PDA

View Full Version : LC Comet review en pickupvraag



Punt
26 augustus 2006, 12:48
Nou, ik heb na al die lovende woorden ook een LC Comet gehaald.
Een Blonde.

Ik moet zeggen dat het wel waar voor z'n geld is. De mijne is iets lichter dan twee andere die ik geprobeerd heb. Heeft akoestisch een iets hoger volume, wat meer dynamiek en twang. Ziet er netjes uit allemaal. Belangrijk is dat ik de hals heel goed vind spelen. Prima beginners gitaar, die hadden ze niet in mijn tijd van die kwaliteit :)

Aangesloten op m'n amps (Koch ST en Bogner Shiva) valtie toch wel door de mand. Weinig harmonics, niet echt een levende sound. Metalig clean. Scheur is dramatisch slecht. Mogelijk ben ik verwend, m'n andere single coils gitaar is een Gibson Les Paul Junior uit 1956.

Ik twijfel nog of andere pickuos de moeite waard zijn. Als het karakter van de gitaar zo is (vanwege het hout bijvoorbeeld) dan helpen pickups daar niets aan. Beetje geld in de sloot gooien dan.

Kortom een leuk licht gitaartje voor erbij om zo nu en dan eens wat uit te zoeken of mee aan een tafel te zitten naast de PC, daarmee heb ik al wat beschadigingen opgelopen aan m'n main gitaar, maar wat mij betreft zeker niet om mee op te treden of te repeteren.

Heeft iemand dezelfde ervaring als ik en hebben andere elementen dat opgelost?

jimihattricks
26 augustus 2006, 14:05
Ja, de eeuwenoude vraag: kun je met andere pickups een kut-klinkende gitaar beter laten klinken..?

Het antwoord is in bijna alle gevallen: ja!

Je gitaar zal er in iig niet snel slechter van gaan klinken, en bij zo'n goedkope axe heb je wel wat geld over voor andere pickups.. Kijk s bij seymour duncan ofzo.. t probleem is alleen, je kunt en moet die gitaar niet gaan vergelijken met je lp junior, want dat zijn natuurlijk tonemonsters (de goeie dan..).. je zou s een setje quarter-pound pups kunnen proberen..?

Hector_Tsolodimos
26 augustus 2006, 14:29
hmm...eerste keer dat er iemand iets op te merken heeft over de LC comet sound.. zelf heb ik niks slecht over de sound te zeggen.. maar nieuw pickups: dat zou wel eens kunnen helpen
misschien is het je sound gewoon niet?? ooit vaker op tele's gespeeld? (denk het wel, maar toch)

Punt
26 augustus 2006, 14:54
ooit vaker op tele's gespeeld? (denk het wel, maar toch)

Ik ben inderdaad wel een Gibson man. Ik heb een tijdje een Thinline '72 RI (oid, met humucker in de brugpositie) gehad. Ik heb ook een '72 en een '82 strat gehad. Onlangs nog een EC Customshop strat ook. Ik vind een Tele fijner.

Wat mij bij de LC opvalt is dat hij wat vlak klinkt. Het klinkt best aardig als je wat tokkelt, maar wanneer je dynamisch speelt en dus eens flink aanslaat wordt het schel en hard en gaat het pijn aan de oren doet. Ook bij leads. Ik heb toch best Tele's gehoord die lekker creamy en dynamisch klonken.

Hij speelt echt fantastisch!

Ik heb in ieder geval een afspraak met m'n gitaartech gemaakt om eens te kijken of we wat met afstellen kunnen bereiken want de snaren kletteren wel over de frets....

Punt
3 september 2006, 13:51
De nek geshimmed waardoor de hij iets meer naar achteren staat.
Daardoor komt de brug iets omhoog.
Setje .10 erop.
Hij klinkt nu warmer. Ben er best tevreden mee zo, leuk voor thuis.

Hector_Tsolodimos
3 september 2006, 14:25
haha, is ook zo
veel plezier er mee, nu en in de toekomst

Agent_Smith
3 september 2006, 19:56
Ik ben ook een Gibson-man. Naast m'n LPs heb ik ook als extraatje een LC tele erbij. Maar ik heb toch niets dan goed te melden over de LC. Ook qua geluid, ook op hoog volume. Ik heb er overgens wel .011s op zitten. Dat klinkt heel goed, maar speelt behoorlijk zwaar.

Squier4ever
3 september 2006, 20:01
Iheb ook een comet, met 0.11 erop en vind dat de gitaar erg veel ballen heeft op zich. me squier strat klinkt echt als een pussy als je deze er naast zet..
vooral op een mooie buizenbak klinken tele's IMO echt geweldig

Hector_Tsolodimos
3 september 2006, 20:17
ik vind dit lekker om te lezen :D

Squier4ever
3 september 2006, 20:51
waarom? de tele is deze zomer wel de meest gehypete gitaar, maar dat is IMO niet voor niets, omdat het gewoon erg lekkere gitaren zijn, als ze naar vintage specs gebouwd zijn, of grotendeels iig.

tele's met een moderne brug vind ik oerlelijk, ziet er echt dom uit

zjanke
3 september 2006, 21:11
je zou s een setje quarter-pound pups kunnen proberen..?

Zo heb ik het opgelost. Minder Twang, maar meer scheur, zeker in de brug.

Toen ik mijn LC kocht heb ik er 4 of 5 geprobeerd en het viel me op dat er onderling geluidsverschil zat wat in lijn lag met het speelcomfort. Dus de kwaliteitscontrole/afwerking was 1,5 jaar geleden niet helemaal consistent

rhcp_schipper
4 september 2006, 00:47
Ik heb zelf de pickups van mijn LC comet vervangen door een set Nordstrand NVT. (de vintage set). En voor mijn gevoel leeft de gitaar nu helemaal weer. Ik ben er dan ook super blij me:D

Ik heb de oude elementen vervangen omdat die erg schel en levenloos klonken.

Punt
4 september 2006, 01:39
Ik heb zelf de pickups van mijn LC comet vervangen door een set Nordstrand NVT. (de vintage set). En voor mijn gevoel leeft de gitaar nu helemaal weer. Ik ben er dan ook super blij me:D

Ik heb de oude elementen vervangen omdat die erg schel en levenloos klonken.

Dat schelle ben ik kwijt door de nek te shimmen.
Ik overweeg wel er een paar vintage pups in te doen. SD Broadcaster b.v.
Ik zal eens naar die Nordstrands kijken.

rhcp_schipper
4 september 2006, 10:07
Ik ben echt helemaal weg van mijn nordstrands, ik ga ze ook voor mijn strat kopen.

Punt
4 september 2006, 10:17
Ik ben echt helemaal weg van mijn nordstrands, ik ga ze ook voor mijn strat kopen.

Waar heb je die gekocht?
Ik was tot nu toe op de SD Broadcaster en de '54's gekomen.

rhcp_schipper
4 september 2006, 10:37
Bij de gier gitaarbouw. Super goede service

Punt
20 september 2006, 22:37
Bij de gier gitaarbouw. Super goede service

Ik las net ergens dat je er SD in had gezet???
Heb je die vervangen door de Nordstrands?

rhcp_schipper
20 september 2006, 22:44
Ik las net ergens dat je er SD in had gezet???
Heb je die vervangen door de Nordstrands?

waar dan?

IK heb een hele tijd terug een SD aptl-1 pu gehad in de brug postie, maar die vond ik ook zeker te schel.

Ik heb nu dus in beide posities nordstrands zitten, en zoals ik al eerder zei, ben ik daar zeer zeker over te spreken, echt geweldige elementen.

Negative K3 fan
21 september 2006, 00:14
werkt dat shimmen zo goed? en waarom wordt het geluid minder schel door de nek naar achteren te kantelen???

Aron Maiden
21 september 2006, 10:25
tele's met een moderne brug vind ik oerlelijk, ziet er echt dom uit

+1

ik heb zelf ook die comet, ben er ook zeer tevreden over,
ik heb er niets aan verandert en vind hem echt geweldig klinken, helemaal niet te schel ofzo,

in de band oefen ik er mee, en heb er ook al een paar keer mee op getreden,

renier
21 september 2006, 13:28
Nou, ik heb na al die lovende woorden ook een LC Comet gehaald.
Een Blonde.

Ik moet zeggen dat het wel waar voor z'n geld is. De mijne is iets lichter dan twee andere die ik geprobeerd heb. Heeft akoestisch een iets hoger volume, wat meer dynamiek en twang. Ziet er netjes uit allemaal. Belangrijk is dat ik de hals heel goed vind spelen. Prima beginners gitaar, die hadden ze niet in mijn tijd van die kwaliteit :)

Aangesloten op m'n amps (Koch ST en Bogner Shiva) valtie toch wel door de mand. Weinig harmonics, niet echt een levende sound. Metalig clean. Scheur is dramatisch slecht. Mogelijk ben ik verwend, m'n andere single coils gitaar is een Gibson Les Paul Junior uit 1956.

Ik twijfel nog of andere pickuos de moeite waard zijn. Als het karakter van de gitaar zo is (vanwege het hout bijvoorbeeld) dan helpen pickups daar niets aan. Beetje geld in de sloot gooien dan.

Kortom een leuk licht gitaartje voor erbij om zo nu en dan eens wat uit te zoeken of mee aan een tafel te zitten naast de PC, daarmee heb ik al wat beschadigingen opgelopen aan m'n main gitaar, maar wat mij betreft zeker niet om mee op te treden of te repeteren.

Heeft iemand dezelfde ervaring als ik en hebben andere elementen dat opgelost?

de LC comet pickups staan juist bekend als zeer authentiek Tele. weet je zeker dat een tele eigenlijk wel de sound is die je zoekt?

een les paul junior heeft een P90, die kun je onmogelijk vergelijken met een normale singlecoil. gezien je amp keuze denk ik dat je toch van het stevige rock type bent, en wellicht is een tele dan gewoon niet jouw ding.

wat jij metallig noemt en gebrek aan scheur, noemt een tele liefhebber mischien juist twang en transparantie.

een drastische pickup verandering kan wel helpen, maar dan zul je met hotrails o.i.d moeten gaan werken, en dat is mijns inziens nooit een goede zaak. hotrails in een tele is zoiets als een trekhaak op een ferrari. je koopt een gitaar met een bepaald karakter, en wanneer je door modificaties dat karakter volledig om wil gooien, zul je achterblijven met een gitaar die alles een beetje heeft, maar niets echt goed. (een goeie scheur is meer dan alleen een humbucker, het is ook de potmeters, set neck, mahonie body, overige electronica, en die specifieke telesound is ver te zoeken als je eenmaal zo'n high output element erin gooit..)

Tristan
21 september 2006, 13:44
renier:
Ik ben het vrijwel helemaal met je verhaal eens, maar dat een Tele niet geschikt is voor heavy Rock daar ben ik het helemaal niet mee eens...
Er is naast een goede Les Paul met P90's geen gitaar die harder Rockt dan een Tele i.m.o.
Het is in mijn ogen de allervetste slaggitaar voor Rock muziek...

Ik ben het wel met je verhaal over die high output elementen eens, die Rocken echt niet en geven de ballen van een goede Tele niet weer...

Punt:
Ik zou er gewoon een setje Fender Custom Shop NoCaster pickups ingooien, die klinken ontzettend vet en warm met enorm veel ballen en dynamiek, als de London City daar niet van gaat Rocken dan zal zij dat inderdaad nooit gaan doen en al helemaal niet met high output elementen...
In feite is het dus de ultieme test om er die NoCaster pickups in te zetten, als het dan niks is, dan blijft het zeker weten altijd niks...

Punt
21 september 2006, 19:38
werkt dat shimmen zo goed? en waarom wordt het geluid minder schel door de nek naar achteren te kantelen???

Geen idee waarom dat werkt:
- Omdat de nek een andere hoek maakt en daardoor de zadels hoger komen?
- Net iets minder ratelen vanwege die veranderde hoek?
- Omdat het contact tussen de nek en de body minder direct is?

Beats me, we hebben het gewoon geprobeert, mijn tech en ik :)
Volgens hem, en hij is een Fender kenner, wordt dat wel meer gedaan.
In dit geval pakt het goed uit, maar het hoeft niet altijd beter te worden.
Dat geldt overigens voor alle mods.

Punt
21 september 2006, 19:42
tele's met een moderne brug vind ik oerlelijk, ziet er echt dom uit

... en dat vind ik nou weer een "domme" opmerking, ik gebruik een gitaar vooral omdattie goed klinkt en lekker speelt looks is mooi meegenomen.
Ik heb liever een gitaar die goed klinkt en speelt dan een met een mooie brug...

Punt
21 september 2006, 19:49
Ik ben het eens met Renier en Tristan.
Een gitaar te veel modden werk niet.

Bedankt voor de tip Tristan.
Ik had iets als die nocasters idd op het oog.
Ik twijfel nog tussen die of SD AlnicoPro/Donahue of Nordstrands.

Lucluc
21 september 2006, 20:04
de LC comet pickups staan juist bekend als zeer authentiek Tele. weet je zeker dat een tele eigenlijk wel de sound is die je zoekt?

Ik heb goed kunnen vergelijken met US standard van de andere gitarist van mijn band en die LC pickups zijn echt goed. Mijn brug pickup is echter nog steeds een beetje microfonisch, ondanks een waxbeurtje. Gek dat ik daar verder niemand over hoor.

O, en renier, bedankt voor die geweldige quote. :D Kan je hem nog even uitleggen, want ik weet niet zeker of ik hem begrijp.

BartL
21 september 2006, 21:16
Ik vind die tele echt heerlijk...uuhm "Tele" klinken :)

Ik denk dat ik er eentje ga kopen om mee naar Zweden te nemen :cooler:

Edit: Luc, ik had jouw sig nog niet gezien ;)

vosarnout
21 september 2006, 22:04
Mocht het helpen bij je twijfel, ik heb zelf een setje Nordstrands in mijn tele en dat is echt super. Ze zijn heel dynamisch en mooi helder maar niet schel...
Zal zeker een hoop schelen voor je....

rhcp_schipper
21 september 2006, 22:19
Mocht het helpen bij je twijfel, ik heb zelf een setje Nordstrands in mijn tele en dat is echt super. Ze zijn heel dynamisch en mooi helder maar niet schel...
Zal zeker een hoop schelen voor je....


Nog iemand met goede pickups :D welk setje heb je erin zitten dan?

Dirk W
21 september 2006, 23:20
Ik heb goed kunnen vergelijken met US standard van de andere gitarist van mijn band en die LC pickups zijn echt goed. Mijn brug pickup is echter nog steeds een beetje microfonisch, ondanks een waxbeurtje. Gek dat ik daar verder niemand over hoor.


Ja dat heb ik ook! Ik heb afgelopen zaterdag mijn ook een london city gekocht, ook een blonde. Ik vind de pickups heerlijk. Eigenlijk best wat ik van een tele zou verwachten. Ik ben niet 'echt' een tele kenner, maar heb wel eens op wat teles gespeelt van anderen.

Maar mn brugpickup is een beetje microfonisch. Dat merk je vooral als je gaat trommelen op de gitaar of nog veel erger op de brug. Maarja hoevaak trommel je nou per ongeluk op je gitaar.

Niet echt een ergernis dus. Ik ben over de LC heel erg tevreden. Had niet echt zin om een revieuw oid te posten want daar zijn er al duizenden van als het goed is en als ik dan alleen hetzelfde zeg dan heeft het ook weinig nut.

Tristan
22 september 2006, 09:54
Ik ben het eens met Renier en Tristan.
Een gitaar te veel modden werk niet.

Bedankt voor de tip Tristan.
Ik had iets als die nocasters idd op het oog.
Ik twijfel nog tussen die of SD AlnicoPro/Donahue of Nordstrands.

Graag gedaan...
Mitch heeft een tijdje die Alnico Pro/Donahue combinatie in zijn Tele gehad, volgens mij vond hij die Donahue zowiezo niet echt lekker en die Alnico Pro later ook niet toen hij de Nordstrands erin had gezet...
Met andere woorden, Mitch vond volgens mij de Nordstrands veel beter dan de Duncans...
Ik zou zelf ook absoluut niet voor de Duncans gaan, ik weet het niet, die hebben toch minder karakter...
Ik weet niet wat die Nordstrands doen, die heb ik nog niet gehoord, maar als je echt wil weten hoe Tele je London City kan klinken en hoe hard hij kan Rocken en Bluesen dan zou ik echt 100% zeker voor die Fender Custom Shop NoCaster pickups gaan...

Punt
22 september 2006, 18:36
Waar zijn die CS Nocasters te koop in Nederland...?

*Edit: Ik heb ze besteld :)
Ben benieuwd...

Lucluc
22 september 2006, 20:09
Maar mn brugpickup is een beetje microfonisch. Dat merk je vooral als je gaat trommelen op de gitaar of nog veel erger op de brug. Maarja hoevaak trommel je nou per ongeluk op je gitaar.

Nou, een microfonische pickup gaat vooral erg vervelend piepen als je wat harder gaat spelen, in een band bijvoorbeeld. Anders zal je er inderdaad geen last van hebben. Bij mijn rickenbacker kloon heeft een bijenwas-parafine badje uitstekend geholpen. Bij de comet blijft het nog steeds een heel klein beetje microfonisch.

Punt
22 oktober 2006, 12:19
De Nocasters zitten er op.
Klinkt inderdaad op alle fronten iets beter.
Dikker, directer, puurder en iets rauw.
Wel lekker, ook met OD gaat het ok.

Punt
15 november 2006, 11:09
Voor de Comet liefhebbers:

Ondertussen ook de potmeters, de schakelaar en de capacitor vervangen.
Dit is daarmee een nog leuker gitaartje geworden :)
Ik ben er erg blij mee.
Rocken gaat inderdaad ook prima.

Ik vraag me af of het vervangen van de tuners in dit geval ook een positieve bijdrage aan de toon zal leveren...
Voor het stemmen is het niet nodig, dat gaat prima, geen ontstemming oid.

koennie
15 november 2006, 13:26
Voor de Comet liefhebbers:

Ondertussen ook de potmeters, de schakelaar en de capacitor vervangen.
Dit is daarmee een nog leuker gitaartje geworden :)
Ik ben er erg blij mee.
Rocken gaat inderdaad ook prima.

Ik vraag me af of het vervangen van de tuners in dit geval ook een positieve bijdrage aan de toon zal leveren...
Voor het stemmen is het niet nodig, dat gaat prima, geen ontstemming oid.

Goed om te horen! Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar die potmeters. Zelf heb ik ongeveer al mijn gitaren verbouwd, maar nog nooit een potmeter vervangen. Wat heb je er nu ingestoken en waar haal je betere potmeters? ik vermoed dat bij twee van mijn strats dit wel eens een verbetering zou kunnen zijn.

ps. doe je die LC elementen in de verkoop?

Hector_Tsolodimos
15 november 2006, 16:30
wat zou je voor de LC pickups kunnen vragen?

Punt
15 november 2006, 18:01
Goed om te horen! Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar die potmeters. Zelf heb ik ongeveer al mijn gitaren verbouwd, maar nog nooit een potmeter vervangen. Wat heb je er nu ingestoken en waar haal je betere potmeters? ik vermoed dat bij twee van mijn strats dit wel eens een verbetering zou kunnen zijn.

ps. doe je die LC elementen in de verkoop?

Ik heb goede CBS potmeters, switchcraft schakelaar en de condensator bij Voxhumana besteld. Kwam met verzenden op zo'n 30 euro.
Op hun site staat per type gitaar wat ze te koop hebben op dat gebied.

Die LC elementen heb ik nog niet over gedacht...
Die kunnen inderdaad wel in de verkoop denk ik.
Geen idee wat een redelijke prijs is.