PDA

View Full Version : Zijkant van de hals



Sonny
26 augustus 2006, 00:02
Beste gitaarspeelbeesten,

Ik heb misschien een hele domme vraag maar dat zal vast komen omdat ik nog nooit les heb gehad en echt een rookie nog ben.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zitten er aan de zijkant van de hals van mijn stratocaster witte stipjes?
Is dit soms om de hoogte van je hand te bepalen als een soort navigatie?

Ik hoor jullie en alvast bedankt.

Grtz Rookie Sonny

vester86
26 augustus 2006, 00:03
ja,dat is voor je eigen navigatie, zelfde als de stippen voorop

iwamoto
26 augustus 2006, 00:55
kijk maar eens goed, die stippies corresponderen met de stippies bovenop, en waar die dan voor zijn? voor navigatie natuurlijk, ze zijn heel prettig om te weten waar je bent.

er is ook een legende dat in het patroon van de laatste hals die leo fender zelf produceerde voor de CBS overname, mits je het kan ontcijferen, je de locatie van een kluis kan vinden waar alle orginele fender tekeningen en ontwerpen inzitten, die tegenwoordig flink wat waard zijn, een soort moderne schat. schijnbaar heeft het iets met UV lampen te maken, dat ontcijferen, maar niemand weet waar die laatste nek is

DarknessAwaits
26 augustus 2006, 01:15
Heb je weer teveel tekenfilms gekeken Iwa?

Sonny
26 augustus 2006, 01:34
Goeie Gasten zijn jullie, echt waar!!!

Gitaro
26 augustus 2006, 01:46
er is ook een legende dat in het patroon van de laatste hals die leo fender zelf produceerde voor de CBS overname, mits je het kan ontcijferen, je de locatie van een kluis kan vinden waar alle orginele fender tekeningen en ontwerpen inzitten, die tegenwoordig flink wat waard zijn, een soort moderne schat. schijnbaar heeft het iets met UV lampen te maken, dat ontcijferen, maar niemand weet waar die laatste nek is

Dat is zo gestoord dat ik het nog geloof ook.

JvD.
26 augustus 2006, 08:56
zulke dingen geloven is gewoon heel erg Dan Brown, en daarom spannend!

Zino Z
26 augustus 2006, 11:13
misschien is die legende iets voor Bassie en Adriaan.

Bassie en Adriaan en de laatste nek.

TMKXL
26 augustus 2006, 12:15
"Suske & Wiske en de de laatste nek"

Klinkt ook goed. :D

omni
26 augustus 2006, 16:43
Las je die vroeger nooit of zo ;-)
moet natuurlijk; 'Suske en Wiske en de nukkige nek' zijn.
Of 'Suske en Wiske en de hollende halzen' of 'Suske en Wiske en het mysterie van de flugge fretten'. Aliteratie weet je wel ;-)

Sonny
26 augustus 2006, 16:57
kijk maar eens goed, die stippies corresponderen met de stippies bovenop, en waar die dan voor zijn? voor navigatie natuurlijk, ze zijn heel prettig om te weten waar je bent.


Thankz voor alle uitleg maar zijn er ook echt regeltjes die ik in acht moet nemen in verband met die stippen?

Alvast weer bedankt.

Sonny

Wormaap
26 augustus 2006, 17:01
Zijn geen regeltjes voor ofzo, is puur zodat je weet waar je bent op de hals :)

Tupelo
26 augustus 2006, 19:08
Die stippen, die moet je ontwijken, daar moet je zeg maar rondomheen spelen, mag je niet opkomen. ;)
















dit is een leugen, maar dat is wat ik dacht toen ik 15 jaar geleden voor het eerst een gitaar in klauwen had. :o

Herman
26 augustus 2006, 19:19
Die stippen, die moet je ontwijken, daar moet je zeg maar rondomheen spelen, mag je niet opkomen. ;)















dit is een leugen, maar dat is wat ik dacht toen ik 15 jaar geleden voor het eerst een gitaar in klauwen had. :o


Ehehehe...you just made my day:seriousf:

vox
27 augustus 2006, 01:39
4 jaar geleden vond ik ze erg handig.. 3e fret G 5e Fret A etc powerchords gewijs dan.. sta der nog versteld van dat het nu blindelings gaat en niet meer let op stipjes..

het is dus meer navigatie voor solo's ofzo? dan powerakkoorden of gewone akkoorden omdat je dan meer kijkt op de hals.. of niet????

iwamoto
27 augustus 2006, 03:24
ik kijk vaak aleen naar de 12e fret dot, nu snap ik ook dat de meeste gitaren die altijd wel hebben.

overigens zat ik me af te vragen, hoe klinkt "Het Fender Mistery" ?

vox
27 augustus 2006, 04:28
de 12e geeft toch aan wanneer je een octaaf hoger gaat????

Sonny
27 augustus 2006, 21:46
ik kijk vaak aleen naar de 12e fret dot, nu snap ik ook dat de meeste gitaren die altijd wel hebben.

overigens zat ik me af te vragen, hoe klinkt "Het Fender Mistery" ?

Hey Iwamoto, dat Fender Mistery Story van je klinkt heerlijk. Ben alleen benieuwd of het echt waar is, zal vast wel niet.

Wat wordt er trouwens verstaan onder "solo", weet je dat toevallig?

Gearjunkie
27 augustus 2006, 21:54
de 12e geeft toch aan wanneer je een octaaf hoger gaat????


Nee, die geeft de taalfde fret aan.

Een octaaf hoger hangt af van de grondtoon die je speelde, die hoeft niet op het twaalfde vakje te zitten.

Gearjunkie
27 augustus 2006, 21:58
Wat wordt er trouwens verstaan onder "solo", weet je dat toevallig?


Solo --> soleren: een der muzikanten spreidt zijn of haar kunsten tentoon door geheel op de voorgrond te treden.........

Oftwel: de zanger(es) houdt even zijn/haar klep dicht zodat jij wat gitaar kan spelen. Overigens is een solo meestal geen solo actie... de bassist en drummer spelen wel gewoon door.

vester86
27 augustus 2006, 23:05
Nee, die geeft de taalfde fret aan.

Een octaaf hoger hangt af van de grondtoon die je speelde, die hoeft niet op het twaalfde vakje te zitten.

Uh, de 12e fret op een gitaar of basgitaar is altijd de oktaaf van de grondtoon van de snaar (de ongefrette snaar)

Outrage
27 augustus 2006, 23:33
Wedden dat professor Gobelijn het geheim in 1-2-3 ontsluiert?

vox
28 augustus 2006, 01:16
laten we het hopen...

iwamoto
28 augustus 2006, 01:58
Wedden dat professor Gobelijn het geheim in 1-2-3 ontsluiert?

Gobelijn – professor in alles - is de slimste mens op deze wereld, maar helaas eeuwig en altijd verstrooid. Hierdoor veroorzaakt hij meermaals hilarische en soms pijnlijke situaties. Gelukkig weet hij zijn vergissingen met de hulp van Jommeke steeds weer te herstellen. Ondanks zijn kleine gestalte en dik buikje is hij heel snel ter been. Zijn woorden ondersteunt hij steevast met theatrale gebaren.
sorry hoor, maar zit je me nu gewoon belachelijk te maken? vind ik eigenlijk niet kunnen, ik ben hier serieus aan het posten, en jij gaat er een comedie van maken!

edit: zo, ik heb je ffe aangemeld met dat vrolijke driehoekje, met je zwartmaking

vox
28 augustus 2006, 03:21
??? whats happend ???

Morpheus
28 augustus 2006, 05:45
what the fuck is dit voor tinatopic! straks komen er nog topics met 'ik heb een stratocoaster gekocht, met een soort hendel. wat kan ik daarmee?' of nog erger 'ik heb een gitaar gekocht, en bovenop zitten 6 schroeven die ik kan aandraaien. waar zijn ze voor?

vox
28 augustus 2006, 05:50
moet zeggen zijn logische dingen.. maarja de vragen zijn er wel en ja een forum is toch om te vragen al is een vraag nog zo logisch???

Costum Fender
28 augustus 2006, 16:39
Het zou wel vet zijn kunnen ze moooi een film over maken over twee klijne gitariste een schat zoeken maar..... ik geef toe dat zou gigantisch vet trouwens ik weet nog iets over dat geheim als je de laatste body van de strat vind (gemaakt vlak voor dat leo het bedrijf verkocht) vind weet je waar de hals is....... :gitarist: duzzz zoeke!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hhahahahah maar ik geloof er niet zo in.

bert k
28 augustus 2006, 18:01
Topic gaat dicht. Gewauwel kan in off topic.