PDA

View Full Version : Axetrack iso cab



Bins
28 augustus 2006, 12:28
Heeft iemand ervaring met dit ding? Ik zat eraan te denken om een iso cab te bouwen voor home recording.. Toen kwam ik dit tegen, stuk goedkoper dan de randall cab (hij is 399$, dus 320 eurs ofzo?) en klinkt best goed als ik dit videotje mag geloven.

http://www.jlhproducts.com/axetrak/ATPresWeb.wmv

Squier4ever
28 augustus 2006, 14:28
neej geen ervaring mee maar klinkt goed!

Bins
29 augustus 2006, 10:28
380,- eurs incl. shipping naar Nederland trouwens, ik heb et even nagevraagd.

Ik zit er serieus over na te denken iig.

interessander
29 augustus 2006, 11:00
Het is maar een 6" he, daar zit natuurlijk niet veel bas in, en ik vraag me af hoe snel je die zekeringen opblaast met je 120 watt amp ervoor.

Dude
29 augustus 2006, 11:05
120 watt gaat ook niet, hij heeft een max van 75 watt... edit: toch wel ?

interessander
29 augustus 2006, 11:11
Ik snap wel dat dat ding wel wat kan hebben maar ergens klopt het niet, een beest van een buizentop op een ielig 6" speakertje.

Bins
29 augustus 2006, 11:19
Tja, het klinkt gewoon goed op die video imo.. En je kan je amp idd niet op 10 zetten, maar met een v30 erin zou dat ook niet kunnen denk ik (uitgaande van een 120watt amp).

Ik zit een beetje te dubben tussen het kopen van een 1x12 en dan een kist eromheenbouwen, of zo'n kant en klare kopen. Dit is de goedkoopste die ik ben tegengekomen, en ik heb al een paar lovende reviews gelezen erover.

Als je hout+isolatieshit+speaker+mic moet kopen ben je ook al een aardige duit kwijt. En dan weet je nog niet eens of het werkt.

Dude
29 augustus 2006, 11:33
Je bent altijd stukken minder kwijt dan 380 euro...

mic + speaker nieuw is al snel 200 euro, 2e hands kan dus goedkoper.

Materiaal zal je rond de 50 euro kosten, wellicht heb je nog wel ergens wat liggen...

beetje prutsen en zoeken en je bent wel klaar voor een eurootje of 100 / 150 toch ?

paulusdeBKB
29 augustus 2006, 11:34
Voor da geld kan je het zelf niet maken, en als de soundfiles idd representatief zijn voor hoe dat ding klinkt dan is het een hartstikke goed stuk gereedschap. Mocht je besluiten om hem te kopen, laat dan even weten hoe hij bevalt!

Dude
29 augustus 2006, 11:40
:roll: ?? ok dan niet....

BLOK182
29 augustus 2006, 11:41
6" is in een real-life situatie inderdaad erg klein en kan dan ielig gaan klinken, maar ik heb vaker gehoord dat het in een studio/micsituatie wel goed uitgemict kan worden. Nam jimmy page niet op amps met kleine speakers?

interessander
29 augustus 2006, 11:44
De clips klinken al een stuk beter dan de video maar ik heb het idee dat die speaker echt snel over zn nek gaat. Ik denk ook dat je qua zelfbouw niet al te duur uit hoeft te zijn, en je kunt toch altijd een speaker uit een cab of een combo 'lenen' om het te testen zonder daar eerst een speaker voor te kopen.

BLOK182
29 augustus 2006, 11:46
Kan me wel voorstellen dat een 12" speaker in een relatief kleine behuizing keihard gaan boomen en geen succes wordt. Als je alles dan in verhouding wil bouwen, ben je misschien relatief groot bezig.

interessander
29 augustus 2006, 11:47
Die randall isocab heeft toch ook een 12" ?

edit: misschien een 4x 6" kastje maken dan ;)

Solidkick
29 augustus 2006, 12:13
Was/is Demeter (http://www.demeteramps.com/products/cabinets/ssc1.html) niet de "standaard" op het gebied van iso cabs?

Ik heb ooit in de verleiding gestaan iets dergelijks te maken of kopen maar gekozen voor een speakersim oplossing. Veelzijdiger en handiger imho.

Bins
29 augustus 2006, 13:07
Was/is Demeter (http://www.demeteramps.com/products/cabinets/ssc1.html) niet de "standaard" op het gebied van iso cabs?

Ik heb ooit in de verleiding gestaan iets dergelijks te maken of kopen maar gekozen voor een speakersim oplossing. Veelzijdiger en handiger imho.

Vertel daar eens wat meer over als je wil... Prijs? Clips?

paulusdeBKB
29 augustus 2006, 13:53
@Dude: aan materiaal zul je wel minder kwijt zijn, maar goed zagen/lijmen/hameren/meten/bekleden/solderen is een flinke klus, en dan moet je maar hopen dat de onderdelen die je koopt zo performen als je verwacht... Verder is het best denkbaar dat er nog wat electronica in de isocab zit die wat hoog of laag filtert. Dan hebben we het nog niet gehad over het kastontwerp, tunen op frequentie etc. Daar zijn letterlijk boeken over volgeschreven. Nee, tenzij je echt weet wat je doet ben je vlgns mij beter en goedkoper af met 'ready made'. Of je moet er erg veel lol in hebben om zelf te knutselen, dan wordt het een heel andere afweging.

Wat de 6" speaker betreft: dat zou prima moeten werken, en de soundfiles wijzen die kant uit. Grotere speakers hebben meer massatraagheid en verplaatsen meer lucht (gaan dus luider) maar voor in een iso-cab is dat niet nodig. Natuurlijk geeft een 12" meer laag maar voor studio-opnames is dat vaak niet eens wenselijk... Er zijn inderdaad legio voorbeelden van gitaristen die opnemen met kleine combootjes en dito speakers die een groter-dan-god geluid hebben op de plaat.

Solidkick
29 augustus 2006, 13:54
Dat was een aanschaf van voor het POD tijdperk....
amp -> speaker sim -> mixer
Uiteraard met een dummy load aan de amp.
Toppertjes waren/zijn de speakersims van Palmer.
Ik heb de Microcab II aangeschaft van ADA (ADA is inmiddels ter ziele).

Met een isocab zul je een realistischer geluid krijgen.
Voordeel van de ADA vond ik dat je er verschillende speaker setups en mic setups mee kon simuleren (dus veelzijdiger).
Helaas geen clips voorhanden.

Dick Wolkendeck
29 augustus 2006, 14:06
Howdy! Ik heb een 1x12" Koch cabinet in een grote flightcase gezet. Cab is 380 Euro (of zoiets), grote tweedehands flight case 75 Euro en dan nog een paar tientjes schuim voor in de kist.

Nadeel: De kist is echt veel groter, daar moet je ruimte voor hebben. Ten tweede is het duurder.

Voordeel: Ik heb nu een 1x12" speakercab voor kleine gigs of in een echte studio. De Koch klinkt erg goed. Ook de resultaten van de Koch in de kist zijn prima: http://www.seraphique.com/mp3/chrysalis.mp3 Let wel: het gaat om de solo's, de rest is opgenomen met een gewone 4x12. Voor dit nummer http://www.seraphique.com/mp3/anywhere.mp3 geldt hetzelfde. Groet!

Bins
29 augustus 2006, 14:16
Ik heb misschien een mooie deal voor een 1x12 recto cab, dus ik ga dan waarschijnlijk ook voor de cab in kist optie. Ruimte zat hiero, ik heb een "rommelkamer" waar ik toch niks mee doe.

Hoe is de demping van die kist? Het hoeft niet fluisterstil te zijn, maar ik woon wel midden in de stad, dus een beetje rekening met de buren moet ik wel houden.

Dick Wolkendeck
29 augustus 2006, 14:34
Hoe is de demping van die kist? Het hoeft niet fluisterstil te zijn, maar ik woon wel midden in de stad, dus een beetje rekening met de buren moet ik wel houden.

Mastervolume Peavey 5150 op 7, eerst in een Koch loadbox en daarvan 5% uit naar de speaker => net zo hard als de TV. Dus is te doen, ook al is je huis gehorig. Zonder de loadbox zet ik de Peavey op 3, nog steeds erg hard dus. Ik heb de kist van binnen helemaal beplakt met geluiddempend schuim en er zitten ook nog 2 dikke schuimrubber schotten in (Matrasdikte). Varieer met de plaatsing van de cab in de kist (in het midden of aan één kant) en de schuimrubber dempingsschotten om het beste resultaat te krijgen. Ook de mircofoonopstelling heeft mij wat tijd gekost.

Solidkick
29 augustus 2006, 15:21
Mastervolume Peavey 5150 op 7, eerst in een Koch loadbox en daarvan 5% uit naar de speaker

Een purist zal vinden dat je met zoveel demping door de loadbox al een groot deel van je sound kwijt bent.

Dick Wolkendeck
29 augustus 2006, 15:59
Een purist zal vinden dat je met zoveel demping door de loadbox al een groot deel van je sound kwijt bent.

Oordeel zelf, mp3's staan hierboven. Maar misschien heb je gelijk, echt vintage is het niet, maar dat hoefde ook niet. De gedachte was om de versterker lekker te laten werken. Die Koch loadbox is verder wel goed genoeg voor mij, ik mis niets in het geluid.

Iceman
29 augustus 2006, 16:24
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/JLH+Products/Axetrak+Cabinet/10/1

http://www.fohonline.com/issue/?di=0608&fi=theater.txt

Solidkick
29 augustus 2006, 16:27
@Dick: Ik gebruik um zelf ook. Nix mis mee.