PDA

View Full Version : Help!!!



Sonny
26 augustus 2006, 01:58
Hee mannen,

Ben echt compleet nieuw in het gitaarwereldje, ik volg nu een onlinecursus gitaarspelen voor een paar tientjes en het bevalt me prima.

Ik heb nu voor jullie een leuke vraag;

Kunnen jullie mij goede tips geven waar ik als beginnend gitaarspeler op moet leten en wat echt belangrijk is om als eerst te leren?

Ik hoor jullie en alvast bedankt.

Laterzzz Sonny

Zino Z
26 augustus 2006, 21:57
Akoorden en een gevoel voor ritme denk ik...

JasonX
27 augustus 2006, 14:40
Ikzelf vond het handig om eerst de open akkoorden te leren, en vervolgens verder te gaan met barré, inmiddels ben ik bij de solo's :), ben nu 8 maand verder en gaat prima. Ik weet niet of deze volgorde voor jou ook ideaal is, maar je moet maar ff kijken

Greetz Jason :gitarist:

Sonny
27 augustus 2006, 20:07
[QUOTE=JasonX]Ikzelf vond het handig om eerst de open akkoorden te leren, en vervolgens verder te gaan met barré, inmiddels ben ik bij de solo's :), ben nu 8 maand verder en gaat prima. Ik weet niet of deze volgorde voor jou ook ideaal is, maar je moet maar ff kijken[QUOTE]


Wat zijn precies solo's als ik vragen mag?

JasonX
29 augustus 2006, 00:52
Is dit sarcastisch bedoelt? zo ja, ik lach er niet om, zo nee vraag het dan nog maar eens ^^

sembo
29 augustus 2006, 16:42
power acoorden

eh ja

Sonny
29 augustus 2006, 22:11
Is dit sarcastisch bedoelt? zo ja, ik lach er niet om, zo nee vraag het dan nog maar eens ^^


Nee Jason dit is echt niet sarcastisch bedoelt, maar je moet weten dat ik echt helemaal nieuw hierin ben en pas sinds 6 weekjes een gitaar in me klauwen heb.

Dus bij deze vraag ik het nog een keer. Wat zijn solo's?

Heb zelf wel een vermoeden wat het is, denk zelf dat er gewoon iets als voor elke vinger een andere snaar en fretje wordt bedoelt. Maar zoals ik al zei: ben nog erg nieuw in dit wereld.

Thankz

JasonX
30 augustus 2006, 00:04
Nou ok dan Sonny, in mijn woorden betekent solo: Een gevoelige reeks posities van fretten spelen in/ of buiten een toonladder waarbij je 1 á 2 snaren tegelijk gebruikt ^^

Geen commentaar a.u.b. .... verwoorden is niet mijn sterkste punt ^^


Greetz Jason

G.G.
30 augustus 2006, 00:26
Nou ok dan Sonny, in mijn woorden betekent solo: Een gevoelige reeks posities van fretten spelen in/ of buiten een toonladder waarbij je 1 á 2 snaren tegelijk gebruikt ^^

Geen commentaar a.u.b. .... verwoorden is niet mijn sterkste punt ^^


Greetz Jason

Toch commentaar: Dat is wel een heel wazige omschrijving.

Luister eens naar ...... tsja..... eh... neem Guns and Roses, maakt eigenlijk bijna niet uit welk nummer. Eerst hoor je een intro (inleidend stukje) daarna wordt er wat gezongen en hoor je veelal accoorden.

Op een gegeven moment wordt er niet meer gezongen, en hoor je een gitaar met veel distortion een reeks tonen eruit knallen, (vaak zo snel mogelijk om lekker te patsen) het loopt min of meer mee met de melodie van het liedje. Er wordt spanning opgebouwd en weer afgebouwd, (dat is de solo) daarna komt de zang er weer bij. Luister bijv. eens naar November Rain, dan snap je wat ik bedoel. Of Purple Rain van Prince, ook een mooi voorbeeldje, en zo zijn er nog 1000000 andere voorbeelden.

JasonX
30 augustus 2006, 01:27
Ja nou dat komt een beetje op hetzelfde neer alleen zit er bij jou nog een lul verhaal omheen ^^ :)

H.Manback
30 augustus 2006, 01:29
Ja, en het is te begrijpen in tegenstelling tot jouw verhaal ;)

JasonX
30 augustus 2006, 01:34
Ja, en het is te begrijpen in tegenstelling tot jouw verhaal ;)

Met een beetje hersenen moet het te doen zijn lijkt me :)

Kim Wilson
30 augustus 2006, 08:52
Met een beetje hersenen moet het te doen zijn lijkt me :)
Let op, het is voor iemand die niet eens weet wat een solo is. ;)

Sonny
30 augustus 2006, 11:45
Thankz allemaal, ik wist natuurlijk wel wat een solo betekende met gitaarspelen maar wilde eigenlijk weten wat de regeltjes hiervoor zijn als je deze wilt gaan spelen.

Ik hoorde jasonx zeggen op dit topic dat hij eerst de akkoorden had gehad, daarna de barre akkoorden en dat hij nou bij de solo's was. En hier wilde ik graag het fijne van weten.

Greetingz Sonny

JasonX
30 augustus 2006, 11:59
Nou ik hoop dat je wat wijzer bent geworden, als je nog vragen hebt vraag dan niet aan mij want ik word toch 10-maal verbeterd ^^ Overigens heb ik niet 1x het woord toonladder gelezen, hoewel dit volgens mij wel belangrijk is in het begin stadium

Greetz Jason

Sonny
30 augustus 2006, 12:05
Al met al toch bedankt Jason. Moet me dus ook gaan concentreren op de toonladders. Alleen 1 nadeel in de cursus die ik volg zitten deze volgens mij niet inbegrepen.

Sonny

Reel Big Fish
30 augustus 2006, 12:11
Wat zijn precies solo's als ik vragen mag?

Het is dat ik al een sig quote heb, maar anders... :seriousf:

JasonX
30 augustus 2006, 12:19
Hmm das wel jammer, ik kan er wel 1 voor je uittypen als je dat wilt, ach ik doe het gewoon:P hier komt ie:

E------------------------------------------10---12- <--Hoge E-snaar
B-------------------------------------8----10---12-
G-----------------------------------7---9----------
D-------------------------------5---7---9----------
A-------------------------------5---7--------------
E------------------------0---3---5---7------------- <--Lage E-snaar

Ik ga hierbij uit van de 12e positie maar je kunt met deze toonladder ook op andere posities beginnen natuurlijk :) Ik hoop dat je er wat van snapt :)

Greetz Jason

Kim Wilson
30 augustus 2006, 12:29
Kun je die jongen niet beter wat sites aan de hand doen? Er staat niet eens bij welke toonladder dit is, laat staan dat ie er wat mee kan...

JasonX
30 augustus 2006, 12:46
Kon geen sites vinden, alleen maar van die sites met van die noten erop, daar ben je nog langer mee bezig te ontcijferen dan dees, het valt met trouwens op dat sommige mensen op dit forum anderen alleen maar een beetje zitten te bekritiseren dan helpen/verbeteren. jammer hoor....

Kim Wilson
30 augustus 2006, 12:48
Ja, daar heb je gelijk in. Momentje...

Kim Wilson
30 augustus 2006, 12:51
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78418

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=20

Sonny
30 augustus 2006, 14:08
Jason, Kim en alle andere op dit topic ik vind julie echt zeer hulpzame mensen. Bedankt daar ook voor.

En Jason ik snap wat jij bedoelt hoor dat sommige op dit forum meer bekritiseren dan je iets willen leren. Ik kan maar 1 ding hopen en dat is als wij ooit een keer net zo goed kunnen spelen als hun, wij in iedergeval net zo behulpzaam zullen blijven als de rest van alle behulpzame mensen op dit forum. En dat zijn er gelukkig echt genoeg!

Thanx

JasonX
30 augustus 2006, 14:46
Geen probleem :) als je ooit nog een vraag hebt zal ik hem zo duidelijk mogelijk verwoorden ^^

Greetz Jason