PDA

View Full Version : Hallo...



whatu1tme2b
26 augustus 2006, 17:22
Hoi,

Ik ga als 41-jarige nog eens proberen om gitaar te leren spelen. Ik heb een starterspakket gekocht en ga nu als links-handige aan de slag. Tjonge, dat is knap moeilijk zeg...

Mijn hersenen willen nog niet erg meewerken en sturen de vingers van mijn rechterhand steeds de verkeerde kant op :-)

Groeten Jan.

Brammibal
26 augustus 2006, 19:00
He!

Welk starterspakket heb je gekocht ?
Veel succes met gitaar leren spelen! Zit je trouwens op les? Dat is in het begin erg belangrijk zodat je niet een foute techniek aan leert.
Groeten Bram.

whatu1tme2b
27 augustus 2006, 13:25
Hoi,

Ik heb een Richwood starterspakket gekocht met een kleine Vulcano versterker, een tuner etc. Dat leek me wel voldoende om het een beetje te leren en vast te stellen of ik het echt leuk vind.

Ik was van plan om het mezelf aan te leren, maar ik twijfel wel een beetje of dat verstandig is.

Groeten Jan.

Brammibal
28 augustus 2006, 19:08
Ag, het kan wel. Verschilt per persoon.
kan je je vingers al een in een power akoord leggen ?

whatu1tme2b
28 augustus 2006, 19:34
Hoi,

Als ik wist wat een 'power akoord' was misschien wel. Ik heb een boekje gekocht voor linkshandige gitaristen. Dat boekje begint met heel simpele melodietjes op 1 snaar. Ik kan nu dus net (nog niet foutloos) een simpel melodietje spelen bestaande uit 3 verschillende tonen :-)

Tja, het is nog niet veel, maar je moet ergens beginnen. Zelfs dit lukt me nog niet foutloos.

Groeten Jan.

Yapser
28 augustus 2006, 19:52
Linkshandig of rechtshandig materiaal maakt echt geen meuk uit, zelfde voor akkoorden. Interpreteren doe je automatisch wel goed. :)

Anyway, als je het 7 Nation Army deuntje en een A-akkoord kan.. ;)

whatu1tme2b
28 augustus 2006, 19:56
Ik voel me nog heel klein in de wereld van de gitaristen. Het grappige is dat ik meteen nog veel bewuster naar gitaarmuziek luister. Mijn god, wat is dat eigenlijk knap :-) Nou ja, gewoon doorzetten maar...

Melt
29 augustus 2006, 01:43
Dat heb ik dus ook. Ik oefen nu een maand bijna elke dag nadat ik een gitaar heb gekocht. Bij mij gaat het spelen best wel vooruit, waardoor ik gestimuleerd raak om nog meer te oefenen. De laatste dagen kijk ik naar tabs op internet en luister ik veel bewuster naar die liederen. En dat is inderdaad knap wat ik hoor. In ieder geval, nog veel succes met het leren. Ik doe het overigens ook nog alleen, maar ik ben mogelijk van plan om over een paar maandjes op gitaarles te gaan om zo nog een beter techniek te leren.

whatu1tme2b
29 augustus 2006, 20:39
Hoi,

Wat ik nu nog erg lastig vind is dat je linker- en rechterhand min of meer onafhankelijk van elkaar moeten bewegen. Ik volg een boekje voor linkshandige gitaristen. In eerste instantie moest ik een melodietje spelen op 1 snaar, maar nu een melodietje met 2 snaren. Als ik me goed concentreer en langzaam speel lukt het met moeite. De coordinatie is ver te zoeken. Voor mijn gevoel kom ik ook ogen tekort. Ik kan maar naar 1 hand tegelijk kijken.

Groeten Jan (P.S. pas sinds afgelopen donderdag bezig...)

bass blom
29 augustus 2006, 21:46
wow, stoer zeg op je 41e!
succes. gitaarspelen is vooral een kwestie van vlieguren maken.

whatu1tme2b
29 augustus 2006, 21:58
Ik ben altijd al een beetje traag geweest :-) Maar ja, beter laat dan nooit.

Trocar
29 augustus 2006, 22:23
Hey welkom,

zolang je er plezier in hebt en een beetje door zet, ben je echt al een heel eind op weg!
Succes ermee, en ik hoop dat dit forum je erbij kan helpen met alle info die er op staat en het beantwoorden van vragen, mocht je die hebben!

whatu1tme2b
29 augustus 2006, 23:26
Ik barst natuurlijk van de vragen. Ik wacht nog op een boekje die hopelijk wat meer theorie bevat over de techniek van het spelen (boekje inclusief DVD). Voorlopig ga ik iedere dag een klein beetje vooruit, hoewel ik niet zo heel veel tijd heb om te oefenen.

Brammibal
29 augustus 2006, 23:53
Heb je nog een bepaalde muziek die je graag wilt leren spelen?
Een power akkoord leg je door de lage e-snaar open te houden en dan op de a-snaar de tweede fret in te drukken en als het kan ook de 2de fret van de d-snaar in te drukken, en dan deze drie snaren aanslaan. Dit kan je ook opschuiven door bijvoordeeld de 3de fret op de e-snaar, de 5de fret op de a-snaar en de 5de fret op de d-snaar aan te slaan - etc etc. In de rock-muziek worden dit soort akkoorden heeeeeeeeel erg veel gebruikt.

whatu1tme2b
29 augustus 2006, 23:57
Hoi,

Dat ga ik een keer proberen. Ik hoop dat ik op een gegeven moment pop/rock muziek kan meespelen. Uiteraard wil ik me ook een beetje verdiepen in de theoretische kant, maar dat komt vanzelf wel.

Groeten Jan.

patricia
30 augustus 2006, 00:20
hoi jan,

gewoon doorzetten,en iedere vrije minuut die gitaar in je handen.
welkom in de wereld van de lefty`s.
succes!!
patricia

piezo
30 augustus 2006, 09:54
Welkom, 41-jarige "junior" member.*zucht* (Ach, dat waren nog eens tijden) :)

Melodietjes spelen uit een boekje is heel goed om te leren waar de noten zitten en als vingeroefening, maar het is voor een beginner niet erg inspirerend. Leer wat basis akkoorden en speel voor de afwisseling ook wat eenvoudige overbekende "3-akkoorden kampvuurliedjes". Jolene, Tom Dooley, The wild rover, Drunken sailor en natuurlijk The house of the rising sun (met 5 akkoorden, oeioei). Of vraag een gitaar spelende bekende om je wat liedjes bij te brengen.

Powerchords zijn weliswaar vereenvoudigde akkoorden maar hebben pas zin als je al ritmisch kunt spelen.

Pijnlijke vingertoppen? Doorgaan. Gaat vanzelf over als je meer eelt krijgt.
Kramp? Zul je àltijd weer krijgen op het moment dat je nieuwe technieken moet leren. Gewoon even rusten en blijven proberen.

whatu1tme2b
30 augustus 2006, 18:42
Hoi,

Ik zie het al, hier is een ervaren rot aan het woord. Ik had inderdaad al even last van wat krampjes en gevoelige vingertoppen. Maar daar laat ik me niet uit het veld slaan.

Groeten Jan.

whatu1tme2b
30 augustus 2006, 18:43
Hoi Patricia,

Gelukkig ben ik niet de enige 'lefty' :-) Ik heb al gezien dat veel dingen die je op internet kunt vinden ook voor linkshandige mensen beschikbaar zijn. Ik was in eerste instantie bang dat er niet veel leermateriaal was voor linkshandigen, maar dat valt heel erg mee.

Groeten Jan.

Melt
1 september 2006, 00:10
Hoi,

Wat ik nu nog erg lastig vind is dat je linker- en rechterhand min of meer onafhankelijk van elkaar moeten bewegen. Ik volg een boekje voor linkshandige gitaristen. In eerste instantie moest ik een melodietje spelen op 1 snaar, maar nu een melodietje met 2 snaren. Als ik me goed concentreer en langzaam speel lukt het met moeite. De coordinatie is ver te zoeken. Voor mijn gevoel kom ik ook ogen tekort. Ik kan maar naar 1 hand tegelijk kijken.

Groeten Jan (P.S. pas sinds afgelopen donderdag bezig...)

Dat ken ik dat de coordinatie ver te zoeken is. Daar had ik ook heel erg last van in het begin, ik denk iedereen wel. Ik zou zeggen blijven oefenen.. oefenen.. oefenen en nog eens oefenen. En ik kan me voorstellen dat je nu al liedjes wil spelen, maar ja.. dat gaat dus niet helaas. Mij lukt het ook nog niet goed na 5 weken oefenen, maar het spelen gaat dus wel vooruit en dat is op zich wel fijn om te zien. Mijn doel is om uiteindelijk mooie solo's te kunnen spelen :)