PDA

View Full Version : srv strat => 2 replica's naast elkaar



jimihattricks
27 augustus 2006, 15:51
Ok, we weten allemaal dat fender in beperkte oplage #1 strat heeft gemaakt.. ik kwam een site tegen waar 2 replica's naast elkaar staan:

de fender #1:

http://www.stevieray.com/images/4sale/replicas/f1a.jpg

de TD (?) #1:

http://www.stevieray.com/images/4sale/replicas/td1.jpg

een foto van het origineel ter vergelijking:

http://www.stevieray.com/images/4sale/replicas/n1.jpg

we zijn t toch allemaal erover eens dat die TD #1 niet alleen veel meer lijkt op de srv #1, maar ook nog s minder 'nep' uitziet..

ik bedoel maar, als je dan gaat relicen, doe t dan goed fender, je betaalt er godverdomme veel geld voor...

los daarvan kun je je natuurlijk afvragen waar dat relicen nu weer allemaal goed voor is, maar dat is een andere discussie die ik al vaak genoeg voorbij heb zien komen..

Axl Rose
27 augustus 2006, 16:10
die SRV sticker is dan wel weer beter bij die fender :D

jimihattricks
27 augustus 2006, 16:14
voor dat soort details betaal je dan ook denk ik :D

G.G.
27 augustus 2006, 16:37
die SRV sticker is dan wel weer beter bij die fender :D

SRV heeft beide stickers op zijn slagplaat gehad. Replica's zijn van verschillende momenten.

jimihattricks
27 augustus 2006, 16:39
hehe ik neem aan dat Axl Rose aan t grappen was ;)

Stratman70
27 augustus 2006, 16:53
Ja, die Fender is echt lelijk! Net alsof daarboven gewoon matte grijze en witte ('t is net alsof ze met TippEx hebben zitten kliederen) verf zit, terwijl het toch slijtage en vuil op het kale hout zou moeten voorstellen.

Bram+
27 augustus 2006, 16:57
Die Fender relics (ook de Rory strat) zien er van een afstandje nog redelijk uit, maar van dichtbij zie je té duidelijk dat het 'nep' is. De overgang van de nog 'intacte' laklaag naar het blote hout is te nep. Ik vraag me af hoe fender hierbij te werk gaat: of ze daadwerkelijk gewoon maar tot die rand lakken, óf dat ze écht de gitaar 'helemaal' lakken en dan weer deels afschuren om het 'natuurlijke' slijtageproces te kopiëren. Zoals het eruit ziet lijkt mij meer nummer één.

Luke-wannabe
27 augustus 2006, 19:06
En ik vind ook het volgende niet goed:
Als je goed kijkt zie je dat de originele #1 een enkellaags zwarte slagplaat had. En de 2de heeft een zwart/wit/zwart slagplaat. Ook erg slordig

brunodb
27 augustus 2006, 19:20
Als ik een gitaar koop, krijg ik er liever al de lak bij waar ik voor betaald heb ;-)

Utreg
27 augustus 2006, 22:42
Bij de TD staat de switch op de brug positie, net als de foto, dat is het enige waarin hij de Fender overheerst.

Bram+
27 augustus 2006, 22:59
Bij de TD staat de switch op de brug positie, net als de foto, dat is het enige waarin hij de Fender overheerst.

brugpositie? Is de switch van dat ding ook al omgedraaid dan? En hoezo is dat het enige waarin hij de Fender overheerst?

Hector_Tsolodimos
28 augustus 2006, 07:55
ik zou ze allebei niet kopen, maar de onderste vind ik zelf toch iets beter (replica 2)
ik vind dit alleen stom: de rosewood fretboard is bij beiden gitaren 'bruin', die van SRV is bijna (net als bij mij) zwart...

G.G.
28 augustus 2006, 08:17
Bij de TD staat de switch op de brug positie, net als de foto, dat is het enige waarin hij de Fender overheerst.

Fender heeft maar ergens tussen 100 en 500 stuks met Rosewwood gemaakt, daarna werd het gelijk Pau Ferro (ofzoiets, omdat het origineel dat ook heeft)
Dat zwarte van het origineel is waarschijnlijk een jaren oude vet, zweet laag. Die replica's zijn gewoon te nieuw, maar een poetsbeurtje op de hals kan dat verhelpen.

G.G.
28 augustus 2006, 08:23
Ohja..

Wat de Td leuk maakt is dat je hem kan laten bouwen als replica van elke periode. In overleg met de bouwer kan hij hem zo maken dat ie klopt met een bepaald moment of concert.

Overigens slaan beide bouwers wel de plank mis door Texas Specials te gebruiken.

Hector_Tsolodimos
28 augustus 2006, 08:34
Fender heeft maar ergens tussen 100 en 500 stuks met Rosewwood gemaakt, daarna werd het gelijk Pau Ferro (ofzoiets, omdat het origineel dat ook heeft)
Dat zwarte van het origineel is waarschijnlijk een jaren oude vet, zweet laag. Die replica's zijn gewoon te nieuw, maar een poetsbeurtje op de hals kan dat verhelpen.
mijn Fender USA Standard Stratocaster is net zo zwart... en die is ook nieuw.

G.G.
28 augustus 2006, 08:43
mijn Fender USA Standard Stratocaster is net zo zwart... en die is ook nieuw.

Vergeet ook niet dat ieder plankje een iets andere kleur heeft.

Bij mijn SRV replica (met wat kleine wijzigingen) is het fredborad ook zo goed als zwart, maarja, ik heb ebben gebruikt als toets. Het is maar net hoe je het zelf wilt hebben:

http://img225.imageshack.us/img225/6862/image00045vu9.jpg

guvnor
28 augustus 2006, 09:00
Die sunburst van de Fender ziet er te nieuw uit. Die van de TD ziet er al beter uit en de slijtage oogt natuurlijker.

Stratman70
28 augustus 2006, 10:50
WTF is TD eigenlijk?

G.G.
28 augustus 2006, 10:58
WTF is TD eigenlijk?

Kijk hier eens:

http://www.stevieray.com/no1rep.htm

paulusdeBKB
28 augustus 2006, 11:59
Aan leken die niet snappen waarom oude gitaren een hoop geld waard zijn, leg ik het meestal uit met een oude auto-analogie. Er zijn ook mensen die grof geld willen betalen voor een oude Volkswagen kever... Maar sinds dat hele relic-gedoe is ontstaan, gaat de vergelijking mank. Gitaren zijn de enige producten die ik ken waarbij de cosmetische staat kennelijk weinig uitmaakt, althans voor velen. Ik snap er helemaal niets van! Wie koopt er nou een Relic?

Stratman70
28 augustus 2006, 12:10
Kijk hier eens:

http://www.stevieray.com/no1rep.htm
Dank je wel.

guvnor
28 augustus 2006, 12:35
Ik snap er helemaal niets van! Wie koopt er nou een Relic?

Misschien dezelfde mensen die stone washed jeans dragen? Of die in de jaren 80 hun broeken scheurden of met bleekmiddel bewerkten?

Ik vindt zo'n Number One replica wel stoer. Ik zou er niet op spelen want als ie verder zou slijten door echt gebruik dan is ie niet meer hetzelfde als de originele. En dan moet je weer een nieuwe kopen...

brunodb
28 augustus 2006, 12:52
Ik vindt zo'n Number One replica wel stoer. Ik zou er niet op spelen want als ie verder zou slijten door echt gebruik dan is ie niet meer hetzelfde als de originele. En dan moet je weer een nieuwe kopen...

zijn er nog mensen die deze quote ongelooflijk hilarisch vinden?

G.G.
28 augustus 2006, 14:01
zijn er nog mensen die deze quote ongelooflijk hilarisch vinden?

Yep, hij is geweldig.

Persoonlijk zou ik een relic nemen uit een vroeg stadium. Ik zou hem 10 keer per jaar met het vliegtuig de wereld rond sturen. Heel hard op spelen, mishandelen en zorgen dat ik dezelfde slijtplekken zou maken als SRV. Steeds de stickers kopen die SRV eropplakte in het volgende stadium. Zo blijft ie identiek aan het origineel en dan aan het eind moet ie verdwijnen zodat niemand weet of het de echte is als ie weer opduikt.

Ach.... wat een gedoe allemaal. Het is gewoon een afgegagde strat met een geschiedenis. Ik rag mijn eigen strat wel af, en misschien doe ik wel een keertje een relicklusje, maar hij hoeft niet 100% op een ander te lijken.

Kim Wilson
28 augustus 2006, 14:05
Ik heb mijn eigen Number One. Als ik er lang en vaak genoeg op speel, slijt de lak er ook af. Daar heb ik geen voorbeeld voor nodig. En ook geen schuurpapier...

Hector_Tsolodimos
28 augustus 2006, 15:20
Vergeet ook niet dat ieder plankje een iets andere kleur heeft.

Bij mijn SRV replica (met wat kleine wijzigingen) is het fredborad ook zo goed als zwart, maarja, ik heb ebben gebruikt als toets. Het is maar net hoe je het zelf wilt hebben:

http://img225.imageshack.us/img225/6862/image00045vu9.jpg
zie ik dat goed? geen pup's..

brunodb
28 augustus 2006, 15:22
tuurlijk jong. veel te gevaarlijk om jonge hondjes in de buurt van je dierbare gitaren te laten komen :-)

G.G.
28 augustus 2006, 15:29
zie ik dat goed? geen pup's..Yep, nog niet.

Ik hoop volgende week een mooi setje te hebben. Geen Texas Specials, want enig onderzoek deed mij ontdekken dat je die niet moet hebben voor een SRV geluid.

Er komen gewone alnicootjes in met een normale output, de dikke snaren moet voor het geluid zorgen in combinatie met hard aanslaan.

De omgekeerde kop (langere bassnaren) moeten bijdragen aan het lekkere geluid van de bassnaren en het mahonie moet het geluid iets warmer maken dan een normale strat,

Een replica met een aantal aanpassingen dus.

brunodb
28 augustus 2006, 15:30
sounds pretty cool!

nopster
28 augustus 2006, 15:35
Yep, nog niet.

Ik hoop volgende week een mooi setje te hebben. Geen Texas Specials, want enig onderzoek deed mij ontdekken dat je die niet moet hebben voor een SRV geluid.

Er komen gewone alnicootjes in met een normale output, de dikke snaren moet voor het geluid zorgen in combinatie met hard aanslaan.

De omgekeerde kop (langere bassnaren) moeten bijdragen aan het lekkere geluid van de bassnaren en het mahonie moet het geluid iets warmer maken dan een normale strat,

Een replica met een aantal aanpassingen dus.

Waar heb je je body en je neck gehaald?

G.G.
28 augustus 2006, 16:00
Waar heb je je body en je neck gehaald?

Planken gehaald bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, maar we dwalen een beetje af van de eerste post, de 2 SRVrelpica's.

Is er hier iemand die zelf een srvreplica gebouwd heeft? Moet er toch wel eentje te vinden zijn die een poging gewaagd heeft met een sunburst body.

guvnor
28 augustus 2006, 16:54
Ik ga geen replica bouwen, maar wel een gitaar met ongeveer dezelfde specs. Dat relicen begin ik niet aan. Ik zal er niet voorzichtig mee omspringen (doe ik nooit) maar ik zal geen schuurpapier gebruiken...

Project kan pas echt starten als ik van onderstaande gitaar af ben.

GibsonDC
28 augustus 2006, 16:57
Planken gehaald bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, maar we dwalen een beetje af van de eerste post, de 2 SRVrelpica's.

Is er hier iemand die zelf een srvreplica gebouwd heeft? Moet er toch wel eentje te vinden zijn die een poging gewaagd heeft met een sunburst body.

Ik heb geprobeerd op een blauwe strat het bekende SRV logo te zetten en de gouden schroeven er in gedraaid. Maar was er toen niet echt tevreden over en heb hem pas geleden weer er afgeschuurd. De gouden schroeven zitten er nog wel op:)

G.G.
28 augustus 2006, 17:09
Ik ga geen replica bouwen, maar wel een gitaar met ongeveer dezelfde specs. Dat relicen begin ik niet aan. Ik zal er niet voorzichtig mee omspringen (doe ik nooit) maar ik zal geen schuurpapier gebruiken...

Project kan pas echt starten als ik van onderstaande gitaar af ben.

Cool, ben benieuwd. Zie dat je uit Arnhem komt, voor hout moet je bij de Arnhemse Fijnhouthandel zijn (mocht je dat nog niet weten).

guvnor
29 augustus 2006, 08:21
Cool, ben benieuwd. Zie dat je uit Arnhem komt, voor hout moet je bij de Arnhemse Fijnhouthandel zijn (mocht je dat nog niet weten).

Ben niet de handigste... eerste project zal dus een bouwdoos worden. Ik koop body en neck eerst kant-en-klaar. Als dat goed gaat dan zal ik mijn volgende project iets meer zelf bouwen.

G.G.
29 augustus 2006, 17:32
Ben niet de handigste... eerste project zal dus een bouwdoos worden. Ik koop body en neck eerst kant-en-klaar. Als dat goed gaat dan zal ik mijn volgende project iets meer zelf bouwen.

Goeie manier om het te leren. Als ik "bouwen" zie staan denk ik gelijk aan balken hout enz..... maar de beste manier om het te leren is inderdaad gewoon iets inelkaar zetten en leren hoe alles werkt.

Nobler
1 september 2006, 16:36
Van de ene kant vind ik een echte relic wel stoer. Mijn eerste relic-ervaring was toen ik op Paul Kossoff van the Free in de jaren '70 op TV zag (hij was al dood) spelen op een oude Les Paul waar nog nauwelijks lak op zat. Ik probeerde in mijn zandbaktijd ook al mijn Matchbox autootjes te reliccen met hamer, tang, verf en aansteker, liefst zo dat hij nog wel goed reed ... Om echter de tang in een goede gitaar te zetten gaat me te ver. Een gerelicte gitaar kopen zal ik ook niet doen. Ik lees dat er mensen zijn die hun eigen gitaar vanzelf laten 'verreliccen'. Alleen speel ik niet zo. De gitaar loopt in de loop der jaren wel wat schoonheidsfoutjes op doordat hij omvalt of je er ergens mee tegen aan loopt, maar echt zoals #1? Nee, dat zou die van mij niet worden ook al wordt ik 200. Ik sla niet keihard op de snaren. Het enige reliccen dat ik doe is niet poetsen.

Braindead
1 september 2006, 20:11
Bij ons kwam er vroeger ook altijd zo'n SRV auto langs. Daar kon je je strat ook achter hangen om een SRV strat te krijgen.

Ach ze zien er allebei wel leuk uit. Maar om daar nou zoveel geld voor neer te tellen.........