Vibroverb, wat is het verschil met de Blackface Vibrolux Reverb qua sound, zijn deze amps ook duurder?
(ik heb een Blackface Pro Reverb gezien op internet voor 2250 euro)


Ik heb een Vibrolulx SF gehad en die bleef lang clean, ook met humbuckers. Maar als hij in overdrive ging, was het wel nogal rauw (bijna AC/DC crunch). maar dan was je wel hard aan het blazen. Heb hem ook met een telecaster gehoord, volume op 6 en dan had ik bijna "een randje" . Klonk heel goed en was luid genoeg voor een zaal met 300 zitplaatsen. De 2*10 speakers geven wel wat meer headroom dan een DR.

Ter info : een adverdtentie van een Vibrolux jaren 60:
http://www.musictrade.be/htmlnl/details.php?idannonce=4336

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 23:01
You're welcome.
Goeie zet die baffle, klinkt stuk beter dan die dikke spaanplaten dingen

JaY

De eigenlijke/hamvraag van mij was dit: wanneer zijn ze met die floating-baffle gestopt? Bij wat eind jaren 60 SFs zag ik ze nog maar wanneeer was het exacte "omslagpunt"?

EDIT: Ps qua tweeds: Bassman 5F6A gaat wel veel langer clean door dan 'n Deluxe 5E3...

Mr.Jay
28 augustus 2006, 23:03
Ik heb een Vibrolulx SF gehad en die bleef lang clean, ook met humbuckers. Maar als hij in overdrive ging, was het wel nogal rauw (bijna AC/DC crunch). maar dan was je wel hard aan het blazen. Heb hem ook met een telecaster gehoord, volume op 6 en dan had ik bijna "een randje" . Klonk heel goed en was luid genoeg voor een zaal met 300 zitplaatsen. De 2*10 speakers geven wel wat meer headroom dan een DR.
Ter info : een adverdtentie van een Vibrolux jaren 60:
http://www.musictrade.be/htmlnl/details.php?idannonce=4336

VR die met HB's clean blijft staat niet jofel afgesteld waarschijnlijk, vandara dat ie wellicht rauw ging klinken in de oversturing.
Advert = een 1x12 , non-reverb, andere amp.
JaY

Mr.Jay
28 augustus 2006, 23:07
De eigenlijke/hamvraag van mij was dit: wanneer zijn ze met die floating-baffle gestopt? Bij wat eind jaren 60 SFs zag ik ze nog maar wanneeer was het exacte "omslagpunt"?

ik denk 1970 zoiets, heb 71 en 72 Sf's gehad, waren al verlijmd. 1969 nog geschroefd, zal ergens rond die jaren zitten. Kan per type Sf ook nog best verschillen


EDIT: Ps qua tweeds: Bassman 5F6A gaat wel veel langer clean door dan 'n Deluxe 5E3...

Een Twin nóg langer...............

JaY

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 23:09
ik denk 1970 zoiets, heb 71 en 72 Sf's gehad, waren al verlijmd. 1969 nog geschroefd, zal ergens rond die jaren zitten. Kan per type Sf ook nog best verschillen



Een Twin nóg langer...............

JaY

Thanks qua data, welke types waren dat?

En 2 of meer Twins nog meer (low- of high-power?) :D

PeeVee
28 augustus 2006, 23:14
Misschien eens uitkijken naar een Fender 75. Zijn wat minder populair (niet helemaal terecht) en daarom koop je ze al voor 500 - 600 Euro. Zijn early 80's amps. Het chassis, hardware e.d. vergelijkbaar met late silverfaces, caps zijn (stock) Spraque OD's. Circuit lijkt wat op early Mesa Boogie. Cabinet weer van hout is (of multiplex, in ieder geval geen zaagselplaat zoals late 70's sf). Ze hebben een bad rep en kunnen wat steriel zijn maar zijn absoluut leuke amps om te tweaken. Je kunt er met wat kleine ingrepen al een zeer goed klinkende amp van te maken. Juist het "lead kanaal" (gewoon doorontwikkelde boost) is niet echt bruikbaar, maar clean is prima, zeker wanneer je het circuit nog wat aanpast, feitenlijk zou je de preamp gewoon naar AB763 blackface Fender circuit kunnen (laten) verbouwen. Ik heb twee 75's om mee te experimenteren, eentje thans uitgerust met 6550 eindbuizen en eentje met EL34's en een hi-gain preamp (3 of 4 gainstages, schakelbaar), beiden met 15" speaker.

Is niet echt licht, maar qua formaat wel veel handzamer dan b.v. Twin Reverb. Standaard zou je 'm qua sound wel mogen vergelijken met een late 70's Twin Reverb. Fender claimt 75 Watt vermogen, zou kunnen met ultralineaire uitgangstrafo, dan blijft het wat mooier eeeh... lineair. Ik heb in allebei mijn 75's de UL taps losgekoppeld (en choke ingebouwd) en haal uit de 6550's nu een gezonde 65 Watt, uit de EL34's een goeie 50 Watt en da's hard zat. Wellicht komt er stock met gezonde 6L6'en bij een bepaalde frequentie gedurende een bepaalde periode wel even 75W RMS vanaf maar ga maar gewoon uit van een cleane 50W. Je kunt ook schakelen naar 25W maar dan halveert te anodespanning (250VDC) en dan vind ik 'm juist erg slap worden. Is prima amp om EL34's in te (laten) zetten, B+ is ong. 470 - 500V.

matto
28 augustus 2006, 23:17
Zou de Vibrolux Reverb zich clean redden t.o.v. die amps (bijna) vol open met een 2x12 cab?

Wat is ongeveer een redelijke prijs voor een Blackface Vibrolux Reverb?

Wat vind je van de Blackface Pro Reverb en van de Blackface Vibroverb, wat is het verschil met de Blackface Vibrolux Reverb qua sound, zijn deze amps ook duurder?

Ik spel al een tijdje met de door mij genoemde versterkers en afhankelijk van de situatie neem ik mee wat nodig is.
Als je volume tekort komt dan is een extra speakerkast altijd een extra optie natuurlijk.
Mijn 4 x12 is te koop want vaak vinden de andere bandleden de gitaar nog wel"wat aan de luide kant"
Mijn 71 Vibrolux heeft me een jaar of 8 terug incl. servicen en een nieuwe 220 V voedingstrafo 1700 Gulden gekost.
Een blackface VLR zal toch wel datzelfde geld in euros kosten schat ik zo.
Ik heb een tijdje gespeeld met een extra 15" kast onder de Vibrolux dat klonk altijd wel goed (dikker laag en luider) maar ik wil niet meer zo veel spullen overal mee naar toe slepen dus die heb ik verkocht.
Ik ben gewoon gek op het geluid van twee of meer 10" speakers maar het is lastig te bepalen wat een ander mooi vindt natuurlijk.
Maar VLR voor clean en m'n tweedie voor "lead" werkt voor mij prima.

Tristan
28 augustus 2006, 23:37
@Mr. Jay:
Ik haal mijn informatie voornamelijk van www.ampwares.com/ffg vandaan, dus ik heb geen boeken...
Vandaar dat ik ook niet wist dat die Vibroverb zo zeldzaam was, maar dat is alleen maar goed, want dan kan ik die van mijn lijstje schrappen...

Tsja duur, wat noem je duur, de meeste boutique amps met een vermogen van zo'n 30 a 40 watt kosten ook minstens 2000 a 2500 euro en de enige Fender achtige boutique amp die ik tot nu toe heb gehoord en goed vond klinken was de BF DR Replica van Chris zijn hand...

Die nieuwe Fender Customshops, zoals de Vibroking vind ik helemaal niets, alleen weet ik niet hoe dat met die reissue '57 Twin zit, misschien is dat nog wat, maar als ik dan zie dat ik voor datzelfde geld (2250 euro) een oude Blackface Pro reverb kan kopen dan lijkt dat mij een betere keuze...

Het verschil tussen een goede en een slechte amp hoor ik wel, daar ben ik absoluut niet bang voor...

Wat betreft Silverfaces ben ik het absoluut met je eens, die van voor 1976 zijn gewoon vele malen beter, maar ik zoek geen amp om te blackfacen...
Ik wil gewoon een goede stock amp hebben, ik wil het verzamelen wel gelijk goed aanpakken...

Dat wat betreft het crunchen begrijp ik ook terdege, maar ik ben dus niet geinteresseerd in de crunch van een Fender amp, erg mooi hoor, maar niet echt mijn ding...
Daarom dat ik ook niet naar die Blonde/Brown amps kijk, ik heb er daar wel een paar van gehoord maar daar vond ik niet veel aan...
De Tweed amps met een beetje redelijk vermogen lijken mij helemaal onbetaalbaar, aangezien de Princetons en Champs al voor idiote bedragen verhandeld worden (tussen de 2000 en 2500 euro heb ik al wel zien vragen)...
Bovendien vind ik een beetje reverb op een Fender amp ook wel z'n charme hebben...

Wat betreft vermogen ben ik ook duidelijk geweest, het gaat er mij om dat de Fender amp clean (eventueel met een klein randje) blijft t.o.v. bijvoorbeeld een 20 watt Marshall vol open met een 2x12 kastje eraan, dat is voor mij hard zat...

Tristan
29 augustus 2006, 00:42
Na jullie posts gelezen te hebben heb ik mijn lijstje een beetje aangepast...

Deze amps lijken mij interessant:
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster (Reverb) (tot '76 het is een top)
Blackface Pro Reverb
Silverface Pro Reverb (tot '70 i.v.m. baffle combo)
Blackface Showman
Silverface Dual Showman (Reverb) (tot '76 het is een top)
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux Reverb
Silverface Vibrolux Reverb (tot '70 i.v.m. baffle combo)

Ik heb echter nog steeds het liefste een Blackface met reverb, of iets dat daarmee vergelijkbaar is...
Dus dan blijft mijn vraag welk type Vibrolux Reverb (AB864, AA964 of AB964) het beste is nog staan, ik geloof dat de AB's meestal als minder worden gezien?
Is 2250 euro een beetje een redelijke prijs voor een goede Blackface Pro Reverb?
Kan ik bij zowel de Blackface Vibrolux Reverb als de Blackface Pro Reverb de kanalen linken met gebruik van een phase switcher/boost box zoals een Barber Launch Pad en mijn delay tussen beide kanalen zetten als in een soort paralelle effectsloop, werkt dat goed?

Toaster
29 augustus 2006, 00:48
Tristan

Mijn dual showman (sf) blijft heel lang (héééél lang) clean. Pre amp op 2,1

Master op 5 tot en met 10 (en dan pas issie echt hard)

Eindbuispuristen zetten de master sowieso op 10. Want dan speel je wat meer over de eindbuizen. Maar dan vind ik de volume regeling van de pre-amp bijna "digitaal" worden. aan of uit. Vandaar deze instelling.

Ik speel over een 2x12 koch kast. Das niet de ideale combinatie maar ik ben aan het sparen/zoeken naar een betere optie.

Ik speel in een coverband en krijg hier een voor mij lekker clean geluid uit dat redelijk uniek is en overal doorheen komt.

Daarnaast is de verkrijgbaarheid van zowel blackface als silverface showmans best goed. Geld ook trouwens voor Bandmastertjes.

Voor Fender crunch uit een (blonde!) Bandmaster moet je echt aan het stones geluid denken. dit geluid vind ik de bomb (en onbetaalbaar)

Een 20 watt Marshall heb ik nog nooit gehoord.

Maar de mastervolume superlead die ik heb is in bandsituatie heerlijk. Wederom unieke sound en een fantastische sustain. (viel me pas op toen ik hem in de repetitie ruimte zette)

Echte rock....


Ik vind nu niet dat je mijn set moet kopieren ;) hoor. Zoek vooral de sound die je zelf prettig vind en je lacht iedereen uit die loopt te zeiken dat je zoveel rommel meesjouwt.

(verberg wel je gebroken rug voor medebandleden en roep dat het helemaal niet zwaar is, de trillende armen en vingers van het sjouwen moet je wel voor het eerste nummer zien kwijt te raken :D :D )

Tristan
29 augustus 2006, 01:10
@Toaster:
Ik ben het wel met je eens hoor wat betreft sommige Blonde amps, die klinken waanzinnig voor Rhythm partijen, inderdaad erg Stones achtig, alleen voor Lead partijen vind ik ze op zichzelf gewoon minder lekker, misschien dat dat i.c.m. pedalen wel anders is, maar ik vind de Rhythm sound van een Marshall ook niet echt onderdoen voor de Rhythm sound van een Blonde Fender en die Blonde Fenders moet je dan wel echt kneiterhard zetten, want ik ken wel gasten die met zo'n Blonde Fender spelen en dan een Fulldrive ervoor zetten waar ze dan de "crunch" uithalen en dat de amp op veel te laag volume staat en dat klinkt echt helemaal nergens naar i.m.o...

Blackface Fenders oversturen over het algemeen gewoon anders, veel smoother en dan krijg je al gauw wat meer de Carlton/Ford sound en dat vind ik gewoon te gelikt, niet mooi, wel mooi als cleane sound, maar niet echt mooi als Lead sound...
Het is mij gewoon iets te babybillen achtig, het mag van mij wel wat rauwer...

Tsja, wie een mooie toon wil hebben moet pijn lijden, vandaar dat ik dat nog enigszins wil beperken door geen Twin Reverb en een Super Lead met 4x12 kast te kopen, want dat is eigenlijk (bijna altijd) overkill... ;)

Mr.Jay
29 augustus 2006, 07:37
Na jullie posts gelezen te hebben heb ik mijn lijstje een beetje aangepast...

Deze amps lijken mij interessant:
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster (Reverb) (tot '76 het is een top)
Blackface Pro Reverb
Silverface Pro Reverb (tot '70 i.v.m. baffle combo)
Blackface Showman
Silverface Dual Showman (Reverb) (tot '76 het is een top)
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux Reverb
Silverface Vibrolux Reverb (tot '70 i.v.m. baffle combo)
Ik heb echter nog steeds het liefste een Blackface met reverb, of iets dat daarmee vergelijkbaar is...
Dus dan blijft mijn vraag welk type Vibrolux Reverb (AB864, AA964 of AB964) het beste is nog staan, ik geloof dat de AB's meestal als minder worden gezien?
Is 2250 euro een beetje een redelijke prijs voor een goede Blackface Pro Reverb?
Kan ik bij zowel de Blackface Vibrolux Reverb als de Blackface Pro Reverb de kanalen linken met gebruik van een phase switcher/boost box zoals een Barber Launch Pad en mijn delay tussen beide kanalen zetten als in een soort paralelle effectsloop, werkt dat goed?

koop een Bf-Twin ( 2500 minimaal en vind em maar es ), blijft het langs clean en klinkt toch vet en randjesachtig.
AB-AA of whatever maakt geen reet uit > zijn minimale aanpassingen geweest die makkelijk te verbouwen zijn naar wat JIJ leuker vindt.
Linken kan......zeker als je de reverb op beide knl.'s hangt.
2250 voor een nette Bf-PRO is weinig.
Zo, toch weer behulpzaam geweest hè hè......

JaY

Tristan
29 augustus 2006, 09:14
koop een Bf-Twin ( 2500 minimaal en vind em maar es ), blijft het langs clean en klinkt toch vet en randjesachtig.
AB-AA of whatever maakt geen reet uit > zijn minimale aanpassingen geweest die makkelijk te verbouwen zijn naar wat JIJ leuker vindt.
Linken kan......zeker als je de reverb op beide knl.'s hangt.
2250 voor een nette Bf-PRO is weinig.
Zo, toch weer behulpzaam geweest hè hè......

JaY

Twin ga ik niet kopen, die ga ik niet tillen namelijk, die zijn nog zwaarder dan een Super Reverb, een Concert en een Vibroverb...
Ik ga een goede Blackface ook niet laten modificeren, daar ging het mij nou juist om, een goede amp kopen en geen gerommel eraan, hooguit de caps en onderdelen vervangen als dat noodzakelijk is...
Ik wil dus ook niet de reverb op beide kanalen hebben, vandaar ook de vraag of je met zo'n fase switch box ook de kanalen kan linken en er dan een delay tussen kan zetten, anders heb ik namelijk niet zoveel aan de amp bedacht ik mij en dan kan ik waarschijnlijk toch beter een non reverb model kopen, misschien ook wel een topje...
Wat is dan het verschil qua soundkarakter tussen de Vibrolux (AB864, AA964 en AB964)?

Mr.Jay
29 augustus 2006, 10:02
Twin ga ik niet kopen, die ga ik niet tillen namelijk, die zijn nog zwaarder dan een Super Reverb, een Concert en een Vibroverb...
Ik ga een goede Blackface ook niet laten modificeren, daar ging het mij nou juist om, een goede amp kopen en geen gerommel eraan, hooguit de caps en onderdelen vervangen als dat noodzakelijk is...
Ik wil dus ook niet de reverb op beide kanalen hebben, vandaar ook de vraag of je met zo'n fase switch box ook de kanalen kan linken en er dan een delay tussen kan zetten, anders heb ik namelijk niet zoveel aan de amp bedacht ik mij en dan kan ik waarschijnlijk toch beter een non reverb model kopen, misschien ook wel een topje...
Wat is dan het verschil qua soundkarakter tussen de Vibrolux (AB864, AA964 en AB964)?

Ben jij van de vintagepolitie of zo ? Dacht dat mij dat wel es verweten werd.
Jij meent zeker dat elke Bf Fender per definitie een goeie amp is en ook goed klinkt, nou......vergeet dat maar ! Zo vannuh..ik koop een ouwe Strat dna heb ik zéker een goeie en hoef daar niks aan te laten doen, ook mis dus. Heb al div. Bf's hier gehad waar ik echt niet achterstond soundwise, elke amp heeft nog wel wat werk nodig. En zelfs niet elke krijg je een holy-grail sound uit, of je zou al zwaarwegende ingrepen moeten doen > en WAT is daar in godsnaam mis mee?.
Als de minuscule verschillen wilt weten tussen die types > koop ze gewoon!
Veel succes met je zoektocht.
Als je Fenderfiel wil worden kost je dat nou eenmaal geld.
JaY

Kim Wilson
29 augustus 2006, 10:05
Ik vind het ook allemaal nogal miereneuken. Dat beetje andere geluid hoor je als je ze naast elkaar luistert. Maar als je je amp op een podium zet, heb je een dik geluid, niet meer, niet minder. Dan merk je die lullige verschilletjes niet meer.

Daarbij, in 9 van de 10 gelegenheden ga je niet zo hard spelen als je afgelopen zondag hebt gedaan...

Mr.Jay
29 augustus 2006, 10:29
Ik vind het ook allemaal nogal miereneuken. Dat beetje andere geluid hoor je als je ze naast elkaar luistert. Maar als je je amp op een podium zet, heb je een dik geluid, niet meer, niet minder. Dan merk je die lullige verschilletjes niet meer.
Daarbij, in 9 van de 10 gelegenheden ga je niet zo hard spelen als je afgelopen zondag hebt gedaan...

+1.
Daarbij als je erg hard op een fendercombo wil spelen, tel dan op maandelijks nieuwe eindbuizen...........de huidigen rammelen gewoon "op" in no-time.
sound kost geld (en studie).

JaY

Tristan
29 augustus 2006, 11:35
Ben jij van de vintagepolitie of zo ? Dacht dat mij dat wel es verweten werd.
Jij meent zeker dat elke Bf Fender per definitie een goeie amp is en ook goed klinkt, nou......vergeet dat maar ! Zo vannuh..ik koop een ouwe Strat dna heb ik zéker een goeie en hoef daar niks aan te laten doen, ook mis dus. Heb al div. Bf's hier gehad waar ik echt niet achterstond soundwise, elke amp heeft nog wel wat werk nodig. En zelfs niet elke krijg je een holy-grail sound uit, of je zou al zwaarwegende ingrepen moeten doen > en WAT is daar in godsnaam mis mee?.
Als de minuscule verschillen wilt weten tussen die types > koop ze gewoon!
Veel succes met je zoektocht.
Als je Fenderfiel wil worden kost je dat nou eenmaal geld.
JaY

Nee, ik ben niet van de Vintage politie, maar ik weet wel zeker dat ik een goede amp ga kopen, want ik heb wel oren aan mijn hoofd en in een goede amp wil ik gewoon geen gekloot van een of andere tech, want de reden dat ik een oude amp wil kopen is juist dat die amps karakter hebben, meer karakter dan dat de meeste boutique bouwers en technische klooiers voor mekaar krijgen (m.u.v. Chris, maar hij is mijns inziens dan ook geen technische klooier)...

Dat hele AA/AB verhaal heb ik juist met name uit jouw mond horen komen m.b.t. een Fender Bassman Blackface, je zei dat die AB's al teveel doodgedrukt waren door teveel tegenkoppeling e.d.
Ik dacht dat dat misschien voor alle AB's opging, vandaar de vraag welk type Vibrolux Reverb het beste is, ik ga natuurlijk gewoon luisteren en als de amp mij bevalt dan koop ik haar gewoon, ik ga geen amp kopen die ik niet lekker vind klinken om dan vervolgens die amp te laten modificeren ofzo, daar krijg je altijd spijt van...

Nou, er staat bij mij in de buurt in ieder geval een Blackface Pro Reverb te koop, dus die zal ik wel eens even gaan checken...

Mr.Jay
29 augustus 2006, 11:56
Dat hele AA/AB verhaal heb ik juist met name uit jouw mond horen komen m.b.t. een Fender Bassman Blackface, je zei dat die AB's al teveel doodgedrukt waren door teveel tegenkoppeling e.d.


AA reeds ja, maar dan t.o.v. een 6G6 zijn voorganger.
AA en AB zijn voor mij een pot nat, beiden geen fijne gitaaramps, behalve als je er wat aan doet, maar dat mag van jou niet. Jammer, want het kunnen prima amps zijn. Je zou dat aan Chris kunnen vragen want die (ver-)kloot niet.

JaY

Dweezman
29 augustus 2006, 12:34
Ik gebruik een SF TR (oranje JBL's) 100W uit 1972 en dat is een monster, qua geluid en qua gewicht.

Je hebt al gezegd dat je geen Twin wilt, maar laatst bespeelde ik een BF Showman en mijn Twin klinkt beter. Natuurlijk kan dat aan de staat van die amp liggen, etc. Maar een Twin klinkt gewoon geweldig. Het gave van het clean vind ik de dynamiek. Als je zacht aanslaat is 'ie lief en rond, ga je meer rammen dan krijgt 'ie een randje, iets van agressie, zonder dat het crunch is. Of ben ik te vaag? ;-)

wat is m'n punt? Niks eigenlijk. Ben gewoon erg in mijn nopjes!

jacky
29 augustus 2006, 15:21
Ik gebruik een SF TR (oranje JBL's) 100W uit 1972 en dat is een monster, qua geluid en qua gewicht.

Je hebt al gezegd dat je geen Twin wilt, maar laatst bespeelde ik een BF Showman en mijn Twin klinkt beter. Natuurlijk kan dat aan de staat van die amp liggen, etc. Maar een Twin klinkt gewoon geweldig. Het gave van het clean vind ik de dynamiek. Als je zacht aanslaat is 'ie lief en rond, ga je meer rammen dan krijgt 'ie een randje, iets van agressie, zonder dat het crunch is. Of ben ik te vaag? ;-)

wat is m'n punt? Niks eigenlijk. Ben gewoon erg in mijn nopjes!


Heb je die showman op de speakers van je twin geprobeerd ?

Dweezman
29 augustus 2006, 16:32
nee, dat niet. Op een bijbehorende cab met een 18" speaker. Wel cool, dat wel!

jacky
29 augustus 2006, 16:47
nee, dat niet. Op een bijbehorende cab met een 18" speaker. Wel cool, dat wel!

Das een beetje appels met peren vergelijken dan of niet.

Heb pas zon showman topje gehad hier en ik vond hem erg mooi ondanks het gemis van de reverb (tov een twin dan he)
Lekker dik en smooth

Dweezman
29 augustus 2006, 16:51
appels en peren?

Meer elstars met granny smiths. Maar je hebt gelijk; ze zijn niet gelijk. En allebei goed.

Tristan
29 augustus 2006, 20:39
AA reeds ja, maar dan t.o.v. een 6G6 zijn voorganger.
AA en AB zijn voor mij een pot nat, beiden geen fijne gitaaramps, behalve als je er wat aan doet, maar dat mag van jou niet. Jammer, want het kunnen prima amps zijn. Je zou dat aan Chris kunnen vragen want die (ver-)kloot niet.

JaY

Tsja, je houdt dus in principe alleen van Blonde/Brown/Tweed Fenders, of een Blackface of Silverface, maar die moet dan wel gemodificeerd zijn...
Ik begrijp je wel, want voor de crunch vind ik die ook absoluut vetter klinken, maar het ging mij juist om een volle, warme, soepele maar toch dynamische cleane sound en die krijg je wel met stock Blackfaces mijns inziens...
Voor leadsounds vind ik een Marshall dan toch weer lekkerder klinken en een goede Vox is een beetje een alleskunner...
Hele mooie hifi belachtige cleane sound en een ranzige dynamische crunch waarmee bepaalde leadssounds ook erg mooi zijn, mooier dan een Fender i.m.o. maar voor Rhythm crunch is er waarschijnlijk niets vetters dan een Blonde/Brown/Tweed Fender i.m.o, dan moet je hem wel open kunnen draaien natuurlijk...

Tristan
29 augustus 2006, 20:55
@allemaal:
Een Twin gaat mijn rug gewoon niet leuk vinden...
Weet iemand nou bij welke van de volgende amps je nou wel de kanalen kan linken met of zonder fasebox en bij welke niet?
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster met of zonder Reverb
Blackface Pro met of zonder Reverb
Silverface Pro met of zonder Reverb
Blackface Showman
Silverface Dual Showman met of zonder Reverb
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux met of zonder Reverb
Silverface Vibrolux met of zonder Reverb

Lucluc
29 augustus 2006, 21:03
Leuk topic dit!!!!!

Tristan, no offence, maar als ik jouw berichten lees denk ik dat je je kennis van internet hebt en niet van de praktijk. Ik twijfel niet aan je oren, dus ga luisteren!!!! Koop er gewoon 1 en 2 en 3, etc. Je zal er niet zijn met de eerste de beste bf amp.

Een blackface klinkt niet per definitie beter dan een silverface. Ik vind dit een beetje snobbistisch. Ok, ze zijn over het algemeen iets netter gebouwd, maar uitzonderingen zijn er zeker.

Je moet voor jezelf eerst de keus maken of je wilt verzamelen of een goede amp wilt hebben. Die dingen gaan namelijk niet samen. Het zal toch neerkomen op trial and error. Ik had in het verleden ook altijd het idee dat mijn brownface tremolux veel ruiger klonk dan een blackface tremolux. Heb laatst eens een AB testje gedaan en ojee, ze klinken hetzelfde!!! Was ik zelf ook weer gefopt door de fora's, boeken en HC.

Luisteren zal je!!! En kopen kopen kopen, volgens mij branden de euro's in je zak, dus waar wacht je nog op? Combo met reverb en bf, dus vibrolux reverb of pro reverb. Twin reverb was te zwaar, super reverb idem en deluxe reverb te licht, toch? Pff, dat gaat wel wat centjes kosten..... En al die handelaren voor zien te blijven. Succes!

Mr.Jay
29 augustus 2006, 22:00
@allemaal:
Een Twin gaat mijn rug gewoon niet leuk vinden...
Weet iemand nou bij welke van de volgende amps je nou wel de kanalen kan linken met of zonder fasebox en bij welke niet?
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster met of zonder Reverb
Blackface Pro met of zonder Reverb
Silverface Pro met of zonder Reverb
Blackface Showman
Silverface Dual Showman met of zonder Reverb
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux met of zonder Reverb
Silverface Vibrolux met of zonder Reverb

Effe in de schema's kijken, heb je 't zó gezien

JaY

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 22:14
@allemaal:
Een Twin gaat mijn rug gewoon niet leuk vinden...
Weet iemand nou bij welke van de volgende amps je nou wel de kanalen kan linken met of zonder fasebox en bij welke niet?
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster met of zonder Reverb
Blackface Pro met of zonder Reverb
Silverface Pro met of zonder Reverb
Blackface Showman
Silverface Dual Showman met of zonder Reverb
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux met of zonder Reverb
Silverface Vibrolux met of zonder Reverb

Tristan, bij alle genoemde modellen zonder reverb kun je zonder fase-problemen patchen/jumperen.

Spam-mode on
Even over de DR-prijs: inderdaad niet goedkoop maar na aftrek van btw, re-tube, re-cap en mods is het verschil wat kleiner, zeker gezien de 3 jaar vs. 0 dagen garantie :)
Spam-mode off!

Gezien je wensen zou ik proberen 'n (blackface) VibroluxReverb of ProReverb te testen.

Lucluc
29 augustus 2006, 22:19
Of naar de vintage fender amp shop, zet je ze eens allemaal naast elkaar. Je zal merken als je drie blackface vibroverbs naast elkaar zet dat de verschillen miniem zijn. Gelukkig zijn er nog genoeg van in omloop.

Tristan
29 augustus 2006, 22:20
Leuk topic dit!!!!!

Tristan, no offence, maar als ik jouw berichten lees denk ik dat je je kennis van internet hebt en niet van de praktijk. Ik twijfel niet aan je oren, dus ga luisteren!!!! Koop er gewoon 1 en 2 en 3, etc. Je zal er niet zijn met de eerste de beste bf amp.

Een blackface klinkt niet per definitie beter dan een silverface. Ik vind dit een beetje snobbistisch. Ok, ze zijn over het algemeen iets netter gebouwd, maar uitzonderingen zijn er zeker.

Je moet voor jezelf eerst de keus maken of je wilt verzamelen of een goede amp wilt hebben. Die dingen gaan namelijk niet samen. Het zal toch neerkomen op trial and error. Ik had in het verleden ook altijd het idee dat mijn brownface tremolux veel ruiger klonk dan een blackface tremolux. Heb laatst eens een AB testje gedaan en ojee, ze klinken hetzelfde!!! Was ik zelf ook weer gefopt door de fora's, boeken en HC.

Luisteren zal je!!! En kopen kopen kopen, volgens mij branden de euro's in je zak, dus waar wacht je nog op? Combo met reverb en bf, dus vibrolux reverb of pro reverb. Twin reverb was te zwaar, super reverb idem en deluxe reverb te licht, toch? Pff, dat gaat wel wat centjes kosten..... En al die handelaren voor zien te blijven. Succes!

Ik vind het wel een leuk topic hoor, het spijt me voor degenen die dat niet vinden... :(
Je hebt 100% gelijk, ik heb mijn informatie van internet en ik moet gewoon de amps proberen...
Alleen wilde ik met dit topic gewoon wat meer informatie omtrend de versterkers en welke te vermijden...
Gestaag komen we verder want nu weet ik dat een Vibroverb bijna niet te krijgen is en dat sommige vroege Silverface amps ook heel cool zijn... :)

Tristan
29 augustus 2006, 22:26
Tristan, bij alle genoemde modellen zonder reverb kun je zonder fase-problemen patchen/jumperen.

Spam-mode on
Even over de DR-prijs: inderdaad niet goedkoop maar na aftrek van btw, re-tube, re-cap en mods is het verschil wat kleiner, zeker gezien de 3 jaar vs. 0 dagen garantie :)
Spam-mode off!

Gezien je wensen zou ik proberen 'n (blackface) VibroluxReverb of ProReverb te testen.

Bedankt, eindelijk een antwoord op mijn vraag! :)

Kan ik bij die Reverb modellen dan zo'n phase/boost box gebruiken, zoals de Barber Launch Pad?

BTW, wat is dat?
Is die DR dan toch goedkoper dan de prijs die je mij noemde? :???:

Al
29 augustus 2006, 22:26
Tristan:

Weet iemand nou bij welke van de volgende amps je nou wel de kanalen kan linken met of zonder fasebox en bij welke niet?
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster met of zonder Reverb
Blackface Pro met of zonder Reverb
Silverface Pro met of zonder Reverb
Blackface Showman
Silverface Dual Showman met of zonder Reverb
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux met of zonder Reverb
Silverface Vibrolux met of zonder Reverb


Tristan, bij alle genoemde modellen zonder reverb kun je zonder fase-problemen patchen/jumperen.

Ik weet 100% zeker dat dat bij de silverface Vibrolux en silverface Pro niet kan.

Al

Lucluc
29 augustus 2006, 22:27
Ik vind het wel een leuk topic hoor, het spijt me voor degenen die dat niet vinden... :(

Ik vind het ook ECHT leuk! Je vraagt alleen nogal wat, misschien wel het onmogelijke.

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 22:29
Hoi Tristan

Zeer leuk praktijkvoorbeeld v/e fulltime gitarist. Heb z'n '63 SingleShowman gerecapped/etc. (aarzelde door alle internet-re-cap-onzin-verhalen maar is nu weer meer dan happy) en hij vertelde dit:

Heeft 'n vroege silverface TwinReverb die waanzinnig klinkt en heeft al meer dan 2 x ruil-voorstellen met 'n blackface geweigerd...

Vertrouw gewoon op je oren, aan je gitaarspel ligt het echt niet!!!!!

Tristan
29 augustus 2006, 22:29
Effe in de schema's kijken, heb je 't zó gezien

JaY

:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Ikke wel hoor, ik heb dan wel goede oren, maar wat betreft techniek ben ik echt een debiel...

Lucluc
29 augustus 2006, 22:32
Ik weet 100% zeker dat dat bij de silverface Vibrolux en silverface Pro niet kan.

Al

Want... die bestaan niet

Tristan
29 augustus 2006, 22:33
Of naar de vintage fender amp shop, zet je ze eens allemaal naast elkaar. Je zal merken als je drie blackface vibroverbs naast elkaar zet dat de verschillen miniem zijn. Gelukkig zijn er nog genoeg van in omloop.

Interessant...
Wat is de Vintage Fender amp shop, waar zit die???

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 22:37
Tristan:

Weet iemand nou bij welke van de volgende amps je nou wel de kanalen kan linken met of zonder fasebox en bij welke niet?
Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster met of zonder Reverb
Blackface Pro met of zonder Reverb
Silverface Pro met of zonder Reverb
Blackface Showman
Silverface Dual Showman met of zonder Reverb
Blackface Tremolux
Blackface Vibrolux met of zonder Reverb
Silverface Vibrolux met of zonder Reverb



Ik weet 100% zeker dat dat bij de silverface Vibrolux en silverface Pro niet kan.

Al

Ff snel beantwoord MAAR dank voor de correctie (alsof ik dat niet wist).

Nu maar verder met 'n tweed Vibrasonic en 'n silverface VibroVerb HA HA :)

Tristan
29 augustus 2006, 22:41
Want... die bestaan niet

Sorry, sorry, dat was een vergissing...

De piggybacks Silverface Bandmaster en de Silverface Dual Showman zonder reverb bestaan wel...

Tristan
29 augustus 2006, 22:45
Ik vind het ook ECHT leuk! Je vraagt alleen nogal wat, misschien wel het onmogelijke.

Gelukkig! :)
Wat is er dan zo onmogelijk aan een Fender amp die goed clean klinkt en op normaal podiumvolume ook clean blijft? (eventueel met een randje als je hard aanslaat)

Al
29 augustus 2006, 22:46
Wat is dan het verschil qua soundkarakter tussen de Vibrolux (AB864, AA964 en AB964)?

Niets.

AB864 ken ik niet
AA864 Vibrolux reverb
AB964 bestaat naar mijn weten ook niet.

Het schema vd VR staat onder AA964.

Geen idee hoe ze er bij de FFG aan komen...

Al

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 22:47
Sorry, sorry, dat was een vergissing...

De piggybacks Silverface Bandmaster en de Silverface Dual Showman zonder reverb bestaan wel...

Yep!!!
Silverface DualShowman zonder reverb niet echt lang op de markt geweest.
Vroege sf BandMasters kunnen ook zeer ok klinken!

Nogmaals: probeer wat VibroluxReverbs en ProReverbs uit. Mochten het (vroege) silverfaces zijn dan kan 'n goeie blackfacing altijd voor wat meer strakheid in het laag en 'n wat warmere oversturing zorgen.

Keep on rockin'!

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 22:49
Niets.

AB864 ken ik niet
AA864 Vibrolux reverb
AB964 bestaat naar mijn weten ook niet.

Het schema vd VR staat onder AA964.

Geen idee hoe ze er bij de FFG aan komen...

Al

Er is wat te vinden op het net qua amp-codes van die versterkers, maar verschillen zullen minimaal zijn.
Als voorbeeldje:
ook enkele bf Princeton(Reverb) en Champ schema's met dezelfde code maar andere gelijkrichtbuizen.

Mr.Jay
29 augustus 2006, 23:00
Hoi Tristan
Zeer leuk praktijkvoorbeeld v/e fulltime gitarist.

o ja, da's belangrijk, want dat zijn de enigen die je serieus kunt nemen.

JaY

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 23:01
o ja, da's belangrijk, want dat zijn de enigen die je serieus kunt nemen.

JaY

En nog fulltime ook :) :D















Wel te rusten....

Tristan
29 augustus 2006, 23:05
Mensen, ik weet dat sommige Fender-o-fielen hier op dit forum elkaar niet zo goed liggen, maar misschien kunnen we het in dit Topic vriendelijk houden... :)

Ik waardeer iedereen zijn/haar input, maar dat cynisme, daar is een beetje moeilijk doorheen te lezen... :(

Al
29 augustus 2006, 23:12
Yep!!!
Silverface DualShowman zonder reverb niet echt lang op de markt geweest.
Vroege sf BandMasters kunnen ook zeer ok klinken!

Nogmaals: probeer wat VibroluxReverbs en ProReverbs uit. Mochten het (vroege) silverfaces zijn dan kan 'n goeie blackfacing altijd voor wat meer strakheid in het laag en 'n wat warmere oversturing zorgen.

Keep on rockin'!

Ik heb gemerkt dat vroege sf's in het algemeen helemaal niet zo goed klinken. Het was een dip in kwaliteit en dat was niet in de laatste plaats vanwege de parts. Is meer werk aan dan een wat latere sf.

Al

Chris Winsemius
29 augustus 2006, 23:58
Ik heb gemerkt dat vroege sf's in het algemeen helemaal niet zo goed klinken. Het was een dip in kwaliteit en dat was niet in de laatste plaats vanwege de parts. Is meer werk aan dan een wat latere sf.

Al

Al; zie laatste posting Tristan; heb zelf ook niet zo'n zin meer in dit soort gezeur.
Kun je ipv dit gediss niet wat goeie suggesties voor Tristan doen?

Tristan
30 augustus 2006, 00:19
Hee jongens, even afgezien van het smaak en klankverhaal, want daar gaan we toch niet uitkomen, heb ik nog een specifieke technische vraag:
Kan je bij de modellen met Reverb de kanalen wel linken met een phase box (zoals de Barber Launch Pad) ertussen?
Anders ga ik namelijk waarschijnlijk niet voor een amp met reverb en dan vind ik een topje toch handiger...
Dan kan ik mijn lijstje met te checken amps inkorten tot dit:

Blackface Bandmaster
Silverface Bandmaster
Blackface Showman
Silverface Dual Showman
Blackface Tremolux


Anders wordt dit mijn lijstje met te checken amps:

Silverface Bandmaster Reverb
Blackface Pro Reverb
Silverface Pro Reverb
Silverface Dual Showman Reverb
Blackface Vibrolux Reverb
Silverface Vibrolux Reverb

Al
30 augustus 2006, 01:35
Origineel gepost door Al
Ik heb gemerkt dat vroege sf's in het algemeen helemaal niet zo goed klinken. Het was een dip in kwaliteit en dat was niet in de laatste plaats vanwege de parts. Is meer werk aan dan een wat latere sf. Al


Al; zie laatste posting Tristan; heb zelf ook niet zo'n zin meer in dit soort gezeur.
Kun je ipv dit gediss niet wat goeie suggesties voor Tristan doen?

??? hallo..

Ik doe daar een goede suggestie!

Iets anders dan wat jij roept.

Heb je daar problemen mee?

Ik heb er geen probleem mee dat jij wat anders roept.

Ik kan onderbouwen wat ik roep, jij?

Gezeur? Is jouw woordkeus.

Al

LordRiffenstein
30 augustus 2006, 07:54
Kunnen er wat lange tenen ingetrokken worden? Dan kan er weer rustig, zonder dubbele bodems, gepraat worden over vette Fenders!!

Mr.Jay
30 augustus 2006, 09:01
Hee jongens, even afgezien van het smaak en klankverhaal, want daar gaan we toch niet uitkomen, heb ik nog een specifieke technische vraag:Kan je bij de modellen met Reverb de kanalen wel linken met een phase box (zoals de Barber Launch Pad) ertussen?
Anders ga ik namelijk waarschijnlijk niet voor een amp met reverb en dan vind ik een topje toch handiger...


Als het aanschaffen afhankelijk is van het LINKEN van kanalen ???????????????
waarom wordt je daar zo happy van ?
Met een cheapo doch goeie Lehle P-Split kun je dit ten alle tijden, kun je kopen qua amp wat je wil.
Tevreden nu ? ( dan hou es op met dat gezeur )

JaY

Mr.Jay
30 augustus 2006, 09:05
Ik heb gemerkt dat vroege sf's in het algemeen helemaal niet zo goed klinken. Het was een dip in kwaliteit en dat was niet in de laatste plaats vanwege de parts. Is meer werk aan dan een wat latere sf.
Al

Ik heb sterk de indruk dat dit mede door de dunne telefoondraadjes komt die in die betreffende amps verwerkt zijn. Dat is dan een zéér lucuratieve klus voor een fuilltime/prof tech om de bedrading overnieuw te doen......

JaY

Mitch
30 augustus 2006, 09:17
Kan het zijn dat je de post van Lord Riff hierboven gemist hebt ? :confused:

Tristan
30 augustus 2006, 11:58
@Lord Riffenstein:
Gooi hem maar dicht...
Of beter, verwijder dit hele Topic maar, de meesten die posten zitten toch alleen maar te kiften...
Ik heb (eindelijk!) de informatie die ik nodig had en voor de rest komt er uit de meeste mensen hier toch niet veel zinnigs...

Bedankt jongens, ik ga wel amps luisteren en koop gewoon een goede, ajuparaplu...
(dit geldt niet voor de mensen die wel serieuze posts hebben gedaan)

LordRiffenstein
30 augustus 2006, 12:07
Gaat dicht op verzoek van de thread-starter, er staat genoeg goeie info in om hem wel te houden.