PDA

View Full Version : een 2x15" als gitaarkast ..



yhcmarc
25 augustus 2006, 15:29
Heeft iemand hier ervaringen mee ? Ik zou het wel eens willen proberen om een 2x15 op een 2e amp aan te sluiten naast mijn marshall met een 4x12, is het een goed idee of zal het nergens naar klinken. Het is voor een sludge / doom band die in B gestemd staat.

EmgMaster
25 augustus 2006, 15:39
Mark Tremonti gebruikt ook een dergelijke setup, klinkt op zich wel bruut. Alleen gebruikt hij ze met een mesa rectifier en een bogner ubershall, niet de minste amps dus.

almarvk
25 augustus 2006, 15:52
Hij gebruikt ze voor de low-end. Hij heeft 2 maal een 4x12" staan en 2 maal een 2x15". Allemaal van Mesa. Klinkt erg bruut!

vester86
25 augustus 2006, 16:02
kan, maar word pas echt leuk als je ook omlaaggestemd speeld, in C ofzo. dan klinkt het echt vol en heftig

Unicron
25 augustus 2006, 18:26
Ik vind het weinig toevoegen dit soort dingen, is leuk als je alleen in de oefenruimte staat te blazen, maar zodra de bassist ook meedoet is de lol er wel af. Bovendien komt het echt fijne sublaag niet uit een gitaar amp. Als je met weinig overdrive speelt kan ik me er iets bij voorstellen, anders wordt een dikke brei... Je kan beter eens kijken naar een ander type gitaarspeaker. Een 4x10 bassbox werkt ook wel iets beter dan 2x15 denk ik...

Ik heb pas nog met een Bassman 100 op een 2x15" JBL box gitaargeprobeerd, knetterhard, maar niet echt lekker ofzo...

yhcmarc
25 augustus 2006, 18:42
kan, maar word pas echt leuk als je ook omlaaggestemd speeld, in C ofzo. dan klinkt het echt vol en heftig


Het is voor een sludge / doom band die in B gestemd staat.


ok .. ik speel idd met weinig gain en veel volume, nu speel ik met een oude marshall jcm800 mkII superlead met een 4x12 met G12H-75 speakers en dat is nogal een schel en krasserig geheel maar wel een supermooie en duidelijke scheur, er komt ook een kleine voicing mod in om het mid en laag iets strakker en vetter te maken. Hierbij wil ik dus een oude 50 watt buizenbak gaan aanschaffen welke ik dus met een 2x15" met nog minder gain ernaast zet om het allemaal wat aan te dikken en wat meer power te geven.

Naja, de kast kan ik voor een prikkie ophalen .. dus dat wordt gewoon ff proberen, de nieuwe top haal ik ook woensdag op, ik ben benieuwd :)

interessander
25 augustus 2006, 19:17
Volgens mij ga je live ruzie met de geluidsman krijgen, ik zou in ieder geval je aparte setup met de baskast wat minder gain geven, echt puur gebruiken voor het lompe laag.

yhcmarc
25 augustus 2006, 19:32
Volgens mij ga je live ruzie met de geluidsman krijgen, ik zou in ieder geval je aparte setup met de baskast wat minder gain geven, echt puur gebruiken voor het lompe laag.

Dat heb ik zowiezo al vaak genoeg ;) hehehe ... ik speel ook bas in een punkrock band met een ampeg svt4pro en een ampeg 8x10 .. zijn de meeste geluidsmannen over het algemeen ook niet zo blij mee :)

the feable
25 augustus 2006, 19:37
Ik geloof niet dat tremonti zijn Mesa en Bogner over zijn 2x15 laat gaan! Volgens mij gebruikt hij die voor zijn Fenders! (Overigens heeft hij momenteel een volledig andere setup). De 12" speakers klinken iets breder en hebben iets meer laag. Overigens denk ik niet dat je het vet gaat vinden want het klinkt veel minder stark dan 12" speakers. Het zou een bluese sound ten goede komen, een metal sound niet!!

yhcmarc
25 augustus 2006, 20:19
ik zoek ook geen metalsound .. gewoon een goed smerige rocksound, alleen dan omlaag gestemd. Als referentie neem ik bv. Salvation van Cult of luna of Oceanic van Isis, superzwaar, vet maar toch superduidelijk en helder zonder de gain al te ver open te draaien.

Unicron
25 augustus 2006, 22:04
in dat geval zou ik voor Greenbacks gaan, de sound van die bands is lekker gruizig en helder en open, een 15"-er komt daar niet bij in de buurt denk ik..

bovendien zit in de gitaren van die bands niet zo heel veel bas, het laag komt uit de basgitaren, daarom klinken die mixen ook zo goed, met nama Cult of Luna, ook Pelican kan er wat dat betreft wat van....

Toaster
25 augustus 2006, 22:32
Ik heb wel eens met mijn powertone over mijn 2x12 koch kast en 1x 15 music man op het podium gestaan.

Ging erg goed.

De 2x12 staat hoger en dus hoor je meer. Ga je gelijk zachter spelen, de 1x15 werd niet uitversterkt maar gaf mijzelf een heerlijke podium mix. Vol geluid.

De geluidsman was er zelfs blij mee.

yhcmarc
26 augustus 2006, 10:30
ik wil ook niet TEveel bas idd, aangezien anders de bassist niet meer te horen is, ik ben echt een mid man, (de mid op mijn marshall komt ook niet onder de 10 ;)) maar iig, mijn gitaarsound is wat kaal op het moment en er moet gewoon iets meer body in. En die 2x15" gaat aangesloten worden op een 50watt el34 buizentopje dus daar zal ook niet ongelovelijk veel laag uitkomen denk ik.

Ik kan die 2x15 voor 75 euro oppikken, kan ik het allicht proberen, is het niks kan ik hem altijd weer verkopen.

sickpunk
26 augustus 2006, 10:52
gewoon een tip van een bassist die een 1X15" had en vreselijk vaak over een 2x15" heeft gespeelt....
doe dit je bandleden niet aan en de mensen in de zaal niet! de spreiding van zo'n is vreselijk echt dat ding is een ramp... van dichtbij hoor je heel weinig ervan dus gaat ie harder en harder, maar achter in de zaal flikkert alles van de tafels omdat alles trilt en schud... ik dnek niet dat het echt een toegevoegde waarde heeft!!

yhcmarc
26 augustus 2006, 10:56
Onze bassist speelt over mijn ampeg svt4pro + ampeg 8x10, erg grote speakers voor bas ben ik ook niet zo een fan van moet ik zeggen. Ik speel zelf ook bas in een andere band en vroeger had ik ook een carlsbro combo (in een ver en grijs verleden) met een 18" speaker en een bastunnel en idd, van dichtbij niks mee aan te vangen, maar een meter of wat verderop .. pffff

Unicron
26 augustus 2006, 12:00
Van dat indirecte heb ik met mijn 2x15 (op bas dan) geen last, is overal even hard en direct, hangt misschien ook van de speakers af, er zitten JBLs in.

Ik vind juist die 8x10s van Ampeg zo vreselijk indirect, overal veel en lomp laag, maar zelf hoor je niets van wat je speelt. Leuk voor open air, maar binnen vind ik het niets...

yhcmarc
26 augustus 2006, 13:33
Ik hoor prima wat ik speel met mijn 8x10 achter me ..

pol
26 augustus 2006, 16:31
het scheelt ook wel fel van kast tot kast.
onze bassist heeft een 18" kast van mesa, en die is wel direct en heeft veel punch, de 4x10 ampeg HLF kast van onze vorige bassist klonk veel minder direct.