PDA

View Full Version : hoe vlak moet een schaaf zijn



kiem
26 augustus 2006, 19:31
hallow, kweet niet zeker of ik dit hier moet vragen, maargoed daar kom ik wel achter :).

hoe vlak moet de onderkant (de kant waar het mes uit steekt) van mijn schaaf zijn om bodies, toetsen halzen etc goed mee te vlakken.

hij is nu beetje hol, maar kheb t idee dat die helemaal vlak moet zijn, kheb er al t een en ander me gevlakt, en dat ging opzich niet slecht (in de zin van, ik kreeg t uiteindelijk vlak), maar tis tog fijn om te weten of t anders moet en of dat makkelijker zou gaan ofzow :D

alvast bedankt Kiem

rinaldo
26 augustus 2006, 20:32
geen idee, ik vlak mijn bodies, toetsen ed gewoon met de bovenfrees, en mocht het erg krom zijn of wat ook dan ga ik even naar het plaatselijke bouwbedrijf, die hem even onder een vlak bank doorhaalt.

kiem
26 augustus 2006, 22:00
hmm, sja, kheb wel een bovenfrees, maar kan die tering herrie niet uitstaan, en voordat ik t hout naar iemand heb gebracht met een vlakbank, weer heb opgehaald en betaald, had ik t al 3 keer zelf kunnen doen.

en daarbij vind ik het leuk om zelf te doen

Noid
27 augustus 2006, 08:04
Stelregel: hoe meer hij er onderuit steekt hoe meer materiaal hij in een keer weghaalt. Echter, je krijgt dan snel happen of dat ie vast loopt in het hout. Daarom stel je de schaaf meestal zo af dat er maar net een dun randje onder het blad uitkomt (een mm ongeveer) en dan heen en weer, totdat je het betreffende deel weggeschaafd hebt.

En zoals Rinaldo al aangaf: Met een bovenfrees en een krijg je het snel en goed glad. Je kunt oordopjes gebruiken tegen de herrie (doe ik ook altijd).

Enra
27 augustus 2006, 08:30
Vlak!!! Stel ik koop een nieuwe schaaf dan wil ik eerst de zool navlakken. Dat doe ik door de zool van de schaaf over een glasplaat (of iets anders dat echt vlak is) met daarop schuurpapier 400, 600 en dan eventueel 1200 grit af te vlakken. Alle eventuele bramen langs de zijden worden dan ook verwijdert.

Maar uit jou verhaal begrijp ik een beetje dat je schaaf zichtbaar hol is?! Is het een stalen schaaf of een houten? En heb je je schaaf wel eens gebruikt in de bankschroef? Dat laatste is met stalen schaven link omdat je door spanning op de zijnwanden te zetten de schaaf kan vervormen. Voor dit soort toepassingen kan je beter een oude schaaf gebruiken.

Toch... Als het niet te erg is kan je je schaaf op de bovengenoemde manier weer in conditie brengen.

kiem
27 augustus 2006, 13:53
Vlak!!! Stel ik koop een nieuwe schaaf dan wil ik eerst de zool navlakken. Dat doe ik door de zool van de schaaf over een glasplaat (of iets anders dat echt vlak is) met daarop schuurpapier 400, 600 en dan eventueel 1200 grit af te vlakken. Alle eventuele bramen langs de zijden worden dan ook verwijdert.

Maar uit jou verhaal begrijp ik een beetje dat je schaaf zichtbaar hol is?! Is het een stalen schaaf of een houten? En heb je je schaaf wel eens gebruikt in de bankschroef? Dat laatste is met stalen schaven link omdat je door spanning op de zijnwanden te zetten de schaaf kan vervormen. Voor dit soort toepassingen kan je beter een oude schaaf gebruiken.

Toch... Als het niet te erg is kan je je schaaf op de bovengenoemde manier weer in conditie brengen.kijk hier kan ik tenminste wat mee.

ik heb een stalenschaaf, en ik heb t met een rei bekeken en daaraan zie ik dat ie hol is. tis overigens een zo goed als nieuwe schaaf, dus een navlak beurt zal denkik geen kwaad doen.

hartelijk bedankt voor de reactie ik kan weer verder.

groeten Kiem

Enra
27 augustus 2006, 14:11
Mooi!!! Met bramen langs de zijkanten van de zool bedoel ik overigens de fabrieksmatige sporen en ruwe plekken. Een braam kan je werkstuk behoorlijk bekrassen.

Succes.

kiem
27 augustus 2006, 22:06
mischien laat ik mn schaaf tog maar vlakken, kben ruim een uur bezig geweest met schuurpapier en een glasplaat, en ik zie wel wat sporen die de goeie richting in wijzen, maar ik moet nog een mm van de staal wegschuren... zucht

Enra
27 augustus 2006, 22:24
Ja... Dat is ook wel erg veel.