PDA

View Full Version : Aftakelen van een Les Paul Custom



stumpy
26 augustus 2006, 18:47
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een LP Custom Alpine white gekocht (nieuw). Nu begint de gouden hardware al niet meer goud te worden, en is er een scheur ontstaan bij de hals.
http://i72.photobucket.com/albums/i162/stumpy_photos/Afbeelding006.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i162/stumpy_photos/Afbeelding003.jpg

Ik weet niet inhoeverre de foto's scherp genoeg zijn om het te zien, maar mijn camera wilde niet scherpstellen..
Ik heb de gitaar altijd netjes in zijn koffer gehouden, nooit rare dingen mee gedaan, geen gigs. Kortom gewoon voorzichtig mee omgegaan en dan gebeurt dit.. Terug naar de winkel ermee? Of heeft het geen nut om daaraan te beginnen.

H.Manback
26 augustus 2006, 18:50
Ik heb geen idee wat betreft je vraag, maar ik zie geen zak op die foto's ;)

Gebruik de macro functie van je camera, meestal een tulp symbooltje http://static.flickr.com/11/96990454_23d4e93860_m.jpg of iets dergelijks.

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 18:52
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een LP Custom Alpine white gekocht (nieuw). Nu begint de gouden hardware al niet meer goud te worden, en is er een scheur ontstaan bij de hals.
http://i72.photobucket.com/albums/i162/stumpy_photos/Afbeelding006.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i162/stumpy_photos/Afbeelding003.jpg

Ik weet niet inhoeverre de foto's scherp genoeg zijn om het te zien, maar mijn camera wilde niet scherpstellen..
Ik heb de gitaar altijd netjes in zijn koffer gehouden, nooit rare dingen mee gedaan, geen gigs. Kortom gewoon voorzichtig mee omgegaan en dan gebeurt dit.. Terug naar de winkel ermee? Of heeft het geen nut om daaraan te beginnen.
een vriend van me had het ook, dat het goude er af ging, bij zijn Epi Les Paul custom.. vrij standaard geloof ik.. dit is toch ook een Epiphone?

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 18:53
Ik heb geen idee wat betreft je vraag, maar ik zie geen zak op die foto's ;)

Gebruik de macro functie van je camera, meestal een tulp symbooltje http://static.flickr.com/11/96990454_23d4e93860_m.jpg of iets dergelijks.
of neem die foto niet van 10 cm afstand, maar 30 of 40, at scheelt al heel veel

stumpy
26 augustus 2006, 18:54
een vriend van me had het ook, dat het goude er af ging, bij zijn Epi Les Paul custom.. vrij standaard geloof ik.. dit is toch ook een Epiphone?

Nee nee nee dit is een gibson. Die macro functie had ik ook geprobeerd, maar toen wilde hij nog niet op dat punt scherpstellen. Je kunt op de foto een iets donkderder lijntje bij de binding zien, en daar een gele vlek. Daar zit de scheur.

stumpy
26 augustus 2006, 18:55
Ik ga met die tips nog maar een keer proberen een goede foto te maken.

Axl Rose
26 augustus 2006, 18:57
dat dat goud eraf slijt is normaal... dat scheurtje niet lijkt me. Misschien ooit per ongeluk laten vallen? of de koffer met gitaar laten vallen? geen idee. :S

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 18:58
Nee nee nee dit is een gibson. Die macro functie had ik ook geprobeerd, maar toen wilde hij nog niet op dat punt scherpstellen. Je kunt op de foto een iets donkderder lijntje bij de binding zien, en daar een gele vlek. Daar zit de scheur.
van een Gibson mag je meer verwachtten..die dingen kosten.. 2000+ ?
ik zou er evenuteel mee teruggaan of wat dna ook
bij Fenders blijft het geloof ik wel goed..of tenmiste: beter

stumpy
26 augustus 2006, 19:00
Hij koste 3200 euro, en was toen goed. Ik weet 100% zeker dat ik hem niet heb laten vallen, en daarbij die gibson customshop koffer kan heel wat aan!

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 19:00
dat dat goud eraf slijt is normaal... dat scheurtje niet lijkt me. Misschien ooit per ongeluk laten vallen? of de koffer met gitaar laten vallen? geen idee. :S
tis maar wat je normaal vind..mij lijkt dit goed en goed lullig..je ziet in de winkel een gitaar met gouden hardware hangen, je besteeds er een fortuin aan, je gaat er vervolgens goed mee om, en na een korte tijd begint ie al flink te slijten..
zowiezo lijkt me die scheur niet normaal...dat zowiezo

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 19:00
Hij koste 3200 euro, en was toen goed. Ik weet 100% zeker dat ik hem niet heb laten vallen, en daarbij die gibson customshop koffer kan heel wat aan!
pffff.. 3200 euro! Gibson moet zich schamen!

Tupelo
26 augustus 2006, 19:02
Ik geloof dat ik 'm zie, het scheurtje.
Lijkt me enkel lak en niet iets om je zorgen over te maken.
Of dat het daarom normaal is, dat durf ik niet te zeggen en omdat het nogal een dure gitaar is, is het iets vervelender.
Overigens weet ik niet of dit uit zichzelf kan onstaan.
Bij mijn gitaren waar ik een dergelijk scheurtje had, was dit toch naar aanleiding van dat ik mijn hals gestoten had b.v.

Dat met die gouden (of is het goudkleurige..) hardware doe je volgens mij ook weinig aan.
Gebeurt gewoon.

stumpy
26 augustus 2006, 19:12
Ik krijg echt geen scherpere foto's gemaakt :confused: Geen idee hoe het komt. Maar heeft iemand enig idee hoe ik kan zien of het lak of body scheur is?

vulvasonic
26 augustus 2006, 19:19
Ik krijg echt geen scherpere foto's gemaakt :confused: Geen idee hoe het komt. Maar heeft iemand enig idee hoe ik kan zien of het lak of body scheur is?

Vrijwel zeker slechts de lak. dat gebeurt bij 4 van de 5 gitaren. Ook bij de duurdere. En de gouden hardware, dat slijt al als je er naar kijkt. Is helaas ook normaal.
Poetsen helpt trouwens ook niet. Het goud gaat er alleen maar sneller van af.

Tupelo
26 augustus 2006, 19:19
Ik weet niet of je me op mijn woord moet geloven, maar ik zeg met aan zekerhied grenzende waarschijnlijkheid: "Enkel lak".

vulvasonic
26 augustus 2006, 19:20
Is dat net zoiets als nagel lak? :o

Tupelo
26 augustus 2006, 19:21
Hmmm sexy. :p

H.Manback
26 augustus 2006, 19:21
Erg irritant inderdaad, t is hoogstwaarschijnlijk gold plated, net als de kermis horloges zeg maar. Vooral bij contact (met je hand) krijg je daar gewoon last van.

vulvasonic
26 augustus 2006, 19:25
Erg irritant inderdaad, t is hoogstwaarschijnlijk gold plated, net als de kermis horloges zeg maar. Vooral bij contact (met je hand) krijg je daar gewoon last van.

De enige fabrikant, tot zover mij bekend, die ooit een gitaar op de markt bracht met hardware dat NIET gold plated was, was Fender met z'n Gold on Gold strat. Het verhaal gaat dat ze op iedere gitaar verlies maakten omdat het gewoon te prijzig was. En dan hebben we het echt niet over zoveel karaats goud, want dat is überhaupt veel te zacht om te kunnen gebruiken.

hendrix2
26 augustus 2006, 19:26
Het is inderdaad wss gewoon de lak, maar het is natuurlijk wel erg kut bij zo'n dure gitaar. Zou niet mogen volgens mij. (en ik wil hier geen nieuwe discussie anti gibson van maken! Ik heb niets tegen gibson, maar het zou niet mogen...)

Gearjunkie
26 augustus 2006, 19:40
Balen zeg!

Maar de foto moet je van een grotere afstand nemen. Als je te dichtbij staat kan de camera inderdaad niet scherpstellen. Evt. kan je met een zoomlens, als je die hebt, nog dichterbij komen.

Tupelo
26 augustus 2006, 19:59
Het is inderdaad wss gewoon de lak, maar het is natuurlijk wel erg kut bij zo'n dure gitaar. Zou niet mogen volgens mij. (en ik wil hier geen nieuwe discussie anti gibson van maken! Ik heb niets tegen gibson, maar het zou niet mogen...)

Maar toch! Toch? :D

Anders Destium
26 augustus 2006, 22:01
Ik weet niet of de scheur komt door hout dat is gaan werken (wat bij veel gitaren voorkomt) of dat er iets anders aan de hand is.

De hardware rub dat is normaal en niet te voorkomen, ik spuit mijn gitaren tegenwoordig in met WD40 (een paar euro bij de Formido, Gamma, Klus oid) maar dat werkt ook niet 100%. Het helpt wel een stuk beter dan niet behandelen. Dit (http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/PRS%20Singlecut%2010top%20in%20Teal%20Black/Singlecut20Carpet202.jpg) was ook een dure gitaar, met hetzelfde probleem maar dan na een jaar of 5 flink spelen en een zooi gigs (met veel zweet). Dat hebben eigenlijk al mijn gitaren trouwens, niet/nauwelijks te voorkomen helaas.



Er was toch al eerder iets mee aan de hand als ik het goed herinner, hoe is dat afgelopen eigenlijk?


Ontzettend zonde natuurlijk van zo'n prachtgitaar, alleen het is niet te voorkomen dat hij door de tijd heen het een en ander aan plekjes ed opdoet. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp, al ken ik je pijn!

ACSlater
26 augustus 2006, 22:59
Ik heb een Gibson LP Custom uit 78. Mijn brug en stoptail zijn beide aan de bovenkant redelijk van het goud ontdaan. De tuners zijn nog redelijk. Goldplated hardware verliest praktisch ALTIJD schilvertjes. Dit zie je op Gretsch, Gibson en noem maar op. Alleen als je er niet op speelt blijft het goed. Dat het bij Fender wel goed zou zijn, zoals ergens in dit topic is gesteld, komt volgens mij omdat Fender meestal nickel/chroom hardware gebruikt en de elementen hebben plastic kapjes.

Agent_Smith
26 augustus 2006, 23:35
Beide verschijnselen zijn bijna niet te voorkomen. In sommige gevallen slijt het goud al binnen een paar maanden van de hardware. In andere gevallen een paar jaar. Maar het slijt er hoe dan ook af. Afhankelijk van hoe erg je zweet etc.
Haarscheurtje in de lak zijn ook moeilijk te voorkomen en zeggen niets over de kwaliteit. Door uitzetten en krimpen gebeurt dat gewoon. Misschien heeft het met de eigenschappen van nitro lak te maken, maar dat weet ik niet.

GunMetalBlue
26 augustus 2006, 23:57
Dat afslijten van het goud heb ik ook al veel gezien.
Die barst zou ik toch even laten zien in de winkel, je weet nooit. Mij lijkt het niet normaal.


Voor die foto's he...


Je camera zal niet scherp kunnen stellen op zo'n oneffen gebied, 'hij weet niet wat kiezen'.
Leg je gitaar dus op je bed ofzo en neem de foto ietwat schuin van bovenaf op de hoogste resolutie die je hebt. (Bij Settings normaal gezien)
Op je pc, via paint of zo iets simpel, knip je uit de gigantische foto dan gewoon het stukje dat je nodig hebt. Dan lukt het waarschijnlijk wel scherp.


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=999016#post999016
de foto "2) gebarsten stuk lak" heb ik op dezelfde manier gemaakt: grote foto van ver, en knippen

Luca P
27 augustus 2006, 00:23
Ik zie wazig.
Hoe dan ook, dit zijn scheurtjes.
Nitrolak.
http://img150.imageshack.us/img150/7922/es295heelchecking9jd.jpg

En dat voor een Gibson.
En dat goud op de foto hieronder slijt er nu eenmaal af.
Rock & Roll zal ik maar zeggen.
Let op de Bigsby hendel en het elementkapje.

http://img194.imageshack.us/img194/8293/cgbrugpickup5kf.jpg

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 11:32
toch vind ik dat Gibson zich moet schamen. Voor 2300 euro moeten ze echt puur goud gebruiken! (kan natuurlijk niet, maar daar is echt wel een oplossing te vinden)

mercius
27 augustus 2006, 11:48
ik zou hem zeker terug brengen het goud dat eraf slijt is belachelijk voor die prijs maar daarom nog geen ramp maar die scheur zou ik er teveel aan vinden terug brengen die handel

ibbie
27 augustus 2006, 12:12
Het is inderdaad wss gewoon de lak, maar het is natuurlijk wel erg kut bij zo'n dure gitaar. Zou niet mogen volgens mij. (en ik wil hier geen nieuwe discussie anti gibson van maken! Ik heb niets tegen gibson, maar het zou niet mogen...)
mee eens, als ze er zoveel geld voor vragen moeten ze het vergulden maar wat dikker doen zodat het er niet af slijt, zover dat mogelijk is

GunMetalBlue
27 augustus 2006, 12:17
Ik vind dat geen scheurtjes, maar scheuren... :o

Zeg je ons ook wat de winkel gezegd heeft?

Luca P
27 augustus 2006, 12:34
Ik vind dat geen scheurtjes, maar scheuren... :o


http://img150.imageshack.us/img150/7922/es295heelchecking9jd.jpg

Bedoel je deze?
Ja maar die kwam op een dag zo uit de koffer.
Ik heb het allemaal al verwerkt.
In het begin baalde ik stevig moet ik je zeggen.
Ik had de gitaar al zo'n 6 jaar in bezit en dacht dat de huidige Gibson lak beter was dan die ze vroeger gebruikte.
Die nitrolak schijnt wel niet overweg te kunnen met de gouden kleur die ze gebruiken.
Dat doet Gibson al sinds de vroege jaren 50 met de Les Paul en de ES295.
Je vindt dan ook geen exemplaar zónder scheuren in de lak.

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 13:03
ik zou hem zeker terug brengen het goud dat eraf slijt is belachelijk voor die prijs maar daarom nog geen ramp maar die scheur zou ik er teveel aan vinden terug brengen die handel
maar als 'dat nou eenmaal zo is' kunnen ze er nog niet helpen..
het ligt niet aan 'je hebt pecht me je gitaar, dit is nou net een slechtte die er altijd tussen zitten', zo heeft Gibson die laage goud bedoeld, daar moet Gibson zich voor schamen!

stumpy
27 augustus 2006, 13:15
http://img150.imageshack.us/img150/7922/es295heelchecking9jd.jpg


Dat is inderdaad het type scheur dat er bij mij nu ook in zit.

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 13:17
Dat is inderdaad het type scheur dat er bij mij nu ook in zit.
dat is duidelijk enkel lak...

jimihattricks
27 augustus 2006, 13:21
Dat is inderdaad het type scheur dat er bij mij nu ook in zit.


in dat geval geen reden tot paniek, is gewoon lak.. cosmetisch wat minder, maar zal geen invloed hebben op de stabiliteit van de nek-body verbinding.. en tja, wat kun je daar nu aan doen? dan ben je al gauw de hele nek aan t refinishen en dat lijkt me een btje overbodig..

omni
27 augustus 2006, 14:20
Daarom zal ik ook nooit meer een nieuwe gitaar kopen. Ik kan er slecht tegen als dat gebeurt, maar aan de andere kant een gitaar is een 'instrument' en een instrument waar je niet op kan spelen is waardeloos toch? Mijn Goldtop heeft ook allemaal scheuren in de lak, maar dat hoort, het is de goudverf die werkt met de lak. Bij Vox Humana hadden ze een nieuwe coppertop die al scheurtjes in de lak had. Volgens mij hebben ze daar een flinke hekel aan goldtops. Ik kreeg nog wel een goed tip; Plak nooit stickers op je finish want heel de lak gaat eraan. Die nitrolak kan niet tegen de oplosmidellen in de sticker. Zelfde geldt trouwens voor gitaar standaards met schuimrubberen bescherming. Maar wel lekker relic toch? Rock 'n' Roll!

Dweezman
27 augustus 2006, 14:24
Daarom zal ik ook nooit meer een nieuwe gitaar kopen. Rock 'n' Roll!


+1.....234567890

BaseSix
27 augustus 2006, 17:29
Laat ik ook een duit in het zakje doen en iets zinnigs proberen te zeggen waar je misschien iets aan hebt.

De hardware is slechts verguld en afhankelijk van de zuurtegraad van je zweet, de hoeveelheid zweer en/of de ruwheid van je hand zorgen er gewoon voor dat dergelijke plaatsen slijten. Het is slechts een dun laagje, dus vroeg of laat zal het gewoon verdwijnen. Niet te voorkomen. Ik vind het persoonlijk ook niet mooi en heb er daarom juist één besteld met nickel hardware, dan heb je er niet zo snel last van omdat het constructiemateriaal ongeveer dezelfde kleur heeft.

Barsten in de lak gebeuren nou eenmaal. Hout werkt en de lak ook, maar niet op dezelfde manier en daardoor onstaan spanningen in het materiaal. Als een gitaar een stoot te verduren krijgt kunnen die spanningen barsten veroorzaken. Gelukkig meestal in de lak omdat deze het dunst en minst flexibel is. Maar ook temperatuur verschillen kunnen dit veroorzaken! Vergeet dat niet. Omdat bij de hals/body verbinding altijd al de meeste spanningen in het materiaal zitten is deze plaats nog eens extra gevoelig!
Het is volkomen normaal en afhankelijk van de soorten hout en lak die gebruikt wordt, komt het in meerdere of mindere mate voor. Esthetisch misschien niet wenselijk, maar nitro wordt gebruikt omdat het hout laat ademen en de natuurlijke klank bijna niet beinvloed.

Kortom, het slijten van het goud is niet een reden om terug te gaan. Dat is volkomen normaal en is alleen te voorkomen als het uit massief goud (of een goud legering) zou worden gemaakt waar ook een behoorlijke prijskaart aan zou hebben gehangen. Wel hadden ze je hier voor kunnen waarschuwen, maar dat is een andere discussie. Een barst in de lak is ook niet zo erg en doet de kwaliteit van de gitaar niet teniet. Zit de barst ook in het hout dan zou het een productiefout zijn en raad ik je wel aan om terug te gaan! Dat mag niet gebeuren!

Voor hen die roepen dat het bij zo'n dure gitaar niet mag gebeuren...

De kosten van een gibson zitten natuurlijk voor een deel in de naam, maar zeker ook in de kwaliteit van het hout en de elektronica. Voor hen die mij niet geloven: Ga eens een gitaar bouwen van ongeveer dezelfde kwalitiet. Als je goed stabiel hout gaat selecteren voor gebruik kom je er achter dat er nogal wat verschil zit tussen Mahonie, Mahonie en Mahonie!! Zelfde geldt voor elk ander soort hout! Een goed stabiel stuk hout is gewoon duur!!! Goede electronica is eveneens duur! Conclusie de kosten zitten ook in de gebruikte materialen!

De prijs zegt niets over hoe een gitaar verbruikssporen vertoont. Het is niet zo dat een dergelijke nitrolak of de hardware constructiematerialen van slechte goedkope kwaliteit is. Integendeel! Deze slijtage is nou eenmaal inherent aan dit soort gitaren. Het blijven uiteindelijk gebruiksartikelen die gebruikssporen gaan vertonen. Waar en hoe dan ook! Maar de kwaliteit van het geluid en de gitaar (en daar gaat het toch om?) wordt er echt niet minder van. Je zegt toch ook niet dat een Aston Martin geen kras mag vertonen als je langs een paaltje rijdt omdat hij zo duur was?

Groeten,

Michiel

Agent_Smith
27 augustus 2006, 17:37
Volledig eens met BaseSix.

Dweezman
27 augustus 2006, 17:52
Je zegt toch ook niet dat een Aston Martin geen kras mag vertonen als je langs een paaltje rijdt omdat hij zo duur was?


Nee, maar deze Aston Martin begint scheuren in de lak te vertonen, zonder langs paaltjes te rijden.

Luca P
27 augustus 2006, 21:19
Ik breng mijn DB9 maar even langs de dealer want de banden slijten!
:cooler:

Gearjunkie
27 augustus 2006, 21:36
Voor hen die roepen dat het bij zo'n dure gitaar niet mag gebeuren...

De kosten van een gibson zitten natuurlijk voor een deel in de naam, maar zeker ook in de kwaliteit van het hout en de elektronica. Voor hen die mij niet geloven: Ga eens een gitaar bouwen van ongeveer dezelfde kwalitiet. Als je goed stabiel hout gaat selecteren voor gebruik kom je er achter dat er nogal wat verschil zit tussen Mahonie, Mahonie en Mahonie!! Zelfde geldt voor elk ander soort hout! Een goed stabiel stuk hout is gewoon duur!!! Goede electronica is eveneens duur! Conclusie de kosten zitten ook in de gebruikte materialen!

De prijs zegt niets over hoe een gitaar verbruikssporen vertoont. Het is niet zo dat een dergelijke nitrolak of de hardware constructiematerialen van slechte goedkope kwaliteit is. Integendeel! Deze slijtage is nou eenmaal inherent aan dit soort gitaren. Het blijven uiteindelijk gebruiksartikelen die gebruikssporen gaan vertonen. Waar en hoe dan ook! Maar de kwaliteit van het geluid en de gitaar (en daar gaat het toch om?) wordt er echt niet minder van. Je zegt toch ook niet dat een Aston Martin geen kras mag vertonen als je langs een paaltje rijdt omdat hij zo duur was?

Groeten,

Michiel


Hier sla je dus plank compleet mis.
Het ligt bij een dergelijk duur instrument, niet in lijn der verwachting dat deze SPONTAAN beschadigingen vertoont binnen een korte tijd.

Je hebt gelijk als het bedoelde instrument 5 jaar of ouder is en intensief gebruikt.

Tot slot is het compleet irrelevant waar bij firma Gibon de kosten precies zitten, als het gaat om toekennen van garantie.

H.Manback
28 augustus 2006, 00:18
Mensen, het is een bekend probleem bij nitro lakken, en ik moet het eerste gold plated metaal zien wat goud blijft. Tuurlijk is het kut, maar het is wel iets wat je kan verwachten bij deze dingen. Als je dat niet van tevoren weet (hetzij door zelf onderzoek te doen, of door een waarschuwing van de verkoper, dat laatste zou wel zo netjes zijn geweest), dan kan dat ding nog zo duur zijn, shit happens.

Dat gezegd hebbende, maakt die nitro lak nou echt zo veel uit voor het geluid? Het lijkt wel heilig te zijn bij dure gitaren, maar een lak waarvan je zeker weet dat ie gaat barsten lijkt mij ook weer niet zo geweldig... dus vraag ik me af is dat verschil echt zo goed te merken?

Morpheus
28 augustus 2006, 05:47
Ik breng mijn DB9 maar even langs de dealer want de banden slijten!
:cooler:

agreed.

dat gezeur over nitrolak. jemig hebben we niks beters te doen? dat slijten van goud hangt af van je eigen zweet.

topicstarter, het is dus je eigen schuld dat t goud eraf gaat. (je eigen zweet vreet aan t goud).

dat van de lak bij de hals, tja hout WERKT jongens. het is geen plaat kunststof. als je dat wilt, neem je maar de Jakkerman! dat die crack erin komt is normaal. Mijn gibson heeft dat ook.boeiend?

en ja, nitro klinkt inderdaad beter. Ik heb een gitaar kaalgschuurd, en 'm overgespoten met nitro (hij had een urethaan lak). en hij klonk beter. opener, ruimer, transparanter, dikker. minder doods.

Luca P
28 augustus 2006, 10:30
Dat nitro lak scheurt vind ik niet zó erg.
Wat ik wel erg vind dat het de neiging heeft plakkerig aan te voelen.
Dat is nu eenmaal part of the show.
En mijn "nitro" ES295 speelt nu na een jaartje stug door spelen toch wel soepeler dan ooit tevoren.
Dus Stumpy conclusie!
Spelen dat kreng en na een jaartje of wat weet je niet beter!

BLOK182
28 augustus 2006, 10:52
De mooie glans van hardware verdwijnt na spelen inderdaad wel. Mijn LP Custom is ook niet meer goud, en mijn PRS (nieuw gekocht) is ook niet meer 100% bedekt met blinkend chroom. Tis niet alleen het spelen, maar ook het zweet/zuur van je handen, het poetsen, de polish, dit zorgt ervoor dat dat glanzende laagje langzaam slijt, niks bijzonders.

Kim Wilson
28 augustus 2006, 11:04
Het was toch de bedoeling dat gitaren er na een tijd "bespeeld" uitzien? Wees blij dat hij er zo snel al ge-relict uitziet! En nog natuurlijk ook!


;)

Harry
28 augustus 2006, 14:44
Ik heb een Gibson LP Custom uit 78. Mijn brug en stoptail zijn beide aan de bovenkant redelijk van het goud ontdaan. De tuners zijn nog redelijk. Goldplated hardware verliest praktisch ALTIJD schilvertjes. Dit zie je op Gretsch, Gibson en noem maar op. Alleen als je er niet op speelt blijft het goed. Dat het bij Fender wel goed zou zijn, zoals ergens in dit topic is gesteld, komt volgens mij omdat Fender meestal nickel/chroom hardware gebruikt en de elementen hebben plastic kapjes.


die van mij is ook uit 1978, en die ziet er behoorlijk doorleefd uit. Wel mooi trouwens...... Maar bij een gitaar van anderlhalf jaar jong zou het nog niet moeten gebeuren zou ik zeggen...