PDA

View Full Version : Akoestische gitaar tot 250 euro



reMC
26 augustus 2006, 19:20
Ik heb het sticky topic over aankoopadvies al gezien maar daar werd ik niet veel wijzer uit.

Ik ben dus op zoek naar een akoestische gitaar voor een beginnen tot 250 euro, staalsnarig. Fender en Ibanez heb ik in die prijsklasse heb ik onder andere gehoord en laatstgenoemde vind ik mooi om zijn rijke, warme klank. Yamaha vind ik bijvoorbeeld te helder.

Zijn de Ibanez gitaren the way to go of moet ik per sé nog meer luisteren? Welke merken/types raden jullie aan? Tweedehands mag ook.

Luca P
26 augustus 2006, 21:50
Ibanez ken ik alleen de modellen gemaakt in Japan.
Als je er 1 vind probeer hem dan.
Hier staat er een.
Ibanez (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_akoestisch/47754215.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4 SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMK KxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1)
ik weet niet of je in de buurt zit, maar dat lijkt me een goede.

Oude Drummer
26 augustus 2006, 22:18
Probeer eens een Playmate/Dean. Kale gitaren met een goed geluid voor ver onder de € 250.

LaurentB
26 augustus 2006, 22:26
Fender akoestisch: niet doen. Je betaalt alleen de naam en het klinkt echt niet geweldig.

Ik had laatst een gitaarleerling die met een Vanderson (duits) van ca 200 euro aan kwam zetten. Klonk en speelde heel behoorlijk!

Ik heb zelf een Crafter van ca 500 euro. Ik vond de goedkopere exemplaren daarvan wat agressief klinken, maar ze zijn wel goed afgewerkt. Staan alleen ook vaak wat zwaar afgesteld.

reMC
26 augustus 2006, 23:11
Ibanez ken ik alleen de modellen gemaakt in Japan.


Worden ze nog ergens anders geproduceerd dan?

Ik zal eens naar Playmate en Dean gaan luisteren! Van Fender en Crafter ken ik inderdaad alleen de namen maar vond ik in de goedkope prijsklasse tegenvallen.

Bedankt tot hier. Verder nog ideeën?

fietje
27 augustus 2006, 13:37
Worden ze nog ergens anders geproduceerd dan?

Ik zal eens naar Playmate en Dean gaan luisteren! Van Fender en Crafter ken ik inderdaad alleen de namen maar vond ik in de goedkope prijsklasse tegenvallen.

Bedankt tot hier. Verder nog ideeën?

In China worden er toch ook gemaakt!?

fietje
27 augustus 2006, 13:42
Ik speel ibanez V50 beginnerset voor 175 euros.
foto (http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html)

Speelt wel goed

mvg

Sofie

fietje
27 augustus 2006, 13:44
oke de link werkt niet echt
je moet gewoon naar acoustic guitars gaan en dan V50

reMC
27 augustus 2006, 21:33
Dat is inderdaad een leuk compleet setje voor beginners! Zijn er meer mensen die iets zinnigs kunnen over de klank?

En verder nog een vraagje: klopt het dat gelakte modellen over het algemeen mooier zijn dan ongelakt?

MonkeyFace
28 augustus 2006, 00:44
elke akoestische gitaar is gelakt. Er is echter verschil tussen gloss finish (glanzende lak) en satin finish (glanst niet). Persoonlijk vind ik puur estetisch de satin finish mooier, maar de gloss finish beschermt het hout doorgaans iets beter omdat de laklaag wat dikker is.

Verder kan ik je Crafter prima aanraden. Ik heb er zelf 3, en ben over alle 3 meer dan tevreden. Het betreft een D6 (het absolute instapmodel), een GA8 (luxe instapper ;) ) en een GAE36 (subtopper van Crafter). Qua bespeelbaarheid is mijn GA8 de absolute winnaar al komt dat vooral door de afstelbeurt. De GAE36 is de winnaar qua overall sound en looks, maar de D6 is een heerlijke gitaar voor akkoordenwerk, al noem ik hem soms wat denigrerend mijn 'kampvuurdoos' ;)

reMC
28 augustus 2006, 12:05
Bedankt Monkeyface! Ik ga aan het eind van de dag een laatste keer luisteren en er een aanschaffen en denk dat het onder andere tussen de Crafter D6 en de Ibanez AW85 gaat. Nog aanvullingen op het laatste moment?

LaurentB
28 augustus 2006, 18:36
Dat is inderdaad een leuk compleet setje voor beginners! Zijn er meer mensen die iets zinnigs kunnen over de klank?

En verder nog een vraagje: klopt het dat gelakte modellen over het algemeen mooier zijn dan ongelakt?

Nou, of ze mooier ZIJN is een kwestie van smaak. Wel is het zo dat een dikke, glanzende laklaag de trilling van het bovenblad wat kan dempen. Daardoor klinken dungelakte gitaren soms wat opener.

reMC
29 augustus 2006, 09:07
Het is een Crafter D7 geworden. Vergeleken met onder andere de Ibanez AW85, AW90 en een Yamaha. Ik moet zeggen dat er behoorlijk wat slechts over deze Crafter wordt geschreven maar vond 'm toch mooier klinken dan bijvoorbeeld de Ibanez. Wat meer klankkast, meer tophoog en een mooiere balans tussen de snaren (kan ook de afstelling zijn geweest misschien). Stagg! heb ik overigens ook geprobeerd... :stop:

Bedankt voor de tips tot hier, maar jullie zullen me nog wel een paar keer horen ;)

http://www.guitarworlduk.com/shop/images/1442.jpg

Luca P
29 augustus 2006, 10:00
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit.
Helaas heb ik nooit op een Crafter gespeeld die meteen goed voelde. Anders had ik er zeker 1 in mijn huis rondslingeren.
Ze zien er namelijk heel goed uit.

reMC
29 augustus 2006, 10:10
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit.
Helaas heb ik nooit op een Crafter gespeeld die meteen goed voelde. Anders had ik er zeker 1 in mijn huis rondslingeren.
Ze zien er namelijk heel goed uit.

Bedankt! Tsja, of hij echt lekker speelt weet ik niet echt eerlijk gezegd: het is mijn eerste gitaar. Ik ben voornamelijk op het geluid afgegaan dat de verkoper voor me speelde. Ook heb ik haar even naar de bespeeldbaarheid gevraagd en zelf een beetje gepingeld!

LaurentB
29 augustus 2006, 10:14
Bedankt! Tsja, of hij echt lekker speelt weet ik niet echt eerlijk gezegd: het is mijn eerste gitaar. Ik ben voornamelijk op het geluid afgegaan dat de verkoper voor me speelde. Ook heb ik haar even naar de bespeeldbaarheid gevraagd en zelf een beetje gepingeld!

Als je het gevoel krijgt dat het toch allemaal zwaar blijft gaan, laat hem dan in de winkel even afstellen. Die van mij speelde ook nogal zwaar en na wat afstellen is dat verbeterd.
Als je gitaarles gaat nemen kan je leraar ook wel testen of-ie licht genoeg speelt.

LaurentB
29 augustus 2006, 10:18
Het is een Crafter D7 geworden. Vergeleken met onder andere de Ibanez AW85, AW90 en een Yamaha. Ik moet zeggen dat er behoorlijk wat slechts over deze Crafter wordt geschreven maar vond 'm toch mooier klinken dan bijvoorbeeld de Ibanez. Wat meer klankkast, meer tophoog en een mooiere balans tussen de snaren (kan ook de afstelling zijn geweest misschien).

Crafters hebben vooral een helder geluid, ja, dat heb je goed gehoord. De verhalen erover zijn wisselend, misschien omdat ze gewoon zelf wat wisselend van kwaliteit zijn. Je moet gewoon de goede er tussenuit zoeken, heb ik met die van mij ook gedaan.

Luca P
29 augustus 2006, 10:50
Bedankt! Tsja, of hij echt lekker speelt weet ik niet echt eerlijk gezegd: het is mijn eerste gitaar.

Dan weet je niet beter nee.
Mijn eerste gitaren speelden ook als een harp!
Wist ik veel.
Maar vandaag de dag ben ik gewend aan snaren die wat hoger liggen dan normaal.
Wat mij betreft is de topkam het belangrijkste "speelt goed" onderdeel.
Als je onder de snaren bij de eerste fret laten we zeggen, een muntje (eigenlij iets overdreven)kan schuiven, dan speelt dat veel te zwaar.
Helaas heb ik dat bij alle Crafters gezien die ik heb geprobeerd.
Die afstand tussen de snaar en eerste fret is cruciaal.
Het is miereneukerig klein die afstand, maar even te hoog en hij speelt kl#ten.

reMC
29 augustus 2006, 10:55
Dan weet je niet beter nee.
Mijn eerste gitaren speelden ook als een harp!
Wist ik veel.
Maar vandaag de dag ben ik gewend aan snaren die wat hoger liggen dan normaal.
Wat mij betreft is de topkam het belangrijkste "speelt goed" onderdeel.
Als je onder de snaren bij de eerste fret laten we zeggen, een muntje (eigenlij iets overdreven)kan schuiven, dan speelt dat veel te zwaar.
Helaas heb ik dat bij alle Crafters gezien die ik heb geprobeerd.
Die afstand tussen de snaar en eerste fret is cruciaal.
Het is miereneukerig klein die afstand, maar even te hoog en hij speelt kl#ten.

De eerste fret is de bovenste? In dat geval past er ZEKER geen muntje onder bij mij :)

Luca P
29 augustus 2006, 12:04
Dat is een goed begin.
Bij de meeste nieuwe gitaren (zelfs ook bij Gibson) is de topkam te hoog afgesteld en speelt dan zwaar.

reMC
29 augustus 2006, 12:11
Dat is een goed begin.
Bij de meeste nieuwe gitaren (zelfs ook bij Gibson) is de topkam te hoog afgesteld en speelt dan zwaar.

De snaar op de topkam bedoel je?

Luca P
29 augustus 2006, 12:22
De snaar op de topkam bedoel je?

Ja, die gleufjes.
Als die te hoog zijn voel je al dat je veel kracht moet zetten om de snaren in te drukken.
Zeker in die begin posities.
Ik weet zo snel niet een site over een goede topkam afstelling, maar Google doet wonderen.

LaurentB
29 augustus 2006, 12:50
Ja, die gleufjes.
Als die te hoog zijn voel je al dat je veel kracht moet zetten om de snaren in te drukken.
Zeker in die begin posities.
Ik weet zo snel niet een site over een goede topkam afstelling, maar Google doet wonderen.

Op de site van Eltjo Haselhoff staat dat heel duidelijk uitgelegd:

http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Luca P
29 augustus 2006, 13:14
Die is goed ja.

Even snel een foto gepikt:

http://www.eltjohaselhoff.com/051f09e0.jpg

Als ik deze zo bekijk lijkt hij me persoonlijk te hoog. Maar echt goed is het niet te zien.
Of misschien heb ik wel slappe handjes...
:cheerup:

Buzz
29 augustus 2006, 13:54
Dit is dus echt veel te hoog.

Je krijgt er wel spieren van denk ik....

elie
29 augustus 2006, 20:22
Dat is inderdaad een leuk compleet setje voor beginners! Zijn er meer mensen die iets zinnigs kunnen over de klank?

En verder nog een vraagje: klopt het dat gelakte modellen over het algemeen mooier zijn dan ongelakt?


ik heb de V50 en de klank is IMO zeer behoorlijk

Tho
29 augustus 2006, 22:13
Try Alvarez.. héérlijke gitaren!