PDA

View Full Version : VOX AC100: anodeweerstanden??



Frits van Mourik
27 augustus 2006, 23:52
Beste mensen & geleerden,

Voor de verherbouw/renovatie krijg ik binnenkort een VOX AC100 aangeleverd.
Dus uit nieuwsgierigheid alvast van diverse sites het schema gedownload.
Simpele rechttoe-rechtaan amp, geen zweet;
maar nou zie ik in alle schema's 100 Ohm weerstanden in de anodeleidingen (!) van de 4 eindpitten (EL34).
Zie bijv:
http://www.schematicheaven.com/voxamps/ac100_poweramp.pdf
Je zou zulke weerstanden in de schermroosterleidingen verwachten, maar die zitten direct na de smoorspoel aan de hoogspanning.
Ik kan me maar niet bedenken, wat die R's daar doen... waarom wil je zoveel vermogen daarin opstoken?
Onderbemeten eindtrafo misschien?
Doorgekopiëerd schemafoutje? Wie licht me ff bij?

Frits

guitarnijboer
28 augustus 2006, 20:52
Het heeft voor zover ik weet niets te maken met het verkrijgen van compressie..... maar met de gelijkstroominstellimg van de eindtrap.

guitarnijboer
28 augustus 2006, 22:48
Beter voorstel: probeer het eens zonder die R's en laat het ons voor eens en altijd weten.

Dat lijkt me geen goed voorstel en dit zou ik maar niet doen!! Het heeft echt met de gelijkstroominstelling te maken....

mathe
29 augustus 2006, 21:33
Dat lijkt me geen goed voorstel en dit zou ik maar niet doen!! Het heeft echt met de gelijkstroominstelling te maken....
Kun je dat eens uitleggen?

aad
30 augustus 2006, 00:32
Kun je dat eens uitleggen?

Ik ben ook wel benieuwd :D

Frits van Mourik
30 augustus 2006, 01:02
En ik uiteraard ook...

H.Manback
30 augustus 2006, 01:05
Nou... ik vind het geen raar idee (maar ik moet er wel bij zeggen, ik heb nooit push pull trappen gemaakt, alleen single ended).

Die negatieve bias is voor zover ik weet een vaste -35V van die zener. Verder is er geen bias instelling voor zover ik zie. Dan is een stroombeperking op de anode misschien niet zo gek gedacht!

Of ik zwets onzin nu, dat kan ook ;)

Al
30 augustus 2006, 02:49
Dat lijkt me geen goed voorstel en dit zou ik maar niet doen!! Het heeft echt met de gelijkstroominstelling te maken....

hangt aan de OT --> gelijkstroom?

Al

Al
30 augustus 2006, 02:52
Die negatieve bias is voor zover ik weet een vaste -35V

maakt niet uit, is wat anders, kan je inregelen door weerstand aan te passen.

Al

mathe
30 augustus 2006, 07:13
Dat lijkt me geen goed voorstel en dit zou ik maar niet doen!! Het heeft echt met de gelijkstroominstelling te maken....
Nog geen antwoord.... Ik zou toch echt heel graag willen weten hoe je tot deze uitspraak gekomen bent... Hij klinkt nogal overtuigd dus ik ben erg benieuwd!

guitarnijboer
30 augustus 2006, 09:42
maakt niet uit, is wat anders, kan je inregelen door weerstand aan te passen.
Al

Nee, in dit schema staat de roostervoorspanning vast op -35 V. Er is geen weerstand om aan te passen. Met een B+ van 470V staan de buisjes dus behoorlijk warm ingesteld. Omdat zelfs geselecteerde buizen nog onderling verschillen, zitten er weerstandjes tussen de anodes om de belasting per buis beter te verdelen.

In transistor versterker zie je dit ook.... De parralel geschakelde eindtransistoren zijn met elkaar verbonden via kleine weerstanden (0,15 ohm of dat soort waarden) Dit heeft dezelfde functie. Natuurlijk zijn die weerstanden bij transistoreindtrappen veel lager omdat de uitgangsimpendantie van transistoren ook veel lager is ....... Natuurlijk is dit wel iets anders maar de functie is het zelfde: de belasting verdelen.

Ik denk dat het zo ongeveer zit....

aad
30 augustus 2006, 13:53
Nee, in dit schema staat de roostervoorspanning vast op -35 V. Er is geen weerstand om aan te passen. Met een B+ van 470V staan de buisjes dus behoorlijk warm ingesteld. Omdat zelfs geselecteerde buizen nog onderling verschillen, zitten er weerstandjes tussen de anodes om de belasting per buis beter te verdelen.

In transistor versterker zie je dit ook.... De parralel geschakelde eindtransistoren zijn met elkaar verbonden via kleine weerstanden (0,15 ohm of dat soort waarden) Dit heeft dezelfde functie. Natuurlijk zijn die weerstanden bij transistoreindtrappen veel lager omdat de uitgangsimpendantie van transistoren ook veel lager is ....... Natuurlijk is dit wel iets anders maar de functie is het zelfde: de belasting verdelen.

Ik denk dat het zo ongeveer zit....

Goede uitleg van wat je bedoelt. Maar ik zie ook geen kwaad in het weglaten van die weerstanden, althans veel andere eindtrappen (of kan ik zeggen de meeste) hebben de eindbuizen gewoon parallel geschakeld.
Ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat Nico gelijk heeft en dat de weerstanden een deel van het karakter van deze amp maken. Extra compressie door weerstandvervorming. Immers, zoals Nico zei, door het toenemen van de (anode) stroom bij hoger volume zal de spanning dalen en dus zal je signaal door de 100ohm weerstanden eerder gaan clippen.

H.Manback
30 augustus 2006, 14:28
maakt niet uit, is wat anders, kan je inregelen door weerstand aan te passen.

Al

Welke weerstand dan?? Dat is trouwens ook zoiets wat, op de pagina's over baising die ik heb gezien, nooit wordt vermeldt. Welke weerstand pas je aan met het biasen??

In het schema van die Vox in dit geval, lijkt mij dat het een vaste -35V is die niet aan valt te passen. Wat ik heb begrepen ten minste is dat Vbias tussen die twee 330k weerstanden is, dus ik ging er van uit dat je voor dat punt die bias aan past.

Nu heb ik even in de datasheet gekeken van de el34 (link (http://www.drtube.com/datasheets/el34ph69.pdf)), en uit de grafiek op pagina 5 leid ik af dat er een ruststroom van 75mA zou lopen bij een anode spanning van 400V. Dat is dan 30W (toch?), en deze versterker heeft zelfs een hogere spanning, dus nog hogere stroom en hogere dissipatie, lijkt me dan toch te veel?

guitarnijboer
30 augustus 2006, 14:30
Over het weglaten van de weerstanden:

Bij versterkers waarbij de anodes gewoon aan elkaar zitten is de roosterspanning doorgaans lager (meer negatief) bij een B+ van 470V. Kijk maar eens naar de voltage's in een Marshall of zo.... Omdat de ohmse weerstand van een trafo soms maar 10 Ohm per kant is, denk ik dat je kans loop dat er wel eens een buisje wat te heet kan worden...

@Manback: De hoogte van de baisspanning wordt doorgaans geregeld door een weerstandsnetwerkje, soms met een regelbare weerstand zodat de spanning tussen bepaalde waarden in te stellen is. In dit geval ontbreekt dit netwerkje en heb je inderdaad een vaste spanning over 2 zenerdiode"s.

guitarnijboer
30 augustus 2006, 14:46
Nu heb ik even in de datasheet gekeken van de el34 (link (http://www.drtube.com/datasheets/el34ph69.pdf)), en uit de grafiek op pagina 5 leid ik af dat er een ruststroom van 75mA zou lopen bij een anode spanning van 400V. Dat is dan 30W (toch?), en deze versterker heeft zelfs een hogere spanning, dus nog hogere stroom en hogere dissipatie, lijkt me dan toch te veel?

Volgens mij klopt dat niet, kijk nog maar eens..... Maar je hebt wel gelijkt dat ze behoorlijk open staan....

I wonder why? :)

H.Manback
30 augustus 2006, 15:03
Verrek, ik zat te kijken naar -30 hehe, 50mA voor -35 maar dan nog zal het wat hoger uitvallen vanwege hogere spanning.

guitarnijboer
30 augustus 2006, 15:12
Verrek, ik zat te kijken naar -30 hehe, 50mA voor -35 maar dan nog zal het wat hoger uitvallen vanwege hogere spanning.

Precies, het zou me niets verbazen als de buisjes tegen hun max. dissipatie staan ingesteld. En we weten allemaal wat dat betekend.....

Dirk_Hendrik
30 augustus 2006, 15:50
[
Ik kan me maar niet bedenken, wat die R's daar doen...

- bescherming? Kortgesloten buis trekt weerstand aan gort i.p. OT? Zie ook Ampeg SVT eindtrap.
- Uitvlakken van variatie tussen de verschillende buizen? Uit de tijd dat men nog niet zo aan matchen deed en men een biasspanning gebruikte die in allegevallen bruikbaar was i.p.v. individueel te biassen.

Om maar 2 suggesties te doen...

bert k
30 augustus 2006, 23:14
'Zekering' is het eerste woord wat bij me opkomt.

guitarnijboer
30 augustus 2006, 23:36
Ja, die lijkt mij daar ook uiterst geschikt voor...


Met die brimistor, de anodeweerstanden, het roostercircuit en de gegeven instelling lijkt me dit een 'fixed bais' klasse A versterker.

@ Frits: Ik heb hier trouwens het schema van Jennings wat volgens mij beter kloppend is dan de Dr.Tube variant, mocht je daar behoefte aan hebben. Staan ook spanningen bij.....

chocorookie
30 augustus 2006, 23:41
Vraagje, wat kan de OT van deze AC100 verstouwen............? DE volle laag van 4xEL34 in A met const. ruststroom?
Klinkt ook naar beperking van om oa je OT te sparen.
Hoeveel watt zijn deze jongens?

guitarnijboer
31 augustus 2006, 00:05
Het meeste vermogen wordt in rust in de buizen verstookt. Een klein beetje in de weerstanden en nog een klein beetje in de OT. De PT heeft het wat dat betreft veel zwaarder.......

Frits van Mourik
31 augustus 2006, 00:19
Hallo vrienden,

@nico: "spetterweerstanden", ja hoor.. u citeert nu uit andermans nek, neem ik aan.

@bert k: je was me net ff voor; dacht ik ook:trage zekeringen!
Of lampjes, zeg 3V/100mA;krijg je compressie cadeau..

@ guitarnijboer: wow, daar zou je me een GROOT plezier mee doen!!!
Mail me, please!!!

Frits van Mourik
31 augustus 2006, 22:54
Zeg ik toch

waarvan akte...