PDA

View Full Version : hollow body?



daisho
26 augustus 2006, 09:20
hee hallo

Heeft iemand al eens een prs hollowbody achtige gitaar gebouwd?
Ik wil er naamlijk aan een beginnen en vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft. Ik heb al een constuctie foto van prs en kan hier uit de nodig info halen. Ik vroeg me alleen nog af hoe dik de gitaar top is. Er zit onder de brug een stuk hout van top tot bodem(dus tussen de bladen). Ik wil naamlijk geen
microphonic feedback :)

dus als iemand iets weet...


cheers

niekb
26 augustus 2006, 11:41
feedback heb je toch altijd bij hollowbody gitaren? Of is dit een ander soort?

klinkt wel als een leuk project!

rinaldo
26 augustus 2006, 12:57
ik ben bezig met een hollowbodie, en heb gewoon een stuk mahonie op dezelfde manier uitgezaagd als je normaal zou doen, en heb toen de kanten met een vlinder boor uitgehold, en het middenstuk waar de elementen de halspocket en de brug e.d. komt intact gelaten.

Even met de bovenfrees de uitholling mooi strak maken en daarna een flamed maple topje er op gelijmd van zon 6 mm dik.

zal binnenkort wat fotos plaatsen dan kun je zien wat ik bedoel.

daisho
26 augustus 2006, 13:12
ja ik snap em rinaldo
wil wel ff een plaatje van de mijne laten zien maar ik weet niet hoe dat moet....

Arjo
26 augustus 2006, 14:05
ik ben bezig met een hollowbodie, en heb gewoon een stuk mahonie op dezelfde manier uitgezaagd als je normaal zou doen, en heb toen de kanten met een vlinder boor uitgehold, en het middenstuk waar de elementen de halspocket en de brug e.d. komt intact gelaten.


Dat is dan toch een semi-hollow body?

Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt ivm de constructie enzo, zit zelf ook aan zoiets voor een volgende te denken.

Arjo

rinaldo
26 augustus 2006, 15:19
euh, ja je hebt gelijk een semi hollow bodie. maar bij een hollow bodie zul je toch ook in de midden een solide stuk hebben waar de elementen en de halspocket in gefreesd moeten worden.

het komt dus eigenlijk op hetzelfde neer.
alleen is mijn gitaar niet opgebouwd uit een boven,en onderblad en gelijmde zijkanten, maar ik ben uitgegaan van een uitgeholde solid bodie.

ja oke, is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, eigenlijk is die van mij een solidbodie met geluidskamers,en opgelijmd bovenblad van zon 5a6 mm dik, en daarin heb ik een mooie f hole gezaagd.

daisho
26 augustus 2006, 18:11
Ik heb nu dus ook een stuk mahonie "uit gehold" met alleen dus hout
rond de neck pocket en de plaats waar mn studs van mn tail stuk komen...

Ik ga de voor en achterkant carven en ook de binnen kant van de top
Ik hoop alleen dat de hout verbinding onder mn bridge de feedback dus verhelpt wan ik wil mn top +/- 5 mm maken

rinaldo
26 augustus 2006, 18:45
en hoe doe je dat dan op de plaats waar de elementen komen? of hang je die gewoon aan de top? ik heb hem bewust in het hele midden gedeelte intact gelaten, om de feetback tegen te gaan.

het gedeelte waar de elementen de hals, en de studs voor de tailpiece komen zijnj dan ahw het masieve gedeelte, en de uitgeholde gedeelte moet dan voor het semi acoustische effect zorgen.

Maar ik denk niet dat het hetzelfde effect geeft als een echte hollow bodie, mischien een ietsje acoustischer en in elk geval een stuk gewichts besparing.

ik zie het wel, ben zelf ook erg benieuwd.

Arjo
26 augustus 2006, 18:49
wat zou zoiets eigenlijks met het geluid doen? of heeft het daar in dit geval niet veel invloed op?

Ben wel benieuwd naar beide projecten

Arjo

rinaldo
26 augustus 2006, 18:50
trouwens, met dat carven van de achterkant moet je wel uikijken dat je niet er doorheen gaat.

Ik wou dat in eerste instatie ook doen, maar ben daar op terug gekomen omdat ik door het uithollen nog maar iets van een centimeter kon weghalen , zonder door m,n bodie heen te gaan.

En dat vond ik eigenlijk te wienig om bv een mooie bellycut te maken.
maar mischien heb jij er wel rekening mee gehouden.

daisho
27 augustus 2006, 10:04
tja ik hou niet zo van belly cuts....

en mn gecarved achter kant is niet zo diep, zeg maar 5 of 6 mm dus de kant hoogte is het zelfde. Ik heb het bij mn eerste gitaar ook gedaan,Dat zag er wel leuk uit

Kan jij mischien helpen met het plaatsen van foto's Rinaldo?
Ik heb een zoek actie gedaan zonder resultaten...

gr Daisho

rinaldo
27 augustus 2006, 11:46
tja die fotos, das voor mij ook altijd een hele opgave, ik laat het mijn zoon doen die heeft daar meer verstand van dan ik.

oknarb180
27 augustus 2006, 12:29
Hallo Daisho,

Ik ben momenteel bezig met m'n eerste project voor te bereiden, tekenen, research, etc. zelfs al een beetje met de bouw begonnen, ook bezig om een simpele website te maken om foto's te kunnen posten en hier dan een toppic te openen. Het wordt een PRS, alleen geen hollowbody.
Dat is iets wat ik met de 2e wil gaan proberen, dus ik heb me er wel een beetje in verdiept.

Zoals ik de hollowbody bekijk, denk ik dat het 't makkelijkste is om tops te maken, 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant, en daartussen je body. Dan kun je ook nog kiezen wat voor hout je gebruikt, bijv mahonie achter en een mooie maple top voor, of voor en achter maple o.i.d.

Ik heb je ook even een PM gestuurd.

vriendelijke groeten,

Branko

oaf
5 december 2007, 19:46
ik ben wel erg benieuwd naar die foto's. Alsnog hihih :)

oaf

hassent
5 december 2007, 19:51
Beetje een oud topic bumpen....

Check dit topic, dan vindt je alles http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82554

oaf
5 december 2007, 19:59
Beetje een oud topic bumpen....

Check dit topic, dan vindt je alles http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82554

je moet toch wat op zo'n luie woensdag avond :) thanks!!!
oaf