PDA

View Full Version : Fender Jaguar 1962



jan jansen
26 augustus 2006, 12:18
Heeft iemand ervaring met het maken van een jaguar 1962?Ik heb een tekening gevonden maar bij het converteren naar pdf klopt er niks meer van de afmetingen.Het model spreekt mij nu meer aan dan een strat,maar heb eigenlijk nooit het geluid van een jaguar gehoord,dus als iemand wat kan vertellen over de bouw/eigenschappen van een jaguar dan graag,

jan jansen

jan jansen
26 augustus 2006, 15:31
Heeft iemand ervaring met het maken van een jaguar 1962?Ik heb een tekening gevonden maar bij het converteren naar pdf klopt er niks meer van de afmetingen.Het model spreekt mij nu meer aan dan een strat,maar heb eigenlijk nooit het geluid van een jaguar gehoord,dus als iemand wat kan vertellen over de bouw/eigenschappen van een jaguar dan graag,

jan jansen


Niemand?Even gezocht hier op dit forum met de zoekfunctie maar ik zie dat er weinig liefhebbers zijn van de jaguar/jazzmaster.

jan jansen

Keesz
26 augustus 2006, 16:11
kan me herineren dat hier ooit is een gozer een soort gelijke gitaar had gebouwd....

biels
27 augustus 2006, 21:35
Ik heb een poos geleden een jaguar gebouwt van grenen hout. Het geluid wat erin zit bevalt me niet maar dat ligt meer aan mijn manier van bouwen :p
Ik zal eens kijken of ik de bouwplaat nog kan vinden. Ik heb de bouwplaat zelf ook nodig, ik wil de gitaar nog een keer opnieuw bouwen maar ik denk dat dat er voorlopig niet van komt.

edit:
op www.guitarbuild.com staat een bouwplaat, onder downloads. Dit is ook de bouwplaat die ik heb gebruikt. Hopelijk heb je hier wat aan.

jimihattricks
28 augustus 2006, 12:26
Niemand?Even gezocht hier op dit forum met de zoekfunctie maar ik zie dat er weinig liefhebbers zijn van de jaguar/jazzmaster.

jan jansen


heb nog nooit een jaguar gebouwd of zelfs gehad, maar van horen zeggen is t een gitaar waar je van moet houden.. hij heeft een btje dat indie-karakter dat ik persoonlijk wel interessant vind, maar die pickups die er standaard inzitten klinken volgens mij vrij ielig en spiky > maar wel karakteristiek..

daarnaast is er een vrij ingewikkeld schakelschema aan verbonden (met allerlei switches die een btje onhandig zijn en dan ook door veel artiesten worden afgeplakt omdat je er langs ragt als je erop speelt)...

kortom, een megageile gitaar



als je ervan houdt (maar is dat niet altijd zo..?)

jan jansen
28 augustus 2006, 18:29
Ik heb een poos geleden een jaguar gebouwt van grenen hout. Het geluid wat erin zit bevalt me niet maar dat ligt meer aan mijn manier van bouwen :p
Ik zal eens kijken of ik de bouwplaat nog kan vinden. Ik heb de bouwplaat zelf ook nodig, ik wil de gitaar nog een keer opnieuw bouwen maar ik denk dat dat er voorlopig niet van komt.

edit:
op www.guitarbuild.com staat een bouwplaat, onder downloads. Dit is ook de bouwplaat die ik heb gebruikt. Hopelijk heb je hier wat aan.


Ik had dat schema al gedownload,wil ik hem echter openen dan moet ik bijna net zoveel pagina`s printen als er in de papierbak van de printer past....en das niet goed.


jan jansen

Pun
28 augustus 2006, 20:38
maar die pickups die er standaard inzitten klinken volgens mij vrij ielig en spiky > maar wel karakteristiek..


Nou de pick-ups die op de Amerikaanse Jag zaten die ik bij Feedback Eindhoven heb uitgeprobeerd klonken alles behalve iel. Mooi vol geluid, klonk ook lekker met distortion.


Jaguar is echt mijn droomgitaar :)

biels
28 augustus 2006, 21:51
Ik had dat schema al gedownload,wil ik hem echter openen dan moet ik bijna net zoveel pagina`s printen als er in de papierbak van de printer past....en das niet goed.


jan jansen

vreemd, ik had em op twee A3tjes geprint.

jan jansen
1 september 2006, 20:08
vreemd, ik had em op twee A3tjes geprint.


heb je hem dan wel 1 op 1,oftewel op ware groote?

jan jansen

ruezzz
2 september 2006, 14:49
Van wat voor hout zijn die Jaguars (en Jazzmasters) eigenlijk meestal?
Ik heb ook weer een bouwplan in gedachten.

fender&gibson
19 februari 2007, 19:27
Van wat voor hout zijn die Jaguars (en Jazzmasters) eigenlijk meestal?
Ik heb ook weer een bouwplan in gedachten.
op de site van fender staat dat de body van de jaguar en de jazzmaster van els (alder) gemaakt zijn.

over dat bouwplan, ik lees hier dat het op 2 A3s zou moeten geprint worden, maar als ik het afprint past het gewoon perfect op 1 blad ?! help please..

enneuh, hoe komt het dat de j-master grote elementen heeft en de jaguar kleine gewone sigle-coils heeft, en ze toch identiek hetzelfde klinken ?

B_2_the_a
19 februari 2007, 20:54
dan rescale je um ;)

kan ook leuke bouwresultaten opleveren

sickpunk
19 februari 2007, 22:00
staat je printer niet zo ingesteld dat ie em automatisch resized naar het papier....? makkelijk te testen door em op A4 af te drukken...

aante passen en eventueel te check in de eigenschappen van je printer!

Joey Handsome
19 februari 2007, 22:06
enneuh, hoe komt het dat de j-master grote elementen heeft en de jaguar kleine gewone sigle-coils heeft, en ze toch identiek hetzelfde klinken ?

Hoe kom je daar nou weer bij?

fender&gibson
25 februari 2007, 20:31
Hoe kom je daar nou weer bij?
wel, op de site van fender waren de geluidsamples of hoe je het ook wil noemen
hetzelfde voor de jazzmaster en jaguar, maar nu is dat van de jaguar veranderd.
hoe dan ook, de klank van deze gitaren is toch wel zeer gelijkend op elkaar vind ik.

en B_2_the_a, wat bedoel je met 'dan rescale je um' ? ik volg geen latijn :)
(als het wel latijn is :D )

fender&gibson
25 februari 2007, 20:33
staat je printer niet zo ingesteld dat ie em automatisch resized naar het papier....? makkelijk te testen door em op A4 af te drukken...

aante passen en eventueel te check in de eigenschappen van je printer!

ik heb bij de eigenschappen van de printer de afdrukgrotte op 100 % gezet maar
als ik afprint doet hij het toch op 1 A4tje ....

Joey Handsome
25 februari 2007, 20:35
hoe dan ook, de klank van deze gitaren is toch wel zeer gelijkend op elkaar vind ik.



Dan heb je echt poep in je oren.

fender&gibson
25 februari 2007, 20:36
Dan heb je echt poep in je oren.
heb je op alle 2 al gespeeld ?

Joey Handsome
25 februari 2007, 20:40
heb je op alle 2 al gespeeld ?

Ja, ik heb zelf een Jaguar een een goede vriend van me een Jazzmaster.
Door de kortere mensuur klinkt een Jag zowieso heel anders dan een Jazz. Meer als een banjo om het maar even kort door de bocht te zeggen. Een Jazzmaster klinkt veel zoeter met die dikke elementen dan een Jag, die klinkt eerder vel. Hoewel beiden qua uiterlijk een grote gelijkenis vertonen is de klank behoorlijk verschillend kan ik je wel vertellen.

fender&gibson
25 februari 2007, 20:44
azo, als je luistert naar die geluidsamples van fender zou je toch zeggen dat ze
redelijk hetzelfde klinken, maar dat kan aan de poep in mijn oren liggen natuurlijk :D hoe jij de klank beschrijft zou ik toch zonder twijfel direct een jazzmaster boven de jaguar verkiezen, vanwaar de aankoop van die jaguar ?

Joey Handsome
25 februari 2007, 20:50
azo, als je luistert naar die geluidsamples van fender zou je toch zeggen dat ze
redelijk hetzelfde klinken, maar dat kan aan de poep in mijn oren liggen natuurlijk :D hoe jij de klank beschrijft zou ik toch zonder twijfel direct een jazzmaster boven de jaguar verkiezen, vanwaar de aankoop van die jaguar ?

Vanwege de karakteristieke klank. Ik zocht iets anders.
Een Jazzmaster is veel breder inzetbaar dan een Jag, maar ik speel geen standaar rock of wat dan ook. Precies wat ik zoek.

B_2_the_a
25 februari 2007, 23:23
en B_2_the_a, wat bedoel je met 'dan rescale je um' ? ik volg geen latijn :)
(als het wel latijn is :D )

verschalen

up-guitarman
26 februari 2007, 16:58
azo, als je luistert naar die geluidsamples van fender zou je toch zeggen dat ze redelijk hetzelfde klinken

Ik heb ze net ff beluisterd en klinken idd redelijk gelijkend. De Jazzmaster klinkt (ook op de samples) toch wel iets voller. De gelijkenis is volgens mij grotendeels te wijten aan de grote hoeveelheid reverb denk ik. Ook de constructie van die speciale trem en typische brug heeft daar wel wat mee te maken.

Als ik zou moeten kiezen zou het ongetwijfeld een jazzmaster worden. Zowel voor de klank als voor de langere mensuur.

B_2_the_a
26 februari 2007, 19:14
grote verschil:

mensuur