PDA

View Full Version : de Wet van Peer



zoon van Piet
25 augustus 2006, 21:34
Met het weekend voor de boeg open ik maar eens een discussie die mij/ons de komende dagen misschien lekker bezig kan houden.

Pedalen zijn al heel lang mijn lust en mijn leven. Vooral de vintagepedalen, want ik ben zelf onderhand ook vintage. Ik kan me tenminste herinneren dat het eerste pedaal dat ik ooit in de winkel testte een MXR phase 90 was, scriptlogo en splinternieuw!

Toen in de tachtiger jaren iedereen op racks overstapte (ja, iedereen, ook degenen die het nu ontkennen) wilde ik de oude pedalen wel hebben. Iedereen vond me getikt, dat ik nog belangstelling had voor fuzzen en wahs en al dat andere spul dat afgedaan had. ik kocht dingen voor oudhollandse knaken en kreeg veel voor niks. Ik zal de sappige verhalen achterwege laten, want dan worden jullie helemaal ziek.

Het woord verzamelen bestond eigenlijk niet met betrekking tot pedalen. Ik vroeg nooit of de originele doosjes of papieren er nog bij zaten, dat interesseerde me geen hol. Ik had liever een knaak van de prijs af. En van 'mint' of 'NOS' had ik nog nooit gehoord.

Dus is het niet vreemd dat ik een andere tactiek hanteerde dan de pedalenjagers van nu. Ik hanteerde de Wet van Peer. Ik zou dat hier eigenlijk de Wet van de Zoon van Piet moeten noemen. Maar toen heette ik nog gewoon Peer. nu nog trouwens.



Die wet luidt als volgt:

Verschrikkelijk afgetrapte en gebutste pedalen klinken altijd goed.

de redenering achter deze wet was even simpel als (ahem!) geniaal: waarom zou een gitarist anders al die moeite hebben gedaan om dat ding er zo uit te laten zien? Een slecht pedaal ruil je weer in of leg je weg. Een goed pedaal lijdt een leven on the road en loopt de littekens van vele optredens op.

En die wet heeft me heel wat wonderbaarlijk klinkend spul opgeleverd. waaronder dingen die ik niet kende, maar die nu -terecht- als absolute klassiekers te boek staan, van merken als Colorsound, Foxx en EH.

Ook omdat twee dezelfde ouwe pedalen nogal eens verschillend wilden klinken, bood de WvP uitkomst. Ik heb een Rat die ik langs alle andere ratten durf te houden, een DOD 250 die klinkt zoals ik er sindsdien nooit meer een gehoord heb en een Crybaby waar je van gaat huilen.

Achteraf gezien had ik misschien beter een andere wet kunnen opstellen - 'koop alleen zo goed als nieuwe dingen, met doosje en papieren' of zo. Maar het is niet anders. De gedachte dat deze krengen ooit geld waard zouden worden was even driest als te denken dat George Baker ooit alsnog cool zou worden. ik verzamelde om de sound, niet om de waarde.

De huidige vintagevanaten kunnen niks met de Wet van Peer. Hoe goed een pedaal klinkt, is van geen enkel belang en weegt zeker niet op tegen een eventueel origineel doosje. om maar te zwijgen over de roestige verveloze pedalen op mijn zolder. Dat mijn Dod hemels klinkt, zegt niemand iets. want het ding ziet er niet uit...

Goed, mijn verhaal is duidelijk. wat ik wil weten is hoe de verzamelde gitaarmeute hier denkt over de Wet van Peer. Ooit pedalen gezien die je bijna niet meer met voeten durft te treden, maar die hemels klinken?

(disclaimer: de WvP gaat uitsluitend over afgetrapt spul. het zegt NIET dat als nieuw uitziende pedalen niet goed klinken. Ook die kunnen goed zijn - al is de kans aanwezig dat het ding niet voor niets al 20 jaar in de kast ligt.)

marc_o
25 augustus 2006, 21:50
Goed verhaal inderdaad, hehehehe. Had me er ook meer mee bezig moeten houden destijds, maar ik moest niets van pedalen hebben. Ook niet van racks, alles moest uit de versterker komen.


Het enige wat ik aan oud spul heb is een Ibanez Phasetone, eerste versie en een Boss heavy metal uit 1986 geloof ik, die overigens afgetrapt is EN kut klinkt!(bonuspunten!)
Ik hoop dat je nog e.e.a. hebt bewaard, zodat je een fijne collectie hebt. uiterlijk zegt weinig als het niet klinkt, het is maar verf...

Robbert
25 augustus 2006, 21:51
Ik verzamel graag mint en mét doosje, wanneer dat mogelijk is. Als het pedaal mij uiteindelijk helemaal niet bevalt gaat het ook zo weer weg. Ik zie een pedaal verder ook niet als investering of geldmachine, maar als ik een DC-2 zie voor 20 Euro gaat ie wel naar Ebay :)

Maar je hebt wel gelijk, wanneer je zegt functionaliteit voorop moet staan.

Sep.
25 augustus 2006, 21:52
Met het weekend voor de boeg open ik maar eens een discussie die mij/ons de komende dagen misschien lekker bezig kan houden.

Pedalen zijn al heel lang mijn lust en mijn leven. Vooral de vintagepedalen, want ik ben zelf onderhand ook vintage U BENT BOVEN DE TWINTIG??. Ik kan me tenminste herinneren dat het eerste pedaal dat ik ooit in de winkel testte een MXR phase 90 was, scriptlogo en splinternieuw!

Toen in de tachtiger jaren iedereen op racks overstapte (ja, iedereen, ook degenen die het nu ontkennen) wilde ik de oude pedalen wel hebben. Iedereen vond me getikt, dat ik nog belangstelling had voor fuzzen en wahs en al dat andere spul dat afgedaan had. ik kocht dingen voor oudhollandse knaken en kreeg veel voor niks. Ik zal de sappige verhalen achterwege laten, want dan worden jullie helemaal ziek.

Het woord verzamelen bestond eigenlijk niet met betrekking tot pedalen. Ik vroeg nooit of de originele doosjes of papieren er nog bij zaten, dat interesseerde me geen hol. Ik had liever een knaak van de prijs af. En van 'mint' of 'NOS' had ik nog nooit gehoord.

Dus is het niet vreemd dat ik een andere tactiek hanteerde dan de pedalenjagers van nu. Ik hanteerde de Wet van Peer. Ik zou dat hier eigenlijk de Wet van de Zoon van Piet moeten noemen. Maar toen heette ik nog gewoon Peer. nu nog trouwens.



Die wet luidt als volgt:

Verschrikkelijk afgetrapte en gebutste pedalen klinken altijd goed. EINDELIJK IEMAND DIE MIJ SNAPT

de redenering achter deze wet was even simpel als (ahem!) geniaal: waarom zou een gitarist anders al die moeite hebben gedaan om dat ding er zo uit te laten zien? Een slecht pedaal ruil je weer in of leg je weg. Een goed pedaal lijdt een leven on the road en loopt de littekens van vele optredens op. ONTBREKEN ER BIJ U OOK KNOPPEKES OP DE PEDALEN?

En die wet heeft me heel wat wonderbaarlijk klinkend spul opgeleverd. waaronder dingen die ik niet kende, maar die nu -terecht- als absolute klassiekers te boek staan, van merken als Colorsound, Foxx en EH.

Ook omdat twee dezelfde ouwe pedalen nogal eens verschillend wilden klinken, bood de WvP uitkomst. Ik heb een Rat die ik langs alle andere ratten durf te houden, een DOD 250 die klinkt zoals ik er sindsdien nooit meer een gehoord heb en een Crybaby waar je van gaat huilen.

Achteraf gezien had ik misschien beter een andere wet kunnen opstellen - 'koop alleen zo goed als nieuwe dingen, met doosje en papieren' of zo.OEI? U GAAT EFFE UIT DE BOCHT Maar het is niet anders. De gedachte dat deze krengen ooit geld waard zouden worden was even driest als te denken dat George Baker WAS DIE AL NIET COOL TOEN HIJ GEBOREN WERD?? ooit alsnog cool zou worden. ik verzamelde om de sound, niet om de waarde.

De huidige vintagevanaten kunnen niks met de Wet van Peer.AH NEE? "KASKES" MOETEN BLINKEN Hoe goed een pedaal klinkt, is van geen enkel belang KUNNEN DIE MANNEN SPELEN?? en weegt zeker niet op tegen een eventueel origineel doosje. om maar te zwijgen over de roestige verveloze pedalen op mijn zolder. Dat mijn Dod hemels klinkt, zegt niemand iets. want het ding ziet er niet uit...

Goed, mijn verhaal is duidelijk. wat ik wil weten is hoe de verzamelde gitaarmeute hier denkt over de Wet van Peer. Ooit pedalen gezien die je bijna niet meer met voeten durft te treden, maar die hemels klinken?

(disclaimer: de WvP gaat uitsluitend over afgetrapt spul. het zegt NIET dat als nieuw uitziende pedalen niet goed klinken. Ook die kunnen goed zijn - al is de kans aanwezig dat het ding niet voor niets al 20 jaar in de kast ligt.)

u vergat één detail, vintage begint tegenwoordig als het uit het doosje komt... zeker als het op verkopen aankomt
AMEN (peer, you are my sunhine lol)

zoon van Piet
25 augustus 2006, 21:59
Het enige wat ik aan oud spul heb is een Ibanez Phasetone, eerste versie en een Boss heavy metal uit 1986 geloof ik, die overigens afgetrapt is EN kut klinkt!(bonuspunten!)
Ik hoop dat je nog e.e.a. hebt bewaard, zodat je een fijne collectie hebt. uiterlijk zegt weinig als het niet klinkt, het is maar verf...

Geen bonuspunten, want die Boss klonk al Kut toen ie in de winkel lag. De enige afgetrapte HM die ik ooit zag, was van Pietje Pan, de speedrocker. En die heeft m allang vervangen (eerst door niks, toen 808 en nu Boss OD3 a la Keely, meen ik).

marc_o
25 augustus 2006, 22:01
Geen bonuspunten, want die Boss klonk al Kut toen ie in de winkel lag. De enige afgetrapte HM die ik ooit zag, was van Pietje Pan, de speedrocker. En die heeft m allang vervangen (eerst door niks, toen 808 en nu Boss OD3 a la Keely, meen ik).


Ja ach, voor toen was het leuk, ik nog een jong Marcje, had een Peavey backstage 30 en een Westone thunder 1 en die Boss, en daarmee kon ik in ieder gaval scheuren, dat was al heel wat eigenlijk...

Dirk_Hendrik
25 augustus 2006, 22:13
Die wet luidt als volgt:

Verschrikkelijk afgetrapte en gebutste pedalen klinken altijd goed.



Hmmm,
Twijfelachtig. Ik mocht onlangs een 2 tal Muff fuzzen ontvangen van een zekere zoon van Piet die hoewel redelijk afgetrapt toch behoorlijk bud klonken.
;) . Ontaftrappen deed wonderen.

Daarnaast bezit ik een zalig rauw klinkende Rands (Shin-Ei) wah die als enig probleem heeft dat men em was vergeten af te trappen en te butsen. Als gevolg daarvan was hij na 30 jaar dus nog steeds nieuw.

Verder ligt hier op dit moment een Jen Harmon Boost die m'n meisje betitelde met "wat een bouwvakkersapparaat", gezien de staat van ontbinding waarin hij een week geleden nog verkeerde..... volledige restauratie maar om nou te zeggen dat ik em gruwelijk goed vond klinken.

Maareh,

Met het weekeinde voor de boeg,
We zullen het er Zondag even over hebben.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 22:40
u vergat één detail, vintage begint tegenwoordig als het uit het doosje komt... zeker als het op verkopen aankomt
AMEN (peer, you are my sunhine lol)

Sorry Sep, ik las over je quotes in mijn quote heen.

ja, ik ben boven de twintig -en twee keer ook.

Knoppekes ontbreken weleens, al valt eigenlijk nog wel mee, komt niet zo vaak voor.

George Baker was en is niet cool en zal nooit cool zijn.

zoon van Piet
25 augustus 2006, 22:52
Hmmm,
Twijfelachtig. Ik mocht onlangs een 2 tal Muff fuzzen ontvangen van een zekere zoon van Piet die hoewel redelijk afgetrapt toch behoorlijk bud klonken.
;) . Ontaftrappen deed wonderen.

Daarnaast bezit ik een zalig rauw klinkende Rands (Shin-Ei) wah die als enig probleem heeft dat men em was vergeten af te trappen en te butsen. Als gevolg daarvan was hij na 30 jaar dus nog steeds nieuw.

Verder ligt hier op dit moment een Jen Harmon Boost die m'n meisje betitelde met "wat een bouwvakkersapparaat", gezien de staat van ontbinding waarin hij een week geleden nog verkeerde..... volledige restauratie maar om nou te zeggen dat ik em gruwelijk goed vond klinken.

Maareh,

Met het weekeinde voor de boeg,
We zullen het er Zondag even over hebben.

Kom nou, die Muffies zagen er hartstikke goed uit! Bijna mint, zeggen ze tegenwoordig. En voor kapot ( of althans krakkemikkig en slechts deels opererend) spul geldt de WvP natuurlijk niet.

En ik heb al heel wat discussies achter de rug wat betreft goed uitziende apparaten. vandaar ook die disclaimer in m'n post: de WvP zegt niet dat goed uitziende apparaten slecht klinken, enkel dat slecht uitziende goed klinken.

Wat die Harmonoc Boost betreft...ik denk dat het persoonlijk is. Ik las dat jij pas bij het herstellen van m'n triangle pas het Licht der Fuzz begon te zien. misschein dat de fijnzinnige snaakse eigenschappen van die Jen nog niet helemaal aan jou besteed zijn? Aan mij wel! ik wed dat ie goed klinkt - met dien verstande dat 'goed' in dit geval heel apart en extreem kan zijn. Jen Kennende zal het wel behoorlijk nasaal knerpen -heerlijk! Ruilen?

Zondag kunnen we het er niet over hebben. want ik moet werken op www.ticketfortibet.com en ben dus helaas niet op die pedalenmeeting...

Von Trippenhof
25 augustus 2006, 23:03
Wet van Peer - vind ik wel iets voor te zeggen...
Oudjes gaan al lang mee en hebben dus ook meer kans op beschadigingen.

Ik houd van oude muziek en die werd ook vaak gemaakt met (nu) oude pedalen, dus oud = afgetrapt = mooi gaat voor mij nog al wel eens op.

Maar... ik kan me ook voorstellen dat iemand in mijn oren vreselijke muziek maakt met een vreselijk geluid van een vreselijk pedaal dat door vreselijk gebruik vreselijk is toegetakeld, maar dan nog steeds gewoon een beroerd pedaal is. Voor mij. Niet voor die ander. Dus:
Oud afgetrapt pedaal = gaaf gaat voor mij niet echt op.

Maar wel:
Ik vind oude, afgetrapte pedalen veel mooier om te zien.
Ik hou wel van wat lak eraf en wat krassen erop, geeft karakter. Hoeveel verhalen zouden er in dat apparaat zitten? Nodigt ook uit om niet te zuinig te zijn op je spulletjes, maar om ze te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn!

Maar de kans dat ze ook slijtage qua geluids-onderdelen hebben en daardoor minder/ vermoeider gaan klinken is natuurllijk wel groter.

Ik heb dat ook wel met de rest: ik zal een gitaar of een versterker nooit schoonmaken (snaren en potmeters wel natuurlijk). Net zoals een kapsel voor je haar - is iets voor poedels.

Overigens vind ik het idee van gitaren relic-en ernstig vreemd, net zoals verpakkingsmateriaal zoals doosjes verzamelen.(laat staan daar geld aan uitgeven...). Goed, ieder zijn hobby...

Maarre..
What's next? Ge-relic-te pedaaltjes in ge-relic-te doosjes??

BamBuFan1
25 augustus 2006, 23:11
Die wet luidt als volgt:
Verschrikkelijk afgetrapte en gebutste pedalen klinken altijd goed.


Mwa, ik ken genoeg Behringer pedalen die inmiddels uit pure frustratie vertrapt en gebutst zijn... ;oþ

zoon van Piet
25 augustus 2006, 23:15
Mwa, ik ken genoeg Behringer pedalen die inmiddels uit pure frustratie vertrapt en gebutst zijn... ;oþ

Behringer? wat is dat? kenniknie..
Ik ben echt vintage en weet nog hoe we ons allemaal kapot lachten om de eerste plastic prullen - notabene van MXR! Het bedrijf ging meteen failliet. Dat we nu plasticpedalen kunnen kopen voor de prijs van twee batterijen had ik niet voorzien. De WvP voorzag dit dus evenmin...

Mitch
25 augustus 2006, 23:19
Haha, geweldig topic ! Het is een inkopper, maar een maat van mij heeft een sterk geblutste Boss OS2 en dat blijft een rukding :D

Afijn, ik hoop dat je zondag wat leuks meeneemt !

zoon van Piet
26 augustus 2006, 00:51
Nogmaals, ik ben er niet bij zondag> volgende keer beter.

provisus
26 augustus 2006, 00:52
maar gaan we nu niet over 10 a 20 jaar weer hetzelfde zeggen?

interessander
26 augustus 2006, 00:59
Ik zie wel wat in die wet, hij gaat soms ook op voor andere apparatuur, ik heb me bij optredens meerdere malen verbaasd over de goede sounds uit zeer rotte marshall 4x12's en natuurlijk de good old koelkast van ampeg waar het tolex er als zielige lapjes bij hangt. Het toppunt was nog wel een marshall 4x12 die opnieuw 'bekleed' was met kartonnen dozen.....

Von Trippenhof
26 augustus 2006, 02:17
Een ideetje dat pleit voor de Wvp,

oud en afgetrapt = veel gebruikt = daardoor beter gaan klinken ?
(Tot het een of het ander het begeeft)
Zoiets als het verhaal van Duane Allman en de batterijen die al een tijd gebruikt moesten zijn om het preciese geluid uit z'n effect te halen?
Ik heb geen idee hoe het technisch werkt hoe de werking van de onderdelen wordt beinvloed met langduriger gebruik, moet ik zeggen.

grtz

Speeddemon
26 augustus 2006, 09:31
Ik begrijp de wet, maar houd mezelf er totaal niet aan.

Afgetrapte pedalen laat ik 9 van de 10 x links liggen en dan betaal ik wel wat meer voor NOS/MIB. Ik heb ook eigenlijk geen pedalen die er echt beroerd uitzien. Heb ondertussen een dikke 75 pedalen (moet ik trots zijn of me schamen? :chicken: :satisfie: ), waarvan de beroerdste een Japanse SD-1 is, die nog steeds een 6,5 of 7- zou krijgen voor z'n uiterlijk.

Vintage pedalen, die weinig kosten en er kek uitzien word ik toch het meest blij van, getuige mijn near mint in box silverscrew long dash Boss CE-2 van 45 euro, en een blauwe mint MXR 6 Band EQ voor 37,50 . :cooler:

zoon van Piet
26 augustus 2006, 11:25
Ik begrijp de wet, maar houd mezelf er totaal niet aan.

Afgetrapte pedalen laat ik 9 van de 10 x links liggen en dan betaal ik wel wat meer voor NOS/MIB. Ik heb ook eigenlijk geen pedalen die er echt beroerd uitzien. Heb ondertussen een dikke 75 pedalen (moet ik trots zijn of me schamen? :chicken: :satisfie: ), waarvan de beroerdste een Japanse SD-1 is, die nog steeds een 6,5 of 7- zou krijgen voor z'n uiterlijk.

Vintage pedalen, die weinig kosten en er kek uitzien word ik toch het meest blij van, getuige mijn near mint in box silverscrew long dash Boss CE-2 van 45 euro, en een blauwe mint MXR 6 Band EQ voor 37,50 . :cooler:

Daarmee ben jij een hedendaagse verzamelaar. Ik heb nog nooit een pedaal punten gegeven voor z'n uiterlijk, of me druk gemaakt om doosjes. En hoewel ik weet wat silverscrew is, heb ik geen idee wat longdash betekent...
Maar misschien zou ik het nu ook anders doen, met alle belangstelling (en kennis) die de oudere pedalen omgeeft. Maar dat was destijds niet, ik werd echt voor halve zool versleten. Niemand wilde dit spul nog hebben.
En toevallig: de man die me zijn CE-2 verkocht (toevallig met doosje: en pedaal is taiwan, doos is japan! kwam zo uit de winkel! kom daar maar eens om!) voor twee oudnederlandse joeten, gaf me een totaal afgebutste MXR 6 band cadeau...

zoon van Piet
26 augustus 2006, 11:28
Een ideetje dat pleit voor de Wvp,

oud en afgetrapt = veel gebruikt = daardoor beter gaan klinken ?
(Tot het een of het ander het begeeft)
grtz

Dat is wel een gangbare theorie onder muzikanten. Maar ik zou die gedachtengang omdraaien:
Een pedaal dat goed klinkt> leidt tot intensief gebruik>leidt tot afgetrapt.

zoon van Piet
26 augustus 2006, 11:32
Ik zie wel wat in die wet, hij gaat soms ook op voor andere apparatuur, ik heb me bij optredens meerdere malen verbaasd over de goede sounds uit zeer rotte marshall 4x12's en natuurlijk de good old koelkast van ampeg waar het tolex er als zielige lapjes bij hangt. Het toppunt was nog wel een marshall 4x12 die opnieuw 'bekleed' was met kartonnen dozen.....

je zou mijn kast eens moeten zien... Op speakergebied deed zich ongeveer dezelfde ontwikkeling voor: in 1985 kon ik geen mooie nieuwe Marshallkast betalen, maar kon gelukkig een tweedehandsje bemachtigen. die zag er een beetje vreemd uit, omdat het speakerdoek niet marshallzwart was. dat heet nu basketweave, maar toen heette het gewoon een ouwe kast...

zoon van Piet
26 augustus 2006, 11:34
maar gaan we nu niet over 10 a 20 jaar weer hetzelfde zeggen?

Vooropgesteld dat er dan nog een mensheid is - en dat een deel daarvan gitaar speelt, zou ik zeggen: ja! je ziet nu al Red snappers en Tech21 XXL's die gewilder zijn andere RS'en en XXL's omdat ze anders (zouden?) zijn...

fullorder
26 augustus 2006, 11:50
De wet van Peer gaat volledig op voor mijn CE-2. Dat ding ziet er echt afgeragd uit, top! ;)

Mike McCready
26 augustus 2006, 14:30
Hé Peer, het enige wat dit topic eigenlijk mist, zijn foto's!!!

Han S
26 augustus 2006, 14:34
Ik ken een Peer die zo nu en dan aan schreeuwtherapie doet en in een slagwerkgroep speelt die Tambora heet.

Het zal toch niet?

zoon van Piet
26 augustus 2006, 16:42
schreeuwtherapie doe ik alleen tegen de kleinzoon van Piet, af en toe. Maar slagwerkgroepen is niks voor mij. ik ben gitarist, remember?
plaatjes erbij is een goed idee! ik kon zo snel mijn ouwe Dodje nergens vinden - ik heb niet zo'n verzameling die in een vitrine ligt, maar meer een berg spul dat door het huis slingert. Maar hier zijn wat oud en ellendig ogende, maar heerlijk klinkende spullekes;

Een afgeknabbelde rat:

[IMG]http://img245.imageshack.us/img245/6499/img0052ab1.jpg (http://imageshack.us)

Een behoorlijk gebutste chorus, met zweet- en biervlekken er nog op:
[IMG][IMG][IMG]http://img177.imageshack.us/img177/3820/img0047ez8.jpg (http://imageshack.us)

De voorloper van de Tubescreamer, in aardig aardig afgetrapte staat:
[IMG][IMG]http://img174.imageshack.us/img174/2336/img0054fg9.jpg (http://imageshack.us)

(met knoppeke kwijt...)

en ter illustratie van de eventuele samenhang tussen uiterlijk en sound, dit paartje Supa Tonebenders. uiterlijk verschillen ze, maar de print is exact gelijk.
De oranje is mintyminty en uitermate zeldzaam. het doet de ware verzamelaar kwijlen. dit jaar was er een op Ebay en die haalde net niet $900, en zag er mindre goed uit als de mijne.
De andere is de 'gewone' metallic-uitvoering en nogal roestig, bodemplaat is ook nog eens zwaar mishandeld.
[IMG][IMG]http://img246.imageshack.us/img246/7823/img0013xm5.jpg (http://imageshack.us)

Ik wil niet zeggen dat die oranje slecht klinkt - integendeel- maar die andere is egwelnet effe wat vetter...

zoon van Piet
26 augustus 2006, 16:44
Plaatjes zijn leuk. Ik zou zeggen: kom op met jullie ouwe trouwe veteraanpedalen!

Robbert
26 augustus 2006, 16:44
Die Overdrive II heb ik ook, maar dan zonder script logo.

En in mint conditie 8^)

Robbert
26 augustus 2006, 16:50
Zal vast wel te netjes zijn voor je:

http://robbertscholte.nl/shared/1.png

http://robbertscholte.nl/shared/2.png

Mitch
26 augustus 2006, 17:07
Prachtige kast Robbert ! Alleen die Iba Flanger moet natuurlijk niet onderin liggen, maar rechtop, face forward, op ooghoogte. :mad:

Jammer dat je niet kan zondag, trouwens

zoon van Piet
26 augustus 2006, 17:14
te netjes? ik vind het schitterend! Maar orde is voor de dommen, alleen het genie beheerst de chaos!
Mooie pedalen, hoor. Maar ik ben van plan mijn bossjes te verkopen..

de Overdrive is er in drie uitvoeringen, jij hebt de middelste, ik de eerste en laatste:
[IMG][IMG]http://img244.imageshack.us/img244/8813/img0056au5.jpg (http://imageshack.us)

En die FL-305 ruled inderdaad zwaar! ik zal binnenkort eens een plaatje maken van al mijn Ibanez flangers. maken we een apart weekendtopic over. ( en een over compressors... en..en..)

Robbert
26 augustus 2006, 17:28
Prachtige kast Robbert ! Alleen die Iba Flanger moet natuurlijk niet onderin liggen, maar rechtop, face forward, op ooghoogte. :mad:

Jammer dat je niet kan zondag, trouwens

Hehe oude foto, ondertussen staat hij beter ;)

Ik stond voor zondag ingeroosterd om te werken. Was niet zo'n probleem, ik had iemand gevonden die nog een dag schuld stond. Heeft zich gisteren echter ziek gemeld :satisfie:

Sep.
26 augustus 2006, 20:21
http://i20.photobucket.com/albums/b219/dynphna/effecten.jpg

ibanez zijn fijne trapkaskes... hier een deel van de collectie... heb ze ondertussen allemaal, maar niet als verzamelaar, als gebruiker... alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik er toch wel een paar dubbel heb...

Von Trippenhof
26 augustus 2006, 21:34
Zal vast wel te netjes zijn voor je:

http://robbertscholte.nl/shared/1.png

http://robbertscholte.nl/shared/2.png


Robbert, dat is een hele mooie Echolette! Doet ie het nog goed??
Voor dat soort schoonheden gaat de WvP echt niet op: hoe afgetrapter hoe verder heen...

En zag ik ook een Ibanez Wau wau bedolven onder iets anders? Die pedalen vind ik nieuw al een afgetrapte vibe hebben. Gaaf!

Robbert
27 augustus 2006, 01:42
Robbert, dat is een hele mooie Echolette! Doet ie het nog goed??

Uhm.. Hij werkte prima :)

Het vervelende van die dingen is dat je ze moet onderhouden oa. regelmatig nieuwe tape. Hij heeft nu een tijdje stilgestaan, dus zullen de rollers ook wel schoongemaakt moeten worden; iets waar ik eigenlijk geen trek in heb.

Maar besides that, zeer ok echo!

zoon van Piet
27 augustus 2006, 10:24
Robbert, dat is een hele mooie Echolette! Doet ie het nog goed??
Voor dat soort schoonheden gaat de WvP echt niet op: hoe afgetrapter hoe verder heen...



Klopt. Het is dan ook geen pedaal! Zoals Robbert al aangeeft, zijn bandecho's gewoon nogal onderhoudsgevoelig. Daarom heb ik de mijne nagenoeg allemaal verkocht. Ze gingen gewoon kapot van het stilstaan...

interessander
27 augustus 2006, 14:57
Mijn meest afgetrapte pedalen, de pt-909 en de fl-303, (chorus en hm-2 niet van mij)

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/IMG_0024.jpg

testje: welke lijkt alsof hij het lekkerst klinkt?

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/IMG_0025.jpg

zoon van Piet
27 augustus 2006, 21:21
Simpel: die Sonic Distortion. die is nieuw en nog heel clean en zo, maar het is wel een fukking SD-9 en dat klinkt!!!
Maar die Fl-303 klinkt trouwens vast ook goed. deze is een mooie, in de oudste versie. die is zonder 18v input, toch?

interessander
27 augustus 2006, 22:00
Yep, er gaan enkel twee batterijtjes in, klinkt erg lekker maar heeft wel een vreemd geluid (in extreme standen) in de 'dip' van de golf zeg maar, een soort van vibrato. Ik weet niet of het zo hoort maar draagt wel bij aan het vintage karakter haha.

zoon van Piet
28 augustus 2006, 08:54
Yep, er gaan enkel twee batterijtjes in, klinkt erg lekker maar heeft wel een vreemd geluid (in extreme standen) in de 'dip' van de golf zeg maar, een soort van vibrato. Ik weet niet of het zo hoort maar draagt wel bij aan het vintage karakter haha.

dat hoort niet zo...nu heeft Ibanez/Maxon van die heel nette printplaatjes, met trimpotjes waarop precies aangegeven staat wat ze doen. daar mag je natuurlijk NIET aan draaien - do not try this at home. Een ervan regelt de sinus van de golf... maar zoals gezegd - D_H kijkt hier terecht streng toe - mag je daar NIET aan draaien.

fullorder
28 augustus 2006, 11:09
dat hoort niet zo...nu heeft Ibanez/Maxon van die heel nette printplaatjes, met trimpotjes waarop precies aangegeven staat wat ze doen. daar mag je natuurlijk NIET aan draaien - do not try this at home. Een ervan regelt de sinus van de golf... maar zoals gezegd - D_H kijkt hier terecht streng toe - mag je daar NIET aan draaien.

Waarom zitten ze er dan op? ;)

zoon van Piet
28 augustus 2006, 11:13
Waarom zitten ze er dan op? ;)

zodat je het stiekem toch kan doen!

interessander
28 augustus 2006, 11:14
Ik had de trimpots al gevonden en ik neem aan dat de vorige eigenaar iets heeft veranderd, helaas heeft hij de originele stanmden niet gemarkeerd. Ik weet dat je ermee moet uitkijken, extreme standen zijn niet bevordelijk voor het pedaal.

fullorder
28 augustus 2006, 11:58
zodat je het stiekem toch kan doen!

Juist, leve trimpotjes!

Dirk_Hendrik
28 augustus 2006, 12:40
Inderdaad.

Ook leve de sukkels die huilend bij me komen omdat het ding het na dat gedraai niet meer deed. En de standen nog wel opgeschreven... boehoe! Hebbikem nou écht gesloopt??

De vraag, "waarom zitten ze er dan op" heeft niet met jouw of mijn geklooi te maken. Zolang de gebruikte BBD's onderling maar ook produktiedatumafhankelijk een te grote inderlinge afwijking hadden moet je het apparaat stuk voor stuk optimaal afstellen.

Dat optimaal is dus al voor je gedaan dus dat je zelf altijd een betere setting kunt vinden is m.i. een misvatting.

De beschrijving van Interessander klinkt alsof er, al dan niet door hemzelf, al geklooid is .

fullorder
28 augustus 2006, 13:22
Dat optimaal is dus al voor je gedaan dus dat je zelf altijd een betere setting kunt vinden is m.i. een misvatting.

Helemaal eensch, je moet er dan ook met je takken van af blijven. Maar ja, die trimmers kunnen zoooo verleidelijk zijn...
:o *moet trimpotje draaien* :o

interessander
28 augustus 2006, 23:09
Inderdaad.

Ook leve de sukkels die huilend bij me komen omdat het ding het na dat gedraai niet meer deed. En de standen nog wel opgeschreven... boehoe! Hebbikem nou écht gesloopt??

De vraag, "waarom zitten ze er dan op" heeft niet met jouw of mijn geklooi te maken. Zolang de gebruikte BBD's onderling maar ook produktiedatumafhankelijk een te grote inderlinge afwijking hadden moet je het apparaat stuk voor stuk optimaal afstellen.

Dat optimaal is dus al voor je gedaan dus dat je zelf altijd een betere setting kunt vinden is m.i. een misvatting.

De beschrijving van Interessander klinkt alsof er, al dan niet door hemzelf, al geklooid is .


Dit dacht ik al, en hierdoor zijn de 'midden' of 'nul' instellingen van de trimpots natuurlijk niet standaard de beste.

zoon van Piet
29 augustus 2006, 10:06
Dus dat ding moet aan de scoop, bij een goeie techneut met verstand van zaken...
En die zijn er te weinig, want in de muziekzaak lachen ze je uit als je met je ouwe troep aan komt zetten. Buizenampdoktoren zijn eenkennig en niet geinteresseerd in pedalen. En vele anderen willen best wat prutsen, maar weten niet wat ze doen: 'ik heb dat ictje(originele jrc4558) in je tubescreamer vervangen'.
Ik ben zo blij dat ik hier terecht kwam en kennis maakte met D_H!