PDA

View Full Version : Branden of Persen



al sole
26 augustus 2006, 17:41
Ik ga een CD uitbrengen met mijn band, in een kleine oplage (250). Nu zijn er allerlei mensen die zeggen dat je beter kunt branden dan persen, het scheelt enorm qua kosten en volgens hun is de kwaliteit die (door hun zelf) geleverd kan worden zeer goed.
Nu is mijn ervaring met branden niet zo positief, van alle cd's die ik zelf gebrand heb of gekregen en vaker dan 20 keer gespeeld moet ik nieuwe kopieen maken omdat er informatie verloren is gegaan. (laatst 490 correcties op 1 cd).

Ze claimen echter een super kwaliteit CD te gebruiken die minimaal 8 jaar mee gaat. Zelf vind ik 8 jaar niet veel, maar mijn mede bandleden laten zich wat makkelijker ompraten.

Ik zelf ga dus voor persen, maar omdat de discussie binnen de band nog speelt, wie heeft er ervaringen in dit gebied?

Jimi Hendrix
26 augustus 2006, 17:47
De perserijen waarmee ik zaken doe hanteren 500 als minimum.

al sole
26 augustus 2006, 18:20
Mag ook, dan vouwen we er 250 asbakjes bij 8-)

Martien
26 augustus 2006, 20:37
lol,

je geeft een asbak weg bij het cd'tje? :)

pics!

Fumi SG
26 augustus 2006, 21:52
Sorry dat ik even half off-topic ga. Maar wat is precies het verschil tussen branden en persen?? Ik neem aan dat het om vermenigvuldigen van een eigen album gaat??

jan jansen
26 augustus 2006, 23:18
Sorry dat ik even half off-topic ga. Maar wat is precies het verschil tussen branden en persen?? Ik neem aan dat het om vermenigvuldigen van een eigen album gaat??


Branden wil zeggen een CDR beschrijven met een cdrwriter zoals je in een pc aantreft.Houdbaarheid is beperkt en bovendien is zo`n CDR redelijk kwetsbaar.

Een CD daarentegen wordt geperst van een master en gaat jaren en jaren mee.Dit is zeg maar de CD zoals je die een muziekzaak koopt.Ik zou het wel weten als band:gewoon een CD laten maken en geen goedkope CDR en die verkopen als CD!!!!!!!!!!!(is dus eigenlijk gewoon de boel oplichten!!!)

Han S
26 augustus 2006, 23:36
Een CDR is idd wat kwetsbaarder, maar ik heb ze netjes in de kast staan en 10 jaar oude exemplaren doen het nog prima.

Ik had een klant een CDR meegegeven en die had hij in zijn auto laten liggen, zonnetje scheen lekker en de CD deed niets meer. Er staat ook ergens op de verpakking dat ze niet heet mogen worden, ligt ook helemaal voor de hand niet?

Een geperste CD wordt gemaakt middels de glassmaster en dat is geheel andere koek, maar ook die zijn kwetsbaarder dan je denkt. Elk krasje betekent een aantal foutcorrecties en daar gaat hij niet beter van klinken.

nielsduursma
27 augustus 2006, 00:34
Ik had een kant een CDR meegegeven en die had hij in zijn auto laten liggen, zonnetje scheen lekker en de CD deed niets meer. Er staat ook ergens op de verpakking dat ze niet heet mogen worden, ligt ook helemaal voor de hand niet?


vreemd, van alle lege cd's die ik haal staat erop dat je ze niet in de zon mag leggen, en ook niet al te heet mag worden.

Han S
27 augustus 2006, 00:49
Dat bedoel ik, klant heeft zijn songs ingezongen, ik ze mooi op een CD gebrand, hij laat ze in de auto liggen op het dashboard en de volgende dag de CD helemaal leeg, niks meer.

Daarom staat het ook op de verpakking, 55 graden max of zo en in de auto wordt hij wel 80 graden.

Ic3gl0vE
27 augustus 2006, 14:57
Een geperste cd is toch ook niet bestand tegen zulke temperaturen of wel?

Ic3gl0vE
27 augustus 2006, 14:58
dit verhaal op synthforum.nl is misschien nuttig voor je! (http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=66384)

al sole
27 augustus 2006, 19:35
Ik voel me toch gesterkt in mijn opinie. Maar ik hoor graag ook wat van ervaren voorstanders (als die er zijn) van branden. :hippie:

guhlenn
28 augustus 2006, 10:28
kijk, het probleem is dat hje voor 1000,- cd's ongeveer net zoveel kwijt bnent als voor 250,-. De glass master is nl. stinkduur. dus of a) je hebt geld genoeg en je uiteindelijk winst/verlies situatie zla je aan je **** roesten.

b) je wilt iig geen verlies maken; idg. is branden d meest logische oplossing.

je raakt wel 250 exemplaren kwijt, maar 1000 is een behoorlijk aantal.

ecenomisch gezien is persen bij kleine oplages financiele zelfmoord. Maar kwalitatief gezien heb je gelijk....

Kim Wilson
28 augustus 2006, 10:42
In Weert zit een perserij, die is niet waanzinnig duur. Daar hebben wij ze ook laten drukken, 500 stuks. Wat het precies kostte weet ik niet meer, maar duur was het niet. Boekje, opdruk op de cd, alles mooi voor mekaar.

Ik vind een geperste cd er veel beter uitzien dan een gebrande. Het staat veel professioneler.

bert k
28 augustus 2006, 13:12
Je kan CDR's, brandbare dus, ook laten bedrukken. Dat ziet er dan net zo uit als een geperste CD.

Kim Wilson
28 augustus 2006, 13:15
Ja, maar nog steeds groen. Of blauw. Kweet niet... Het is het net niet, zeg maar. En als je er dan toch een hoop geld in stopt, doe het dan in één keer goed, zou ik zeggen.

guhlenn
28 augustus 2006, 13:19
tsja, wat noem je niet duur? een glass master is duur, de printjes niet nee.

Han S
28 augustus 2006, 13:37
Je kunt gewoon CDR's laten maken die zilverkleurig zijn en met een opdruk, waardoor ze er zeer professioneel uitzien. Het keerpunt ligt ergens bij 300 stuks, daarboven kun je beter met een glassmaster aan de gang. 500 stuks kosten rond de 750 euro, het een 4 pagina boekje.Ik laat ze altijd maken bij cut-n-clear in Amsterdam.

jjvanwezep
27 februari 2012, 10:21
Een oplage van 250 stuks, wordt toch dupliceren dan lijkt me ja. Persen is rendabel vanaf 500 stuks. Let wel op altijd goed op waar je je cd's laat persen, 9 van de 10 aanbieders op internet is intermediair, kun je beter rechtstreeks bij een penserij bestellen natuurlijk, scheelt veel. Wij hebben in het verleden onze cd laten drukken bij de perserij die ons veelal aangeraden werd, het was een fabriek in Raamsdonksveer (Brabant), erg vriendelijke mensen, en wij als 'leken' zijn optimaal geholpen, want de cd was nog voor de cd-presentatie klaar (en daar zat slechts een week tussen!) Optical Disc Replication heet het, ODR, www.odr-bv.nl (http://www.odr-bv.nl). Je moet natuurlijk wel altijd voor jezelf kijken, maar vraag voor de grap een rondleiding in de fabriek o.i.d! (weet je gelijk dat het geen tussenpersoon is)!

jjvanwezep
21 maart 2012, 09:18
Ik zie inderdaad dat ik een jaar of 6 te laat reageer, maar alsnog succes met je zoektocht:)!

onrust nv
21 maart 2012, 10:52
Je kan CDR's, brandbare dus, ook laten bedrukken. Dat ziet er dan net zo uit als een geperste CD.

Het nadeel is alleen dat de goede CDR's niet meer verkocht worden en het spul wat over is blijft maar een paar jaar goed daarna krijg van die veeg geluiden in de muziek omdat de CDR op is. De enige CDR's die ongeveer netzo lang als echte CD's meegaan zijn de gouden exemplaren, die worden voor 90jaar gegarandeerd. Maar juist deze zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, omdat de markt door idiote PC consumenten bepaald word die alleen de slechtste CDF's gebruiken vanwege de prijs. Ik heb ook een tijdje fuji carbon foto CDR's gebruikt omdat daar om een of andere duistere reden de dynamiek veel groter was dan de gewone CDR's, maar de 0,90ct per stuk prijs heeft deze de das om gedaan en zijn niet meer verkrijgbaar. Ik heb vernomen dat nu alleen een merk dat Taido yuden nog kwaliteits controles op zijn CDR's doet.

bass blom
21 maart 2012, 10:54
de dynamiek groter? hoe kan dat?