PDA

View Full Version : Hoeveel watt?



gitaargirl
27 augustus 2006, 17:29
Hoeveel watt heb je ongeveer nodig als je een goede versterker zoekt?
Ik speel niet in een band, maar heb wel een plaats waar ik goed mag doorspelen..
Ik speel voornamelijk zachte rock.
Mvg

d'oh
27 augustus 2006, 17:35
15 watt is hard zat, als je niet in een band zit
ik had een 15 watt oefenversterkertje vroeger, en die ging echt behoorlijk hard

Helter Skelter
27 augustus 2006, 17:36
nou gitaargirl...voor zachte rock heb je niet zo veel watts nodig ;)

maar staar je niet blind op wattage als maatstaf voor volume, een 15 watts buizen-of transistorampamp is al retehard!

ik neem aan dat je nog niet zo lang speelt dus ik zou b.v. eens een Roland cube-30 proberen, kan je gelijk ook wat experimenteren met de meest gangbare effectjes.

en ja, die gaat hard zat en klinkt nog goed ook :)

Timline6
27 augustus 2006, 21:29
Ik heb 75 Watt op een Slaapkamer. (geen buizen). is veel te veel.
Kan hem geen eens open draaien voor een kwart.
bij 15 of 30 watt kunnen de buren al mee genieten :gitarist:

Gearjunkie
27 augustus 2006, 22:13
Ik heb 75 Watt op een Slaapkamer. (geen buizen). is veel te veel.
Kan hem geen eens open draaien voor een kwart.
bij 15 of 30 watt kunnen de buren al mee genieten :gitarist:


Klopt: jouw gehoor is ook niet lineair en het volume van de versterker ook niet. (Stel je hebt een volumeknop van 1 t/m 10, vanaf 3 of 4 zal de versterker nauwelijks meer harder gaan)

Een 50 Watt versterker maakt niet precies twee maal zoveel herrie als een 25 Watt versterker. Het oppervlak aan speakers bijvoorbeeld doet terzake.

Squier4ever
27 augustus 2006, 22:18
mja niet helemaal, maar het komt er op neer dat bij verdubbeling van de geluidsintensiteit (dus verdubbeling van vermogen), het volume met 3dB toeneemt. dit heeft te maken met de zogenaamde kwadratenwet.

Binas = heel fijn voor dit soort dingen

crapton
27 augustus 2006, 22:27
Als je ooit nog eens gaat optreden of samenspelen neem dan nu een niet te kleine versterker, geeft iha een duidelijk betere klank als het iets harder mag (logisch).

Een Peavey Bandit is een leuke startcombo - 80W met 1 speaker, 100W met een extra box kan je bijkopen. Neem van mij aan die gaat (zeker met 2 speakers) in een band meer dan hard genoeg. Of een Peavey Valveking - krijgt heel goede reviews. Maar er is zat keuze. Wat is je smaak en muziekstijl - eigen gitaar meenemen en goed testen in de winkel.

Niet duur zijn ook de Line6 Spiders, zit alles op wat je nodig hebt. Verder de Behringers - wel goed luisteren want ik vind van sommige modellen de speakers en volume nogal naadje.

hendrix2
27 augustus 2006, 22:44
Een 30watt is goed om te beginnen vind ik.
MIjn eerste amp was ook 30watt en ik heb daar zelf mee in een band gespeeld (ging net luid genoeg om boven de drum te komen).
Nu heb ik een 150 watt en een 100watt, en voor veel mensen gaat dit toch veel te luid voor in huis. Je kan hem wel stilzetten, maar dan klinkt het niet zo goed.
Dus als het alleen voor thuis is zou ik naar een 30 of 50 watter kijken.
Daar kan je alle kanten mee uit.

marter544
27 augustus 2006, 22:45
mja niet helemaal, maar het komt er op neer dat bij verdubbeling van de geluidsintensiteit (dus verdubbeling van vermogen), het volume met 3dB toeneemt. dit heeft te maken met de zogenaamde kwadratenwet.

Binas = heel fijn voor dit soort dingen

Ja, maar het menselijk gehoor hoort pas iets een keer zo hard, als er 6 decibel bij is gekomen. Als jij bijvoorbeeld een baksteen laat vallen, en daarna 2, komt er 3 decibel bij. Een keer zoveel lawaai, maar als je dat zo daadwerkelijk wil ervaren, als een keer zo hard, moet er 6 decibel bij.

Pat85
28 augustus 2006, 09:41
de wattages hangen ook nog eens van buizen/geen buizen af...
mn oude 30watt transistor combo ging bij lange na niet zo hard als mijn 15watt blues jr.
(en dan toch op zoek zijn naar een ENGL...wat zullen de buren blij met mij zijn :D )

Squier4ever
28 augustus 2006, 11:38
op zich ook onzin, alleen is het volumeverloop van een buizenamp gelijkmatiger, waardoor deze ook op laag volume harder lijkt te klinken. een transistor amp heeft dit juist niet.

er zijn wat mooie grafiekjes over te vinden op internet, moet je maar eens zoeken. kun je duidelijk de verschillen zien

Helter Skelter
28 augustus 2006, 12:35
jongens jongens...vermoei gitaargirl nou niet met allerlei theoretische prietpraat, ze zoekt alleen maar een geschikte amp voor zachte rock e.d.

ja toch gitaargirl? :D

Pat85
28 augustus 2006, 12:49
op zich ook onzin, alleen is het volumeverloop van een buizenamp gelijkmatiger, waardoor deze ook op laag volume harder lijkt te klinken. een transistor amp heeft dit juist niet.

er zijn wat mooie grafiekjes over te vinden op internet, moet je maar eens zoeken. kun je duidelijk de verschillen zien

ok...ik heb ze dus naast elkaar gezet en geluisterd welke harder ging....toch echt de 15watt Blues jr...
maar natuurlijk heeft dat niet alleen met het buizen te maken...betere amp in t algemeen,betere speaker/speakerrendement etc...

maar ik denk dat je in het algemeen wel kan stellen buizenamps harder gaan dan transistoramps van het zelfde wattage

Dolf
28 augustus 2006, 12:54
maar ik denk dat je in het algemeen wel kan stellen buizenamps harder gaan dan transistoramps van het zelfde wattage
+1
en geen beetje

Squier4ever
28 augustus 2006, 14:38
dat is ook zo, maar dat probeerde ik je daarnet al te vertellen.
sorry voor de theorie. maar het verloop van een buizenamp ligt bijna altijd hoger dan die van een trans. amp (snap je het nog)?

ff een grafiekje geschetst ter verduidelijking...

http://img142.imageshack.us/img142/4927/grafiekjeaq0.jpg

dus buizen gaat in principe meestal harder voor je oren

gitaargirl
29 augustus 2006, 10:16
[QUOTE=Helter Skelter]jongens jongens...vermoei gitaargirl nou niet met allerlei theoretische prietpraat, ze zoekt alleen maar een geschikte amp voor zachte rock e.d.

ja toch gitaargirl? :D[/QUOTE

Je moet inderdaad niet te veel theorie geven, ksnap daar toch meestal niet veel van.. :satisfie:
Toch bedankt voor al de uitleg!

Rude Perception
29 augustus 2006, 18:01
+1
en geen beetje

nou is dat ook maar schijn, doordat buizenamps meer boventonen weergeven. Hierdoor komt het harder over, maar strikt genomen is er niet meer volume geloof ik.

Dolf
29 augustus 2006, 18:19
Ik heb het hier nu niet over de druk die de versterker op je oor brengt (theorie) maar de praktijk waarbij je, als je vergelijkt, hoort dat een lampenversterker gewoon luider KLINKT. En dat is wat je als gitarist moet weten.