PDA

View Full Version : treblebooster vraagje



fullorder
26 augustus 2006, 02:18
Onlangs heb ik dus een treblebooster gebouwd op basis van newtone's rangemaster clone. Ik heb newtone's printje gebruikt, condensatorwaardes enigzins aangepast op advies van Speeddemon en een OC44 gebruikt.
Het pedaal klinkt best wel vet eigenlijk, maar ik heb twee probleempjes.
Ten eerste is het pedaal behoorlijk noisy, ik vraag me echter af of hier iets aan te doen is.
Ten tweede heeft het pedaal belachelijk veel gain. Dit kan best wel grappig zijn, maar ik moet 'm nu relatief weinig gain geven om 'm te levelen met m'n andere sounds. En dat vind ik wel jammer, want ik zou de gain best wel wat meer open willen draaien ;)

Iemand suggesties?

Speeddemon
26 augustus 2006, 10:21
voor die ruis zou je tussen de +9V aansluiting op je print en de +9V aansluiting van de DC jack een 100 Ohm weerstand kunnen zetten.

Deze begrenst de 'prik'. Heeft wonderen gedaan voor m'n Rangeboosts!

En wat die gain betreft, misschien dat je OC44 een gain (hFE) heeft van meer dan 100-150. Ideaal schijnt rond de 50-80 te zijn. Dat is dan een kwestie van andere PNP tor proberen.

op Ebay UK is er een verkoper die vaak allerlei zeldzame torren heeft. Misschien een ideetje?

fullorder
26 augustus 2006, 12:39
voor die ruis zou je tussen de +9V aansluiting op je print en de +9V aansluiting van de DC jack een 100 Ohm weerstand kunnen zetten.

Deze begrenst de 'prik'. Heeft wonderen gedaan voor m'n Rangeboosts!

En wat die gain betreft, misschien dat je OC44 een gain (hFE) heeft van meer dan 100-150. Ideaal schijnt rond de 50-80 te zijn. Dat is dan een kwestie van andere PNP tor proberen.

op Ebay UK is er een verkoper die vaak allerlei zeldzame torren heeft. Misschien een ideetje?

allemaal mooie ideetjes, spanx!

Heb jij met je rangeboost nog weerstandwaardes getweaked voor elke specifieke tor? Zo ja, welke?

Speeddemon
26 augustus 2006, 14:03
4.7k of soms 5.6k. Meestal werkt 't wel. :satisfie:

fullorder
26 augustus 2006, 16:37
4.7k of soms 5.6k. Meestal werkt 't wel. :satisfie:

Is dat die naar de emitter gaat?