PDA

View Full Version : Vervanging voor Gmajor?



Jimi Hendrix
27 augustus 2006, 17:24
Beste mederackers,
voor coverbandschnabbels en anderzins 'minder belangrijke gigs' gebruik ik de gmajor, maar die van mij begint de geest te geven (start vaak niet meer op, of kapt er halverwege mee).
Hoe zouden jullie een gmajor vervangen?
3 punten die ikzelf in aanmerking neem:
- dezelfde functionaliteit moet ervoor in de plaats komen (amp-switchen, vca-achtige volumeregeling, zelfde fx (minus pitchshift), cc-blokken etc),
- hoeft niet in 1 unit (wel max. 1 19" effectunit), maximaal 4HE, liefst nog halve diepte (zo'n 25 cm.).
- gebruik in mono.

oh ja, 't zou fijn zijn als het beter gaat klinken dan de gmajor, vooral met m'n boogie (waarmee ik 'm het meest gebruik) is 't een echte sucker. pedalen of 19", mag allemaal.

kokeleko
27 augustus 2006, 19:26
Klinkt misschien afgezaagd, een MPX-G2 + R1 doet precies wat jij wilt.

paulusdeBKB
27 augustus 2006, 22:21
Kijk eens naar een Zoom G9.2tt. Prima FX en per blok aan- en uit te schakelen. Amp switchen gaat er helaas niet mee, maar voor de rest doet hij wat je wilt, en het is een goedkoper ding dan die G2. Bovendien in floor-format en met ingebouwde amp modeling, dus als het echt kleiner dan klein en zachter dan zacht moet, dan kan je met alleen dit ding ook toe.

Verder kun je eens kijken naar de Rocktron Expression, de opvolger van de Intellifex. Of, als je ook een pre-amp wilt, de nieuwe Prophecy II (2HE). Musicians Friend.com heeft soundsamples van de originele Prophecy online staan: hier (http://www.musiciansfriend.com/product/Rocktron-Prophesy-Guitar-Preamp-with-Effects?sku=180745) .

lennartengel
27 augustus 2006, 22:32
Ik heb zelf m'n g-major vervangen voor een rocktron replifex. 2 nadelen, externe adapter en geen tuner. Voordeel, nu al een jaar lang trouwe dienst.

Heb na betrouwbaarheidsproblemen ook een vervanging gezocht waarbij de channelswitching een must was. De replifex is misschien niet zo makkelijk te krijgen maar wel stukken goedkoper dan de alternatieven.

Alternatief is natuurlijk een midiswitchter en een fx-doos naar keuze...

Jimi Hendrix
29 augustus 2006, 08:20
Dank voor de suggesties.
'k heb uiteraard zelf ook wat research gedaan,
denk dat 't in eerste instantie een g-force + nobels switchmaster gaat worden, met later misschien nog 1 à 3 pedalen (compressor/electric mistress/booster) voor de preamp en misschien een kastje met vca, tuner uit en lijnmixer laten bouwen door Ernst (die ook al wat customwerk voor m'n grote rack heeft gedaan).

LordRiffenstein
29 augustus 2006, 09:37
Boss GT-Pro??? GX700 was vroeger een prima apparaat en er is me verteld dat de GT-Pro niet zo'n tone-sucker is dus lijkt me een strak toestel.

Jimi Hendrix
29 augustus 2006, 15:38
Inmiddels heb ik besloten 't multieffect sowieso parallel te gaan gebruiken, waarvoor ik dan een mini tunerfeeder/VCA/linemixer laat bouwen.

Maar dan 't grote punt:
Wat is het klankverschil tussen gmajor en g-force in parallel?

Lordriff, had jij hier niet eens mee geëxperimenteerd? En bevonden dat het verschil in parallel er nauwelijks is?

Magic Bean
30 augustus 2006, 09:25
Wrom neem je dan niet gewoon een Intellifex? Die heeft helemaal geen tonesuck. Midiswitchertje erbij en eventueel wat pedalen en klaar is hans.

LordRiffenstein
30 augustus 2006, 09:41
Maar dan 't grote punt:
Wat is het klankverschil tussen gmajor en g-force in parallel?

Lordriff, had jij hier niet eens mee geëxperimenteerd? En bevonden dat het verschil in parallel er nauwelijks is?

Het verschil is kleiner dan in series maar er is nog steeds verschil. Waar ik vooral problemen mee had was dat de GMajor snel tegen zijn plafond zat als je enkele fx tesamen gebruikt.

Als je toch sowieso nr parallel gaat, waarom geen mpx1, die heb je ook in je andere setup dus die ken je goed.

Er is natuurlijk altijd de mighty Eclipse *ducks* :)

Jimi Hendrix
30 augustus 2006, 10:14
Het verschil is kleiner dan in series maar er is nog steeds verschil. Waar ik vooral problemen mee had was dat de GMajor snel tegen zijn plafond zat als je enkele fx tesamen gebruikt.

OK thanks, belangrijk punt is dat die gmajor ook nog eens notoir onbetrouwbaar is/blijkt, hoewel mijn 2e het 3 jaar (maarliefst!) heeft volgehouden.


Als je toch sowieso nr parallel gaat, waarom geen mpx1, die heb je ook in je andere setup dus die ken je goed.

Er is natuurlijk altijd de mighty Eclipse *ducks* :)

Ja dat kan natuurlijk ook, ff kijken wat de diepte is van die units.... ;-)
Eclipse vind ik trouwens een beetje overkill voor een simpel gitaarsetupje.

Grote plus voor de TC-apparaten is dat je on the fly/tijdens gigs nog wat kunt rommelen, dat gaat lastiger bij de lexicon.

Met rocktron heb ik geen ervaring, zal ik ook eens naar googlen.

Ik zit nu trouwens te denken om dezelfde pedalen als in m'n grote rack in 't minirack te plaatsen, dat zou nog eens handig zijn.... kijken hoeveel ruimte 't gaat innemen....

paulusdeBKB
30 augustus 2006, 11:14
Als je die kant op gaat, dan wordt het verschil tussen je grote en kleine setup wel heel minimaal...

Maar stel dat je dat wel wilt doen dan kan je evt je pedalen in een apart bakje maken met een switchertje geintegreerd. Toevoegen naar smaak aan je grote of kleine set en klaar is Klara.

Intellifex is echt een te gek ding, maar heeft geen flanger, rotary, phaser, tremolo. Alleen chorus, pitch shift, delay met ducking en reverb, maar dan allemaal heel goed.

Rocktron maakte ook de Replifex en de Replitone. Die hebben wel alle gangbare gitaarFX maar zijn tweedehands iets duurder.

Kun je misschien een budget hangen aan je wensen? Dan hebben we wat meer houvast met het voorstellen van gear.

Jimi Hendrix
30 augustus 2006, 11:34
Maar stel dat je dat wel wilt doen dan kan je evt je pedalen in een apart bakje maken met een switchertje geintegreerd. Toevoegen naar smaak aan je grote of kleine set en klaar is Klara.

Dat is er een om over na te denken!

Het enige dringende is dat de gmajor moet worden vervangen.
Met genoemd ernstkastje kan ik de opvolger dan nog parallel gaan zetten (gaat m'n tone er ook nog wat op vooruit), met het nobelsding kan ik de switchfuncties overnemen.

Ik denk dat ik dat maar eerst ga uitvoeren, vervolgens zien we wel of het een 'echte' setup gaat worden of meer een compromisbakje in de zin van formaat+gewicht+kosten (in die volgorde) tegenover sounds+mogelijkheden.

Het verschil tussen dit rackje en het grote rack is er nog overduidelijk (ook al zou ik pedalen gaan toevoegen), met name in de routingsmogelijkheden in het post-gain gedeelte. Voor opnames is het grote rack een must, althans op de manier waarop ik werk. (micpre-aansluiting, naar keus w/d/w, stereo, intuïtief werken/sounds maken door losse units, returnlevels instellen met fysieke potmeters ipv in een menutje etc etc)

+ het feit dat als ik met 4x12 speel het grote rack mee moet als statief voor m'n top.



Kun je misschien een budget hangen aan je wensen? Dan hebben we wat meer houvast met het voorstellen van gear.

Budget op zich is niet het punt, filosofeer maar in het wilde weg!

Jimi Hendrix
1 september 2006, 11:58
kom net bij feedback vandaan, 't is toch maar een gforce geworden.
klinkt beter dan de gmajor en is heeft niet de slechte reputatie van gmajor qua betrouwbaarheid, vanmiddag ff mee stoeien (en met de Nobels MS4).

paulusdeBKB
1 september 2006, 12:37
Gefeliciflapstaart jonge man! Mooi ding, die G-Force, daar zal je wel veel plezier aan beleven...

Jimi Hendrix
3 september 2006, 13:27
zo, gisteren voor het eerst opgetreden met de gforce na het ding een beetje geprogrammeerd te hebben. Verschil met gmajor (in seriële loop) is werkelijk dag en nacht, directere sound, véél betere chorus/flanger, meer 1210-achtig.
Had ik eerder moeten doen! :rockon:

en de lichtkrant is een leuk speeltje ('STOP POLITIE')

Rectifier
4 september 2006, 00:25
In mijn lichtkrantje staat: "BEN FF POEPEN" :D