PDA

View Full Version : Compressor problemen met oude CP-9



guitarnijboer
25 augustus 2006, 22:30
Ik heb onlangs een oude compressor van Ibanez (CP-9) gekocht en nu vraag ik mij af of die wel helemaal goed werkt.... Ik had nooit eerder een compressor dus voor ik dat ding nu helemaal uit elkaar trek, wil ik eerst even informeren hoe dat ding precies hoort te werken.

Bij mij gebeurt het volgende:

Met humbucker elementen lijkt ie goed te werken hoewel ik bij het brug element soms even een soort overstuurd geluid lijk te horen. (probleem 1) Laat ik vervolgens alle knoppen in dezelfde stand en split ik mijn element, (single coil) dan klinkt het ineens veel 3 keer zo hard en lijkt de compressor niet meer te werken..... (probleem 2)

Met een single coil en de threshold zelfs op 10 lijkt er niets anders te gebeuren dan dat het geluid harder wordt. Dit in tegenstelling tot wat er gebeurt als ik met HB speel: threshold hoger betekend dan meer compressie.

Mischien doe ik iets niet goed of verwacht ik iets wat dit ding niet kan.
Heeft iemand misschien enig idee?

Wat ik verwacht is dat bij een gelijke stand van de knoppen er ongeveer een gelijk signaal uit dat ding komt. Dus bij een hoog ingangs signaal meer compressie en bij een lager signaal minder compressie zodat het uitgangssignaal ongeveer gelijk blijft. Dit leek mij logisch......

Stom ding! :D

zoon van Piet
25 augustus 2006, 23:04
dat probleem 2 komt me wel heel vreemd voor. en vervormen mag ook niet. dus hij zla kapot zijn. Jammer, omdat de CP toch een behoorlijk goede compressor is. De beste die ik heb, sinds ik ( boehoe) mijn Dynacomp verkocht..

Speeddemon
26 augustus 2006, 09:17
Ik heb ook een CP9, welke ik tot nu toe de lekkerst klinkende vintage comp vind, al is ie 'stock' wel heel erg fel met een verlies aan laag.
Dat felle vind ik wel ideaal icm humbuckers, maar het laag heb ik wel gemod.

Ik ben van plan een 2e aan te schaffen, deze origineel te laten en m'n 'oude' goed te modden voor TB (bij die Ibanez 9-serie buffers merk ik wel wat tone-suck en het effect op fuzz-pedalen is natuurlijk irritant) en nog een betere sound.
Gebruik nu een Boss CS-2, welke ik beter vind voor country/rock&roll licks, aangezien ie meer de 'chick'n pick'n' sound heeft, net zoals de Dyna Comp,
maar de 'snappyness' van de CP9 maakt 'm geschikter voor funk en van die typische 80's cleane stukjes (denk aan de cleane sound van Whitesnake, Queensr˙che, maar ook Robert Plant's "Big Log".)

guitarnijboer
26 augustus 2006, 14:53
Dat felle vind ik wel ideaal icm humbuckers, maar het laag heb ik wel gemod.



Mooi verhaal, die van mij lijkt me dan toch niet helemaal 100!

Hoe heb je dat gedaan trouwens, dat laag modden?

Ik denk dat ik dit weekend vast het schema ga uitpluizen.....

guitarnijboer
27 augustus 2006, 14:26
Nou een schematje gevonden op het internet en na dit te hebben gecontroleerd en verbeterd, maar eens aan het werk gegaan.
Volgens mij doet ie het nu weer zoals ie het hoort te doen....

Het blijft wel een fel ding. Dit heeft volgens mij te maken met circuit rond de ingang van het IC. Een condensatortje over de negatieve input zorgt ervoor dat signalen met een hogere frequentie gedempt worden. Zo wordt de verschilspanning voor die frequenties over de weerstand tussen de + en - inputs groter. Een hogere verschilspanning op de input resulteert dan weer in een hoger uitgangssignaal voor die hogere freqenties.

Met de 150 ohm en 10k weerstanden en 68n, 2.2uF condensatoren ligt de kantelfrequentie rond 2400 Hz. Met een grotere condensator (bijv. 680n i.p.v. 68n) gaat die frequentie omlaag maar wordt waarschijnlijk de opamp overstuurd door een te grote verschilspanning op de ingang. Om dit te compenseren moet de 150 ohm weerstand dan kleiner worden.

Een kleine weerstand in serie met de grotere condensator lijkt me daarnaast verstandiger om ook het hoog iets te begrenzen.

Het leukst is natuurlijk een schakel optie om zo te kunnen kiezen tussen orgineel en gemod.

Een derde schakeloptie zou dan kunnen zijn: alleen hoog eraf zonder bas erbij, door een bypass cap over de 150 ohm weerstand.

Zijn er mensen op dit forum die al ervaring hebben met deze en of andere modificaties aan een CP-9? Ik ben erg benieuwd naar de ideeen van anderen.