PDA

View Full Version : Schok-techniek Metal



GunMetalBlue
27 augustus 2006, 20:15
Ik zoek al een tijdje de techniek om metal 'in schokjes' te spelen. Zoals tijdens de strofes van Bro Hymn. Maar het lukt langs geen kloten!

Ik zet meestal mijn versterker (line6 Spider II 112) op een giga-distortion met driveboost & noisegate aan. en dan iets van een half palm-muting & strumming techniekje...

Lukt dus niet echt... Gewoon oefenen of doe ik hier al iets verkeerd?


Thx

metallic
27 augustus 2006, 21:33
Bedoel je pinch harmonics?
Die speel je door je bepaalde plekken boven je elementen met je duim een klein beetje aftedempen, het is ff zoeken waar ze zitten maar als je ze gevonden hebt heb je het zo geleerd..Tip: sla maar met een klein stukje plectrum aan.

Bram+
27 augustus 2006, 21:36
Geen pinch harmonics, ik denk dat hij juist inderdaad palm muting bedoelt (wel echt een basistechniek bij metalspelen inderdaad). Ik denk dat je dat gewoon meer moet oefenen, blijven proberen totdat je je hand(palm) op de juiste plek hebt. Je hebt denk ik ook niet echt een superheet element in je gitaar (gewoon een strat met singlecoil in de brug toch?), dus dat werkt dat 'metalgeluid' wel tegen.

strat 91
27 augustus 2006, 22:22
bedoel je dat geluid net als bij baracuda van heart

http://www.youtube.com/watch?v=52ed1-UFF9k

of toch wat anders?

gegroet strat 91

Bl44t44p
27 augustus 2006, 22:48
bedoel je dat geluid net als bij baracuda van heart

http://www.youtube.com/watch?v=52ed1-UFF9k

of toch wat anders?

gegroet strat 91

Gewoon palm muted triolen?

GunMetalBlue
27 augustus 2006, 23:09
Geen pinch harmonics, ik denk dat hij juist inderdaad palm muting bedoelt (wel echt een basistechniek bij metalspelen inderdaad). Ik denk dat je dat gewoon meer moet oefenen, blijven proberen totdat je je hand(palm) op de juiste plek hebt. Je hebt denk ik ook niet echt een superheet element in je gitaar (gewoon een strat met singlecoil in de brug toch?), dus dat werkt dat 'metalgeluid' wel tegen.

Waar zit zo ongeveer die 'juiste plek'?
En een single coil in de brug is dus beter te gebruiken dan een combinatie van de twee andere coils tot een humbucker?

hoor het graag van jullie! thx

Trocar
27 augustus 2006, 23:22
Waar zit zo ongeveer die 'juiste plek'?
En een single coil in de brug is dus beter te gebruiken dan een combinatie van de twee andere coils tot een humbucker?

hoor het graag van jullie! thx

Ik neem even aan dat je rechtshandig speelt: probeer dan eens gewoon te spelen met je slaghand net (rechts) naast de brug (of op de brug net (rechts) naast de snaren) zodat het gewoon zo klinkt als anders. Je raakt dan de snaren dus niet met de rand van je hand.
Speel gewoon wat downstrokes op de losse e-snaar, en daarna een heel klein beetje (milimeters) je slaghand naar links bewegen, totdat je merkt dat het geluid begint te lijken op wat je zoekt.
Dat is dan de goede plek.
Daarna expres nog wat verder naar links om te horen hoe het klinkt als je te ver zit (dat klinkt niet mooi, nee, maar je hebt dan wel een idee waar je je hand moet houden).

Oh, en Bram+ doelt er op dat een single coil (meestal) een minder hoge output heeft dan bijvoorbeeld een humbucker. En hoge output wil wel helpen om het vettige 'chucka-chucka' metalgeluid bij palmmutes te krijgen. Maar het kan ook gewoon bij SC, hoor.

Bram+
27 augustus 2006, 23:25
Waar zit zo ongeveer die 'juiste plek'?
En een single coil in de brug is dus beter te gebruiken dan een combinatie van de twee andere coils tot een humbucker?
Mijn ervaring is dat het lekkerder gaat met een humbucker (of: dat het beter klinkt met een humbucker), maar in feite is het met alle gitaren met een beetje overdrive wel te doen.

GunMetalBlue
28 augustus 2006, 18:26
klinkt idd zo'n beetje als wat ik zoek, maar de techniek valt hier nog bij te schaven, bedankt!