PDA

View Full Version : Gitaristen die met Tact in hun spel spelen.



Wouter J
27 augustus 2006, 03:40
Laten we het eens hebben over die gitaristen die met een paar noten kunnen zeggen waar een man zoals Rusty Cooly een heel nummer voor nodig heeft. De gitaristen die de kunst van het weglaten begrijpen.

Mark Knopfler bijvoorbeeld is een virtuoos die zeker snel kan spelen (de solo van "Sultans of swing" is daar een goed voorbeeld van.) maar het is juist zijn ingehouden werk wat bij mij de tranen van ontroering naar boven brengt.
Zoals bijvoorbeeld in dit nummer. (http://www.youtube.com/watch?v=japBKzYtfN0)

Een man die zijn bijnaam aan zijn weg laat stijl te danken heeft is Mr. Slowhand zelf: Eric Clapton. Zelfs in zijn hardste nummers laat hij duidelijk blijken waar hij die bijnaam vandaan heeft.
zoals in deze klassieker van zijn hand. (http://www.youtube.com/watch?v=hw-YZuiRfjc)

Eric "Slowhand" Clapton was ook een van de grote voorbeelden van Eddie Van Halen, het is miischien raar dat ik Van Halen in deze lijst ook zet maar hij kon wel degelijk ingehouden spelen, de solo van "When it's love" is erg Clapton achtig.
EVH die zijn liefde voor het gitaarspel van Clapton laat horen (http://www.youtube.com/watch?v=PoSQGgUg0qQ)

Ten slotte is er die man die het voor elkaar keer om niet aleen uit de immense schaduw van zijn voorganger te stappen maar om ook de band waar hij bij speelt een compleet ander en toch volkomen eigen geluid te geven. Ik heb het natuurlijk over Pink Floyd's David Gilmour. Slash van Velvet Revolver heeft vaak gezegd dat zijn solo op "Sweet child of mine" zijn eigen versie is van de solo waar de meeste mensen Gilmour van Kennen.
En dat is natuurlijk de solo van dit nummer. (http://www.youtube.com/watch?v=mWnagzvCvFc)

wietse
27 augustus 2006, 05:52
je vergeet de grootste 1 noot kunstenaar BB king, die man doet met 1 enkele noot waar een clapton er 10 voor nodig heeft en legt dan ook nog meer passie en gevoel in, het meeste van clapton vind ik maar slaapverwekkend, emotieloos en glad, kan alleen z'n vroege werk waarderen.

savecracker85
27 augustus 2006, 08:56
ik hou van allerlij type gitaristen, maar dit soort geniet toch wel mijn voorkeur.
Naast de eerder genoemde hierboven, is ook Peter Green (oud Fleedwood mac) een van mijn persoonlijke favorieten. Een man die ook voornamelijk bekend stond om zijn economische manier van spelen en daarbij zijn indrukwekkende vibrato's. Tragisch verloop van zijn carriere alleen (iets te veel LSD genomen en is daar nooit helemaal meer bovenop gekomen)

piezo
27 augustus 2006, 09:38
Een man die zijn bijnaam aan zijn weg laat stijl te danken heeft is Mr. Slowhand zelf: Eric Clapton. Kleine correctie: Eric "Slowhand" Clapton heeft zijn bijnaam te danken aan de slow handclap van het publiek die bij Yardbirds optredens vaak moesten wachten omdat Clapton nogal eens snaren brak. Gitaar roadies en backup gitaren waren toen nog niet in zwang.

Ik voeg Jeff Beck toe als "one note wonder".

Maxxas
27 augustus 2006, 11:16
Dit soort discussies zijn hier al tig keer gehouden. De gitaristen die je noemt komen iedere dag voorbij. Het zou veel leuker zijn om eens met een paar nieuwe namen te komen. Clapton, Knopfler, Slash allemaal ouwe koek. De wereld houd niet op bij deze jongens.
Daarnaast kan Rusty Cooley wel degelijk "met gevoel" en langzaam spelen.
Enfin dat soort dingen is hier ook wel vaker gezegd. Het is allemaal een kwestie van smaak. Wordt weer zo'n eindeloze discussie..........

Trocar
27 augustus 2006, 15:44
Wordt weer zo'n eindeloze discussie..........

Ik hoop het niet... :stop:
(Been there, done that, took a picture, got the t-shirt...)

Bram+
27 augustus 2006, 16:59
Paul Gilbert heeft tijdens zijn (Mr. Big) carrière laten zien dat hij daadwerkelijk met tact (zowel snel en langzaam) kan spelen.

Stratman70
27 augustus 2006, 17:07
Tja, een gitarist die bij het grote publiek juist bekend staat om zijn ruige, soms ongecontroleerde spel, wil ik toch noemen: Ritchie Blackmore!

Luister eens naar de solo van "When A Blind Man Cries" van Deep Purple. Dat is één en al gevoel (tact en de kunst van het weten van de juist te plaatsen noten). De solo is zo simpel: iedereen kan 'm spelen (nou ja: technisch gezien dan), maar kom er maar eens op!

bennyvx78
27 augustus 2006, 21:34
Tja ..Steve Vai is absoluut wonder met melodieus snel spelen
en veel flash en de showman uithangen ..

Maar toen was er het Real Illussions : reflections album met een
wonderschone opname van zijn Lotus Feet met het metropole
orkest ..Vooral het eerste gedeelte van het nummer is maar een
paar noten.. die zingen ..met Emotie en al..

Top!!

Anders Destium
27 augustus 2006, 23:19
Gary Moore nog niet genoemd?

nopster
27 augustus 2006, 23:29
Nu wel ... :) Ik vind het trouwens ook 1 vd weinigen die noten kan poepen met gevoel. (wat een zin)

vulvasonic
2 september 2006, 18:25
Ik heb Steven Tyler nog nooit een noot teveel horen spelen. BRILJANT gitarist! :cooler:

Harry
2 september 2006, 22:42
als we dan toch bezig zijn; Ray Charles!! Die kon geen gitaar meer zien!

vulvasonic
2 september 2006, 23:09
als we dan toch bezig zijn; Ray Charles!! Die kon geen gitaar meer zien!

:seriousf: Ook een geweldenaar op gitaar!

Zino Z
3 september 2006, 14:42
Tja ..Steve Vai is absoluut wonder met melodieus snel spelen
en veel flash en de showman uithangen ..

Maar toen was er het Real Illussions : reflections album met een
wonderschone opname van zijn Lotus Feet met het metropole
orkest ..Vooral het eerste gedeelte van het nummer is maar een
paar noten.. die zingen ..met Emotie en al..

Top!!

inderdaad zelf het snelle gedeelte vind ik nog met gevoel gespeelt, hier een filmpje: Lotus feet (http://www.youtube.com/watch?v=k4CaLV6omRM)

Let vooral ook op het laatst hoe soepel en rustig hij nog even z'n snaren mishandelt.

bennyvx78
3 september 2006, 22:10
inderdaad zelf het snelle gedeelte vind ik nog met gevoel gespeelt, hier een filmpje: Lotus feet (http://www.youtube.com/watch?v=k4CaLV6omRM)

Let vooral ook op het laatst hoe soepel en rustig hij nog even z'n snaren mishandelt.

Jaa .idd ..maar ook bij het nummer Im becoming dacht ik dat die heette ..
zag je toch dat Vai een beetje zenuwachtig was .Zo,n professional.
zo,n project ..en toch zie je hem denken ..Dit moet in 1x keer goed ..dat lukt maar een keer ."ze" zullen toch nie allemaal mijn kant op

kijken....hahaha ..Nee . ik kan nie wachten tot die dvd van het metropole en vai uitkomt.. Zal te-gek worde ..

Pegasus
3 september 2006, 23:35
Jaa .idd ..maar ook bij het nummer Im becoming dacht ik dat die heette ..
zag je toch dat Vai een beetje zenuwachtig was .Zo,n professional.
zo,n project ..en toch zie je hem denken ..Dit moet in 1x keer goed ..dat lukt maar een keer ."ze" zullen toch nie allemaal mijn kant op

kijken....hahaha ..Nee . ik kan nie wachten tot die dvd van het metropole en vai uitkomt.. Zal te-gek worde ..


Het waren dan ook een tweetal te gekke avonden daar in De Oosterpoort in Groningen vorig jaar (net als in Paradiso het jaar daarvoor). :)

Trocar
3 september 2006, 23:52
Het waren dan ook een tweetal te gekke avonden daar in De Oosterpoort in Groningen vorig jaar (net als in Paradiso het jaar daarvoor). :)

Jups! Happy Birthday zingen voor Pia Vai was op zijn minst 'apart' te noemen ;)

Michael AE
4 september 2006, 01:07
Mike Landau is voor mij een van de meesters op dit gebied. Branden kan 'ie ook, maar de manier waarop hij met 1 noot dingen doet, is fantastisch, IMO.

Sebman
4 september 2006, 06:06
inderdaad zelf het snelle gedeelte vind ik nog met gevoel gespeelt, hier een filmpje: Lotus feet (http://www.youtube.com/watch?v=k4CaLV6omRM)

Let vooral ook op het laatst hoe soepel en rustig hij nog even z'n snaren mishandelt.


met echt alle respect voor jullie smaak (meen ik), maar dit vind ik totaal gruwelijk en hoop ik nooit meer te hoeven aanhoren. Maar hey, daar valt niet over te discussiëren.

even denken, een gitarist met emotie...ja, uiteraard:

http://www.youtube.com/watch?v=_K-7a0nSHvs

FruscianteFan
4 september 2006, 07:52
inderdaad zelf het snelle gedeelte vind ik nog met gevoel gespeelt, hier een filmpje: Lotus feet (http://www.youtube.com/watch?v=k4CaLV6omRM)

Let vooral ook op het laatst hoe soepel en rustig hij nog even z'n snaren mishandelt.Ik moet toegeven, dit is de eerste keer dat ik Vai met subtiliteit zie spelen en dat gaat hem echt goed af. Echter, het wordt me vrij snel saai en zodra de 'gain' ook maar enigszins open gaat, verdwijnt alle subtiliteit en klinkt zelfs een vibrato'tje nergens meer naar. Die mening geldt voor mij en hoeft voor niemand anders te gelden.

Nee, dan dat filmpje van Hendrix :)

TMKXL
4 september 2006, 10:53
John Petrucci.

Mithrandir
4 september 2006, 11:35
Petrucci vind ik toch niet echt een gitarist die bekend staat om het spelen met tact hoor, wel een goede gitarist hoor, daar niet van.

Bij mij komen meer gitaristen als Steve Hackett, Steve Hillage, Steve Howe, Anthony Phillips daar voor in aanmerking.

TMKXL
4 september 2006, 11:53
Ik vind dat ondanks dat Petrucci vooral bekend staat om z'n snelle spel, hij ook erg mooi rustige dingen kan spelen met veel gevoel. Op de nieuwste DVD van Dream Theater heeft hij ook een solo spot en daar speelt ie met een clean sound een erg mooi stukje gitaar hoor. Hij kan wel degelijk hele emotionele stukken spelen, luister bijv. es naar de solo's van nummers als Another Day, Lines In The Sand, Goodnight Kiss, Octavarium (outro solo).

Danny Drug
4 september 2006, 11:56
Gary Moore nog niet genoemd?

Inderdaad.. Gary Moore houdt van gitaarspelen en dat zie je (en hoor) je bij elk live optreden. shredden en slow-hand.. hij kan beide

Even buiten het boekje stappend.. zou ik James Hetfield hier ook in plaatsen.. sure hij is geen solo-gitarist en speel geen 13 noten per seconde.. maar live... pff power-chords zo straks als je 20-jarige vriendin en met een overtuiging... damn...

als "tact" ook betekend met overtuiging spelen en geen noot teveel dan hoort hij hier weer tussen.. oh ik loop weer te kwijlen..

ja en natuurlijk hoort BB King hier ook thuis...

Dick Wolkendeck
4 september 2006, 13:06
tact (de ~ (m.)) 1 slag om in de omgang met anderen op de juiste, gepaste of gewenste wijze op te treden => diplomatie

Dus we hebben het over gitaristen die doen wat past, die doen wat gewenst is (hoezeer dat ook op gespannen voet staat met kunstzinnige aspiraties). Spelen in dienst van het nummer, dus? Doen wat het publiek fijn vindt (verwacht)?

Spelen met gevoel... Wa's da? Snelheid is ook emotie, op zijn minst het mogelijke voertuig daarvan. Een turbulente mix van emoties, woede en wanhoop bijvoorbeeld, vraagt om chaos, ijskoude klereherrie, high gain à 10.000 noten per seconde.

Mijn gevoel is het mijne, een ieder heeft een ander gevoel. Ieder gevoel is goed, iedere gitarist die invulling kan geven aan zijn/haar gevoel misstaat hier niet.

Ik nomineer Kerry King.






(En natuurlijk Paco de Lucia).

duckman
4 september 2006, 13:30
Warren Haynes
Neil Young


maar Kerry King mag ook wel....

Danny Drug
4 september 2006, 14:13
http://academic.scranton.edu/student/PAYTONJ2/kerry.jpg

heel veel meer "metal" wordt het tegenwoordig niet meer!

hulde! :rockon: :rockon:

Wormaap
4 september 2006, 14:17
Dat nummer van Vai vond ik dan zelf weer prachtig.
Het mooie aan Vai vind ik dat hij, ondanks dat hij professional is en waarschijnlijk meer optredens per week doet dan veel van ons per jaar, zichzelf tóch nog compleet kan verliezen in z'n spel.
OK, subtiel is'ie niet vaak, maar die spontane dingen, hoge noten waar'ie helemaal in opgaat, prachtig :)
Dat maakt Vai voor mij zó veel meer dan'n notenpoeper als Yngwie ofzo.
Satriani (ook een wereldgitarist, daar niet van) blijft altijd enorm koel tijdens het spelen, laat't makkelijk uitzien. Da's ook een kunst, maar Vai's spel vind ik dan weer mooier om naar te kijken én te luisteren :)

bennyvx78
4 september 2006, 14:21
Queen's Bijou is ook een prachtig nummer .. van het Innuendo album ..
Dat hele nummer is gewoon een grootte gitaar solo .met een stukje vocalen ..en dan weer gitaar ..very soulfull

Wormaap
4 september 2006, 14:22
Oh, en Roy Buchanan natuurlijk :)