PDA

View Full Version : Welke snaren bij veel zweet?



Yapser
27 augustus 2006, 23:15
Schijnbaar komen er behoorlijk veel giftige gassen uit m'n vingers ;), of in ieder geval m'n snaren gaan erg snel roesten. Een dagje of 2 zijn ze nog mooi zilver, maar daarna gaan ze fijn roesten. Doekjes en meuk en Fastfret gebruik ik, wat niet enorm werkt.

Klein waslijstje van snaren die ik geprobeerd heb:
-D'addario EXL110, paar pakjes
-Fender 150R
-Elixir snaren die "minder snel roesten" maar dus wel roesten en rafelen

Nu zit er een pakje Ernie Ball Regular Slinky op, die houden het iets langer vol en houden hun sound ook wat langer goed, maar hier beginnen ze nu ook fijn te roesten.

Mijn vraag: heeft het voor mij zin om op Stainless Steel te gaan spelen? Is het het kleine meerbedragje waard? Rekeninghoudend met dat ik weer terug naar .009 ~ .042 wil, ondanks dat dit niet heel veel uitmaakt.

sregor
27 augustus 2006, 23:38
Ik heb geen idee hoe ik je kan helpen!! Ik heb zelf namenlijk exact het zelfde probleem. Het lijkt wel of ik radioactief afval uitzweet ofso:o Ik gebruik zelf Dr. stringfellow van Kyser. Dat smeer ik er op als ik er nieuwe snaren op gooi. Dan neem ik mijn snaren af na het spelen. Als ik hem dan weer pak volgende dag smeer ik er weer van die dr. SF op. Als ik het zo doe houdt ik het ongeveer een anderhalve week uit zonder toon verlies en na 2 weken zijn mijn snaren echt op. Ik doe het er maar mee.

BTW heb ik gelezen dat het goed is voor je hals om er vrij regelmatig (elke 3 weken dacht ik) je snaren te vervangen om er voldoende spanning op te houden. Of dit helemaal waar is weet ik niet maar ik dacht het gelezen te hebben in "DE Gitaar" van Ralph Denyer.

Misschien heb je hier iets aan. Ik gebruik nu overigens ook D'addarios die lijken het voor mij net iets langer uit te houden dan Slinger of GHS. Groeten,
Rogier

PS als je een goede oplossing vindt laat het mij dan ook nog ff weten;)

Yapser
27 augustus 2006, 23:52
Hmmm, ik denk dat ik maar eens een pakje (of 2) Stainless ga bestellen.

deze dus:
http://www.musicallin.nl/online_winkel/snaren/snaren_voor_electrische_gitaar/daddario_xls_stainless_steel_round_wound
of deze:
http://www.musicallin.nl/online_winkel/snaren/snaren_voor_electrische_gitaar/ernie_ball_stainless_steel_slinky
of, al twijfel ik aan de kwaliteit:
http://www.musicallin.nl/online_winkel/snaren/snaren_voor_electrische_gitaar/fender_stainless_steel

(Heb er al eerder besteld, snelle levering en je kan achteraf betalen of hun toestemming geven tot automatische incasso, dan krijg je 5% korting.)

:rockon:

vasnd
27 augustus 2006, 23:53
BTW heb ik gelezen dat het goed is voor je hals om er vrij regelmatig (elke 3 weken dacht ik) je snaren te vervangen om er voldoende spanning op te houden. Of dit helemaal waar is weet ik niet maar ik dacht het gelezen te hebben in "DE Gitaar" van Ralph Denyer.

als je een gitaar goed gestemd houdt, dan blijft er dezelfde spanning op staan ( denk maar bij een floyd: als je het goed doet hoef je die dingen ook niet te stemmen terwijl de snaren die erop zitten toch echt wel oud worden)


maar ontopic, nee ik weet zo niet wat je er aan kan doen, talk ofzo lijkt me ook geen optie. Je hebt wel mensen die gewoon op andere plekken last van zweten hebben dat ze botox inspuiten maar dat zal ik verschillende redenen echt niet willen proberen op je handen.

levi
28 augustus 2006, 10:18
Ik heb ook wel dat probleem maar ik ga altijd even met een doekje langs me gitaar als ik heb gespeeld. En ik zou geen fender snaren meer nemen.

En of je van 009 naar 042 wil moet je zelf bepalen.
Maar je kan natuurlijk ook stanless steel snaaren kopen als het nog niet werkt

paulusdeBKB
28 augustus 2006, 12:03
Ik heb er ook last van en op zich is het niet heel bijzonder dat je snaren snel gaan roesten. Gebeurt bij veel gitaristen. Misschien is ook je perceptie niet helemaal realistisch: 2 weken is wel snel qua slijtage, maar het hangt er ook vanaf hoe veel je speelt.

GuitarMaster
28 augustus 2006, 13:00
Ik heb hier zelf ook veel last van en heb voor de grap eens Dean Markley Blue Steel snaren geprobeerd, die hielden het een stuk langer uit dan normaal, bovendien vond ik de klank beter dan de EB's waar ik eerst op speelde.

Yapser
28 augustus 2006, 14:14
*skup

Iemand een idee waar je de gecoate snaren van DR kan bestellen? Ze hebben overal alleen bass-snaren. :(

Nils Veen
28 augustus 2006, 14:40
je kan ook gouden snaren nemen (of met een laagje goud), wel wat duurder, 25 euro ofzo, maar ze doen het erg lang erg goed. mede door het feit dat goud een edel metaal is dat niet roest.

Swampash
28 augustus 2006, 16:25
cleartone snaren!

Soort van coating maar dan op een andere manier. (vraag mij niet de specs, kijk daarvoor op de site). Dus geen nadelen dat de coating loslaat en geen gedempte toon zoals bij elixer.

Volgens een aantal mede forum bezoekers moet dit beter dan elixer zijn.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

www.cleartonestrings.com

Eko
28 augustus 2006, 16:36
Yapser,
Gebruik 1 keer de blackcoateds van DR en je weet niet wat je overkomt. Ik heb ze van een bevriende muziekhandelaar hier in Geesteren Gelderland ( Penterman muziek) Henk bestelt ze voor mij speciaal omdat niemand anders ze koopt. Ze kosten rond de 20 euries per set en zijn het waard.
Ik heb al jaren hetzelfde als jij en ben na lang proberen hierbij uitgekomen. Ze hebben ze van .09 tot .011.
Volgens mij stuurt deze handelaar ze ook op. Geef hem een bel of vraag je lokale handelaar er even naar. Ze worden verhandeld door vd. Broek mocht je handelaar niet weten wie ze importeerd.
Het voordeel van de Dr`s is dat ook de normale snaren zijn gecoated. Ze voelen aan als normale snaren en gaan lang mee.

Yapser
28 augustus 2006, 17:08
Hmja erg mooi dat dus ook de dunste snaren zijn gecoat. Dat is het grootste probleem bij mij: De dikke snaren blijven wel lang goed, alleen de dunnetjes roesten gigantisch snel.

ca. 20 euro per pakje is dan wel weer jammer. Ik ga eens rondmailen toch :)

Hoe lang doe jij met Black Beauties tov. andere anderen?

Stief
28 augustus 2006, 17:56
Het zout in je zweet is hiervan de boosdoener. Merk het zelf in de zomer dat snaren veel minder lang meegaan.
Coaten is dus een optie. Een goedkopere manier is om elke keer na het spelen met een doekje je snaren en hals schoon te wrijven. Dan blijf je af en toe tenminste nog dat lekkere gevoel van die nieuwe snaartjes houden.