PDA

View Full Version : Elementen waxen



Lucluc
26 augustus 2006, 00:15
Ik heb zojuist twee zogenaamde toaster pickups van een rickenbacker copie een halfuurtje in een heet mengsel van bijenwas en parafine laten hangen. Ik laat het nu even afkoelen. Wat mij opvalt is dat als je de elementen net uit het hete badje haalt en neerlegt om te laten drogen, dat er weer een hoop was uitloopt. Is dat niet een beetje jammer van het werk? Ik ben benieuwd wat mensen hier van zeggen die al vaker elementen hebben gewaxed. Als ze weer in de gitaar zitten post ik hier het resultaat. Ze piepten echt als bezetenen, maar dat doen alle toasters die ik tot nu toe gehoord heb.

Frits van Mourik
26 augustus 2006, 00:29
Als je ze nu lekker in bad laat (verwarming uit) totdat je mengsel vrijwel gestold is?
Schoonpoetsen moet je ze tòch.
Zomaar een suggestie...

Lucluc
27 augustus 2006, 13:33
Ach, het doel is in ieder geval bereikt: geen gepiep meer. Nu nog het brugelement van mijn London City telecaster.

Agent_Smith
27 augustus 2006, 17:39
Ach, het doel is in ieder geval bereikt: geen gepiep meer. Nu nog het brugelement van mijn London City telecaster.

Ik heb helemaal geen last van rondzingen bij m'n LC tele. Ook niet als m'n Marshall voluit staat.

Lucluc
27 augustus 2006, 17:47
Telecasters schijnen daar wel vaker last van te hebben. Is dus geen probleem voor mij. Ik vind die elementen heerlijk klinken.

heavy-metal-thunder
28 augustus 2006, 10:24
graag wat meer info hoe je herwaxt. Welke samenstelling, waar koop je dat spul, hoe warm, hoe lang erin...

Lucluc
28 augustus 2006, 13:39
graag wat meer info hoe je herwaxt. Welke samenstelling, waar koop je dat spul, hoe warm, hoe lang erin...

20% bijenwas, 80% parafine. Ik heb een kaars van bijenwas bij een natuurwinkel gekocht en een dikke kaars van parafine bij Xenos. Koop bij Xenos ook een metalen kommetje waar je het geheel in kan laten smelten. Met een klein mesje schraap je de kaars in stukjes en laat het kommetje in een pan met bijna kokend water drijven. Als alles gesmolten is laat je 1 element per keer erin zakken. Gebruik een vork of iets dergelijks om het element wat rond te draaien. Je ziet er bubbeltjes uitkomen. Laat het element ongeveer een half uur ondergedompeld. Haal het eruit en laat op wc papier of keukenrol uitlekker. Begin vast voorzichting de was aan de bovenkant af te vegen. Zij en onderkant hoeft niet. Laat een uurtje drogen en inbouwen maar!

heavy-metal-thunder
28 augustus 2006, 14:24
thx voor de deskundige uitleg.

Ik had me onlangs laten vertellen dat het niet te heet mag zijn of dat anders de coating van de draden zou smelten???

Yves Pexsters / TAS
28 augustus 2006, 15:07
hoi,

In principe hoef je je geen zorgen te maken mbt beschadiging van de coating die van polyurethaan is, zelfs met makkelijk soldeerbaar wikkeldraad kan de coating pas gesmolten worden vanaf 375°C. Alleen is bij het smelten van paraffine zelf is de nodige voorzichtigheid geboden. De "bain marie" methode die lucluc beschrijft lijkt me betrekkelijk OK omdat op de temperatuur op deze manier rond de 100° blijft. Ik wil maar even verwittigen mocht er iemand rechtstreeks verwarmen in een keteltje... Je krijgt hem dan nog vloeibaarder maar met een groot risico op zelfontbranding, zo rond de 300°C naargelang het soort paraffine. Heb het hier zien gebeuren, op een gewone electrische kookplaat, en helaas niet zonder gevolgen...................

heavy-metal-thunder
31 augustus 2006, 08:21
Thx, voor de gratis tip van de pro!

Een maat van me heeft een SG Standard liggen van begin jaren 80, dat fluit als gek. Hij dacht dat ze mss was gevallen, maar dat verband zie ik niet zo direct. Ik denk eerder aan uitdroging van de wax v/d pu's, want de gitaar zou dat vroeger niet gehad hebben, maar ze heeft enkele jaren stil gelegen en nu fluit ze.

piezo
31 augustus 2006, 09:18
Ik wil hier iets aan toevoegen:
- Geen pannetje op een OPEN vuur. In verband met brandgevaar een electrische- of inductiekookplaat gebruiken. Ik gebruik zelf een kleine elektrische frituur.
- De maximale temperatuur wordt niet beperkt door de coating van de wikkeldraad, maar door het kunststof van de klossen. Vintage Fenderklossen zijn van geperst en geimpregneerd papier en kunnen veel hebben. Bij de plastic (meestal ABS) klossen van moderne Fenderelementen en bij humbuckers is 65 gr Celsius in ieder geval nog een veilige temperatuur. Boven de 70 graden C. kan vervorming optreden, afhankelijk van het gebruikte kunststof, hoe de spoel gewikkeld is en hoe lang hij in het badje blijft. In verband met wat zacht geworden klossen liever ook geen tang gebruiken, maar de klos ophangen aan een ijzerdraadje.

zoon van Piet
31 augustus 2006, 12:58
Mijn ervaringen:

-geen metalen kommetje gebruiken - want elementen zijn magnetisch en je krijgt ze er niet meer uit zonder je klauw te verbranden.

-het zal met mijn katholieke opvoeding te maken hebben, maar ik doop ze: in uit in uit enz. de klosjes worden zo niet te warm.

- en tja, die steekvlam destijds heeft me heel voorzichtig gemaakt. Wees voorzichtig! au bain marie is een goede methode. maar ook de warmhoudplaat va het koffiezetapparaat wil wel werken.

piezo
31 augustus 2006, 13:15
Mijn ervaringen:

-geen metalen kommetje gebruiken - want elementen zijn magnetisch en je krijgt ze er niet meer uit zonder je klauw te verbranden.

-het zal met mijn katholieke opvoeding te maken hebben, maar ik doop ze: in uit in uit enz. de klosjes worden zo niet te warm.

- en tja, die steekvlam destijds heeft me heel voorzichtig gemaakt. Wees voorzichtig! au bain marie is een goede methode. maar ook de warmhoudplaat va het koffiezetapparaat wil wel werken.Een aluminium kommetje kan wel, hoor.
Loop je met die doopmethode niet veel risico op luchtbellen?

Lucluc
31 augustus 2006, 13:29
Ik heb inderdaad een aluminium bakje gebruikt, van 2 euro bij Xenos.

heavy-metal-thunder
31 augustus 2006, 18:43
Ik heb inderdaad een aluminium bakje gebruikt, van 2 euro bij Xenos.

Kan je het ook niet met een aluminium bakje van vb. een Lasagne :-)

Lucluc
31 augustus 2006, 22:29
Haha, jij wilt het echt goedkoop hebben :D

glasbier
24 februari 2007, 20:06
ik zou maar uitkijken met dat zelf waxen!
de pickups van mijn fender stratocaster '62 reissue gaven nogal veel ongewenste feedback dus ik zou dat klusje zelf wel ff doen.
mooi de pickups losgesoldeerd en toen zou ik héél voorzichtig de tape die om de spoel zit,los maken........en jawel hoor,de tape trok een spoeldraadje los!
dus naar zijn mallemoer!

Thundermane
25 februari 2007, 20:12
Mag ik vragen waar dat waxen voor nodig is? :)
zou het mijn humbuckers ook helpen? :o

Lucluc
26 februari 2007, 10:54
en toen zou ik héél voorzichtig de tape die om de spoel zit,los maken........en jawel hoor,de tape trok een spoeldraadje los!
dus naar zijn mallemoer!

En waarom moest dat tape los?

Ik heb al tientallen elementen gewaxed en nog nooit problemen gehad. Misschien moet je wat voorzichtiger te werk gaan.

matto
2 maart 2007, 22:46
Veel elementen klinken trouwens "beter" zonder waxdip.
De belletjes in het geluid verdwijnen vaak door deze operatie.

Lucluc
3 maart 2007, 12:29
Dat zou inderdaad goed kunnen, alleen voor mij is een gitaar die als een gek loopt te fluiten niet bespeelbaar.

glasbier
3 maart 2007, 17:36
je kan die tape toch niet laten zitten?
dan bereikt de wax de spoel niet!

Lucluc
3 maart 2007, 18:00
Het zit er toch helemaal niet strak omheen? Ik heb daar met het tele bridge pickup ook geen last van gehad. De tape ging wel los zitten door de verhitting, maar nadat het was afgekoeld heb ik de tape er weer omheen gedaan en dat bleef toen weer gewoon zitten.

Glasbier, je hebt denk ik gewoon pech gehad, of te ruw gewerkt. Ik denk wel dat je pickups nog zijn te redden.

glasbier
3 maart 2007, 18:29
als ik je goed begrijp liet je het element met tape zakken in de wax?

bij mij was de tape door de jaren heen erg uitgedroogd en dus hard geworden.
kan je voorstellen dat er een harde,plakkerige tape aan die flinterdunne spoeldraadjes vastzat.....en dus héél gemakkelijk het draad beschadigd.

madman
3 maart 2007, 19:15
misschien dat je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88270) wat aan hebt...

Lucluc
3 maart 2007, 19:58
Beste glasbier, je hoeft me niet steeds een persoonlijk bericht te sturen dat je gereageerd hebt op dit topic. Ik krijg namelijk altijd automatisch een notificatie van gitaarnet/forum.

Nog even over het waxen: je had de tape dus moeten laten zitten.

glasbier
3 maart 2007, 23:54
deed ik alweer iets niet goed,lucluc!
sorry,hoor!
maar bedankt voor je antwoord.

HCDP
6 maart 2007, 16:51
Hallo,
Ik heb ook al veel plezier gehad van het opnieuw waxen van elementen.
Ik heb wel het idee dat ze erna een beetje minder fel klinken, maar altijd beter dan dat gefluit.
Die tape lekker laten zitten, ikzelf haal ook niet de kapjes van humbuckers af, de wax dringt er echt wel doorheen als je ze een halfuurtje laat liggen. af en toe het element bewegen om lucht bellen te verwijderen.
Wat het schoonmaken betreft, de laatste restjes aan de bovenkant van de elementen verwijder ik met een wattenstaafje gedrenkt in alcohol. Vet lost prima op in alcohol.

glasbier
6 maart 2007, 17:32
ik probeer al jaren mijn bierbuik weg te krijgen met alcohol!

madman
6 maart 2007, 17:34
ik probeer al jaren mijn bierbuik weg te krijgen met alcohol!
bij een BIERbuik zou ik dan denken dat het wel weg weggaat als je wax gaat drinken....