PDA

View Full Version : Verschil .010 Fender Bullets en .011 D'Adario's



jpb
27 augustus 2006, 21:55
Het liefst speel ik op 11's en neem voor lief dat het dan wat droger klinkt. Maar om mijn geleende MIM Strat heb ik de .o10 fender bullets vervangen door .011 D'adarios en het strat geluid is vrijwel weg. Kan dat aan het verschil in snaren-merk liggen? Ik heb de tremoloveren ook wat strakker gezet; is dat het mischien??

Gearjunkie
27 augustus 2006, 22:07
Tremolo lijkt me niet van bijzondere invloed in dit geval, je moest hem wel bijstellen neem ik aan.

Een Strat klinkt nog meer als een Strat door er dikkere snaren op te leggen. Dat heb je gedaan.

Is er nog iets anders veranderd? Instelling versterker of zo? Tone potmeter helemaal dicht?

turboblues
27 augustus 2006, 22:09
Onzin! De onderlinge klankverschillen zijn echt klein per merk (er is wel verschil per dikte); als je strat-klank verdwenen is zal het wel aan iets anders liggen..

Squier4ever
27 augustus 2006, 22:35
nou vind de verschillen qua merk toch vrij groot. Dadario rotzooi klinkt IMo egt verlept vergeleken met EB of GHS, om t over fender snaren maar helemaal niet te hebben

up-guitarman
27 augustus 2006, 22:48
nou vind de verschillen qua merk toch vrij groot. Dadario rotzooi klinkt IMo egt verlept vergeleken met EB of GHS, om t over fender snaren maar helemaal niet te hebben

Vind je Fender snaren juist goed of juist slecht ???
D'Addario's vind ik persoonlijk ook de grootste brol dat ik al heb gehad wat snaren betreft. Dean Markley en Fender zijn een stapje beter naar mijn mening, maar waar ik nu al 2 jaar op speel zijn Ernie Ball's en die zijn nog beter.

btw: Ik heb nu 2 setjes snaren van Electro Harmonix gekocht, maar k zet ze er pas op als ik terug ben van mijn reis. Iemand ervaring met deze snaren ???

tabmaniac
27 augustus 2006, 22:51
ik speel ook met/op d'addario's en ik vind er echt niks mis mee hoor qua klank..

up-guitarman
27 augustus 2006, 22:54
ik speel ook met/op d'addario's en ik vind er echt niks mis mee hoor qua klank..

De klank is goed, dat vind ik ook, maar ze zijn dood na een week ...
Terwijl de EB's het toch een pak langer uithouden ...

blademan
27 augustus 2006, 23:55
probeer de Elixir 010s eens . Ik heb die op mn Blade strat gedaan en vond het geluid erg goed. Passen lekker bij het geluid van een strat. En ze gaan lekker lang mee.

turboblues
28 augustus 2006, 00:10
D'Addario's vind ik persoonlijk ook de grootste brol dat ik al heb gehad wat snaren betreft..
Haha, als je weet dat PRS gitaren uit de fabriek geleverd worden met D'Addario's kun je alleen maar lachen met zulke uitspraken..

hendrix2
28 augustus 2006, 00:21
Tja, d'addario brol noemen getuigt van een vreemde smaak...
Ik gebruik voor al m'n gitaren D'addario's (10-46).
Alleen voor mijn Fender MIM gebruik ik Dean Markley's (9-46) erg goede snaren ook die DMs.

Morpheus
28 augustus 2006, 05:44
Haha, als je weet dat PRS gitaren uit de fabriek geleverd worden met D'Addario's kun je alleen maar lachen met zulke uitspraken..

wat een gelul man. als je nu d'addario klote vind, kan dat toch makkelijk? ik vind d'addario niks, drie keer niks. in tone en feel. geef mij maar EB. en je uitspraak 'als je weet (...) met zulke uitspraken' slaat helemaal nergens op. blijkbaar vind dhr. Smith d'addario lekker, maar wil niet zeggen dat de rest van de mensheid dat ook moet vinden! echt gosh wat een gezwam weer.

Hector_Tsolodimos
28 augustus 2006, 07:50
het zal zoals anders hier ook al zeggen niet aan de snaren liggen, tremolo ook niet..dat heeft met bespeelaarheid te maken..

heavy-metal-thunder
28 augustus 2006, 14:12
het zal zoals anders hier ook al zeggen niet aan de snaren liggen, tremolo ook niet..dat heeft met bespeelaarheid te maken..

ik heb vorige week bij iemand ontmoet (een echte Fender-freak) en hij zei me "ik zet de brug van mijn strat altijd vast, ook al klinkt ze dan minder Fender, maar het speelt wel makkelijker". Ik weet het niet hoor, maar dat wist die man me te vertellen... Persoonlijk denk ik wel dat een vast brug iets met je geluid kan doen: ik sla zelf nogal hard aan en het lijk me niet vreemd dat dit de brug lichtjes kan laten vibreren. Nooit uitgeprobeerd hoor.

up-guitarman
28 augustus 2006, 15:24
Haha, als je weet dat PRS gitaren uit de fabriek geleverd worden met D'Addario's kun je alleen maar lachen met zulke uitspraken..

Tja, d'addario brol noemen getuigt van een vreemde smaak...

Dat zijn weer zo'n typische antwoorden voor op dit forum ...

So f*cking what ... Ik heb gezegd: ik VIND, en niet persee dat het zo is, dat is enkel mijn ervaring en ik heb ondertussen toch wel wat snaarmerken geprobeerd !!! Dat PRS dit merk gebruikt maakt het plots de heilige graal der snaren of wat? Man, leer eens zelf testen ...

jpb
28 augustus 2006, 16:09
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Op een paar posts na ben ik er niet veel wijzer van geworden. Iemand nog een suggestie? Mischien maar eens .0105's als die al bestaan??

FruscianteFan
28 augustus 2006, 16:23
Vind je Fender snaren juist goed of juist slecht ???
D'Addario's vind ik persoonlijk ook de grootste brol dat ik al heb gehad wat snaren betreft. Dean Markley en Fender zijn een stapje beter naar mijn mening, maar waar ik nu al 2 jaar op speel zijn Ernie Ball's en die zijn nog beter.

btw: Ik heb nu 2 setjes snaren van Electro Harmonix gekocht, maar k zet ze er pas op als ik terug ben van mijn reis. Iemand ervaring met deze snaren ???Ik heb een setje EHX .010's gehad. Damn, dat was echt fijn :)
Helaas dat ik voor 20% van de prijs ook snaren kan krijgen, anders zou ik het wel weten :)

Eko
28 augustus 2006, 16:24
Er wordt door Fender niet voor niets op gewezen dat er diverse snaren bestaan voor diverse doeleinden. De variaties in staal en nikkel in de diverse soorten zorgt voor andere klanken en/of output. Snaren met een hoger staalgehalte laten een magneet meer in trilling komen ( meer pull) en zorgen dan ook voor een iets hogere output. Meer nikkel in de snaar geeft een iets langere levensduur omdat het minder snel roest. Diverse mixes zouden de diverse fabrikanten meer voordelen moeten geven. Ook het gebruik van een ballend of bullet zou klank kunnen beinvloeden. Dit heb ik echter zelf nooit vast kunnen stellen.
Het blijft vaak een kwestie van smaak en gevoel. Ook de portemonnee wil nog wel eens de doorslag geven.
Ik heb een hele tijd eigen merk snaren gebruikt van een winkel tot ik naar .011 overstapte. De snaren waren goed genoeg om een optreden mee te doen. Langer gaan ze bij mij toch niet mee. Ze waren wel goedkoop. Zeker als je ze per doos koopt. De kwaliteit van de sets was echter wisselend. Zekerr de G-snaar.

Wicked Willy
28 augustus 2006, 19:02
PRS-en geleverd met D'addario's...........I think not....of ze moeten de gekleurde eindjes vergeten zijn.

Gebruik trouwens al jaren D'addario, maar ben van plan binnenkort eens toch wat verschillende setjes van andere merken te gaan uitproberen, ik doe met een setje 3 weken, dan zijn ze nog niet helemaal 'op', maar vind ik ze niet top meer klinken.

up-guitarman
29 augustus 2006, 00:07
Ik heb een setje EHX .010's gehad. Damn, dat was echt fijn :)
Helaas dat ik voor 20% van de prijs ook snaren kan krijgen, anders zou ik het wel weten :)
Hoelang leven ze bij jou tegenover andere merken a la Fender, d'Addario, Dean MArkley, etc...?
Bij Banzai vallen die setjes goed mee kwa prijs trouwens !!!

FruscianteFan
29 augustus 2006, 09:49
Ze gingen ongeveer een maand of 2 mee. Ze hadden nog wel langer mee kunnen gaan, maar uiteindelijk brak de hoge E (weet niet of dat een EHX 010 was of een Pyramid 011 - de rest van het setje was iig EHX 010-46) en toen zette ik er maar gelijk een heel nieuw setje op.

Ik ben zelf steeds minder te spreken over D'addario. Ok, dat ik snaren breek weet ik nu wel, maar van dit setje D'addario 012-52 heb ik nu in ongeveer een maand tijd de helft van het setje gebroken! Echt absurd :s

FruscianteFan
29 augustus 2006, 09:51
Ze gingen ongeveer een maand of 2 mee. Ze hadden nog wel langer mee kunnen gaan, maar uiteindelijk brak de hoge E (weet niet of dat een EHX 010 was of een Pyramid 011 - de rest van het setje was iig EHX 010-46) en toen zette ik er maar gelijk een heel nieuw setje op.

Van de merken die je noemt, heb ik alleen D'addario ervaren. Die gaan, mits ze niet breken, 1,5 à 2 maanden mee. Ernie Ball doe ik iets langer mee maar ik speel daar liever niet op vanwege de feel. Pyramid vind ik niets bijzonders en Harley Benton is eigenlijk ehh.. iets minder (gaan ook niet zo lang mee).

Ik ben zelf steeds minder te spreken over D'addario. Ok, dat ik snaren breek weet ik nu wel, maar van dit setje D'addario 012-52 heb ik nu in ongeveer een maand tijd de helft van het setje gebroken! Echt absurd :?

jpb
29 augustus 2006, 10:46
[....]maar van dit setje D'addario 012-52 heb ik nu in ongeveer een maand tijd de helft van het setje gebroken! Echt absurd :?
Zal wel aan je gitaar liggen (scherpe randjes kam/brug??). Ik speel al jaren op 0.012 d'adario's; nooit een gebroken. Maar dit is off topic

turboblues
29 augustus 2006, 23:14
Man, wat een heftige reakties op mijn vorige "post"! Allereerst moet ik wel bekennen dat ik absoluut niet meer weet wat PRS nu op zijn gitaren plaatst. Toen ik mijn Custom 24 nieuw kocht in 1992 zaten er D'addario's op, er hing zelfs een papiertje aan equiped with..Maar het maakt allemaal niet veel uit, mijn punt was dat het te gek is om een bepaald merk van snaren volledig af te kraken. Ik heb heus wel genoeg merken geprobeerd en mijn bevindingen waren dat er klankgewijs nauwelijks verschillen waren (bij dezelfde dikte). ik herinner me nog dat ik vroeger ook zulke uitspraken deed als "dat merk snaren trekt op niks" omdat ik toevallig een braampje op mijn brug had die steeds maar snaren deed breken of dat mijn intonatie zo ver af stond dat ik dacht dat het vals klinken ook de schuld was van een bepaald merk. Zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen (vb. i.v.m. zweten, snaren rekken..). Er komen zoveel factoren bij te pas waar je rekening mee moet houden alvorens je echt kan besluiten of het ene merk daadwerkelijk beter is (voor jou) dan het andere. Ik vind de verschillen (let wel ,qua klank!) miniem. Maar ja, ik speel dan ook nog maar 25 jaar gitaar..
En nee, ik gebruik geen D'addario's op dit moment, maar Dean Markley. Waarom? Waarom niet!

FruscianteFan
30 augustus 2006, 07:40
Zal wel aan je gitaar liggen (scherpe randjes kam/brug??). Ik speel al jaren op 0.012 d'adario's; nooit een gebroken. Maar dit is off topicDat mag ik toch hopen van niet, want dat setje is er door Schreeven op gezet bij de onderhoudsbeurt en ik heb hun gewezen op hetfeit dat de E-snaar vaak brak.

Ik weet inmiddels wel ongeveer waar het aan ligt: de combi van het werk, mijn zweet (snaren worden snel stug en rekken snel uit) en mijn aanslag: ik sla met een Tortex 1.14 echt heel hard :)

Ik ben heel blij voor je dat jij ze niet breekt, maar ik merk toch echt het verschil tussen de merken m.b.t. het breken van snaren. :)

jpb
30 augustus 2006, 09:02
.....de combi van het werk, mijn zweet (snaren worden snel stug en rekken snel uit) en mijn aanslag: ik sla met een Tortex 1.14 echt heel hard :)........
Tsja, dan is er niet veel hoop meer. Blijf rustig zitten, raak niet in paniek, en raadpleeg zonodig een dokter.....

FruscianteFan
30 augustus 2006, 17:29
Hehe :)

Ik ben er nu wel aan gewend dus heb altijd wel een paar reservesetjes bij me. Ik schrik niet eens meer van brekende snaren.

Morpheus
30 augustus 2006, 18:17
Dat mag ik toch hopen van niet, want dat setje is er door Schreeven op gezet bij de onderhoudsbeurt en ik heb hun gewezen op hetfeit dat de E-snaar vaak brak.

Ik weet inmiddels wel ongeveer waar het aan ligt: de combi van het werk, mijn zweet (snaren worden snel stug en rekken snel uit) en mijn aanslag: ik sla met een Tortex 1.14 echt heel hard :)

Ik ben heel blij voor je dat jij ze niet breekt, maar ik merk toch echt het verschil tussen de merken m.b.t. het breken van snaren. :)

ik speel zelf ook heel heftig, met stubby 2mm, zo hard dat de lage E en hoge E wel eens achter de bobbin blijven hangen (les paul + humbucker dus) en ik breek NOOIT snaren. echt NOOIT.

Negative K3 fan
30 augustus 2006, 18:20
fender snaren zijn de ergste snaren die ik ooit op een gitaar heb gezet, d'addario heb ik ook een tijdje op gespeeld, niets mis mee op zich. Het liefst heb ik tot nu toe nog Earnie Ball slinkies of DR (weet niet meer welke soort).

fender snaren = crap

kwa klank hoor ik trouwens weinig verschil want met mijn zweetpoten zijn de meeste snaren binnen 2 dagen al bruin. Ik heb het nu alleen over levensduur, betrouwbaarheid (breken) en feel

vincedepooh
30 augustus 2006, 19:49
Ik zette altijd gibson`s op mijn gitaren. Nu d`addario en het viel mij ook op dat ze zo snel gaar zijn. Ik ga die ernie ball`s maar eens proberen.
grt.

Robbert
30 augustus 2006, 19:56
Zelf zou ik beginnen met de tremolo weer wat losser te zetten. Op de een of andere manier heeft een tikkeltje losse tremolo wat meer klank omdat de veren wat mee rammelen, zoals eerder opgemerkt.

FruscianteFan
30 augustus 2006, 20:14
ik speel zelf ook heel heftig, met stubby 2mm, zo hard dat de lage E en hoge E wel eens achter de bobbin blijven hangen (les paul + humbucker dus) en ik breek NOOIT snaren. echt NOOIT.Ochja, tegenwoordig neemt een leraar van me altijd een doekje mee om de snaren mee af te vegen, als hij weet dat ik erop ga spelen :P